UItlezen Slimme meter: Sagemcom T210-D ESMR5

Hi,

Ik heb een 64 Bit versie (Intel I5 Core) en ik draai geen updates meer op deze PC en daarom is hij al jaren stabiel!

De Domotcz site geeft mij geen keuze tussen een 32 Bit en een 64 Bit versie.

https://www.domoticz.com/downloads/

(ik vermoed zelfs dat hun versie voor een AMD processor bedoeld is).

https://www.domoticz.com/wiki/Windows

Als je nog ideeen hebt, graag!!

++++++++
Ik heb een andere PC om te experimenteren.

(Ik gebruik zelfs nog een WIN XP met allerlei mooie Sound manipulation/editing/recording software; De PC heeft een heel mooi professionele soundcard.

Tenslotte is de software niet het doel, maar het middel!
Als je continu gaat upgraden werkt het weer niet omdat de drivers het niet meer doen.

bprosman

Golden Member

en daarom is hij al jaren stabiel!

hoe ouder hoe eigenwijzer zullen we maar denken :+ Er worden namelijk ook OS bug fixes uitgebracht , oa voor deze maar goed, die wil je niet upgraden, dan ben je klaar.

In most cases it's .NET framework causing issues. This can easily fixed by re-installing latest .NET framework from

Een 64-Bit versie heet over het algemeen altijd "Amd" en ene 32 bit versie "X86" , en wil niet zeggen dat die 64Bit (AMD) versie alleen op een AMD processor draait.

https://appuals.com/fix-error-0xc00007b-application-was-unable-to-star…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hi BProsman,

Bedankt voor de link! Ik ga het natrekken.
(zou toch wel mooi zijn, als ze ook een 64 Bit versie aanboden, zoals iedereen doet!).

En idd "Hoe ouder, hoe eigenwijzer", maar dat is door Schade en Schande geleerd:

"Do not change a running system",:
Bij windows is het zo, als het werkt: Afblijven.

Recentelijk hebbe 30% van de WIN10 gebruikers hun systeem verloren door een (fout afgelopen) Update!

Lang niet iedereen maakt een back Up alvorens de Update uit te voeren.!

bprosman

Golden Member

Recentelijk hebbe 30% van de WIN10 gebruikers hun systeem verloren door een (fout afgelopen) Update!

De getallen die wij hebben (wij hebben 100.000+ gebruikers gemigreerd afgelopen jaar van W7 naar W10) laten toch iets anders zien, maar goed , dat is off topic. Als dat zo was (30%) hadden wij er niet meer gewerkt denk ik :-)

Wat ik begrijp (lees) is dat de 64 Bit Domoticz een "proof of concept is" dus je zult het met de 32 bit versie moeten doen.

"Do not change a running system",:
Bij windows is het zo, als het werkt: Afblijven.

Tja, maar in dit geval heb je geen "Running system".

Je zou "Home Asisstant" kunnen proberen, is een alternatief voor Domoticz. Maar bijna alles is voor op een rPI, maar die wil je ook niet.

Er zijn bijna geen ontwikkelingen op Windows omdat deze systemen gemaakt worden om 24/7 uit te lezen en een "stroomvretend" Windows syteem is daar gewoon niet geschikt voor, niemand gaat een laptop in de meterkast frotten.
En zelfs als je dat zou willen kun je nog steeds best de Python programma's gebruiken , die zijn te porteren van Linux/rPI naar Windows.
http://www.gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/
Deze bijvoorbeeld :
Python draait ook gewoon op Windows:
http://www.gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/#mozTocId369813

Een rPI is licht (qua gebruik) en kan 24/7 motitoren , bufferen etc.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Domoticz is op linux al een gedrocht, op windows wil ik het eigenlijk niet eens weten.

Op 9 maart 2021 11:24:10 schreef PE9SMS:
[...]
Valt wel mee toch?

