Welke krimp vorm adereindhulzen?

GJ_

Moderator

Dat is dezelfde maar dan zeskant, waar Jinny het ook over heeft. De prijs is niet echt hoog, dat kost zo'n tang nou eenmaal. De vierkante persing is iets goedkoper.

Dus als ik het goed begrijp dan zijn de diafragma tangen van phoenix beter geschikt omdat de persing beter is(anders dan weidmuller?) ik probeer het te begrijpen. Ik probeer het te snappen in plaats van voorkeuren. Het lijkt mij gewoon fijner diafragma dus als ik de vierkant en zeskant van phoenix haal dan breekt er niks af of iet dergelijk? Klein tot 10 is ideal namelijk voor mij.

GJ_

Moderator

Dat is het grote voordeel van die diafragmatangen. Een gigantisch bereik voor relatief weinig geld. En een hoge kwaliteit. In de tijd dat ik mijn eerste PZ4 kocht bestonden die nog niet.

De gevaarlijke tangen zijn geen diafragmatangen maar bestaan uit lamellen die in elkaar schuiven. Dat geeft gevaarlijke verpersingen die onder omstandigheden zelfs breken.

Dus simpel gesteld:

Lamellen = slecht
diagfragma, vierkant en zeskant = goed

Diafragma van Klemco, Phoenix, Knipex = allemaal goed

Super dankjewel nu snap ik het beter! Het leek erop dat je alle diafragma tangen bedoelde maar het ging dus puur om de persing van de weidmuller die eigenlijk pers in lamellen. Waardoor de persing kan afbreken. Dankjewel voor je antwoord en de rest ook allemaal bedankt!!

GJ_

Moderator

Ho even, die Weidmuller PZ4 is een trapeziumpersing. Die is ook prima, alleen is het bereik veel kleiner.
De PZ3 is wel een dikke NONO

Ja dat begreep ik inderdaad de trapezium persing dat die ook goed is!

Weet iemand het verschil tussen de phoenix CRIMPFOX 10S
en CRIMPFOX CENTRUS 10S CUS? Ik kan er niks over vinden dan dat ze beiden uit een ander lamd komen. Zweden en Duitsland.

Jinny

Golden Member

Zeskant verpersingen gebruik je waar het gat rond is, vierkant waar het gat rechthoekig is.
Gewoon, omdat dat gemakkelijker werkt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Op 8 maart 2021 07:31:57 schreef Electroplop:
Weet iemand het verschil...

Centrus = nieuw met luxe centreerhulp.
CUS = met je eigen naam er in gelaserd.

Op 8 maart 2021 07:47:58 schreef Jinny:
Zeskant verpersingen gebruik je waar het gat rond is,...

Ik heb eens rondgekeken, maar ik geloof dat ik al jaren geen ronde gaten tegenkom. De enige die ik me kan bedenken zijn kroonsteentjes, maar in "mijn" apparatuur zitten die nooit.

Jinny

Golden Member

In de jouwe niet, in mijn main source, de installatietechniek nog wel regelmatig.
Aardblokjes & rails zijn notoir rond.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Welke persing zou hier dan in moeten want dit kom ik veel tegen. Hex of vierkant.
Verbinding door bout.

[Bericht gewijzigd door Electroplop op dinsdag 9 maart 2021 11:25:16 (13%)

Van die wafel ijzer lamellen tangen heb ik ook slechte verhalen gehoord. Op de hoekjes kan de adereindhuls klem komen te zitten tussen de omhoog gaande en de omlaag gaande lamellen waardoor het dunne metaal "in reepjes" wordt geknipt.

Een tijdje terug heb ik voor hobby gebruik een "diagfragma" tang met 6 lamellen gekocht bij Ali. Kostte iets van EUR15 en doet het prima. Er staat: "XLC8 6-6" op. en gaat van 0,25qmm tot 6qmm. Heel lang geleden heb ik kort ook een Knipex diafragma tang gebruikt. Daar zat te veel speling tussen de klauwen, en soms raakte de adereindhuls daartussen verklemd.

Als je zo af en toe dikkere draad hebt dan is die simpele tang waarschijnlijk wel goed genoeg. Als je vaak dikke draad hebt dan heb je een tweede tang nodig, of een met verwisselabare bekken. Tie tangen voor dikke draden zijn vaak ook groter, en onhandiger in gebruik voor dunne draad.

Jinny

Golden Member

Op 9 maart 2021 11:24:07 schreef Electroplop:
Welke persing zou hier dan in moeten want dit kom ik veel tegen. Hex of vierkant.
Verbinding door bout.

Ik zou een hex doen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen