Welke krimp vorm adereindhulzen?

Goedendag,

Ik was van plan om een goede/makkelijkere adereindhulzen perstang aan te kopen, wil er vanuit kunnen gaan dat de krimp altijd goed is.

gebruik momenteel de tang uit de foto

Nu heb ik mij op het forum ingelezen en ben een stuk wijzer geworden maar haal niet uit de informatie welke keus ik het beste kan maken.
Wou een diafragma tang kopen, maar lees erg vaak dat deze krimp vorm niet goed is (wordt open gedrukt?), voordeel van zo'n tang is het brede krimp bereik 0,5-10mm2

De weidmuller PZ6 komt vaak terug, maar die heeft helaas een max van 6mm2, zou erg graag alles in éé'n tang kunnen krimpen (max twin 2x6mm2)

Gebruik de tang voor verschillende toepassingen van de groepenkast tot aan besturingstechniek.

Bestaat er iets voor het bovenstaande?, of zal ik dan toch 2 tangen moeten kopen, of is een diafragma tang gewoon goed?

Alvast bedankt!

groeten, Maarten

bprosman

Golden Member

Vorige week gewerkt met een tang van HBM waarbij ik aangenaam verrast was hoe vast het hulsje zat. Maar ook hierbij een max van 6mm2.
Heb zelf ook meerdere diafragma tangen maar destijds voor mijn meterkast (2x6mm2) heb ik ook een 2e tang moeten kopen omdat 6mm2 toch meestal wel de max is.

https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/tange…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Diafragmatangen moet je er toch twee van hebben, een 6 kantige en een 4 kantige.
Gewoon om wat je waar instop.
Ik heb een redelijk aantal tangen, variërend van diafragma (4 + 6 kantig uiteraard) tot hydraulische perstangen en wat er tussen zit.
Ik heb het ook nodig natuurlijk met onregelmatige regelmaat.

Maar voor een enkele keer voldoet een Klauke of aanverwante als je hebt uitstekend.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Thevel

Golden Member

De vraag is al meermalen gesteld op dit forum.
Hier eentje: https://www.circuitsonline.net/forum/view/117397

benleentje

Golden Member

Ik heb met heel wat verschillende tangen gewerkt maar de krimp van de A merk tangen is gewoon altijd goed. De vorm is voor de krimp niet belangrijk. Wel zoals Jinny aangeeft is de vorm belangrijk voor waar het onder geschroefd moet worden hoewel ik daar nooit problemen mee heb gehad.

Ik heb zelf de weidmuller PZ6 en daar nog nooit problemen mee gehad.

De handtang die je nu hebt is eigenlijk zelf beter en voor een enkele huls perfect. Het nadeel is dat je zere handen krijgt en als je per ongeluk het verkeerde gat kiest je de persing verziekt.

DE HBM tang lijkt me ook goed maar zal denk ik na een aantal jaar toch wel versleten zijn en mijn weidmuller PZ6 is al ruim 10 jaar en zeer veel gebruikt. Ik heb zelf met een persluchtcilinder en voetpedaal een keer een automaat voor gemaakt omdat ik ca 5000 aders moest knijpen

Als je nog geen striptang hebt zou ik oud de weidmuller nemen die stipt zelf teflon en siliconen draden.

Kijk ook eens naar hoe vaak 10mm2 bij jouw voorkomt bij mij is dat pas 3x keer voorgekomen en dan krimp ik met de eenvoudige tang wel een keer.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Heb momenteel een Weidmuller PZ3 tang die krimpt in een vierkante vorm en is geschikt voor draad van 0.5mm² tot 6mm². Heb er niet over te klagen.

Nu overweeg ik toch al een tijdje om me een PZ6 of PZ6 Roto L aan te schaffen. Dit namelijk om ook kleinere draaddiameters mee te krimpen. Vanaf 0.14mm² dus zoals de specs van de tang aangeven.

3 vragen hieromrent :

- Is het nog een betrouwbare krimp om een draad met kleinere doormeter dan de voorgeschreven minimum doormeter van 0.5mm² te doen met de PZ3 tang die dus geschikt is voor draad vanaf pas 0.5mm² ?

- Is de vierkante krimp die de PZ3 tang doet betrouwbaar ? Ik heb ooit ergens gelezen dat dit en slechte krimp zou zijn.

- Wat is het verschil tussen de PZ6 en de PZ6 Roto L ? Is dit de moeite om te gaan voor de Roto L ?

Sine

Moderator

De PZ3 of een soortgelijke "Wafel" tang mag ik op het werk niet gebruiken omdat (zover ik begrepen heb) de gewafelde hulzen kunnen breken op de vouwpunten.

Wij mogen enkel de PZ4 gebruiken, die maakt een U-tje van de krimp

-edit-

De PZ6 maakt een de zelfde krimp, alleen is de kop draaibaar ... voegt dat wat toe? Mwah.

heb dat wel gehad idd, aderhuls gebroken in railklem vanwege die vouwen. t blijft dan nog zitten op de koperkern, maar ook die kan breken na wat bewegen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

https://www.knipex.com/fileadmin/site/knipex/scripts/mediando/images/KNIPEX/Produktfotos/web/zoom/975304-01-3.jpg

Deze bevalt mij erg goed, gebruik 'm zelf voor de 0,34mm2 t/m twin 6mm2 hulzen. Gaat al 5 jaar zonder problemen mee.

