24V led signaal lamp dimmen via alleen GND

Hallo Allemaal,

Voor een schakelpaneel van een boot heb ik 24v Led en 12v led signaal lampen gebruikt.
Zodra de schakelaar omgezet wordt van bijv het toplicht in de mast schakelt de led ter indicatie ook aan mits ze zekering voor de schakelaar in orde is.

Nu zou ik graag de 20x 12V leds en de 20x 24v leds kunnen dimmen in de avond want je wordt er snachts door verblind terwijl je dan overdag weer naar de normale stand terug kan draaien.

Wat er gebeurt is het volgende
Ik heb met 1 led en een potmeter 220k tussen de GND van de led getest en deze dimde prima, 2 ging ook goed.

Zodra er echter meerdere bij worden gevoegd gaat zodra ik 1 schakelaar omzet de rest ook branden. Tenzij ik de potmeter vol open zet dus weerstand 0. Dan brand alleen de led achter de schakelaar die ik heb omgezet.

Mijn vraag, is er een manier die ik kan toepassen dat de leds gezamenlijk
(12 en 24v wel gescheiden) via de GND te dimmen zijn? Via de Plus gaat niet echt omdat ik de schakelaar onafhankelijk van andere moet kunnen uitzetten en dan voor elke led een potmeter of pwm schakeling zou nodig hebben?

Betreft de Signaal lamp in de link
https://www.conrad.nl/p/tru-components-led-signaallamp-rood-12-v-dc-ac…

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood
EricP

mét CE

Met een potmeter alleen is het hoe dan ook behelpen, omdat je alleen maar een weerstand in serie zet en de spanning daarmee afhankelijk wordt van het aantal LEDs wat brandt. Je zou wat met een transistor als spanningsvolger ofzo moeten doen.

Dat er meerdere LEDs gaan branden is logisch. Immers, de schakelaar kant ligt via de lamp aan 0V. De andere kant ga je via de LEDs die wel aan zijn optillen. Daarmee staat er uiteraard spanning over alles. Zet er een diode mee in serie...

Ohja, dit kan omdat de lampen die jij hebt niet alleen een LED bevatten, maar ook iets met gelijkrichting denk ik. Niet de moeite genomen om ze te bekijken, maar aangezien er in de link al iets met AC/DC staat...

Wat betreft de potmeter klopt het dat het behelpen is. en via alleen de GND ook.

Ik hoop alleen dat er een manier is dat ik kan voorkomen bij elke schakelaar een schakelingetje te moeten plaatsen. dit zou nog kunnen als het wel met 1 potmeter te regelen zou zijn. wat betreft een oplossing hiervoor heb ik net wat te weinig kaas gegeten om zo iets te bedenken en zie op internet erg weinig info omdat alles gelijk over de led spots die kipperen etc voor in je huis gaat.

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood

Of de motor regeling van deze site gebruiken, staat bij schakelingen.

Nou zoiets zou je normaal inderdaad toepassen maar ik weet niet of dat gaat op de manier hoe ik nu bezig ben.

omdat elke schakelaar willekeurig wordt ingeschakeld heb ik dus niet altijd evenveel signaallampen actief. probleem 2 is dat ik alleen via de gemeenschappelijke GND van de lampen kan dimmen als ik alles wil pakken.

dit is grofweg wat de situatie is.

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood
Arco

Special Member

Ik gebruik deze al een tijd, is wel draadloos: https://www.aliexpress.com/item/32824865334.html (werkt uitstekend)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor je input Arco, echter Moet ik dan tussen iedere verbruiker schakelaar en de bijbehorende led zo een regeling zetten lijkt me? Dit is voor 40 schakelaar met lampen wat veel.... en qua ruimte onwerkbaar.

Ik hoopte op een reactie als “wat een domme simpele vraag, je moet dan gewoon dit of dat doen” maar ik begrijp dat wat ik wil niet makkelijk is/niet echt kan?

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood

Misschien kun je in serie met elke led een LDR plaatsen.
Hoe meer omgevingslicht hoe lager z'n weerstand en hoe feller de led brand. Je kunt de boel nog 'tunen' met een parallelweerstandje aan de ldr.

