Kontakt KT-7

Ik heb op marktplaats een Kontakt KT-7 gekocht< hij ziet er van binnen nog helemaal orgineel uit.
Alleen als ik de KT-7 google zien de foto`s van de binnenkant er heel anders uit.
Er is een voorbuis minder, 2 in plaats van 3 en de trafo`s staan er onder een hoek van 45 graden in.
Weet iemand of dit een latere of vroegere versie is.
En is dit schema wat ik heb gevonden misschien van mijn versie.

RAAF12

Golden Member

Dit is een niet nagetekend, origineel schema https://nvhrbiblio.nl/schema/Kontakt_KT7.pdf
De Aurora en Kontakt winkels in Nederland lieten de serie in Azië produceren en verkochten de versterkers onder kun eigen naam.
https://www.radiomuseum.org/r/kontaktro_kt_7.html

Btw. Aurora bestaat nog, in nu een lichtarmaturenzaak in Amsterdam.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 8 maart 2021 19:52:58 (16%)

Ja dat schema vind je het meest, maar dat is dus met 3 ecc83 buizen.
Mijne heeft er maar 2, en is zo te zien altijd zo geweest er is geen lege ruimte waar hij zou hebben gezeten.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja die heb ik ook doorgelezen, dat schema lijkt meer op die van mij zo te zien.
Maar die was niet orgineel, die van mij lijkt dat wel.

Blokker, in het bovenstaande schema linkje, het 2e schema is jouw versterker.
De versie met 3 ecc's heeft een md platenspeler ingang. Die van jouw heeft alleen een ceramische.

Gr. Remko.

Oke, dat dacht ik al klopt ook met de 4 ingangen, die andere heeft er 5.

Hugo Welther

Moderator

Op 8 maart 2021 19:42:21 schreef RAAF12:
Dit is een niet nagetekend, origineel schema https://nvhrbiblio.nl/schema/Kontakt_KT7.pdf
De Aurora en Kontakt winkels in Nederland lieten de serie in Azië produceren en verkochten de versterkers onder kun eigen naam.
https://www.radiomuseum.org/r/kontaktro_kt_7.html

Btw. Aurora bestaat nog, in nu een lichtarmaturenzaak in Amsterdam.

Dat schema heb ik ooit opgetekend en men is er mee aan de haal gegaan.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Op 8 maart 2021 19:56:16 schreef blokker1:
Ja dat schema vind je het meest, maar dat is dus met 3 ecc83 buizen.
Mijne heeft er maar 2, en is zo te zien altijd zo geweest er is geen lege ruimte waar hij zou hebben gezeten.

Het tweede schema in het pdf'je van de NVHR past bij jouw versterker zo te zien. De kwaliteit laat te wensen over, maar het is leesbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dacht dat hij orgineel was, maar dat blijkt niet zo te zijn.
zijn extra elko`s geplaats naast de orginele. Heb een site (Index of /hugo/Amplifier schematic) gevonden waar een paar foto`s staan van een een gerepareerde die heeft dezelfde elco`s op dezelfde plek.
Verder lijkt hij orgineel.

Een kanaal werkt goed andere vervormt heel erg, tot je de stroom uitzet, dan klinkt hij normaal tot de elco`s leeg zijn.
En ik heb het idee als hij tijdje uit gestaan heeft en je zet hem net aan dat hij dan ook goed niet vervormt tot hij warmer word.
Geeft dat misschien een indicatie wat er mis kan zijn?

Nog iets raars, tenminste in mijn ogen, in het schema gaat pootje 6 van de ecc83 via een condensator naar pootje 2 van de el84, maar in mijn versterker is pootje 2 leeg en zit de condensator op pootje 1 van de el84.
Is pootje 1 intern hetzelfde als pootje 2? kan dat in de gegevens niet terug vinden.

Op 8 maart 2021 21:13:37 schreef Hugo Welther:
[...]
Dat schema heb ik ooit opgetekend en men is er mee aan de haal gegaan.

Schema vind je inderdaad overal terug :) :)

pootje 2 is van het stuurrooster, als ik het goed heb dan is pootje 1 nergens mee verbonden.
Maar je zou 2 en 1 ook aan elkaar kunnen verbinden (dat deed ik ook).

Andere open verbindingen zijn pootje 6 en 8.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hugo Welther

Moderator

Niet bij elke merk EL84 zijn de open pootjes "n.c.", "not connected".
Zij worden soms intern als steun gebruikt voor andere buis elementen, dus zomaar doorverbinden zou ik niet doen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ok, maar ja de versterker is al zo gebouwd, dus dan zal het wel dat 1 aan 2 zit van binnen.
Stom ik kan even meten natuurlijk.

Zou gewoon alle oude elko's en koppel condensators vervangen, Dan kan je weer jaren voorruit, Die oude dingen zijn meestal niet zo best meer. Weerstanden ook goed controleren.

Gedaan, en dat was de oplossing. alleen een kanaal wat meer bas dan de ander.
Maar dat zal wel komen omdat ik de condensators rond de toonregeling nog niet heb vervangen.

RAAF12

Golden Member

Ik denk eerder de 100k composietweerstanden bij de toonregeling. Die staan er om bekend dat de waarde oploopt als ze oud zijn. De elco's over de kathodeweerstanden zijn ook vervangen?

Ok die zal ik nog meten of gewoon vervangen, elco`s zijn vervangen. alleen die van de voeding niet.

maartenbakker

Golden Member

Met 1 pootje los kun je ze nauwkeurig meten. Ze gaan regelmatig stuk maar het zijn geen slijtonderdelen.

De papiercondensatoren zijn wel slijtonderdelen. Die kun je op de capaciteitsstand meten. Als ze te hoog aanwijzen zijn ze rot.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waren inderdaad allemaal dubbel van wat ze moesten zijn.