Een zo klein mogelijke aansturings-chip multicolor led

Hoi allemaal,

ik ben kunstenaar en ben op zoek naar een zo klein mogelijke aansturings-chip voor multicolor led.
Liefst zo klein mogelijk omdat ik ze in zelfgemaakte sieraden wil inbouwen.
Ik zit te denken aan van die ingegoten schakelingen zie foto.
Het hoeft maar 1 multicolor led aan te sturen waarbij de kleuren verlopen van b.v. rood naar oranje naar geel naar groen naar blauw naar paars en weer naar rood, zoiets heb je vast wel gezien.
Liefst weinig stroom verbruik zodat het op een knoopcelbatterij kan werken.
Extra, maar hoeft niet zou het mooi zijn als het met een puls inschakelt en met een volgende puls weer uit.

Als iemand een leverancier weet die zoiets kan leveren of andere ideeën heeft, ik hoor het graag.

Er zijn LED's die de kleuren aansturing ingebouwd hebben. Maar de ring of het sieraad wordt dan hetzelfde als de goedkoopste tuinverlichting. Dat wil je vast niet.

deze led zit de sturing ingebouwd, maar ben het wel met hierboven eens.
https://www.sparkfun.com/products/11448

voorbeeld van de snelle versie:
https://www.youtube.com/watch?v=XU4_7CrzRkQ

[Bericht gewijzigd door Progger op woensdag 3 maart 2021 22:48:02 (26%)

GMT+1

Je kunt een WS2812 LED nemen, in combinatie met een microcontroller in een SOT-23 package, kleiner wordt het niet, afgezien van LEDs die vaste patroontjes spelen zoals de tuinlampjes, en dan heb je volledige controle over het gedrag.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 4 maart 2021 09:13:00 (18%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

Op 3 maart 2021 22:43:50 schreef Brightnoise:
Er zijn LED's die de kleuren aansturing ingebouwd hebben.

Ik heb hier van die (5mm) led's liggen, ze zijn verkrijgbaar in snelle of langzame uitvoering.
De led kun je direct op een 3V knoopcel aansluiten.
Van de langzame versie heb ik even een filmpje gemaakt.

RGB led.mp4

diebobo

Golden Member

Apa 102 1515, kleiner wordt t niet meen ik.. knoopcel X2 anders wordt blauw en groen lastig.

Inderdaad, een APA, WS2812, of andere adresseerbare LED lijkt me het handigst, als je controle wilt hebben. Voor SOT-23 microcontrollers lijk je beperkt te zijn tot PIC10F en ATTINY controllers, met maximaal 64 bytes RAM en 1k flash.

Zo'n SOT-23 controller kun je nog aansluiten met dunne draadjes en vastlijmen. Er zijn ook controllers in UDFN en QFP packages, en bij nader inzien is zo'n package eigenlijk wel handig, want ook daar kun je dunne draadjes (soldeerbaar geëmailleerd draad) aan solderen als je hem op zijn rug tegen de achterkant van de LED lijmt, en omdat ze midden onder de chip een ground pad hebben, kun je de ontkoppelcondensator er direct op solderen; met een pitch van 0.5mm past een 0402 weerstandje daar wel mooi op.

Dit is wel een klusje voor iemand met ervaring, een fijne soldeerbout en (voor mij dan) een microscoop. Als je zelf sieraden maakt, neem ik aan dat je fijne motoriek goed is, dus met eventueel nog een beetje oefening zou je dat waarschijnlijk prima zelf kunnen.

Dan moet er natuurlijk nog software gemaakt worden voor de microcontroller, en die moet erin geladen worden. Misschien wil je nog de mogelijkheid hebben om die later nog te vervangen, daarvoor zou één pin van de microcontroller bereikbaar moeten blijven.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
eSe

Honourable Member

Je kunt een WS2812 LED nemen

En daar zijn verschillende behuizingen in, de hele kleintjes, 2 x 2 mm, waarschijnlijk niet voor mensen met "bibberhandjes".

https://nl.aliexpress.com/item/4000333974665.html?spm=a2g0o.search0302…

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Ik neem aan dat de TS geen bibberhandjes heeft, aangezien hij sieraden maakt. voor dergelijk kleine componenten vind ik een optische microscoop (vergroting 10-15x, de mijne kan 5-40) erg prettig werken. Ik heb ook wel eens zo'n digitale (relatief goedkoop van Ali) geprobeerd, maar de vertraging daarvan vind ik net te lang om prettig mee te kunnen werken.

@TS: het stroomverbruik zal gedomineerd worden door de LED, en aangezien je waarschijnlijk recht naar de LED wilt kunnen kijken zonder verblindt te worden, zal zul je de stroom wel laag instellen, waardoor de batterij langer meegaat. Alsnog is een verbruik van een paar milliampere wel te verwachten, dus de batterij zal niet het eeuwige leven hebben; afhankelijk van het formaat, type en kwaliteit daarvan is een paar uur tot tientallen uren wel haalbaar.

Er zijn zelfs oplaadbare knoopcellen te koop, en als het echt moet zou je het opladen draadloos kunnen doen (dat is gemakkelijker dan een connector met pogopins of zo). Als je een microcontroller gebruikt, kan die via de LED aangeven wanneer het laden klaar is. Je zou dan ook het plaatsen op de lader kunnen gebruiken als trigger om hem aan te zetten. Dit kan eigenlijk heel simpel; je hebt alleen een spoeltje nodig (dun draad, een paar tot een tiental windingen rondom de gehele constructie), die je aan 2 I/O pinnen van de microcontroller maakt; de ESD diodes vormen dan de gelijkrichter, en de microcontroller kan wakker worden van het signaal op die pinnen. Als je nog een klein MOSFETje aan een andere pin maakt, waarmee de microcontroller de voeding vanaf de batterij kan uitschakelen, kan hij zichzelf helemaal in slaapstand brengen (0 verbruik), totdat je hem wakker maakt door hem voor een seconde op de lader te leggen. Het lastige is wel dat de kleinste MOSFET die je kunt kopen al relatief groot is; de kleinste die ik zo kan vinden is een VMT package, die is 1.2x1.2mm.

Alsnog is dat allemaal best klein, vergeleken met de knoopcel, dat lijkt me de beperkende factor, maar met de optie van draadloos laden hoef je die nooit te vervangen, en is het waarschijnlijk ook acceptabel als de batterij maar een paar uur mee gaat, omdat je hem daarna weer kunt opladen.

Met dergelijke LEDs (WS2812, APA, of andere soortgelijke "adresseerbare LEDs" kun je er ook meerdere achter elkaar zetten, en samen met één pin van de microcontroller besturen, helemaal onafhankelijk van elkaar!

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 4 maart 2021 12:59:38 (12%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Die chips in epoxy ga je niet gemakkelijk vinden. Die worden meestal op bestelling gemaakt voor je.
Voor 10 of 100 stuks gaan ze er niet aan beginnen denk ik.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Wow, supper dank jullie wel voor de reacties.

De tuinverlichting achtige versie is wat ik zocht maar dat met de micro controller is voor de toekomst een idee, vooral omdat ik dan ook het inschakelen en uitschakelen eventueel door een lichtsensor zou kunnen doen. Ik had nu een reed-relais in gedachten en aan de andere hand een magneetring. Handen tegen elkaar dan aan. Met de micro zou ik dan kunnen zeggen weinig licht handen tegen elkaar aan, nogmaal handen tegen elkaar of meer licht dan uit. Ik moet me dan wel in de micro controller gaan verdiepen en wat dingen aanschaffen. De laatste keer dat ik met een microcontroller werkte was met de Z80 op de MTS, toen was ik 18 nu ben ik 51 dus back to school. :)

Heb nog een paar vraagjes:
Heeft deze LED ook geen voorschakel weerstand nodig? Er staat direct op de batterij aansluiten.
Kunnen jullie me nog richting kleine reed-relais (en/of fotocellen voor de toekomst) wijzen.

Wat betreft solderen, Ik heb nog geen bibberhandjes maar nauwelijks ervaring met sms solderen maar ik wilde deze geleidende verf eens proberen, ik heb een tube besteld, ben benieuwd https://www.bareconductive.com

De ring zal vrij groot zijn voor een ring maar de persoon waar ik het voor maakt houd van grote ringen. Ik heb wat van mijn werk toegevoegd, schilderij is 1x1m. Het lichtgevende deel van de "De-Light" is ongeveer 50cm

Op 4 maart 2021 19:51:53 schreef Rob van der Lei:
Wow, supper

Wat heeft een avondmaal met dit verhaal van doen?

De ring zal vrij groot zijn voor een ring maar de persoon waar ik het voor maakt houd van grote ringen.

Ik heb even wat zitten zoeken. Ik zou voor een ring een SOT23 formaat ding willen hebben. Niets gevonden. Voor SOIC8 vind ik de CY8C4013SXI-410 (en vrienden). Voor een ring toch echt aan de grote kant.

Ik heb deze serie een keer geprobeerd toen ze de developmentkits (vrijwel) weggaven. "Kan met bootloader geladen worden!" staat er op de verpakking. Maar dan moet je wel met een programmer van bijna 100 euro de bootloader er zelf inzetten. Sorry, maar daar heb ik niet de bootloader voor nodig. Ik wil de bootloader gebruiken om hem te kunnen testen zonder de $100 progammer.....

