Waar onderdelen kopen?

Momenteel bestellen we onderdelen bij Farnell en RS Components. Bij Farnell konden we tot voor kort kleine betellingen plaatsen zonder verzendkosten (zeer handig bij bv een herstelling). Sindskort wordt er wel €5 aangerekend bij bestellingen onder de €50, net zoals al langer het geval was bij RS-Compontents.

Zijn er plaatsen waar je toch nog kleine bestelling kan plaatsen tegen lage verzendkost? Levering binnen 24h is meestal niet nodig, binnen 1 week is snel genoeg.

Www.okaphone.nl - als het past, kan het in een envelop. Heeft ook een offline winkel dus ik steun ze graag.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
High met Henk

Special Member

Tja die 5 euro kan ik wel mee leven als ik het de volgende dag heb....

Eoo en okaphone leveren niet gegarandeerd binnen een dag.

Als je professionele hersteller bent (je hebt en Farnell of es account, dus neem aan van wel) dan is die 5 euro een fractie van de totale herstelkosten. Meeste tijd zit in diagnose en reparatie arbeidstijd.

Als je project dan 2 of 3 dagen moet blijven liggen op onderdelen kost dat in facto ook tijd en dus geld. (En met beetje pech dus ook plek) dat kost vaak meer dan die 5 euro...

Ik weet ook niet wat eoo of display vandaag de dag levert.
Bij RS of Farnell weet je wat je krijgt en dat het geen Ali spul is.

Ik prijs mij gelukkig met AST om de hoek, René is heel behulpzaam en heeft hekel aan Ali spul.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 7 maart 2021 20:31:20 (18%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

HmH, ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt. Levering in 1 dag is juist niet noodzakelijk.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pa3gws

Golden Member

Als ik voor een reparatie bij farnell bestel dan betaald de klant die € 5,00 extra. ;-)
Of het dan wel of niet nodig is ik heb het dan wel de volgende dag.
En als de verpakking niet door de brievenbus past bijv. een paar voeding elco's zijn bij veel webwinkels de verzend kosten vergelijkbaar.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
High met Henk

Special Member

Precies wat PA3gws zegt:

Klant merkt het niet en heeft sneller zijn apparaat terug, dus komt terug.

En ik noem daarbij wat voordelen, waar men niet direct aan denkt:

.1 het zit nog vers in je hoofd na 1 dag, dus maak je sneller af
.2 het ligt minder lang, minder opslag ruimte en dus minder kosten (vergeten mensen vaak)
.3 je krijgt wat je besteld en geen fake of inferieur spul.

Die 3 punten maken mij de 5 euro waard

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Op zich ben ik ook niet blij met die 5 euro. Maar, reeel gezien... zou je het er zelf voor doen? Ik snap best dat het met kleine bestellingen gewoon niet genoeg oplevert. Als ze dan ook nog next-day-delivery doen... denk ik... tsja... even reeel zijn. Ik heb er nog geen klant over gehoord. Zeker niet als het 'nu' moet. En op het totale kostenplaatje is die 10 euro (het gebeurt me zo nu en dan toch dat er meer ellende zit en dat je bijvoorbeeld eerst de voeding weer behoorlijk op de been brengt om er dan achter te komen dat er verderop ook nog een stukje ellende zit...) niet echt de moeite waard. De kosten zitten doorgaans in de uren en de overheid (BTW; alhoewel dat voor mijn klanten niet op gaat door B2B). Als ik bij 'een kleine' jongen moet gaan zoeken (omdat die niet 'gewoon alles heeft'), dan ben ik (en dus de klant) aan tijd meer kwijt. Nog afgezien van 'dubbele verzendkosten' omdat het dan 2 leveranciers worden.

maartenbakker

Golden Member

Voor reparaties heb je soms obsolete spul nodig. Daar zijn kleine jongens soms beter in. Ik noemde Display ook omdat die tienduizenden verschillende halfgeleiders op voorraad hebben, je kunt soms zelfs kiezen uit echte of valse, die elders al niet zo makkelijk meer te vinden zijn.

Verzenden in een enveloppe doen ze misschien niet, maar wel brievenbuspakjes in elk geval.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 7 maart 2021 21:49:37 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik vind die 5 euro heel schappelijk voor een binnen 24 uur levering. Dat ze kleine bedragen niet gratis op kunnen sturen begrijp ik.
(je moet indien mogelijk ook opsparen tot je boven de 50 euro zit. Farnell en RS zijn nu eenmaal geen leveranciers die zitten te wachten op een bestelling van een paar euro)

Zelfs toen het nog gratis was, zat daar een grens aan.
Toen over gesproken met sales manager van Farnell, Dave Edwards.
Die zei dat als een bedrijf heel vaak heel kleine orders bestelt, er toch contact wordt gezocht om te vertellen dat dat niet de bedoeling is...
(is bedoeld om zo nu en dan een bedrijf te helpen als men dringend kleine heveelheden nodig heeft)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Toen EOO (voorheen Dick Best) nog in het Amsterdamse havengebied vlakbij de Coentunnel zat wilde ik het nog wel eens daar ophalen.
Ik kwam daar namelijk geregeld voor mijn werk in die omgeving.
Het record is ongeveer 12 uur. om 11 uur ´savonds bestellen, om een uur of 10 de volgende morgen een belletje dat het klaar lag, en rond 11 stond ik voor de deur.

Thevel

Golden Member

Toen EOO (voorheen Dick Best) nog in het Amsterdamse havengebied vlakbij de Coentunnel zat wilde ik het nog wel eens daar ophalen.

EOO heet tegenwoordig OEO en is verhuisd naar Mijdrecht.

Op 7 maart 2021 22:15:48 schreef Arco:
Zelfs toen het nog gratis was, zat daar een grens aan.
Toen over gesproken met sales manager van Farnell, Dave Edwards.

Ik heb het er een keer met ze over gehad (ze maakten het me moeilijk om dingen die ik niet direct nodig had op te sparen).

Het antwoord wat ik kreeg was: "maakt niet uit, dan bestel je gewoon kleine orders". En "nee, de verzendkosten hoefde ik me geen zorgen over te maken". (implicerend dat ze een "fixed price" contract met UPS hebben).

Zelfs al hebben ze een fixed-price deal met UPS, dan nog zit UPS bij de onderhandelingen met de aantal-pakketjes-van-vorig-jaar maal minimum-prijs-per-pakje op een briefje.

Maar goed. Het overkomt me nu regelmatig dat ik bij LCSC bestel met 17 euro verzendkosten ipv bij Farnell met 5. Gewoon omdat het dan nog steeds goedkoper is. Dit voor dingen die een weekje mogen wachten. (bijvoorbeeld: Ik heb nog voorraad voor ruim 2 weken, maar moet wel een keer bij gaan kopen...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Farnell is nou eenmaal niet goedkoop. Echter, ze hebben vreselijk veel en je weet wat je krijgt. Dat maakt het goed. Als ik anders bij 3 of 4 leveranciers moet shoppen, betaal ik uiteindelijk meer aan verzendkosten en kost het mij meer tijd. Aangezien klanten doorgaans leeglopen op de uren en niet op het materiaal, is die keuze snel gemaakt... (yep, niet in mijn eigen belang op korte termijn, wel in het belang van mijn klant en dus ook in mijn belang op langere termijn).

Ik begrijp het waarom wel hoor.
Maar ik moet wel zeggen dat nu Farnell niet meer gratis levert, ik voor kleine orders ook even bij andere aanbieders kijk.
Eerder deed ik dat nooit, omdat het prijsverschil tussen de diverse leveranciers voor een order van, zeg, 25 euro altijd in het voordeel van Farnell uitviel juist vanwege de gratis verzending.

Of ik spaar het op omdat ik toch over een week nog een Digikey of Mouser bestelling doe (zijn doorgaans goedkoper dan Farnell). Terwijl ik eerder dan toch geneigd was bepaalde dingen gelijk maar bij Farnell te bestellen, zo van dan heb je 't maar vast binnen.

Ze hebben jaren geleden ook eens een paar maanden lang 5 euro orderkosten er op gezet, ben benieuwd of het nu permanent blijft of dat het effect ze toch weer tegenvalt.

If you want to succeed, double your failure rate.

TME.EU beetje omslachtig, eerst een bestelling aanmaken en daar de producten in plaatsen. Maar zeer uitgebreid voor normale prijzen (2sc5200 is daar 100% orgineel en net zo duur als op ali)

Bedankt voor de tip van TME, was een phoenix pcb (2202551) aan het zoeken, bij TU niet op voorraad, farnell > 37 euro bij tme 9,98 euri.

-edit- Alleen jammer dat de verzending daar nog duurder is (7,90).

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 9 maart 2021 22:49:24 (20%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 9 maart 2021 09:03:44 schreef Jochem:
... nu Farnell niet meer gratis levert, ik voor kleine orders ook even bij andere aanbieders kijk...

En de tijd die je met dat extra "kijken" kwijt bent weegt op tegen de besparing voor de componenten? Lijkt me dat dat eigenlijk nooit uit kan.
Tenzij het voor hobby is want dan kost tijd geen geld.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Mogelijk kan je ook wat mogelijke webshops vinden via onderstaande link.
Van circuitsonline zelf al moet ik er eerlijkheidshalve bij toevoegen dat het al jaren gelden is dat ik er nog gebruik van gemaakt heb en dus niet weet of deze nog wat up to date is.

https://www.circuitsonline.net/shops

pa3gws

Golden Member

Ik koop het liefst in fysieke winkels en bij Baco en Okaphone kom ik graag.
Dat is vanuit Delft niet echt om de hoek. :-)
Dus als ik op mijn zwerf tochten door Nederland in de buurt ben ga ik er zeker langs.
En verder bestel ik gewoon voor die 5 euro extra bij farnell.
Is het voor een klant dan betaald die het en is het voor de hobby jammer dan een hobby kost nou eenmaal geld.
In alle gevallen heb ik mijn spulletjes op korte termijn en ben ik vrij zeker van goede producten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ergens langs gaan is leuk en nostalgisch, maar als je gewoon bepaalde zaken nodig hebt, kom je er in de winkel meestal pas achter welke helft van je bestelling ze niet hebben. En als het om de 5 euro gaat die TS wil besparen, dan hoef je al helemaal niet bij een fysieke winkel langs te gaan, want die zijn (begrijpelijk) altijd duurder dan online.

Op 9 maart 2021 19:13:25 schreef flipflop:
En de tijd die je met dat extra "kijken" kwijt bent weegt op tegen de besparing voor de componenten? Lijkt me dat dat eigenlijk nooit uit kan.

Klopt, dat kun je een paar keer uitzoeken en daarna moet je een conclusie trekken. Wat er in de praktijk kan gaan gebeuren is dat alle dingen die niet meteen morgen op de mat hoeven te liggen niet meer bij Farnell besteld worden maar standaard met een ander meekomen.

If you want to succeed, double your failure rate.