Ah, dan ben ik met wat anders in de knoop, er was nog een protocol wat heel simpel zou moeten zijn ... maar dat was VER van human readable.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 9 maart 2021 15:54:01 (60%)

Hi,

Ik heb prima software gevonden, maar ik vind hem te duur (€240.-).

https://www.tech4u.info/product-info/P1R-SW2/

Dit werkt goed in "trial" mode (eerste 10 regels).

De berichten over die 30% WIN10 gebrukers waarvan door een WIN update hun PC werd "vernield" stond in de krant en was een update van WIN10 naar een nieuwere Service Pack.
(het was geen upgrade van WIN7 naar WIN10, wat ik sowieso, nooit zou doen, omdat die zwaardere nieuwe versie toch niet goed werkt met de oudere hardware (ook was die destijds State of the Art toen je hem kocht.

Ik heb al zoveel versies gezien vanaf WIN 3. (wat de de eerste min of meer stabiele versie was : eerdere WIN 1.0 direct van de Markt, WIN 2.0 nooit uitgebracht, WIN3.0 ook direct van de markt) dat ik een gezond wantrouwen in Microsoft heb.

En ook is het zo, als je in WINDOWS een update pleegt voor iets kleins (zoals in dit geval) je hele systeem misschien omvalt en dan heb je echt een probleem.

Het is net als een zo'n blokkentoren: trek je er 1 blokje uit, stort het hele zaakje in!

Dus ik ben het wel helemaal eens met de (L)UNIX proponent!
Niet voor niets draaien alle servers hierop.

Sine

Moderator

30% waar je het over hebt ging over data in de "mijn documenten" directory, daar ging wat mis met een windows versie upgrade (eigenlijk stiekem een heel nieuwe installatie)
En dat was FLINK minder dan 30% overigens.
https://tweakers.net/nieuws/144211/gebruikers-klagen-over-verdwenen-da…

En inderdaad, als je geen backup hebt van je data is deze blijkbaar ook niet heel erg belangrijk.

Die DSMR-reader is overigens een server(tje), compleet met database en webserver.

bprosman

Golden Member

Niet voor niets draaien alle servers hierop.

Nee hoor, toeslagen.nl is geheel Windows.
Ook grote cloud services als Teams, Skype for business... Microsoft "eats its own dogfood" , al hun services draaien op Windows.

omdat die zwaardere nieuwe versie toch niet goed werkt met de oudere hardware

Ook dat is niet waar, aan vooroordelen geen gebrek merk ik wel. Windows 10 is "Lichter" qua machine belasting en geheugengebruik dan W7.

stond in de krant en was een update van WIN10 naar een nieuwere Service Pack.

Een krant en IT berichtgeving is al geen goede combi, maar goed.
Zoals ik al voorstelde.

Installeer Python (als dat gaat op een gammele Windows versie):
https://www.python.org/downloads/
Installeer de "Serial module" met het commando :
py -m pip install "pyserial"
En run het (voorbeeld)programmatje :
http://www.gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/P1uitlezer.py

http://www.gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/#mozTocId369813

Misschien heb je wel een NAS waar je de webserver en eventueel SQL DB op kunt hosten of schrijf het weg naar een CSV.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 9 maart 2021 16:03:25 schreef bprosman:
[...]
Nee hoor, toeslagen.nl is geheel Windows.
Ook grote cloud services als Teams, Skype for business... Microsoft "eats its own dogfood" , al hun services draaien op Windows.

Dat is al niet waar, MS draait ook linux machines, ze zijn niet voor niets lid van de Linux Foundation.

Heh /dev vinden in een windows-doos kan een uitdaging worden ;)

bprosman

Golden Member

Op 9 maart 2021 16:08:07 schreef Sine:
[...]

Dat is al niet waar, MS draait ook linux machines, ze zijn niet voor niets lid van de Linux Foundation.

Heh /dev vinden in een windows-doos kan een uitdaging worden ;)

Maar niet op hun main services, dat weet ik omdat we een keer tegen een specifieke fout aangelopen zijn in hun datacenter op hun (Skype) edge servers.

Wat betreft die seriele poort komt omdat ik die niet er aan heb hangen en ik iets te lui zijn geweest in de vertaling, veranderen naar COM3 (in mijn geval) doet wonderen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hoi BPRosman,

Mijn aversie tegen Microsoft is niet persoonlijk tegen jou bedoeld hoor!

Waarom dacht je dat Microsoft nooit een voet in de mobiele telefoonmarkt gekregen heeft en iedereen zo happy is met zijn ANDROID systeem (ik tenminste wel!)..

MBT mijn data acquisitie probleem.
Ik heb al een werkbare oplossing mbv een "Portable PUTTY."
Archaische oplossing, maar ik kan ermee uit de voeten.
https://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/latest.html

(Ik moet een nl deadline halen voor een ZOOM "EnergieCafe" met onze Gemeente Assen (een fantsoenlijke bewonersbijeenkomst met honderden aanwezigen in een grote zaal in bv. van der Valk is in deze Coronatijd helaas niet mogelijk).

Men gaat voor onze wijken (als onvrijwillige proefkonijnen" voor een "energieproefetuin") weer een nieuw plan voorstellen om van "het Gas af te Gaan".

De eerste poging in een andere wijk (het zgn. "All Electric" plan) is nl een grote mislukking geworden.

Ik wil ook niet met een mislukt project en een enorme kostenpost blijven zitten en heb dus grote haast om mijn huiswrk te doen.

Daarvoor heb ik tools nodig zoals die P1 Data Acquisitie.

Dit heeft voor mij de FOCUS, de IT is slechts een middel, geen doel.

bprosman

Golden Member

Mijn aversie tegen Microsoft is niet persoonlijk tegen jou bedoeld hoor!

Oh zo voel ik het niet hoor, anders was ik allang gestopt met reageren, maar ik proef wel een een hoop vooroordelen die niet kloppen.

Dat het met PuTTY werkt geeft al aan dat je seriele poort, kabel etc in orde zijn en werken.

Waarom dan niet een even een Python scriptje die je data automatisch opslaat ?
Als je met "Basic" uit de voeten kunt , ben je ook zo onderweg met Python. Zo ingewikkeld is het niet en het draait op Windows.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@TS, had je nou begrepen dat je gewoon een eigen Python script op Windows kunt draaien? Daarvoor heb je geen Linux, RPi of Domoticz voor nodig. Zeker niet als je geen user interface nodig hebt. Je wilt toch puur een bak data hebben waar je analyse op wilt doen? Nou.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Hi flipflop,

Helaas Nee, wnt jouw instructies zijn jammer genoeg, dermate vaag dat ik iets mee kan.

Ik zoek gewoon een goed data acquisitie programma voor de P1 uitgang,
en dat is er ook , "P1_Parser" ,
https://www.tech4ushop.nl/p1r-sw2.html
en
https://www.tech4u.info/product-info/P1R-SW2/
zie ook Attachments maar heel duur (€ 240,00!).

Heel intuitieve bediening, probeer de trial versie maar (de executable is op de tech4U site).

Hier is zelfs geen installatie voor benodigd, de executable loopt meteen; het is ook heel gebruikersvriendelijk!

NB
Een WINDOWS versie van Domoticz blijkt nu 32 Bits te zijn.
Het schijnt niet met WIN 64 om te kunnen gaan, terwijl dat toch al zo'n 15 jaar op de markt is: Deze Laptop is van 2007!! Dus die moeite om dit programma te installeren/aan de praat te krijgen, had ik me kunnen besparen

Zoals eerder gesteld is het voor mij een tool wat gewoon snel moet gaan werken;
Vanwege snel benodigde resultaten, ga ik nu niet uitzoeken hoe eea precies werkt: Een heboel mensen weet ook niet hoe hun automotor werkt.

Maar als je me een To The Point instructie kunt geven over een Windowsversie van Python, hou ik me aanbevolen.
Ik zelf begreep het niet.

