630kVA Trafo naar 2 hoofdverdelers

Mag ik een Hoofdverdeler waarop een zonnepark is aangesloten rechtstreeks aansluiten op de voedende TRAFO? Ik heb in deze situatie een bestaande hoofdverdeelkast. Nu kan ik een nieuwe hoofdverdeelkast plaatsen met hier een afgaande groep naar de bestaande hoofdverdeler en het zonnepark op de nieuwe hoofdverdeler aansluiten. Maar liever sluit de verdeler van het zonnepark rechtstreeks aan op de Trafo, dat scheelt namelijk een hoofdschakelaar en een hoop installatiewerk.

Maak voor alle duidelijkheid een schematische voorstelling van de oude en de nieuwe situatie! zet erbij wat voor hoofdzekeringen en hoofd schakelaar er zijn toegepast.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Rechtstreeks aansluiten mag natuurlijk NOOIT.
Daar hoort op zn minst een beveiliging tussen.

Denk dat je installatie met 1 (Hoofd) schakelaar helemaal spanningsloos gemaakt moet kunnen worden. In sommige gevallen mag het met 2.
Je ontkomt er niet aan je bestaande hoofdverdeler uit te breiden met een extra veld.

Of een extra verdeler er tussen te plaatsen.
Deze verdeler heeft dan een hoofdschakelaar (minimaal 1000A!) en 2 afgaande groepen, nl je bestaande verdeler, en je zonnepark.

Wat is de capaciteit van het zonnepark?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bij dergelijke vermogens doe je dat in samenspraak met het energie bedrijf, de meetinrichting zal ook aangepast moeten worden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

Die trafo is toch aan de primaire zijde beveiligd? Waarom dan nog een beveiligingsmiddel aan secundaire zijde? Een hoofdschakelaar of scheider tussen trafo en verdeelinrichting, dus buiten de verdeelinrichting, is wel zo handig. Het stuk tussen trafo en de bedoelde scheider moet visueel geïnspecteerd kunnen worden, meggeren is in dat gedeelte niet mogelijk.
Bij een hoofdschakelaar geïntegreerd in je verdeler is moeilijk vast te stellen of je veilig kan inschakelen. Bovendien kun je niet mooi de gehele installatie spanningsloos maken.

@Hunebedbouwer: het is niet heel waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk dat er op MS niveau gemeten word. Dat heet dan een zuivere MS aansluiting.
Heb klanttrafo's gezien van 250kVA beveiligd met een stroomtijdrelais in de SVS installatie. Een hele dure oplossing voor dat vermogen. Er mag ook gemeten worden aan LS zijde. Zie de netcode.

Edit: sorry, het staat in de tarievencode. Voor een 630 is er geen keuze waar gemeten word: op MS niveau.

Een trafo staat altijd in een MS ruimte die alleen toegankelijk is voor bevoegd en gekwalificeerd personeel, daar wil je liever geen zekeringen hebben zitten (waar je niet bij kunt) buiten de primaire natuurlijk.

Een hoofdschakelaar direct op die voeding is dan wel een must om alles spanningsvrij te maken om er aan te werken.

Heb dat ook een keer gemaakt zo, MS ruimte en LS ruimte direct naast elkaar en zonder zekering van de hoofdschakelaar door de muur naar de trafo.
Toen was het zo (YC) dat als het een eigen trafo was je inkocht en ook gemeten werd op MS, trafo van energie bedrijf dan werd LS ingekocht en gemeten.

afgaande leidingen (in dit geval vanuit een transformatorhuis) moeten ALTIJD voorzien zijn van een zekering.
Stel je voor dat je kortsluiting maakt aan het einde van de kabel.
Dan gaat de kabel in rook op (en brand in het transformatorhuisje) als er dan stromen gaan lopen tegen de 1000 ampere....

Jij wilde een zekeringsetje uitsparen?

