Tweeter dempen (volume) t.o.v. woofer

ik heb hier een Skytec tec-070 staan, een "portable" speaker met 2 tweeters en 1 flinke woofer.

Na vervangen euroconnector voor netspanning en lijm vrij maken van PCB en vervangen van 2 elco's in het voeding circuit werkt het apparaat in ieder geval weer.

Ik weet dat het absoluut niet uitblinkt in kwaliteit, zo zitten diverse draden gewoon aan de onderkant van de PCB gesoldeerd en valt de algehele bouw kwaliteit tegen. Het is dan ook maar een gekregen dingetje en een mooi pruts projectje voor de komende 2 dagen.

Er vallen 3 dingen op:
- Er komt een brom uit de woofer als het volume geheel laag/ op 0 staat.
- Er zit bizar veel volume in, de potentiometer voor volume op standje 20 van 100 is al oorverdovend.
- Er zit, voor zo'n grote woofer, erg weinig bass productie in.

Het is allemaal mono, er gaat volgens mij maar 1 draad van versterker naar woofer, daar afgetakt naar 2x tweeter met een elco als HPF filter. Ik ga straks de boel verder open maken.

Ik heb nog bijzonder weinig ervaring met audio, maar volgens mij moet je met deze combinatie wel een simpele fix toe kunnen passen. Zoals het toevoegen van bijv. een kleine weerstand of misschien zelfs een eigen bouw filter?

Wie kan er wat tips geven zodat ik een richting heb waar ik in kan zoeken?

Alvast bedankt!

Een grote chinese woofer is meestal garantie voor weinig bas, oorzaak zit simpel in de toegepaste goedkope materialen en bezuiniging op een flink goede sterke magneet.
Die woofer moet ook een groot gebied van de middentonen erbij doen.

Als die goedkope piezo hoge tonen teveel herrie maakt kun je er simpel als eerste met wat weerstanden in serie testen. Of gewoon op zorgen dat op dee ingang van je versterker wat minder hoog erin gaat.

Of eerst simpelweg één van de tweeters afkoppelen, scheelt 3 dB hoge tonen.

Twee tweeters in serie i.p.v. parallel is ook een optie misschien?

@Twan1983: Een tweeter afkoppelen is elektrisch gezien de helft van het vermogen, maar omdat geluidsdruk een relatie heeft met de oppervlakte van de conus is het effect niet -3 dB maar zelfs -6 dB.

En een enkele tweeter als referentie op nul dB stellen maakt dan: twee tweeters parallel is +6 dB.

!! Twee tweeters in serie is, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, gelijk aan een tweeter !!

Bij hogere frequenties speelt bundeling nog een rol. Of de richtingskarakteristiek van de totale luidsprekers.

-----------------------------
Voor wie denkt dat elektrisch vermogen en geluidsdruk anders samenhangen adviseer ik om eerst even de twee luidsprekers in je woonkamer naast elkaar te zetten en in serie te zetten (op een kanaal) en dan een te overbruggen. En goed luisteren naar het geluidsniveau, of meten!

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op zaterdag 6 maart 2021 12:18:15 (86%)

Mooiste is denk ik inderdaad tweeters in het geheel een toontje lager laten zingen, dan worden de midden en lage tonen vanzelf prominenter.

Het lijkt wel stereo, er haan vanaf PCB 2 paar draden naar woofer (2 ingangen) en vanuit daar direct naar tweeters met ieder een 50v 3.3uF elco

Wat een onnodige dure oplossing om geluid mono te maken.

Maar je hebt dus een woofer met dubbele spreekspoel, geen woofer filtering.
Staat er niet op de tweeters hoeveel ohm ze zijn?

Je kan gewoon 5 watt weerstanden plaatsen voor de condensator. Als de tweeter 8 ohm is begin je met 2.2 ohm ofzo.