Shiptronic

Overleden

Tja je wil er zelf geen tijd in stoppen, en andermans tijd/kennis en kunde liever niet betalen? ben bang dat de opties dan beperkt zijn ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

Maar als je me een To The Point instructie kunt geven over een Windowsversie van Python, hou ik me aanbevolen.
Ik zelf begreep het niet.

Ik heb het je met 3 links bijna letterlijk voorgekouwd.

Installeer Python (als dat gaat op een gammele Windows versie):
https://www.python.org/downloads/
Installeer de "Serial module" met het commando :
py -m pip install "pyserial"
En run het (voorbeeld)programmatje :
http://www.gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/P1uitlezer.py
(Python programma even aanpassen op de juiste COM poort).

http://www.gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/#mozTocId36981

Een WINDOWS versie van Domoticz blijkt nu 32 Bits te zijn.
Het schijnt niet met WIN 64 om te kunnen gaan, terwijl dat toch al zo'n 15 jaar op de markt is: Deze Laptop is van 2007!! Dus die moeite om dit programma te installeren/aan de praat te krijgen, had ik me kunnen besparen

Sorry maar doe nu eens niet zo str*nt eigenwijs en zorg dat je een fatsoenlijke (bijgewerkte) Windows versie hebt. Ik heb je een link naar een stappenplan gestuurd hoe je je windows op orde kunt krijgen. Domoticz doet het prima op windows 64-Bit, start meteen op , op mijn 64-Bit Windows 10.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 9 maart 2021 21:22:48 (32%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Sorry Heren,

De mails hebben zich gekruisd.

Een Digibeet hier, ik kan geen scripts schrijven.

Maar ik ga alles nog eens goed nazoeken.

Hartelijk dank voor al jullie moeite om mij op weg te helpen!!

PS
Als jullie € 240, - een redelijke prijs vinden voor de P1_Parser:
Voor een bedrijf zeker, maar niet voor een particulier, IMO!

bprosman

Golden Member

Als jullie € 240, - een redelijke prijs vinden voor de P1_Parser:
Voor een bedrijf zeker, maar niet voor een particulier, IMO!

Dat ben ik met je eens.

Script staat hier, je hoeft eigenlijk alleen de COM poort aan te passen :
http://www.gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/P1uitlezer.py

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

maar gebruiksvriendelijk (mjaa)

Daar gaat het nou juist om: vele malen gebruikersvriendelijker dan windows. Wat moet ik nou met een OS wat bijna altijd tegen stribbelt en altijd moeilijk doet??

En ik heb nog vroguu in ALGOL / FORTAN geprogrammeerd.

Da's wel heel oud :)

Maar APPLE is destijds doorgebroken met een grafische shell (vonden de programmeurs destijds ook niet nodig, maar het publiek wel) en WINDOWS heeft dat toen (slecht) gekopieerd met als resultaat, het huidige gedrocht.

Soms heeft grafisch echt voordelen. Heel vaak ook gewoon niet omdat het ook een ernstige beperking is. Erg ongemakkelijk om mee te werken!

iederereen kan het gebruiken

Voorlopig zie ik vooral gedoe ermee. Sinds jaren. Crapple is dan minder dramatisch. Andere nadelen, maar minder beroerd.

Het kastje biedt ook een fantsoenlijke galvanische scheiding tussen P1 poort van de Slimme Meter en de laptop, dus je wordt niet gelectrocuteerd of de laptopport beschadigd.

Leuk. Die zit ook al in de meter. Geen toegevoegde waarde dus...

met een prachtige grafische interface

Leuk. Draait vast onder windows. Dus niet geschikt voor continu gebruik.

en de Data Komen er in CSV formaat uit, wat zo in EXCEl kan)

Heb ik niks aan. Excell draait onder windows... Oh, Libre Office ofzo kan het vast ook wel.

maar die software is vreselijk duur voor een consument (€ 240,00 !!).

Tsja... als je zo graag iets 'fantastisch' onder windows wilt... Iemand zal het moeten maken he? Blijkbaar is die markt heel erg klein, en dan heb je een dien overeenkomstige prijs!

NB Het kastje zelf is een redelijke €35.-.

Da's een hele hoop geld voor de inhoud.

Of eventueel een andere mooie Windows interface (geen Hyperterminal!, dat werkt wel, maar dat is ook "back to the 1980's).

Eh... sinds wanneer werkt hyperterminaal? Dat is altijd al een berg ellende geweest...

Als je continu gaat upgraden werkt het weer niet omdat de drivers het niet meer doen.

Oh, jij bent dus ook niet zo te spreken over windows. En dit is dan maar 1 van de kleinere nadelen...
Maar goed... heerlijk vage foutmelding. Nog in het Nederlands ook (jakkes...). Jammer. Een beetje tool laat gewoon een rotating log achter waar je relatief snel uit lepelt waar het ding ongelukkig van wordt.
Het zou mij niet verbazen als je windows versie gewoon te oud is. Heb je al eens een 'oude' domoticz geprobeerd? Dat zou wel het nodige op kunnen lossen... Eventueel in een virtual machine zodat je een 32 bits windows kunt emuleren?

Een Digibeet hier, ik kan geen scripts schrijven.

En eerder schrijf je nog dat je zelf hebt geprogrammeerd!?

Als jullie € 240, - een redelijke prijs vinden voor de P1_Parser:
Voor een bedrijf zeker, maar niet voor een particulier, IMO!

Nou ja, voor minder dan de helft... Heb ik een pi en de betreffende kabel, met al het gemak van Linux... Dus ik vind het hoe dan ook teveel geld (of het nou zakelijk of particulier is...). Tenzij er een heel specifiek stukje functionaliteit in zit wat het uniek maakt en wat niet in een paar regels code zelf te schrijven is.

Alhoewel ik windows al een hele tijd geleden de hoek in getrapt heb (en ja, ik heb er ook 'professioneel' mee moeten werken)... als het nou met alle geweld op windows moet draaien... Neem het advies van bprosman ter harte.
Als je gewoon iets zoekt wat goed werkt en goedkoop is... Koop een pi en neem ff de moeite om te lezen hoe je de boel aan de gang krijgt. Voor 60 euro per uur, ga je als je een beetje serieus bent ruim onder die 240 euro blijven! (en dan kun je dat stuk microsoft ellende nog voor iets anders 'gebruiken' ook!)

bprosman

Golden Member

Nou ja, voor minder dan de helft... Heb ik een pi en de betreffende kabel, met al het gemak van Linux...

Er zijn kant en klare images, zet je op een SD kaart, stopt m in een PI en klaar.

https://www.ztatz.nl/p1-monitor/

Wat heb ik nodig en wat zijn de kosten
Het goede nieuws is de P1 monitor software is gratis (zie Juridisch spul en zo).

Raspberry Pi 3 B Starter Kit compleet, gezien voor 59 euro, de Pi, SDHC card 8Gb, Voeding, netwerk kabel en behuizing.
De P1 kabel kost ongeveer 20 euro, even googelen op “p1 kabel slimme meter”. Ik geef de voorkeur aan kabels gebaseerd op de FT232R chip.
Het spreekt vanzelf dat je een slimme meter moet hebben. Indien er nog geen slimme meter is geplaatst kan deze worden aanvraagt bij de netbeheerder en deze wordt geplaatst voor ongeveer 70 euro (zie de website van uw netbeheerder) of even geduld hebben en wachten tot de netbeheerder deze gratis komt plaatsen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 9 maart 2021 22:46:12 (60%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hi,

Eric P., Bedankt maar stijg svp even op in je helicopter.

1) We hebben morgenavond een ZOOM meting met de Gemeente Assen waar idealiter ik specifieke data wil hebben,( ik heb nu een ANDROID APP plus P1 kabel van de buurman), maar anders heb ik die data zeker binnen een week nodig.
Dit kan ook alleen nu nog, nu het weer nog koud is; anders is het te laat om te zien hoe het systeem zich gedraagt in de winter..