Bij dit soort vermogens (en trouwens altijd) moet je je strikt aan de norm houden. Veiligheid voor alles.

Er ist wieder da...
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 8 maart 2021 19:10:04 schreef hobby-ist:
afgaande leidingen (in dit geval vanuit een transformatorhuis) moeten ALTIJD voorzien zijn van een zekering.
Stel je voor dat je kortsluiting maakt aan het einde van de kabel.
Dan gaat de kabel in rook op (en brand in het transformatorhuisje) als er dan stromen gaan lopen tegen de 1000 ampere....
.

1000 Ampere is de nominaalstroom van de trafo, voor de trafo gebeurt er zo niet veel bijzonders..
Kortsluitstromen tussen de 30 en 60 kA, afhankelijk van je MS net etc....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Een 630 heeft meestal een kortsluitfactor rond de 6 procent. Ik heb nogal wat trafo's gezien in m'n werkzame leven, moest altijd gegevens opschrijven bij inbedrijfname en inspectie, heb eigenlijk nooit een lagere dan 6% gezien. Daaruit volgt dat er aan laagspanningszijde niet meer dan 17kA uit kan komen bij een volle kortsluiting. Dat is, een goede, vaste koperverbinding tussen de aansluitingen. Dat komt nooit voor, maar bijvoorbeeld lekkage in een trafocel kán voor een kleine sluiting zorgen. Ozonvorming kán er dan voor zorgen dat er dan een vlamboog ontstaat, en dan gaat het snel. Een 630 is een randgeval. Meestal worden ze primair beveiligd met smeltpatronen, maar als je daar de datasheet van bestudeert, zie je dat je in de meeste gevallen niet selectief bent met de bovenliggende beveiliging.
Die bovenliggende beveiliging staat meestal op 0,8 seconde, met een stroomwaarde die een beetje afhangt van kabeldikte en beveiligingsfilosofie van de conceptueel netbeheerder.
Trafobeveiliging met een onafhankelijk stroomtijdrelais in combinatie met een energieschakelaar is beter, maar kost knaken.

er wordt met deze stromen veel gepionierd, je dient de stroom van de panelen en uit de trafo op te tellen, en dat wordt vrijwel nooit gedaan. gevolg zeg een 400A netvoeding met 250A panelen erop die een 400A HS heeft, maar de velden op de kast kunnen tesamen makkelijk 630A afnemen. hoofdrails enz zijn dus te krap. nog niet gesproken over de kortsluitstroom bij sluiting, alleen daarom moet de HS al zwaarder zijn..

heb een 1000A hoofdautomaat gezien die had ingegrepen op fase nul kortsluiting bij de rails, was de laatste keer meteen, kon een nieuwe automaat in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 maart 2021 21:34:35 schreef mvdk:
...heb eigenlijk nooit een lagere dan 6% gezien.

Ik heb ze gezien van 4%, maar dat waren kleinere, 250kVA als ik me niet vergis.
In het algemeen geldt dat hoe groter de trafo, hoe hoger de kortsluitspanning.

evelo

Golden Member

In België verwacht de verzekering dat je iedere 2 jaar een relaistest laat uitvoeren op de primaire beveiliging met vermogenschakelaar.

Als er iets gebeurd in je eigen cabine en je eigen beveiliging grijpt niet of niet snel genoeg in dan gaat die stroomopwaarts van de netbeheerder er uit.

Als je pech hebt trek je zo het volledige industrieterrein eruit.

En dat kan een gepeperde rekening worden voor diegene die aansprakelijk is, meestal de uitbater van de cabine.

