Diode bediening voeding freesmachine

Staat er ook een logo stempel op, dan kun je op merk zoeken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Alvast even een update,

Kapotte weerstand vervangen samen met de andere weerstand die niet goed uitmeette.
Diode vervangen door een standaard diode (denk dat dit 1n4007 is, ben ermee naar een electronica winkel geweest)

Voeding 2 minuten goed gewerkt, daarna niet meer.
Enkel het overschrijven van de snelheid met max snelheid links/ rechts werkt nu nog.

Ik ga nu de thyristor vervangen. Als dit niets wordt vliegt de boel in de vuilbak...

Op 10 februari 2021 22:43:44 schreef EricN:
Ik persoonlijk zou iets deftig zoeken of bouwen om er tussen te zetten. De motor wordt DC gestuurd via 110v ac. Mss dat je met een dc regeling 0-48v toe komt.

Op 17 februari 2021 22:32:46 schreef EricN:
Ik zou eerst kijken of het een serie of parallel motor is, een juist schema maken en dan zou ik er een regelbare dc voeding op zetten en die primitieve zooi uitgooien.

Ik heb het schema voor je even opgetekend zoals het hoort. Het is volgens mij een zener....geweest...
Mijn bovenstaand advies geldt nog steeds.

Een seriemotor dus.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 7 maart 2021 23:26:01 (14%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je kan ook overwegen om een Velleman kit te kopen: K2636.
Werkt met een triac BT137F op 230Vac en volgens de gebruiksaanwijzing gaat ie tot 1200W (max 5A).

Het is wel een vrij grote print, met een apart net trafotje en een koel lichaam op de triac.

https://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_m…

Op 7 maart 2021 21:54:18 schreef EricN:
[...]

[...]

Ik heb het schema voor je even opgetekend zoals het hoort. Het is volgens mij een zener....geweest...
Mijn bovenstaand advies geldt nog steeds.

Een seriemotor dus.

Dag Eric,
Ik kan helaas niet gaan uitmeten als alles onder spanning staat, ale draden zijn te kort en ik moet de motor rotor uit de stator halen vooraleer ik kan meten...

Ik wil gerust geloven dat dit een zenerdiode is. Zou ook verklaren waarom die thyrstor de geest gegeven heeft na enkele minuten.
Welke zener zou je adviseren om hier in te monteren ? Dan bestel ik deze en monteer ik deze samen met de nieuwe thyristor. Baat het niet...

Die Velleman kit lijkt me ook wel een optie. IS hier een Links/rechts schakeling op aanwezig ?

Die velleman Kit lijkt me ook haalbaar.

Velleman is triac ipv thyristor en dus wisselspanning. Mss dat een diode in serie werkt?

Tja. Zener? Was het niet iets met 15?? Een 15v dan maar? Veel keuze is er niet buiten 1 met voldoende vermogendissipatie.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

OP de diode kon ik aflezen 5N 35
heb er ook eens over gemten (toen stator en rotor uit elkaar lag), toen meette ik 17.75-16.90V afhankelijk van de regeling van de weerstand.
15V zal de beste gok worden zeker ?

Tja. Allemaal wat geknutsel zonder zekerheid. Wordt je moedeloos van van vermoed ik? De bekabeling en schroeven worden er ook niet beter van. Vandaar ook mijn voorstellen tot volledige ombouw.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?