2) Als je mijn thread helemaal gelezen zou hebben, zou jij geweten hebben welke "slimme electriciteits en gasmeter" ik precies heb.

3) Ik heb die : "goede" P1 kabel al gekocht (is onderweg) en ook het P1 Data interface kastje (als alternatief) van Tech4U.
Ze hebben trouwens ook een prima data Acquisitie "dongle" (€ 45.- die alles kon, wat ik zocht, maar uit kostenoverwegingen hebben ze de EEPROM moeten beperken, zodat je de data 2-3 x per dag moet dumpen naar een HDD of memory stick voor de fijnamazige data acquisitie (elke minuut), die ik op het oog heb.

4) Doel van dit alles om inzicht te krijgen (in een typisch huis in de wijk Kloosterveen) hoe mijn CV systeem exact regelt, en hoeveel energie (gas en elektriciteit ) wordt gebruikt gedurende dag & nacht.
Dit om inzichelijk te maken dat een "All Electric "warmtepomp installatie (waar de Gemeente Assen 4000 Huishoudens verplicht mee wil opzadelen, enorme investeringen gaan kosten door exteem dure aanpassingen aan hun huizen, begroot door het EIB op €60 000- 80 000!!
En dat mogen die bewoners dan zelf allemaal gaan betalen of lenen).

Dat is nu de Hi level issue , niet de Data Acquisitie en of dat nu moet met een Raspberry.

5)
Dat knutselen met een Raspberry komt misschien later, maar er zijn ook al goedkope (€ 29 apps hardware) plus € 12/jaar (lease) Data aquisitie hardware/apps voor Adnroid icm Windows die alles probleemloos doen, wat ik nodig heb,zie bv EARN-E,zie einde van deze mail.
Dus waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Kijk ook naar de uitstekende evaluatie van de gebruikers!!

In die context, is de Rasperry nu al zwaar verouderd (klein etc.) en eigenlijk een onding om door de "gewone Man, aan de praat te krijgen.

Voor P1 data aquisitie hebben de Netbeheerders al veel nuttig voorwerk verricht, alleen is in mijn specifiek toepassing een korte, maar fijnmazige data acquisitie nodig, wat normaal niet zo gebruikelijk is.
Dit kan met de EARN-E dus daar ga ik zeker tzt naar kijken.

Nogmaals: IT is een middel; Geen doel op zich!!

FYI, zie:

https://earn-e.com/consumenten/

https://www.energieverbruiksmanagers.nl/overzicht-energieverbruiksmana…

https://earn-e.com/

EricP

mét CE

1) We hebben morgenavond een ZOOM meting met de Gemeente Assen waar idealiter ik specifieke data wil hebben,

ZOOM ken ik niet. Is iets microsoft achtigs...

maar anders heb ik die data zeker binnen een week nodig.

Als je maandag, zoals je werd geadviseerd, gelijk een pi had besteld, dan had je die gisteren binnen gehad. Gisteren avond ff stoeien met dat ding (en ja, dan moet je ff doorgaan ipv. in een weekend zo nu en dan een stukje. Maar blijkbaar is het belangrijk!) En dan had je nu, woensdag ochtend, de eerste data kunnen hebben. Je verzorgt zelf de vertraging.

2) Als je mijn thread helemaal gelezen zou hebben, zou jij geweten hebben welke "slimme electriciteits en gasmeter" ik precies heb.

Dat is niet zo relevant. De data die er uit komt is gestandariseerd. De interface zou dat ook moeten zijn. Daarnaast: een pi is gegarandeerd los van aarde door de voeding en je kletst of met wifi of met ethernet. Beiden zijn galvanisch gescheiden.

die alles kon, wat ik zocht

zodat je de data 2-3 x per dag moet dumpen naar een HDD of memory stick voor de fijnamazige data acquisitie (elke minuut), die ik op het oog heb.