En de netbeheerder zal zoeken tot ze de dader gevonden hebben.

hier doet de netbeheerder zelf lang geen onderhoud op 10kV trafo's, daar moeten ze spanningsloos voor gemaakt worden en dat wil een klant vaak niet. diverse hebben dus al enige jaren geen onderhoud gehad. tijdje terug een oude hvk vervangen wat enige dagen werk was. toen had de netbeheerder meteen de kans gepakt en onderhoud gedaan aan de trafo. kappen en kabels reinigen, isolatoren vullen met olie enz.

hier in NL, nog niet gehoord dat die ene trafo de hele ringlus platgooit, er zitten primair hier zekeringen bij elke trafo. als er een rotte mof of schakelaar bij een trafo is dan openen ze de ringlus en herstellen ze dat deel, kan de rest gewoon doordraaien. in BE is dat niet vermoed ik, teveel maar doorgelust.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En dat kan een gepeperde rekening worden voor diegene die aansprakelijk is, meestal de uitbater van de cabine.
En de netbeheerder zal zoeken tot ze de dader gevonden hebben.

Kan meevallen, we schakelden een 600kva (ik verwaarloos de motoren ed even) machine in en na drie lassen lag de 10kV primair eruit.
Er bleek in dat hokje een reserve trafo te staan en die hebben ze aangesloten voor alleen dat bedrijf, de volgende dag konden we weer proefdraaien, nooit geen rekening gezien (Duitsland).

[Bericht gewijzigd door rwk op maandag 8 maart 2021 23:06:21 (23%)

soms heb je geluk, een bak koffie schenken kan veel schelen soms, een rapport kan dan zomaar anders ingevuld worden :P

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 8 maart 2021 23:57:21 (44%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De verdeler waar het zonnepark op wordt aangesloten bestaat uit een ACB met instelbare magnetische en thermisch beveiliging de PV worden via een zekeringlastscheider 160A aangesloten op de verdeler de verdeler en zijn componenten zijn tenminste 50kA
de bestaande hoofdverdeler is ook voorzien van een ACB met instelling.
de leidingen naar de Trafo volgens de gestelde eisen gelegd.

mvdk

Golden Member

Natuurlijk kan dat zo.
Wel zélf vastgesteld dat het aardsysteem in de verdelers kortsluitvast met de nulaansluiting is verbonden?

Kast is TNCS onder de ACB zijn de Nul en aarde met koperstrippen verbonden
de ACB is 4 polig dus daarna zijn de nul een aarde gesplitst.

kortsluitvastheid zal niet het probleem zijn, ik kan echter normen vinden waarin dit bepaald is of het wel of niet mag. ik heb het idee dat hierin een willekeur aan interpretaties is.

mvdk

Golden Member

Ik vraag 't maar, het word weleens vergeten. Dan denkt de installateur dat dat op de trafo geregeld is, de netbeheerder denkt dat de installateur het zelf regelt. En er zit altijd wel ergens een verbinding...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het is situatie afhankelijk. Ik weet niet hoe het zit.

Maar nu heb je 2 hoofdschakelaars.
Als de installaties op het zelfde terrein zijn dan moet je dat bij de hoofdschakelaars duidelijk aangeven dat er "2 Hoofdschakelaars" zijn.

Denk er ook aan dat de verbinding trafo - verdeelkast zonneveld onbeveiligd is. Dat kan niet anders...
Maar deze verbinding dient kort te zijn, en kans op sluiting in de verbinding minimaal. Het mag dus geen grondkabel zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Daar zegt Toeternietoe zowat. Alles is een kwestie van interpretatie.. :)
Ik ging er vanuit dat die beveiligingsschakelaar naar de PV bij de trafo zit. Als dat niet het geval is, dan is de beveiliging aan de primaire kant belangrijk. Wat zit daar? Als daar bijvoorbeeld 63Amp patronen zitten, dan kan het weleens wat langer duren voordat de trafo eruit gaat bij een sluiting tussen de trafo en de verdeler. Ik had daar laatst een discussie over met mijn jongere broer, die had zo'n situatie aan de hand bij een gemaal. Daar zaten geen LS patronen in de directe nabijheid van de trafo. Hij merkte op dat de netbeheerder een heel andere beveiligingsfilosofie heeft dan een installateur. De netbeheerder wil dat de klant zolang mogelijk spanning heeft. De installateur is bang dat z'n kop eraf gaat als bij een sluiting aanraakbare delen te lang onder spanning blijven staan.
Hij, mijn broer, twijfelde of bij een sluiting naar aarde er wel genoeg stroom zou lopen om de primaire beveiliging aan te laten spreken.

