touch bediedingspaneel Miele 5000 reeks herstellen

Dit topic is gesloten

Wat ik op mijn werk al vaak ondervonden heb is dat veel bedieningspanelen van de 5000 reeks (H5861 BP oven, DG5080 stoomoven en G2833sci vaatwas) problemen krijgen met de gevoeligheid van hun touchpaneel.
Vervangen lost het probleem meteen op, maar Miele zou Miele niet zijn als daar niet de hoofdprijs voor gevraagd werd.

Het ergste is dat bovengenoemde toestellen ook in mijn keuken staan. De oven is iets recenter, maar de stoomoven en de vaatwas zijn inmiddels hun 12de jaar ingegaan en die aanraaktoetsen gaan geweldig slecht.

Op zich is het een glazen paneeltje waar een folie tegen kleeft.

Ik heb ooit experimenten gedaan met een touch die totaal niet meer werkte. Met hitte de folie verwijderd. Alle lijmresten verwijderd, en met eigen lijm de folie terug geplaatst.
Dit leidde ertoe dat 75% van de toetsen terug werkten, doch niet gevoelig genoeg. Het probleem lijkt me dus ergens bij de gebruikte lijm te zitten was mijn besluit. Werkwijze zeker niet goed genoeg voor mijn eigen apparatuur die min of meer nog te gebruiken is.

Heeft er iemand van jullie ervaring hoe dat euvel op te lossen?
Even een fotootje van hoe die dingen eruit zien...

tnx
Gert

Zitten er aan die folie contacten of hoe is die constructie gemaakt?

Ik vraag me dus af of het een resistive folie is of capacitief (denk het niet)?

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 25 februari 2020 20:14:53 (38%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Het is een dubbele plastic folie waar met zilververf de banen op geschilderd zijn. Die gaan naar een flatcable dewelke naar de stuurprint gaat.

Je zit een groter oppervlak zilververf op de plek van de toets.
De folie zit gewoon achterop het glas gekleefd. De werking zal dus capacitief zijn.

Als het vervangen moet worden, is dat dan het hele glas met de folie er achterop? Zo ja: kun je veroudering van de electronica oid uitsluiten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Wellicht is het zo duur omdat het hele front vervangen wordt: incl inox rand en glasplaat. Folie zit effectief op dat glas geplakt.
LCD en sturing blijven zitten.

Print wordt dus niet meevervangen? tsja dit is net zoals Sharp vroeger ook had met zijn bedienings folies ... niet te herstellen en meestal door de oneindig geworden sporen door aantasting viezigheid. ook eenzelfde situatie gehad hiermee en zijn oneindige zilver sporen

Die cijfers en zo, zijn dat ook van die capacitieve toetsen?
Is de glasplaat gedeeltelijk transparant? (Anders ziet een reparatie er al helemaal niet meer uit)

Misschien een idee om zelf een nieuw plakbare folie te maken van die rollen zoals je dat wel ziet waar ze aluminimum buizen in de luchtbehandeling mee dichtplakken?
Je zou het in spiegelbeeldmoeten maken. Misschien is dat met uitlaseren wel te maken (wel afplakken van de aluminum laag met masking tape, anders is dat kansloos).

Blijft een hobby oplossing natuurlijk, maar als het voor jezelf is en je de uitdaging aan wilt.

Een flexprint professioneel laten maken is wat duur denk ik, of je moet er meer van kunnen slijten.

-edit- Zo maar een willekeurige hit op het internet, plakfolie gewoon te koop en nog breed genoeg:
https://www.behangwereld.nl/a-23463254/speciale-plakfolie-s/plakfolie-…

Wat kost eigenlijk een nieuw paneel bij Miele?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Heeft U wel eens opgemerkt dat er crosstalk optreed?
Ik heb in het verleden bepaalde plastics gezien die over de loop van de jaren begonnen te geleiden en wij hebben op het werk gemeten dat verf die gebruikt werd bij dit soort capacitieve frontpanelen de capatouch gevoeligheid behoorlijk kan beinvloeden.
Ik heb deze oven nog nooit gezien, maar het zou hetzelfde verschijnsel kunnen zijn.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Miele wassen, drogen en zuigen goeie toei verder niet echt een topper...

Op 27 februari 2020 19:36:30 schreef walkura:
Heeft U wel eens opgemerkt dat er crosstalk optreed?
Ik heb in het verleden bepaalde plastics gezien die over de loop van de jaren begonnen te geleiden en wij hebben op het werk gemeten dat verf die gebruikt werd bij dit soort capacitieve frontpanelen de capatouch gevoeligheid behoorlijk kan beinvloeden.
Ik heb deze oven nog nooit gezien, maar het zou hetzelfde verschijnsel kunnen zijn.