Ha -Jceetje-,

Dat wordt best lastig met dat type signaal ledje..... iemand heeft dit al benoemd maar ik kan het even niet meer vinden.
Ik zal er wel steevast overheen lezen beetje moe :O
Goed je kan eens een diode proberen om er voor te zorgen dat je DC pad maar een richting heeft.
Dus van de led naar de negatieve kant ( knooppunt ) een diode schakelen waarom, omdat de led ook op wisselspanning werkt en de richting ( een normale led gaat achterstevoren niet aan ) bij deze niet uitmaakt.
Bij een schakelaar gesloten 1 led signaleert bij 2 schakelaars aan 2 leds signaleren maar nu is het potentiaal dusdanig verschoven dat alle leds ( van de verkeerde kant gevoed ) aangaan |:(
Of dit de sluitende oplossing is :? maar het is vrij simpel te proberen ik kan geen schakelschema van die leds vinden dus even pionieren...

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Een diode in serie met elk lampje lijkt me de meest praktische oplossing.

Het is makkelijk genoeg. Het signaal 'Dimmen' moet je aansturen dmv een PWM geschakelde voeding. Dus pulsen. Probleem is wel dat je een driver nodig hebt met 'high side switch' terwijl de meeste PWM dimmers naar massa schakelen. Dat is simpel genoeg te maken, maar ik weet zo gauw niet waar je zo een kant-en-klare module kunt kopen.

Extra complicatie hier is dat je niet alleen de leds, maar ook de 24V lampen op dezelfde aan/uit schakelaar hebt zitten. Het kan zijn dat de LEDs als diode fungeren, maar met 'led lampen' weet je het nooit. Dan kun je beter per led een extra diode toevoegen om problemen te voorkomen.

Je kunt ook proberen om het 12V 'dimmen' signaal dmv een spanning-regelaar instelbaar te maken. Minder spanning is minder licht. De spanningsregelaar houdt de spanning constant zodat de leds elkaar niet beïnvloeden.
Bijv https://www.circuitsonline.net/schakelingen/97/voedingen/mini-lm317-vo…
Voor R2/R3 kun je dan een potmeter gebruiken.

PS: Maar je weet het nooit met die signaal leds. Als er een stroom-regelaar inzit dan kun je die niet zomaar dimmer. Dan blijft de stroom hetzelfde onafhankelijk van de spanning.

-

[Bericht gewijzigd door rwk op dinsdag 9 maart 2021 20:07:17 (100%)

Oh wacht, Ik heb je tekening niet goed begrepen geloof ik. Waar zit nu 12V? en waar 24V? en wat zijn die weerstanden links?

Goedenavond allen,

Dank voor jullie input tot zover, ik zal nog even het eea verduidelijken

De weerstanden waar deKees aan refereert zijn de zekeringen(sorry voor mijn slechte paint tekening&#128517 |:(

De verbruikers kunnen lampen zijn maar ook pompen of apparatuur zoals gps systemen
Er zijn 2 gescheiden systemen 12v en 24v allebei met zo’n 20 verbruikers
Naast alle schakelaars zit dit lampje om te zien of het is ingeschakeld of niet.

Omdat dus elke verbruiker onafhankelijk van elkaar word geschakeld zijn alle signaal lampen dus eigenlijk los van elkaar maar wel verbonden via de -12v of -24v er zijn dus 2 potmeters 1 voor de 12 signaal lampen en 1 voor de 24v signaal lampen

Ik was inderdaad ook al met diodes aan de gang geweest maar dit leek niet te werken zodra er meer dan 3 of 4 op de 0v werden toegevoegd telkens als ik via die potmeter dan uit de 0ohm stand draaide gingen ook de andere leds weer zacht branden.

Echter was ik vooraf dit probeersel met de diodes er zo zeker dat het zou werken dat ik twijfel aan mijn eigen pioniers werk, zeker nu jullie dit toch ook aangeven.

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood

Ha -Jceetje-,

Kan je aangeven hoe de diodes geschakeld waren ?
Het is even pionieren omdat niet bekent is welke schakeling er in de signaal led zit in ieder geval onafhankelijk van de elektrische stroom richting !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

Ik zou zeggen dat ik het zo heb geprobeerd...
Maar zoals ik zei , ik twijfel aan mijn eigen werk in deze omdat het erg raar is dat er dan spanning terug kan vloeien, dat als er 1 schakelaar om wordt gezet er meerdere leds flauw gaan branden als de weerstand meer dan 0 ohm wordt.

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood

Ha -Jceetje-,

Volgens mij de diode omdraaien s.v.p. maar ik doe het geheel uit het hoofd ik zal er een papiertje bij pakken tekenen is toch iets overzichtelijker ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EricP

mét CE

Je zit ernaast, Henk.

Wat bedoel je met:

er dan spanning terug kan vloeien

Spanning vloeit niet, spanning staat...

Teken de potentialen maar eens. Dan is het direct duidelijk. De oplossing staat hier. Nogmaals: een potmeter is niet geschikt. Een PWM regeling kan. Maar ff oppassen dat het geen zender wordt. Als het niet te gek wordt qua dissipatie, kan een lineaire regeling ook prima.
Het maakt natuurlijk geen moer uit of je + of - regelt voor de regeling. Feitelijk: zet allen dioden en elco's andersom en vervang torren door hun tegenpool en dezelfde schakeling werkt 'andersom'.

Pas je wel op met dingen als pompen enzo? Die kunnen nare pieken geven bij het uitschakelen (of inschakelen als de schakelaar wat dendert). Niet elke signaal lamp met een LED erin vindt dat lekker!

Ha EricP,

Ja die zocht ik tig keer overheen gelezen jij geeft de diode al aan dat de regeling niet perfect is dat is volgens @TS niet belangrijk...... het gaat er om dat in het donker niet het paneel van een 1 km zichtbaar is ;)

Ik ben in mijn gedachte maar uitgegaan van tenminste een brugcel aan de ingang van de signaal led.... dan is een diode om richting te geven nooit verkeert maar het blijft proberen ik weet ook niet wat er in de signaal led zit !
Ik ben voorzichtig optimistisch en veel werk is het niet je hoef er maar 3 of 4 te proberen :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dag ErikP en Henk,

Ik ben even in de war of het is te laat :S :z ben/was ik nu wel op de goede weg met de diode en gaat dat dan met die potmeter zoiezo niet werken? Ik snap inderdaad dat het er maar net aan ligt hoe fel ze branden aan de hand van de stand van de potmeter en hoeveel leds er aan zijn op dat moment daarom de schakeling niet perfect is, maar zoals Henk zegt gaat het er om dat de felheid van de groep leds te verzachte is bij nacht. Of er nu een slag meer of minder moet worden gegeven is niet van belang dat kan naar keuze worden bij gestuurd

er dan spanning terug kan vloeien

Ik dacht dat de spanning vanwege het ac/dc verhaal op deze signaal led van beide kanten de led beïnvloede dus omdat er dan 1 led actief is de rest via de min ingang indirect ook spanning kreeg gezien de spanning dan over het apparaat de andere leds bereikt?

@erickP zou je mij een simpel schema’tje kunnen laten zien wat je bedoelt, de termen zijn muil bekend maar het bedenken van dergelijke lineaire of pwm regelingen is niet mij sterkste kant 8)7

@henk, ik kan ook even een signaalled proberen open te halen en zien wat er in zit. Wellicht heldert dat wat op. Tevens zal ik nogmaals wat gaan proberen om te zien of het wat brengt tenzij erickP me op de vingers tikt dat ik compleet op de verkeerde weg zit ;)

Hoe dan ook vast bedankt voor jullie input

Gr Coenraad

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood
vergeten

Golden Member

@-Jceetje-
Voor je begripsvorming, volt(spanning) staat, stroom(ampere) wil erdoor, weerstand(ohm) remt dat af. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ha -Jceetje-,

Ja probeer er een open te maken kan zomaar een klein chipje in zitten.
En draai de diode even om ik heb goede hoop ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Met diodes werkt pas als je achter elke led een diode hebt, als je dan een pwm regeling in de grnd zet heb je geen last dat de helderheid veranderd als er meer of minder leds aan zijn, als je in die pwm regeling een ldr opneemt zal het dimmem geleidelijk verlopen met het donkerder worden.

Ja probeer er een open te maken kan zomaar een klein chipje in zitten.
En draai de diode even om ik heb goede hoop ;)

Ga ik zeker even proberen, is maar 6mm dus ben benieuwd wat daar allemaal inpast ;)

@rwk

als je dan een pwm regeling in de grnd

zou je mij opweg kunnen helpen welke pwm(motorregeling zoals hierboven wordt aangegeven?) toe te passen is enventueel met die LDR?
was al driftig aan het googelen maar daar duizeld mij het van de schemas en omdat dit alleen tussen de grnd zou moeten gaat me dat net iets te ver.

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood

Als je het zelf wil maken kan het ook met een dikke zener en een overbruggingsschakelaar, kan vanavond wel even een opzetje maken.