Kleiner dan 0.5mm2 heb ik slechte ervaringen mee in zo'n wafeltang, de adereindhuls knapte af en het afgeknapte stukje bleef vast in de tang zitten.
Wss er erg lastig uit te krijgen ook.

Ik gebruik die diafragma ook, vooral voor 4 en 6 mm2, en bij n andere werkgever ook wel met kleinere diameter, altijd goed. Heb recent ook zo'n wafeltang gekocht (2e hands, goed merk) maar daar ben ik bij kleien diameters toch minder enhousiast over. Heb voor grotere diameters een tang met n vaste voor 16 t/m 50mm2, die deen trapezium vorm perst.

zit sinds 2009 in de PV.

nadeel van die wafeldingen met kleine diameters is dat je de aderhuls minder goed in een klem krijgt gestoken, waardoor deze dan net op t puntje vastzit. zeker als je niet kunt zien hoe ie zit komt dat voor. een huls die op 3 zijden glad blijft schuift er beter in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wij gebruiken hier op het werk (industrie - cnc machinerie) altijd de PZ4 of vergelijkbare oudere modellen. De tangen die 15+ jaar oud zijn krimpen nog altijd goed en hebben niet altijd het makkelijkste leven gehad. Voor de draad diameters vanaf 6mm2 gebruik ik de PZ16.

Zo'n weidmuller heb je jaaaaren plezier van.

Groeten Rick

buckfast_beekeeper

Golden Member

Onlangs deze gekocht van C.K. Vooral voor de 0,25. Tot vandaag zeer tevreden over.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 11 juni 2020 21:48:01 schreef Sine:
De PZ3 of een soortgelijke "Wafel" tang mag ik op het werk niet gebruiken omdat (zover ik begrepen heb) de gewafelde hulzen kunnen breken op de vouwpunten.

Klopt, het is een beroerde verpersing. Zeker vroeger in combinatie met de slechtste klemmen ooit: die van Faget. Eenmaal goed aangedraaid kreeg je de draad er nooit meer fatsoenlijk uit.

Waarom zij diafragma tangen dan niet goed gj? Is dat ervaring alleen? Anders zou weidmuller deze tangen toch niet maken als het eigenlijk niks is? Ik ben opzoek naar een andere mening want deze lijken mij super.

Welke persing komt het meeste voor? Vierkant of rond? Groepen kast en knx domotica ga ik meer oppakken en ook hobby. Merk wordt weidmuller van gereedschap.

Gr Wouter

GJ_

Moderator

Verassing: Weidmuller maakt ze ook niet ;-)

De verpersing beschadigd de draadjes, er kan bij vervorming een breuk ontstaan. Het is niet zomaar dat deze tangen op veel plekken gewoon niet toegelaten worden.
Bij Faget klemmen braken de geperste hulzen zelfs gewoon af. Meestal bleven er nog wel wat adertjes hangen, die werden dan heet. Wat overbleef was een zwart geblakerde klont gesmolten plastic.

Mijn keuze blijft de PZ4. De trapeziumpersing heeft mij nooit in de steek gelaten.

Overigens hoop ik dat TS zijn keuze intussen wel gemaakt heeft.

Dankjewel voor je andtwoord. Zou je dan wel weidmuller aanbevelen? Of een ander merk. Phoenix?
Pz4 en pz6 beide goeie ervaring mee?

Ik denk inderdaad dat de TS zijn keuze gemaakt heeft. Ik wilde geen nieuw starten namelijk.
Want er zijn al veel maar niet specifiek waarom en wat de evaring is. Zoals het afbreken van de persing. Wat gewoon niet oke is namelijk

GJ_

Moderator

PZ4 en PZ6 zijn m.i. goed.
Phoenix Crimpfox 10S is ook een fijne tang met een extreem groot bereik.

Ook goed en niet duur:
https://www.klemko.nl/nl/artnr/900014

striptang, kost 1/10 van de mijne en eigenlijk niks slechter:
https://www.jokari.de/nl/Super-4-plus-7.htm
prijs is normaal rond de 17 a 18 euro

Sine

Moderator

Die klemko is dan weer wel een wafeltang.

Dankjewel voor je andwoordt GJ maar dan is de phoenix toch weer een diafragma tang? Wat afbreekt bij bepaalde klemmen. Of is dat phoenix niet het geval?

Jinny

Golden Member

Zo een tang heb ik in twee smaken, 4 en 6 kant, ook hierboven al eens beschreven.
Ik kan me geen nare krimps herinneren..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Op 7 maart 2021 13:52:44 schreef Sine:
Die klemko is dan weer wel een wafeltang.

Nee, geen wafel. Dit is een hele listige diafragma vierkante persing. De slechte zijn geen diafragma maar in elkaar schuivende lamellen

Op 7 maart 2021 15:22:28 schreef Jinny:
Zo een tang heb ik in twee smaken, 4 en 6 kant, ook hierboven al eens beschreven.
Ik kan me geen nare krimps herinneren..

Klopt, werkt erg netjes.

Alex P

Golden Member

Ik heb deze Knipex; die gaat van 0,08 — 10 mm². Werkt prima wat mij betreft, maar dat mag ook wel gezien de prijs.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.