Geaarde stekker in ongeaarde wandcontactdoos!?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Beetje plagen. :)
We moeten natuurlijk (ook) uitgaan van het aantal klusjes. De gemiddelde doe-het-zelver schroeft een paar keer in zijn leven tot misschien een paar keer per jaar wat aan elektrische installaties, terwijl de beroeps dat 'continu' doet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pa3gws

Golden Member

Je hebt natuurlijk doe-het-zelvers en doe- het -zelvers. ;-)
De ene categorie denkt er verstand van te hebben en rommelt maar wat aan met alle gevolgen van dien.
En de andere die weet dat hij er weinig verstand van heeft leest zich in en doet het zo netjes als mogelijk met vaak een goed resultaat.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Amen.
Die papiertjes met tips, bij de uitgang van de bouwmarkt, zien er trouwens niet eens zo beroerd uit.

--
Wat ik hierboven in de posts lees, en zo is het me indertijd ook uitgelegd, is dat het de ruimte (kamer) was die bepaalde of er geaarde stopcontacten in moesten of dat dat niet hoefde. Bij een houten vloer met een wollen vloerbedekking (om maar wat te noemen) was het niet nodig, bij een tegelvloer wel.

(Het gebruik van een apparaat in een 'natte' of tegelruimte met verlengsnoervoeding uit een ongeaard stopcontact is, en was ook toen, gewoon dom bezig zijn. Het was onvoldoende reden verlengsnoeren in het vervolg te verbieden!)

Ging je nu je mooie isolerende vloer door een tegelvloer vervangen, dan moest je dus geaarde stopcontacten aanleggen, want die waren er vaak nog niet. Bij de introductie van de aardlekschakelaar werd echter goedgevonden dat die dan als alternatief gebruikt werd, wat natuurlijk een groot voordeel was, want extra aarddraden trekken was niet altijd eenvoudig.

Bij nieuwe installaties is het natuurlijk eenvoudig meteen maar geaard te monteren, dus dan is het een ander verhaal.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk aan de elektra gedacht hebben toen ze een tegelvloer lieten aanbrengen.
Aangezien er in Nederland geen keuring verplicht is voor woonhuizen blijven fouten lang onopgemerkt zitten. Maar aan de andere kant, het aantal ongelukken is ook niet hoog dus heeft een keuring weinig extra voordeel (behalve voor de keurders)

Spanning staat en stroom gaat!
mvdk

Golden Member

Op 7 maart 2021 21:13:51 schreef meander:
Ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk aan de elektra gedacht hebben toen ze een tegelvloer lieten aanbrengen.

Zo had ik er het een keer over met een ventje die hartstikke mooi badkamertjes aanlegde. Hoe die dat deed met aardmatje in de vloer enzo. De man staat me aan te kijken met ogen zo groot.
"Nou, ik heb best wel wat badkamertjes gedaan, maar daar heb ik nog nooit van gehoord."

Een badkamer heeft sowieso geaarde wcd's (als er wcd's aanwezig zijn). Daar hoeft de tegelvloerenlegger dus ook niet over na te denken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 maart 2021 21:13:51 schreef meander:
Ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk aan de elektra gedacht hebben toen ze een tegelvloer lieten aanbrengen.

Als ze een tegelvloer lieten aanbrengen, kregen ze dat meteen te horen van de tegelboer.
Maar ook in tegelhandels waren foldertjes. Zelf merkte ik dit doordat ik opeens van verschillende leken de vraag kreeg: 'Hé, jij weet toch wat van elektriek, weet jij waarom ik opeens een aardlek moet nu ik tegels neem?'
De eis was dus goed bekend. Natuurlijk, als men alsnog niets deed, kwam er heus geen aard(lek)politie langs; dat heb je dan weer als je niet in een politiestaat woont. :)

(Ik zie me nog op blote voeten op de tegeltjes in het kombuis van het schip waar ik toen werkte; de hoofdmachinist evenzo. Hij de rode pen van de ohm-meter in de hand, ik de zwarte. Elkaar een hand geven: de meter slaat uit! Ja, een tegelvloer geleidt écht. Tot dan toe had hij daaraan getwijfeld: geleidt steen?! -, en nu hij in zijn verlof straks tegels ging leggen... maar nu was hij overtuigd.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org