Geen 2x230V perilex aansluiting mogelijk kooktoestel??

Mijn "oud" buurmeisje heeft een nieuw huisje en daar wil ze een kooktoestel (oven en kookplaat ineen) plaatsen.
Nu zit er in de keuken een perilex aansluiting van 2x230V.
Echter als we de manual er op naslaan, kan deze enkel op 1 fase 230V worden aangesloten of op 2 fase 400V of op 3 fase 400V.
Is het niet heel ongebruikelijk dat de optie voor 2 fase 230V hier ontbreekt? Hierdoor wordt die 1 fase toch flink belast? Zeker als hetzelfde kooktoestel ook op 3 fase 400V kan werken? Of zie ik iets over het hoofd ?

EricP

mét CE

Als het dan een buurmeisje in een huisje is, dan had het ook een kooktoestelletje moeten zijn :)

Dat kan toch gewoon volgens schema rechts boven? Als je het netjes doet, dan haal je de draadbrug tussen 4 en 5 nog ff weg en kijk je welke nul bij welke fase hoort. Dat is hier toch al best vaak aan bod gekomen? Inclusief schemaatjes...

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Gewoon in NL?

Bijschriften zijn verwarrend,inderdaad, het schema rechts boven moet je gebruiken, maar je hebt 2x een fase (L1 en L2) maar je hebt ook 2x de Nul.
Die 2 nullen moeten op 4 en 5! Bruggetje 4-5, er tussen uit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ze gebruiken hier de aanduiding 380/400/415 om de spanning tussen de fasen aan te geven. Dat is inderdaad verwarrend, want de elementen in het kooktoestel zitten allemaal tussen een fase en de nul, 230V dus.
Eens met de vorige sprekers.

Oke heel duidelijk.
Dus het bruggetje tussen 1 en 2 wel laten zitten.

Maar stel ik krijg maar 1 fase binnen op mijn meterkast, dan heb je inderdaad 230V op klem 2 en 5 en de tweede 230V staat over klem 3 en 4.
Maar de spanning tussen de 2 fases is hier dus geen 400V. Want in principe is dit dezelfde 230V toch? Klopt dit?

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Ja, dat bruggetje moet wel.
Laat je dat weg dan wil er een deel van het kooktoestel niet.
Tja, de rest is verwarrend.
Je krijgt inderdaad maar 1 fase in huis, 230Volt (In NL??)
En daarom is het plaatje rechtsboven wat verwarrend.
Dat kan met 2x dezelfde fase, maar ook met 2 verschillende fasen.
Jij hebt 1 fase, maar je groep is dubbel uitgevoerd.
Het kooktoestel is niet zo slim om te zien of er tussen de twee fasen 400 Volt of 0 volt staat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het is echt een beetje stom dat het plaatje wat de MEESTE mensen moeten gebruiken er NET niet bijstaat. Maar dat er voorzien is op deze situatie blijkt uit het feit dat jou opstelling de brug tussen 4 en 5 niet nodig heeft. En alle plaatjes vermelden die brug, hadden ze dat niet beter intern kunnen doen? (Nee dus: Jij moet die brug weghalen!).

Dus:

L1 - 1/brug/2
L2 - 3
N1 - 5
N2 - 4
PE - 6/PE.

Het ding gebruikt stroom tussen 3-4 en tussen 2-5. En ook nog een beetje 1-5. Dus met de "three phase" aansluiting heb je de allerbeste verdeling van de stromen over de fases, maar waarschijnlijk blijft dus het verbruik op 1-2 samen onder de 16A zodat het dus ook op 1 fase kan (rechtsboven) of samen met de andere helft van de kookplaat (linksboven) op een 32A groep (belgie).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

@Rew, de (veel) mensen ... in NL, daarbuiten kom je dit niet tegen.

EricP

mét CE

Het is echt een beetje stom dat het plaatje wat de MEESTE mensen moeten gebruiken er NET niet bijstaat.

Het is een beetje stom dat dit soort plaatjes er uberhaupt bij staan. Teken schematisch hoe het binnen zit. En laat de aansluiter het zelf uitzoeken op basis van wat lokaal voorhanden is.

Maar ja, de aansluiter heeft alleen maar 'certificaatjes' en geen kennis. Dus dan komt het spul weer terug met "ik heb het aangesloten en er kwam rook uit!". Daar zit natuurlijk de basis van het probleem.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Stom is dat er in Nederland iets bedacht is dat in de rest van de wereld niet gebuikt wordt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 6 maart 2021 16:34:12 schreef Toeternietoe:
Stom is dat er in Nederland iets bedacht is dat in de rest van de wereld niet gebuikt wordt.

Tja, ik betoog al jaren dat we van die uit typisch Nederlandse kruideniersmantaliteit geboren enkelfase 2x16A kookgroep af moeten.

In de rest van de wereld is het gewoon een drie fasen groep of een enkelfase 25 of 32A groep met minimaal een 50A hoofdzekering.

Het is overigens niet het enige waarin we in NL eigenwijs zijn, maar dat is een ander verhaal...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Dank alle voor de antwoorden.. hier kan ik mee vooruit

Op 6 maart 2021 17:04:29 schreef Roetzen:
[...]
Tja, ik betoog al jaren dat we van die uit typisch Nederlandse kruideniersmantaliteit geboren enkelfase 2x16A kookgroep af moeten.

In de rest van de wereld is het gewoon een drie fasen groep of een enkelfase 25 of 32A groep met minimaal een 50A hoofdzekering.

Het is overigens niet het enige waarin we in NL eigenwijs zijn, maar dat is een ander verhaal...

gaat never niet veranderen, immers heeft het overgrote deel van t land een KII houder voor z'n hoofdzekering en houd het dus op met 1x25A en semi officieel 1x35A. tevens blijft het punt dat veel kooktoestellen 7400W gebruiken en met de 3e fase niks doen, waarom dan 3F gaan aanleggen als je dat met een kookgroep enkelfase ook bereikt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Dat ligt er aan waar je zit, hier in de regio heeft alles na 1970 een drie dubbele k2 of zelfs k3.

3 coupes is niks bijzonders, KIII coupes is pas einde 80's de standaard geworden. ik doelde meer op de 50A hoofdaansluiting waar roetzen het over had.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 maart 2021 22:21:31 schreef testman:
3 coupes is niks bijzonders, KIII coupes is pas einde 80's de standaard geworden. ik doelde meer op de 50A hoofdaansluiting waar roetzen het over had.

Hier zijn in de hele straat begin jaren 90 de straatkabels en de HKSs vervangen. Er ligt 4x6² en in de HAK zitten 3 KIII coupes. Dus qua zekeringhouder zou 50A geen probleem zijn. Maar 50A over 6²?...

Tja, hier leggen ze 6² van de straat naar de HAK. In België is dat minimaal 10². Dat is wat ik bedoel net kruideniersmentaliteit.

[..]
tevens blijft het punt dat veel kooktoestellen 7400W gebruiken en met de 3e fase niks doen, waarom dan 3F gaan aanleggen als je dat met een kookgroep enkelfase ook bereikt..

Omdat je met die 7400 W en een 35A hoofdzekering bijna niks meer over houdt voor iets anders. Als we van het gas en de verbrandingsmotor af moeten, is 1 x 35A niet meer genoeg...

[Bericht gewijzigd door Roetzen op zaterdag 6 maart 2021 22:37:38 (25%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

In België is dat minimaal 10²

Is die 10² dan ook 4x? Of maken ze in B residentieële aansluitingen éénfasig met die kwadratuur? Dat betekent dan dat als de klant naar driefase wil, de straat open moet, er aan stugge kabels door mantelbuizen, of in het slechtste geval uit muren moet worden getrokken.

De kruideniersmentaliteit hier in NL is, dat klanten de aanvraag niet willen doen naar 3 fasen, en de norm en de installateurswereld een workaround hebben gevonden.

Edit: Die 1 fase kookgroepjes geven minder ellende voor de stoppendraaiers van de netbeheerders. Bij bijna alle 3 fase aansluitingen die waren aangelegd voor koken, die ik in die 3 jaar tijd ben tegengekomen, had de installateur alleen de perilex over drie fasen verdeeld. De bestaande installatie bleef gewoon op de 1e coup zitten, en die ging dan óók nog eens terug van 35 naar 25. Driefase koken gaat ook niet altijd goed, wil ik maar gezegd hebben.

Maar dit heb ik nou geloof ik al tig keer verteld.

Op 6 maart 2021 22:32:19 schreef Roetzen:
Omdat je met die 7400 W en een 35A hoofdzekering bijna niks meer over houdt voor iets anders.

Nou, dat valt wel mee. Men staart zich vaak blind op die 7400W, maar je hebt eigenlijk nooit alle kookzones tegelijk voluit staan.
Ik heb kortgeleden een A-meter aangebracht die de totale stroom op mijn aansluiting aangeeft. Daar kijk ik vaak op als er wordt gekookt en er nog meer dingen aan staan en het is meestal niet meer dan 20A.

Op 6 maart 2021 22:59:00 schreef KlaasZ:
[...]
Ik heb kortgeleden een A-meter aangebracht die de totale stroom op mijn aansluiting aangeeft. Daar kijk ik vaak op als er wordt gekookt en er nog meer dingen aan staan en het is meestal niet meer dan 20A.

En ben jij al van het gas en het voertuig met interne verbrandingsmotor af?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Sine

Moderator

Als ik m'n best doe met een aantal dingen tegelijk kom ik toch wel eens aan de +6kW op een enkele fase (ik heb er maar 1)

En dat is zonder elektrisch koken verwarmen of rijden.

Nouja ... buiten een close-in boilertje en magnetron en een luchtbakker dan...

een 7400W inductie gaat op een enkele C16 gaat ook goed, alles vol open komt niet voor en dan nog kun je een C16 33% overbelasten voor 10 minuten, de kip is dan allang zwart.

een 6mm2 voeding was voorheen zo, wat ik nu zie bij nieuwbouw is 10mm2 voeding. voorheen was 4mm2 voeding zelfs de standaard.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De lol van Inductie is dat je vrijwel nooit de boel vol open hebt. Mijn grote pan en mijn grote zone zijn grote vrienden. Maar op standje 9 (bij mij de hoogste) brand de boel in 5 sec aan. Je MOET als een dolle blijven roeren om te zorgen dat het niet aanbrand. Op standje 8 kan je de boel een seconde of 20 alleen laten. Die gebruik ik dus eigenlijk alleen voor "nu even goed doorwarmen" terwijl ik toch niets anders te doen heb.

Maar goed. Als je maar 3 apparaten hebt die "veel stroom" trekken en 2 "gaat goed" en 3 niet, dan is de kans redelijk aanwezig dat het een keer gebeurt dat het fout gaat.

Als je 12 apparaten hebt en 8 gaat goed en 12 niet, dan is de kans dat je ze alle twaalf aan hebt staan veel kleiner. (ook als het gemiddelde belastingspercentage gelijk is!)

Als je de kookplaat niet ziet als 4 kookzones maar als "12", waarbij per zone je 0, 1, 2 of 3 sub-platen aan kan hebben en de rest van je huis is ook zo: weinig grote apparaten die in 1x hun max stroom trekken...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 maart 2021 23:52:45 schreef testman:
een 7400W inductie gaat op een enkele C16 gaat ook goed, alles vol open komt niet voor en dan nog kun je een C16 33% overbelasten voor 10 minuten, de kip is dan allang zwart.

Met die moderne inductiekookplaten is er dus een andere manier om van die eigenzinnige NL kookgroep met Perilex waarvan ja aan het uiterlijk niet kunt zien of het 2x230 Volt of 400/230 Volt is af te geraken.

Maak gewoon een enkelfase 20A 0f 25A groep voor die kookplaat. Als het op 16A goed gaat, gaat het op 20A of 25A zeker goed en een 20A of 25A groep moet met een 35A hoofdzekering ook geen probleem zijn. Uiteraard wel met gebruik van voor de stroomsterkte geschikte bedrading en kontaktmateriaal.

Maar ik dwaal af. Een enkelfase groep aanleggen is voor TS die een bestaande situatie aantreft natuurlijk niet handig. Maar in een oude woning waar nog geen kookgroep aanwezig is (zoals hier) is er niks tegen..

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 6 maart 2021 23:30:29 schreef Roetzen:
En ben jij al van het gas en het voertuig met interne verbrandingsmotor af?

Nee, mijn CV werkt nog op gas. Mijn laatste voertuig met verbrandingsmotor heb ik 25 jaar geleden bij de sloper ingeleverd en sindsdien geen andere aangeschaft. Die heb ik in mijn situatie niet nodig.

Wat betreft het pleidooi om de Nederlandse kookgroep af te schaffen en over te gaan op een enkele groep van 25A: dan kom je in de knoei met de selectiviteit ten opzicht van de 35A hoofdzekering. Dat gaat alleen maar bij een aansluiting van 50A of groter.

Op 7 maart 2021 12:20:17 schreef KlaasZ:
Wat betreft het pleidooi om de Nederlandse kookgroep af te schaffen en over te gaan op een enkele groep van 25A: dan kom je in de knoei met de selectiviteit ten opzicht van de 35A hoofdzekering. Dat gaat alleen maar bij een aansluiting van 50A of groter.

Ik schreef 20 of 25A. Vaak zal 20A ook wel genoeg zijn en dan zijn er zeker geen selectiviteits problemen. Maar gaat die 20A er te vaak uit, dan zou ik er gerust 25A in zetten. Want ik denk dat dat met die selectiviteit heel erg mee zal vallen. 16A groep op een 25A hoofdzekering geeft ook geen problemen. Ja ik heb zelfs hier zien beweren dat een 2x16A kookgroep op een 25A hoofdzekering ook goed gaat. Het belang van 100% selectiviteit wordt m.i. overschat. Als een kooktoestel indien aangesloten op een 2x16A kookgroep en een 35A hoofdzekering geen problemen geeft, dan zal hetzelfde toestel indien aangesloten middels een enkele 25A groep ook geen problemen geven met een 35A hoofdzekering. Tenzij er een harde sluiting optreedt tussen fase en nul. Dan is er een kleine kans dat de 35A hoofdzekering er ook uit kan gaan. Ik zeg "kleine kans" omdat de verhouding tussen 25 en 35 maar iets slechter is dan tussen 16 en 25. Is dat onveilig? Ik zou zeggen nee. Is het ongemakkelijk? Ja, dat wel. Maar hoe vaak komt zo iets nou voor bij een kooktoestel?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V