Adereindhuls op 4mm˛ draad maar past niet meer in Wago

Hoi

Ik probeer een koppeling wat proper af te werken met een 4mm² soepele draad en adereindhuls. Helaas past deze dan niet meer in een Wago klem.

De Wago kan ook soepele draad vastklemmen, maar ik zou er liefst toch een huls op zetten?

GJ_

Moderator

Hangt af van welke wagoklem. Een insteker moet er uiteraard een huls op Als het er een is met van de hendeltjes om te openen is een huls niet nodig.

Het is inderdaad een Wago met hendel zoals in jouw afbeelding. Maar ik dacht dat het sowieso beter was om alsnog een huls te gebruiken...

Op 8 maart 2021 09:08:37 schreef spacekiek:
Het is inderdaad een Wago met hendel zoals in jouw afbeelding. Maar ik dacht dat het sowieso beter was om alsnog een huls te gebruiken...

dan GEEN huls gebruiken!

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Arco

Special Member

Zonder huls heb je een veel groter oppervlak wat contact maakt in die klemmen. Wel oppassen voor 'losse' uitstekende draadjes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 maart 2021 09:29:19 schreef Arco:Wel oppassen voor 'losse' uitstekende draadjes...

Juist daarom. Misschien dat er (langere) hulzen bestonden die geschikt zijn voor in een Wago klem, maar goed niet dus.

Ik zal het voorzichtig zonder doen dus!

Thx ;-)

GJ_

Moderator

Op 8 maart 2021 09:13:48 schreef -chefke-:
[...]

dan GEEN huls gebruiken!

Dat hoeft niet in kapitalen :-) Het is zeker niet slecht om een huls te gebruiken, het hoeft gewoon niet.

Deze wago klemmen zijn ook in 4 of 6 mm2 te krijgen.
Deze klemmen kun je gebruiken van 0.5 tot 6 mm2
Type nr. 221-615

je zag weleens hulzen in wago's maar dat waren de oude grijze nog, zo frutte men er toch een soepele draad in. niet zelden fikt die las uit als er een wasdroger opzit of dergelijk groot vermogen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 maart 2021 09:36:38 schreef spacekiek:
[...]

Juist daarom. Misschien dat er (langere) hulzen bestonden die geschikt zijn voor in een Wago klem, maar goed niet dus.

Thx ;-)

Jawel, adereindhulzen zijn verkrijgbaar (euhm, te koop) in verschillende lengtes.

Maar die Wago's zijn officieel geschikt voor soepele draad zonder adereindhulzen.

Jawel, adereindhulzen zijn verkrijgbaar (euhm, te koop) in verschillende lengtes.

Aha! Dus ik heb er eentje nodig van 15mm hulslengte.
Kan ze wel enkel vinden per 100st.
Enfin, ik steek het wel zo in m'n Wago. :)

Sine

Moderator

Of eentje zonder isolatie (die kun je voor een enkele ook zelf maken door de isolatie er van af te peuteren.

Op 9 maart 2021 22:15:28 schreef Sine:
Of eentje zonder isolatie (die kun je voor een enkele ook zelf maken door de isolatie er van af te peuteren.

Nog beter, dat ging er makkelijk af :)
Bij deze zit alles mooi strak in de Wago, me like.