Gezocht Elektuur toevals-geluidgenerator 1970 - 1990

joopv

Golden Member

Op 3 maart 2021 12:08:06 schreef A van Dalen:
[...]Het was gebouwd met een aantal 4000 reeks ICs en een paar potmeters

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de geluiden die je omschrijft te maken zijn met deze componenten...

Als je geluidsgeneratoren interessant vind: er bestaan chips met diverse synthesizers / mixers / ruisgeneratoren enz aan boord die je kunt aansturen vanuit een controller. Ik heb zelf lang geleden gespeeld met de AY3-8910, maar er zullen vast wel modernere versies zijn. En moderne cpu's zijn snel zat om dit allemaal in software te doen.

https://en.wikipedia.org/wiki/General_Instrument_AY-3-8910

[Bericht gewijzigd door joopv op donderdag 4 maart 2021 11:56:05 (43%)

Op 4 maart 2021 11:48:28 schreef joopv:
[...]Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de geluiden die je omschrijft te maken zijn met deze componenten...

Als je geluidsgeneratoren interessant vind: er bestaan chips met diverse synthesizers / mixers / ruisgeneratoren enz aan boord die je kunt aansturen vanuit een controller. Ik heb zelf lang geleden gespeeld met de AY3-8910, maar er zullen vast wel modernere versies zijn. En moderne cpu's zijn snel zat om dit allemaal in software te doen.

https://en.wikipedia.org/wiki/General_Instrument_AY-3-8910

Het was echt een hele simpele schakeling met wat 4000 reeks Ic’s, maar het is 40 jaar geleden. Het kan ook zijn dat ik nog wat geëxperimenteerd heb, dat weet ik niet meer. Dat maakt het ook wetenschappelijk gezien zo interessant, dat je met zo'n simpel circuit zoiets kan maken. Door de terugkoppeling werd het heel chaotisch, de frequentie en het patroon varieerde constant.

Ik zie 2 mogelijkheden uit de oude Elektuur-doos:

* Digisizer uit September 1975 (een paar 74** ICs en de rest discreet). Dit heb ik heel lang geleden nog gemaakt, dit piept, kraakt en bromt langs alle kanten!

* Geluidseffectengenerator uit Juli/Augustus 1976

Groeten, Dirk

joopv

Golden Member

De bedankjes moeten naar @foxmulder. Ik heb alleen de archive.org links er bij gezocht.

Op 5 maart 2021 14:05:39 schreef FoxMulder:
Ik zie 2 mogelijkheden uit de oude Elektuur-doos:

* Digisizer uit September 1975 (een paar 74** ICs en de rest discreet). Dit heb ik heel lang geleden nog gemaakt, dit piept, kraakt en bromt langs alle kanten!

* Geluidseffectengenerator uit Juli/Augustus 1976

Groeten, Dirk

bedankt, je hebt mij geholpen!