Bestaat er een manier om dit correct uit te meten?

Inmiddels al zo vaak die fronten vervangen dat ik er wel zeker van ben dat het glas + folie combinatie de fout veroorzaakt. De stuurprint is nooit of te nimmer de oorzaak.

Qua prijs moet je voor een microgolf, stoomoven en bakoven rekenen op een kleine 400€ voor een inoxe afwerking.
Voor mijn vaatwasser, waar ik het het meeste voor zou nodig hebben kost het momenteel 169 ex.BTW. Gek dat dat in Miele termen zo "goedkoop" is.

Op 28 februari 2020 18:44:33 schreef smd:
Miele wassen, drogen en zuigen goeie toei verder niet echt een topper...

De eeuwige discussie natuurlijk... Sinds mijn werk 3 jaar geleden van baas veranderd is, doen we soms ook al eens herstellingen aan Siemens. Die jongens hebben net zoals Miele en Whirlpool in hun keukentoestellen ook hun dingetjes.

Nog zeer recentelijk een CM7750 koffiemachine gekocht. Lang getwijfeld tussen de die en een Jura Z8. Tijdje terug bij een klant geweest en een cappucinootje gekregen van een Z8. Koud, schuim niet strak genoeg. Blijkt een probleem te zijn met deze machines...
Jura is dan het topmerk daarin, kost nog een stuk meer dan een Miele en dan dat.

Daarom: waar krijg je nog waar voor je geld?
Ik heb altijd vooropgesteld dat die keukentoestellen van Miele 15 jaar moeten meegaan. Gelukkig dat ik er zelf kan aan werken, want anders had het kosten-baten niet waar geweest.

De 6000 reeks was in alle geval stuuuuuken beter.

Ik ben er ook mee bezig geweest, heb de folie los gehaald van het front en getest. Meen dat de slechte knoppen slecht bleven. De folie wordt geproduceerd door een bedrijf in België, heb ze gecontact maar willen de folie niet direct aan mij verkopen ;(.
Ik heb een nieuw front aangeschaft en klacht is daarmee inderdaad opgelost, maar ik heb nog een oven staan en oude fronten genoeg om eens te experimenteren.

Op 5 maart 2020 18:03:40 schreef Flevotronica:
ik heb nog een oven staan en oude fronten genoeg om eens te experimenteren.

Als je zover komt, kan je je resultaten posten hier?
Met het bedieningspaneel van mijn vaatwasser eens goed te poetsen is het iets beter geworden en inmiddels weer werkbaar.
Toch zeker niet zoals het altijd geweest is, maar te gebruiken. Ik ga dus zelf (voorlopig) niet met mijn eigen front experimenteren.

Als dergelijke situatie zich eens op het werk voordoet probeer ik daar eea nog uit. Zal dat ook laten weten als het zover komt.

Is het iemand gelukt om de touchtoetsen te repareren?
Ik heb heb het zelfde probleem met een oven.

Toevallig mee bezig geweest en op glas zitten capacitieve sporen ge-etst, dat is niet meer goed en veroorzaakt fout vermoed ik

Vanuit de ontwikkeling gezien, als er ferrite beads voor de processor zitten kan je problemen krijgen met de capatouch.
Ik heb wel projecten gezien waar de gevoeligheid van de capatouch met 25% naar beneden ging ls de PWM naar de relais werd aangeschakeld.
De PWM veroorzaakt een spanningsval over de beads, de voedings-rail was referentie en je capatouch is het meest gevoelig.
(P.s. opgelost met grotere decoupling caps, en in de ideale wereld verwijdering van ferrite beads, speciaal in de nul, alhoewel dit burst problemen kan veroorzaken)

Hetzelfde geldt als je voedings rimpel door veroudering toeneemt en er geen voltage reference is toegepast.
(Op zich een normaal verschijnsel met condensatoren met een hoge omgevings temperatuur na een gebruik van 12 jaar)
Kijk eens hoe je voedings rails eruit zien.

Natuurlijk is ook veroudering van de geleidende laag op het glas een goede mogelijkheid, dan zal het heel moeilijk worden.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Als het capacitieve toetsen zijn moeten de geleidende sporen op de binnenkant van het glas zitten. Hoe kunnen die dan "verdwijnen"?

Is dat vocht wat opstijgt en de sporen aantast?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Door aanslag, vet,stoom etc verdwijnt de weerstandswaarde ,net zoals de toets folies van de oudere magnetrons gaat het langzaam over. Ik heb hier een setje en ben aan het dokteren, maar zoals eerder aangegeven zit het zowel in de print als in de bediening zelf.. Uitwisselen van beide delen onderling bereikt niet het gewenste resultaat..

Print en folie hebben beiden schuld aan dit fenomeen?
Hoe komt het dan dat bij vervangen van een bedieningspaneel het probleem voor 100% verholpen is?

Mijn stoomoven van miele (DG5080) kreeg dit probleem ook stilaan. Mijn vrouw kon sommige toetsen niet meer bedienen, ik nog wel met de platte vinger. Dus vroeg of laat moest er ook wat gebeuren.

De hete luchtoven (H5681BP) die recenter was (2013, stoomoven 2009) kreeg een defect aan de zuurstofsensor. Besloten die probleemoven van de hand te doen en bleek nu precies hetzelfde bedieningspaneel te hebben als de stoomoven.
Paneel van de heteluchtoven op de stoomoven geplaatst en vice versa.
De fout ging mee met het bedieningspaneel. Lijkt me dan toch voor 100% in het bedieningspaneel te zitten... heb die ervaring al meerdere malen op het werk gehad ook.

Waren er geen versie verschillen?? Ik weet het ook ff niet meer, maar moest destijds beide wisselen, toen werkte het pas...

In bewuste heteluchtoven zijn er ooit massa's softwareupdates geweest. Je moest dan wat printjes vervangen voor de Profi-vochtondersteuningsfunctie.
Later kwam er dan nog een update voor slechte reactie van de toetsen, maar die bracht nauwelijks wat bij. Ik ken iemand met zo'n oven van de eerste reeks met bijna originele software. Toetsen werden ook langzamerhand slechter. Update hielp totaal niks. Nieuw toetsenbord wel.

Het toetsenbord, aka frontpaneel heeft wel een andere code gekregen. Het valt me op dat de allerlaatste versies er geen last van hebben.
Ik ga het alleszins merken, want zo eentje hangt nu aan mijn stoomoven.

Shiptronic

Overleden

Kan je de info delen, van oude en vervangende(betere?) type nr?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 maart 2021 20:36:12 schreef Shiptronic:
Kan je de info delen, van oude en vervangende(betere?) type nr?

Het originele weet ik niet meer vanbuiten. Tegenwoordig is het inox paneel vervangen door 10996561.
Niet meer kapot geweten.

Vreemde is dat Miele wel het probleem erkend, maar niet coulant mee omgaat voor een best duur apparaat. Nog even opgezocht: ging om een van de eerste versies en ondersteunde de update niet.. dat was het

Ik heb het hier een tijdje geleden nog weggelachen, maar ben er serieus op aan het terugkomen... De prijzen van Miele hun onderdelen S C H A N D A L I G.
Zonet nog: een inductieplaat waar een 12V ventilatortje defect is: 138€ ex BTW. Knettergek gewoon.
Laat staan een lap inox met wat glas, je weet niet wat het inox de kilo staat tegenwoordig zeker |:( .

Hoe langer hoe meer mensen trekken een serieuse lip als je zo'n prijzen uitspreekt. Als ze dan nog wat pech gehad hebben met hun toestel (de 5000 reeks was nu niet het toonbeeld van Miele degelijkheid), is dat hun laatste Miele geweest.

Tijdje terug een W1 met afgebroken trommel. Staat bij hun te boek als dat sommige reeksen daar gevoelig voor zijn. Weliswaar al 4 jaar in gebruik, maar adv het serienummer kan je herleiden dat het apparaat van die reeks is.
De klant krijgt voor de prijs van de herstelling een nieuw toestel, maar dat hoort niet bij een fout die door hun, mja nonchalansme?, veroorzaakt is. Klant moest is weten 8)7

Dat bedoel ik Beeldbuisje!! Maar de herstelling is hoe dddddduur?? kan het haast niet over mn lippen krijgen,maar schat een 600 Eu ...

Die hogedruk pressostaat die Miele gebruikt vervang ik aan de lopende band, kost een dikke 80 Eu voor de klant... leg dat maar eens uit!!

Miele?? steeds meer mensen lopen er voor weg en zeggen met AEG, Bosch Siemens whatever gewoon na 10 jaar vervangen en dan zitten ze nog niet aan het budget van een Miele...

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 11 maart 2021 19:00:33 (24%)

Dit topic is gesloten