Het ding kan dus niet alles wat je zoekt... Dat is dan wel een voordeel van een machine met een OS of windows... Storage is simpel en goedkoop.

Doel van dit alles om inzicht te krijgen

...
Ik snap je doel volkomen. Ik ben het in dat opzicht ook helemaal met je eens dat het een heilloze weg is en dat je 'munitie' aan het verzamelen bent om tegengas te geven.
Wat ik dan niet begrijp, is dat je probeert een schuld van 60 tot 80 voor een investering in iets wat niet gaat werken te voorkomen, maar met alle geweld vast houdt aan het draaien op een of ander stuk microsoft ellende. De tijd tikt door en als je maandag ff had doorgepakt, dan had je nu iets draaien gehad. Daarnaast... Als je over dergelijke bedragen praat... en je vindt die windows software van €240 zo vreselijk geweldig... Wat maakt die €240 dan uit?

Dat knutselen met een Raspberry komt misschien later, maar er zijn ook al goedkope (€ 29 apps hardware) plus € 12/jaar (lease) Data aquisitie hardware/apps voor Adnroid icm Windows die alles probleemloos doen, wat ik nodig heb,zie bv EARN-E,zie einde van deze mail.
Dus waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Eh... nogmaals, JIJ bent nu aan het knutselen. Had je maandag die pi besteld, dan had je nu je eerste data kunnen hebben! Dit soort dingen op een pi is redelijke 'out-of-the-box'. En als je dan niks met een pi wilt, dan installeer je ff linux op een andere harddisk. Dan had je maandag al kunnen beginnen!

Kijk ook naar de uitstekende evaluatie van de gebruikers!!

Heeft dat enige waarde? Alleen als die gebruikers exact hetzelfde zoeken als ik... Ik moet dan altijd denken aan de 'reviews' van de consumentenbond: als een product geen Nederlandstalige manual heeft, dan kan het niet beter dan 'matig' zijn. Waarop ik dan denk... totaal irrelevant, want die vertalingen zijn zo brak dat je toch terug grijpt op de engelstalige. Dus een review is leuk zolang je de criteria kent.

In die context, is de Rasperry nu al zwaar verouderd (klein etc.) en eigenlijk een onding om door de "gewone Man, aan de praat te krijgen.

Eh... klein is doorgaans een voordeel. Wat jouw oude windows lijk kan, daar had je vroeger meer dan een computerzaal voor nodig. Daarnaast: je kunt er gewoon een SD kaartje bij kopen waar OS enzo al op staan. 'Aan de gang krijgen' is niet meer dan monitor eraan, keyboard eraan, spanning erop. Als zelfs dat al teveel gevraagd is... Als er nou iets verouderd is, dan is het je windows 7 wel... Maar blijkbaar is die heilig. En dus is het doel niet data verzamelen, maar een windows 7 laptop gebruiken...

Voor P1 data aquisitie hebben de Netbeheerders al veel nuttig voorwerk verricht, alleen is in mijn specifiek toepassing een korte, maar fijnmazige data acquisitie nodig, wat normaal niet zo gebruikelijk is.

Eh... Zelfs op windows... TeraTerm (een soort hyperterminaal, maar dit werkt wel redelijk), timestamps aan. Dan heb je alle data die je meter uitbraakt. ff een grep op de logs voor de juiste tags... En dan heb je alles. Alleen nog niet hapklaar in een spreadsheet of desnoods excell. Met een beetje mazzel kun je wat met 'input filters'. En anders een creatieve search-and-replace, desnoods met sed (ja, dat is er ook voor windows; en nee, het is ook niet 'mijn' tool, maar het kan in deze context veel. Heel veel)

Nogmaals: IT is een middel; Geen doel op zich!!