Ahh!!! Beter gezocht. De ST32F320-M zit in een schattig klein verpakkingkje. 8 pootjes (zat om 1 RGB led aan te sturen en nog wat sensor/schakelaar dingen)

Met de STM32 serie heb ik WEL ervaring. Begonnen met een $10 ontwikkelkitje met ingebouwde programmer. En dan netjes ontworpen: Je kan dat kitje als je twee jumpers weghaalt ook gebruiken ipv de €70 programmer-kit.

Update: Het is niet een STM32... maar ST32... 1 letter verschil. Ik had het eerst niet gezien. Hij is bedoeld als "inhoud van een smartcard" begrijp ik nu.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 maart 2021 19:51:53 schreef Rob van der Lei:
Ik moet me dan wel in de micro controller gaan verdiepen en wat dingen aanschaffen. De laatste keer dat ik met een microcontroller werkte was met de Z80 op de MTS, toen was ik 18 nu ben ik 51 dus back to school. :)

Dat was voor mij zo ongeveer dezelfde situatie. Als je die kennis hebt is het vrij simpel overstappen naar microchip assembly of picbasic.
Er zijn mooie sot23 microcontrollertjes PIC10F...

@Zonnepaneltje, kun je me een soort starterskit aanbevelen? Ik heb een MAC, of ik heb nog een heel oude (off-grid/line :) ) laptop met XP er op.

@REW ik vond deze PIC controller in SOT32 uitvoering https://www.reichelt.com/mcu-picmicro-0-5-kb-16-mhz-sot-23-6-pic-10f32… Ik weet niet of je dat bedoelde? De CY8C4013SXI-410 is weer een ander soort controller, maar die ken ik niet maar dat zegt niets. :)

Supper = Super, ook één lettertje verschil.
Ik zou voor een ring een SOT23 formaat ding willen hebben.
Ga je ook een ring maken?

Ik werk ook nog op een netboekje met XP erop.
Als je niet al te moderne PIC kiest en assembly gaat gebruiken kan je MPLAB 8.92 gratis downloaden bij Microchip.
En dan als programmer een Pickit2 of pickit3 kopen afhankelijk van de te gebruiken controller.

Tja, die kleine picjes dat is ook wel wat. Handig voor glue spul of eenvoudige dingen zoals hier. Ik wil tegenwoordig liever niet meer klooien met een 8 bit microcontroller als er ook 32-bit dingen zijn. Maar als het echt klein moet denk ik dat het een redelijke keuze is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je zou dit project met een attiny10 als uitgangs punt kunnen nemen, daar zit al veel in van wat jij wilt:

This is a small hardware project which utilizes the light_WS2812 library and the TinyTouchLib to implement a touch-button controlled RGB-LED light. Only two output pins of the ATtiny 10 are used. Atmel Studio project and Eagle files are included.

https://github.com/cpldcpu/TinyTouchButton

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Bij Hackaday was eens een project met ringen met ingebouwde RFID (achtige) electronica.
De ringen begonnen licht te geven als je ze bij elkaar hield.

Als het echt klein moet...
De microcontrollers van Padauk zijn zo onveveer de kleinste (en ook goedkoopste 3ct per stuk ofzo) Na een EEVblog zijn die populair geworden bij hobbyisten, en ze hebben ook SDCC ernaartoe geport.

Maar als het echt klein moet kun je het plastic van de behuizing in zuren oplossen en de losse chips gebruiken. Misschien kun je het dan onder een kubieke millimeter krijgen. "Blote" silicium chippen zijn wel licht gevoelig, dus je moet het afdekken tijdens gebruik. (Weer een druppeltje zwarte epoxy, ook voor de betrouwbaarheid.

Die Padauk zijn exact even groot als de PIC10F en ATTINY8/9/10 controllers in SOT23-6 packages, maar de Padauk zijn éénmalig schrijfbaar, als je het ooit nog wel veranderen moet je er een nieuw in gaan solderen; lijkt me niet heel leuk als het in een ring verwerkt zit. Voor die letterlijke dubbeltjes hoef je het niet te laten, en bij de PIC en ATTINY kun je veel gemakkelijker online voorbeelden vinden, heb je een fatsoenlijke IDE, programmers zijn heel goedkoop, en datasheets zijn gewoon goed.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oops, sorry.
Ik wist dat ze niet herprogrammeerbaar zijn. Voor mij is dat al genoeg obstakel, (en dus de reden) om ze zelf niet te gaan gebruiken.
Dat had ik er natuurlijk bij moeten vermelden.

Als er andere zijn zoals pic's en AVR's die in dezelfde SOT23-6 zitten dan is de keuze snel gemaakt.