Mijn bericht hierboven is aangepast. Maar daardoor komt de toevoeging niet correct in de tijdlijn. Ik had beter een nieuwe toevoeging kunnen maken. Volgende keer dan maar. Belanghebbenden: kijk toch even!

eSe

Honourable Member

@Brightnoise Bedankt voor die uitleg, na +50 jaar weer wat bijgeleerd :-)

Als jong manneke was ik, zoals de meeste jongelingen waarschijnlijk, wreed geinteresserd in luidsprekers en versterkers, vooral hoe harder hoe beter. Maar ik heb mij er echt nooit in verdiept, werk en andere interesses (meisjes?) liepen altijd in de weg.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

3.2 ohm per tweeter, op de woofer staat niets.

Inderdaad een dubbele spoel op woofer.

Maar eens beginnen met 5 watt 1 ohm op beide tweeters?

Vermogen moet ook wel binnen de perken blijven, kan mij zo voorstellen dat de versterker dat anders niet fijn vind.

Nu zal dat ding nooit op vol vermogen gaan spelen overigens.

Op 6 maart 2021 12:37:51 schreef sanscorp:
Maar eens beginnen met 5 watt 1 ohm op beide tweeters?

Vermogen moet ook wel binnen de perken blijven, kan mij zo voorstellen dat de versterker dat anders niet fijn vind.

Nu zal dat ding nooit op vol vermogen gaan spelen overigens.

Niet op de tweeter maar in serie met de tweeter, waar precies maakt volgens mij niet uit in dit geval maar normaal doe je dit voor het filter (in dit geval een serie condensator).

Het vermogen naar de tweeter wordt alleen maar minder dus geen probleem.

Het zal allemaal niet zo hoogstaand zijn maar als je met weerstanden gaat werken, gaat de kantelfrequentie aan de wandel. Dit kun je oplossen met een L-pad, dit is een dubbele potmeter waarvan er eentje in serie en eentje parallel aan de tweeter aangesloten wordt. Ze zijn zo bemeten dat de TOTALE impedantie van de L-pad+tweeter gelijk blijft (dus kantelfrequentie blijft gelijk) maar een gedeelte van de stroom van de tweeter wordt weggeleid via de parallel weerstand (dus minder vermogen wordt in geluid omgezet).

Dit kun je ook gewoon berekenen en met twee weerstanden bereiken.

Ga uit van een 4 ohm tweeter (3,2ohm is een typische waarde die je op een weerstandsmeting zult zien, de impedantie zal dan het meer gebruikelijke 4 ohm zijn). Zet hier een 4 ohm weerstand aan parallel. De combinatie is nu 2 ohm. Zet met deze twee dingen een 2 ohm in serie en de totale impedantie is weer 4 ohm (dus gelijke kantelfrequentie) maar de stroom door de tweeter is maar de helft.

Ik zit even wat beter de begin post te lezen en daar kan ik niet uit opmaken dat het hoog te hard klinkt. Alleen geen goed laag.

Daar ga je met weerstandjes tussen de tweeters niks aan doen, ik zou het zo laten zoals het is.

Brom kan veroorzaakt worden door slecht afscherming of slecht design van het geheel.

De hoge gain (versterking) kan de brom verklaren die wordt opgepikt door de schakeling, dit kun je alleen goed elektronisch oplossen maar dan moet je EN en de kennis EN een schema hebben.

Sommige drollen wil je niet op poetsen totdat ze glimmen maar het kan wel.

Shiptronic

Overleden

Is dat niet met de Bass en Treble knoppen regelen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 6 maart 2021 21:56:20 schreef nijhuisr:
Ik zit even wat beter de begin post te lezen en daar kan ik niet uit opmaken dat het hoog te hard klinkt. Alleen geen goed laag.

Ik denk ik heb het toch ergens gelezen??? 8)7

Tweeter dempen (volume) t.o.v. woofer

is de titel van de posting ;) Kwisweldatikniegekwas...
Maar wellicht heb je gelijk dat alleen het laag het probleem is.

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 6 maart 2021 22:36:10 (48%)

Woofer harder laten spelen is lastiger dan tweeters minder hard laten spelen.

Idee is dat het volume in het algemeen hoger kan en dus de lage tonen prominenter zijn.

3.2 ohm is trouwens een opdruk, geen meting :)

Maar je hebt ook gelijk qua specs of het wel de moeite waard is.