Juist. Dus mik dat windows ding in de vuilbak en pak iets 'mainstream'. Dan zit er tenminste schot in. En je vindt dat je haast hebt...
Maar je blijft hangen in de windows mentaliteit dat je een 'programma' moet hebben om iets te doen. En dan op een platform waar bijna niemand iets op doet. Nogmaals: zoek de software die doet wat je wilt en koop de hardware waar het op draait.

https://earn-e.com/consumenten/

... [etc]
Voor mij niet interessant. Maar blijkbaar ben jij er verliefd op... Nou, wat let je om die dan te draaien?

bprosman

Golden Member

@EricP, Zoom is een Amerikaans bedrijf, niet Microsoft en levert video vergader diensten. Eigenlijk zou het jou moeten plezieren dat het geen Microsoft is :+ ware het niet dat ze lange tijd hun end2end encryptie niet op orde hadden.
Timestamps zitten overigens gewoon in het datagram.

maar fijnmazige data acquisitie nodig, wat normaal niet zo gebruikelijk is.

Fijnmaziger dan iedere 10 seconden een sample uit je meter krijgen gaat het toch niet worden en dat is gewoon standaard.
En EricP heeft wel een punt, een rPI is bijna plug en play en is mainstream (en zeker niet verouderd) , image op een SD kaart kaart (link had ik geplaatst) en gaan met dat ding.
En IT is niet het doel op zich maar begin nu toch sterk het gevoel te krijgen dat buiten je comfort zone van een gammele niet up-to-date windows en klik-en-klaar programma het ook niet moet gaan. Maar goed, ik heb mn best gedaan denk ik. Ik rust mijn kaas.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hi,

Iederen zeer bedankt voor hun uiterst uitgebreide en behulpzame bijdragen.

"As we speak", vergaar ik op dit moment gas-en electriciteits data (iedere minuut voor de electriciteitsmeter en iedere 5 minuten voor de gasmeter) uit mijn Slimme Meter met de Hardware/software Earn-E;

Die data kan ik via mijn telefoon/tablet, via Google E-drive naar mijn WIN 7 PC sturen en daar op SD of HD opslaan en verder bewerken (indien nodig).

Dus het probleem is opgelost!

Dank voor alle bijdragen/meningen/hulp/suggesties: VEEL van geleerd!

Groeten, Mart

+++++

NB

MBT "Fit for Pupose":

Mijn Moto Guzzi loopt op een 8 Bit ECU,
Mijn auto loopt op een 16 en 32 Bit ECU's (heeft er een stuk of 4)
Mijn BRYSTON BDP-1 mediaplayer draait op een I486 op Linux MPlayer
Mijn Bosch CV ketel heeft zijn eigen firmware.
DE Miele wasmachine heeft zijn eigen firmware (weet ik gelukkig niets van, want draait al 15 jaar probleemloos)
Mijn "gammele "WIN-7 PC (2007!) heeft 150! werkende programma's en geen stabiliteitsproblemen, mits ik maar geen slecht geprogrammeerde software probeer te installeren.
(deze PC is wel een paar keer geupgrade (heeft nu een 2TB HDD en Max. RAM, maar meer kan er niet in).
Mijn ANDROID telefoon / Tablet werkt prima (op ANDROID), en met de Google Ap Store wordt gammele software a priori buiten de deur gehouden.
Mijn TACAM SD recorder werkt op een propietary systeem (waarschijnlijk LINUX) maar is uiterst stabiel.
(men kan in de Studio's geen uitval van hun apparatuur hebben).

Etc. Etc. Etc.

Er is bijna geen apparaat in dit huis, waar geen elektronische sturing/bediening in zit.

Je ziet dus:
Ik ben wel geinteresseerd in deze materie (hardware/software), maar je kunt onmogelijk een specialist zijn voor ieder apparaat.

(zie ook oude bijdragen/vragen van ondergetekende op dit forum)

Er kan, wat mij betreft, nu een slotje op dit Topic!

Gewoon even een Domoticz installatie draaien. Dat kan vast wel op windows 7, geen probleem. RX (UART) naar USB dingetje er in en gaan. Niets moeilijks aan... Krijg je hele mooie grafiekjes uit!

edit: Ow, probleem is opgelost :P

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op woensdag 10 maart 2021 17:35:56 (10%)