Elektrische 12v camper trap

Hoi allemaal,

Ik weet niet of deze vraag hoort bij "algemene elektronica" of bij voortuigen. Het volgende is bij mij het geval. Mijn schuur ingang heeft een vrij hoge opstap en daarom heb ik een camper trap gekocht met een trafo 24v volt. bij de trap zat een aansluittekening/schema bij. Nu is het voor mij dus niet duidelijk hoe ik deze moet aansluiten op de 12volt trafo.
Wat voor mij logische was (dacht ik) aan de kant van de accu. Maar helaas dan werkt het niet.

Elektrisch schema.pdf

Wat voor trafo heb je erbij gekocht? Met een echte trafo (Zo'n klont ijzer met een klos koperdraad er omheen) Gaat dit inderdaad niet werken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Is het nu een 24V trap of een 12V? Is je transformator zwaar genoeg om de nodige stroom te leveren voor de trap?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Nou ik heb deze trafo meegekregen van het bedrijf die de trap hadden geleverd. Ik zie dat ik 24volt heb geschreven maar het is een 12 volt elektrische trap

Shiptronic

Overleden

Hoe zwaar is de motor van de trap?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Paar fotos helpt en ook het typenummer van de trap

[Bericht gewijzigd door rwk op maandag 8 maart 2021 19:41:54 (14%)

hierbij de type van de motor en en de type trap

Mjin eerste gevoel is dat 25W wel wat krap is. Vermoedeijk is het puur een motortje, en de stroom wil nog wel eens wat hoger zijn als ie stroef loopt.
Aan de andere kant: Het motortje lijkt geen groot ding en de verkoper zal niet voor niets dat advies gedaan hebben.

Maar goed, dat is gokken. Helaas noemt Stayco niets in de datasheet over het verbruik

http://www.stayco.com/downloads/ZE900.pdf

Ik zou m gewoon aansluiten en proberen, gok dat ie wel werkt. En die trafo is ook volgens mij een ouderwetse trafo. Die kun je dus ook wel kort overbelasten, die trap heeft toch geen uren nodig om uit te gaan of in te klappen.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op maandag 8 maart 2021 20:17:06 (22%)

Ja die 24V komt op de site ook terug voor het type ZE900
Hoe wil je hem gaan bedienen en heb je de ign YI draad ook op de +12V aangesloten?

Shiptronic

Overleden

Trafo is veel te licht, die is 30VA, en kan dus 2.5 A leveren.

De motor trekt 4A, met een startstroom van 14 A. Beter een kleine accu erbij plaatsen, en die laden met de trafo.

http://www.stayco.com/images/products/motor_table2.jpg

bron: http://www.stayco.com/products/motors.aspx

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb de trafo rechtstreeks op de 12 volt motor aangesloten maar de motor deed helaas niets. ik zie inderdaad in de handleiding dat het een 24 volt is maar op de motor staat echt toch 12volt. ik ga van de week toch een 24 volt omvormer er op aansluiten. kijken of dat het probleem is.
ik laat het jullie weten.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als het echt een 12V type is, gaat die ongetwijfeld in rook op als je er 24V op gaat zetten.

Probeer eens de motor aan te sluiten op een auto batterij.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

zomaar 24V erop als t mogelijk een 12V motor is.. dat kan je wel een motor kosten.

Laat de leverancier het bevestigen. Immers, hun hebben het spul geleverd.

En als dat de motor is die Shiptronic noemt, dan zal de zekering gewoon eruit klappen en gebeurt er verder niets.

bprosman

Golden Member

Op 8 maart 2021 20:31:18 schreef Morfun:
ik heb de trafo rechtstreeks op de 12 volt motor aangesloten maar de motor deed helaas niets. ik zie inderdaad in de handleiding dat het een 24 volt is maar op de motor staat echt toch 12volt. ik ga van de week toch een 24 volt omvormer er op aansluiten. kijken of dat het probleem is.
ik laat het jullie weten.

Volgens de tabel van ship kan het beiden (2 typen motoren)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Drie keer raden wat voor motor dit is

zie Ohm pi

[Bericht gewijzigd door rwk op maandag 8 maart 2021 20:39:50 (90%)

oke te enthousiast geweest. ik ga wel ff naar de leverancier misschien kunnen hun mij wel verder informeren. al heb ik zo me bedenkingen omdat ik ook al reeds hun had gebeld. ze konden me alleen vertellen dat er een handleiding bij zat en geen technische dienst hadden. Maar wie weet....
Ik zal gelijk ff vragen hoe dat zit met wat Shiptronic had omschreven over de ampère.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

(sorry, verkeerd gelezen)(aub verwijderen)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 8 maart 2021 20:45:36 (86%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Op 8 maart 2021 20:31:18 schreef Morfun:
ik heb de trafo rechtstreeks op de 12 volt motor aangesloten maar de motor deed helaas niets. ik zie inderdaad in de handleiding dat het een 24 volt is maar op de motor staat echt toch 12volt. ik ga van de week toch een 24 volt omvormer er op aansluiten. kijken of dat het probleem is.
ik laat het jullie weten.

Volgens de tabel van ship kan het beiden (2 typen motoren)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 8 maart 2021 20:59:15 (100%)

bprosman

Golden Member

Op 8 maart 2021 20:43:15 schreef big_fat_mama:
Ik vind het vreemd om de aandrijving van de trap te willen voeden met netspanning. Kom dan maar aan op een camping, dan moet al eerst de verlengkabel in de paal worden aangesloten vooraleer mevrouw de trap kan betreden..? Lijkt me voor de hand te liggen om de trap in en uit te draaien met voeding uit de woonbatterij. Toch?

Neem aan dat TS zn schuur niet meeneemt naar een camping :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

jaja, ik had het zelf ook al door. Soms ben ik nogal simpel van begrip, en neem dan aan dat "camper trap" gaat over een trap die aan een camper hangt...

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 8 maart 2021 20:48:12 (63%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Die motor is 12V , geen 24 opzetten dus!, maar de trafo is veel te licht, maar enige reactie had je wel mogen verwachten, of de trafo is intern afgezekert, en die ligt er nu uit ;)

ik heb mijn post ook moeten editen, voor ik door had dat "17a" , geen stroom weergave was, maar het type nr :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 8 maart 2021 20:52:31 (24%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Op 8 maart 2021 20:38:46 schreef ohm pi:
Drie keer raden wat voor motor dit is [bijlage]

Dat heeft verdacht veel weg van een motor voor ruitbediening.

Zag interne eindschakelaars staan dacht ik, dus + en - omkeren, misschien doet hij het dan.