netbeheerders hebben ook overal de aarde op de trafo losgegooid, die dikke aarddraad hangt los langs de verdeler aan de klantzijde., dat schijnt gedaan te zijn ivm rommel van leddrivers en andere smps die terugkomt. de trafo aarde hing hard aan het sterpunt bij de nul. je hebt dus best kans dat je bij sluiting naar aarde in de hoofdkabel vanaf de trafo dus de boel optilt als de aarding niet aan nul hangt, immers kan een aarding die geslagen is niet altijd de hoofdzekering eruit krijgen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

@testman: dat is een gedeelte van het verhaal. In een trafohuisje zit een zogenaamde ringaarde. Een aardrail vanaf de deurpost, naar de nulrail van het laagspanningsrek naar de achtermuur, achter de trafo langs, daar een strip naar de trafo, verder door naar de RMU, door naar de andere deurpost. Vroeger was die aardrail uitgevoerd in 5x30 platkoper, maar koper is duur, tegenwoordig is het nog maar de helft. Is uitgerekend dat het zo ook kan.
Vroeger zat er op de trafo een koperstrip, of een stukje kabel, vanaf de aardrail naar de nulaansluiting op de trafo. Die verbinding word tegenwoordig weggelaten. Dat vind z'n oorsprong in het ooit een keer plaatsen van zo'n station bij een teler die éénfase assimilatiebelichting had hangen, netjes verdeeld over de fasen. De derdeharmonische stroom die daarbij ging lopen, zorgde ervoor dat het aardsysteem roodgloeiend stond. Die stroom door de nulleider koos bij het laagspanningsrek de route via de aardrail, in plaats van de nulkabel langs het plafond.
Ik vertel dit verhaal nu al voor de tiende keer, zowel het voorgaande als wat nu komt.
Het gebeurt weleens dat een klant een standaard huisje koopt, dat tegen de muur van zijn pand zet, een gat in de muur van zijn pand laat zagen, en ook in de muur van het huisje, op de plek van het weg te halen laagspanningsrek.
Er worden dan langere kabels aan de trafo gemaakt, soms, maar niet altijd met een trafoscheider ertussen. Die kabels gaan dan naar de klant z'n hoofdverdeler. Soms gebeurt het dan weleens dat er óók een geel/groene kabel van voldoende kwadratuur word meegeleid, die zit dus niet aan het trafonulpunt. Kortom, het aardcircuit is niet gesloten.

Hier kun je mooi zien wat ik bedoel.
Ter vergelijking onderstaand, zichtbaar is het aardrailtje van de ringaarde naar de nul-vlag.

heb een tijd terug nog een hvk vervangen met 630kVA trafo ervoor, daar zaten 3 sets kabels parallel op vanuit de trafo naar de hvk aan de andere kant van de muur. aarde ging vanuit de nulrail aan klantzijde. dat was in de oude situatie een parallel 16mm2, maar dat was veel te weinig dus werd een parallel 50mm2 naar de hoofdaardrail.

hier de 3x parallel kabel aan de fasen en de nul, maar geen aarde op de nul meer. je ziet een aftakking achter de fasenrails naar de trafobak, maar de aardrail tot aan de nul op de trafo is verwijderd, je ziet de gaten in de muur nog..

hier de aarde die ik bedoel bij trafohuisjes, steekt vaak door de betonwand, met een ring er nog aan waar deze op een railtje zat.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 9 maart 2021 21:02:29 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer