Probleem met Sony TR2000E

Dit probleem is reeds besproken in okt 2010 met als titel
Eject symbool in zoeker sony camera ccd-tr2000.

Vorige week gestart met het digitaliseren van diverse video banden afkomstig van buren van mij.
Zij hebben Video8, Hi8 en MiniDV bandjes.
Voor de Hi8 bandjes hebben zij een Grundig LC 485 camcorder met op de handleiding erbij geschreven gelijk aan de Sony TR2000E.
Bij het meenemen van de camcorder kreeg ik al te horen, dat er iets mis was, maar details wisten de buren niet meer.
En inderdaad, afspelen lukt niet.
Een enkele keer heel even strepen, daarna een piep met een symbooltje in de zoeker.
Soms lukt het heen- en weerspoelen, maar ook vaak weer de piep en het symbooltje.
Al zoekend naar dit probleem kwam ik op dit forum terecht.
Het gaat dus zeer waarschijnlijk om de "Select Switch".
Maar ja, waar zit deze?
Het is mij gelukt om de service handleiding te downloaden, maar kijkend naar alle detail tekeningen hoe de camera uit elkaar te halen is, cq uit welke onderdelen de camera bestaat, heeft bij mij niet tot een aanknooppunt geleid.
Bij sommige tekeningen vind ik 1 of meerdere switches, maar Select Switch niet gevonden.
Wel Mode Switch, ook toepasselijk om van mode Video8 naar mode Hi8 te schakelen.
Maar de gevonden plek zegt mij niets.
Ook beide cassettes bestudeert, dus waar de Video8 en waar de Hi8 in zit, maar ik kan geen verschillen vinden.
Dus op deze wijze ook door mij niet te beredeneren, hoe de camera vaststelt om welke type band het gaat.
En hiervan ondanks uren vele uren zoeken ook geen uitleg kunnen vinden.
Wie kan mij hiermee helpen?

Voor de Video8 banden heb ik de Sony CCD-TRV15E gekregen en voor de MiniDV bandjes de Sony DCR-TRV10E.

Er zit een randje aan onderzijde met klein gaatje daarin??

Gisteren nog een keer op internet gezocht naar de verschillen tussen een Video8 en een Hi8 cassette.
Op een Engels talige website een uitleg gevonden.
In de hoek waar het schuifje voor beveiligen tegen opnemen zit, zijn ook drie "putjes" te zien.
Een putje is tbv de beveiliging.
Een ander putje is tbv Video8 of Hi8.
Hierdoor kon ik een switch terugvinden in de camera waarop 3 pennetjes te zien zijn overeenkomstig met de 3 putjes.
Aan de achterkant zit een zwart pennetje.
Maar gaat het om deze switch die ingespoten moet worden met contact spray?
Ik kan mij namelijk nauwelijks voorstellen, dat langs die pennetjes contactspray naar binnen kan komen.

De switch ook in het service manual kunnen terugvinden.

Mode switch (tandwieltje) zit toch boven de videokop daar waar je de 4 koperkleurige stripjes ziet waar de draadjes aan zijn gesoldeerd te zien op je foto?

Als je geen beeld hebt of strepen in beeld als de camera even speelt voordat hij uitvalt bij afspelen dan mankeert er nog wel wat meer aan.

Mvg Tien.

Deze dus ??

Maar hoe moet ik de werking van deze switch zien tov die andere met 3 pennetjes.
Maw, hoe wordt het verschil tussen Video8 en Hi8 vastgesteld?

Zo gauw nog niet kunnen terugvinden als onderdeel in het service manual.

Excuses, niet goed gelezen, het tandwieltje.
In de bijlage nu met paars aangeduid, klopt dit?

Klopt, dat moet de modeswitch zijn.
De 3 pennetjes op de andere foto zijn volgens mij hi8, video8 schakeling en beveiliging opnemen op cassette.
3e functie weet ik zo niet, misschien detectie geladen cassette??

Mvg Tien.

Toch nieuwsgierig wat er zou gaan gebeuren als ik een Hi8 bandje in de Sony CCD-TRV15E probeerde af te spelen, leidde tot mijn verrassing tot een goed afspelen van het bandje.
En inmiddels blijkt dat ook het geval met de andere door mijn buren aangeleverde Hi8 bandjes.
DE enige verklaring, die ik kan bedenken, is, dat mijn buurman bij OPname instellingen de optie Hi8 op Off heeft gekozen, al dan niet bewust.
Anders gezegd, de Hi8 bandjes zijn kennelijk in Video8 formaat beschreven.
Want volgens de specs van de TRV15E kan deze camcorder alleen Video8 afspelen.
De buren hebben dus geluk, dat ik toch de aangeleverde Hi8 banden heb kunnen digitaliseren.
De Grundig (= Sony) camcorder inmiddels weer in de doos opgeborgen.

Ik heb toen 11 jaar geleden dus de mode switch en die 3 schakelingetjes links boven in de hoek heel licht met tuner 600 spray in gespoten en goed in laten trekken.
Daarna de camera goed gaan gebruiken om hi8 en video8 bandjes over te zetten en dit ging helemaal goed.
Toen een jaar geleden weer iemand reageerde op dit onderwerp de camera nog maar weer eens uit de kast gepakt (had ik al weer enkele jaren niet meer gebruikt) en hij werkte nog steeds goed.
Nu er weer bijna een jaar later gereageerd wordt de camera nog maar weer eens gepakt en nog steeds werkend dus het probleem lijkt me dus toch wel te hebben gezeten in een van deze 2 onderdelen.

Mvg Tien.

Opnieuw de service handleiding doorgespit en de 2 switches gevonden.
De switch met de 3 pennen wordt de Mode Switch genoemd en het door jou aangewezen tandwiel de Rotary Switch.

Bij die laatste switch kan ik mij wel iets voorstellen.
De camera moet vaststellen of een Video8 bandje met 240 lijnen of een Hi8 bandje met 400 lijnen moet worden afgespeeld.
Mijn aanname:
Stel voor een compleet beeld worden OF 240 lijnen OF 400 lijnen op een stukje tape van bijv 2 cm lengte weggeschreven.
Dan zal de trommel bij 400 lijnen een hogere snelheid moeten hebben over de 2 cm dan bij 240 lijnen.
En die snelheid wordt dan bepaald door de Rotary Switch.
Deze wordt dan zeer waarschijnlijk aangestuurd door de Mode Switch.

Het is maar een gedachte.
Na mijn studie elektrotechniek (1969-1972) ben ik in de adm. software wereld
terecht gekomen.

Vergeten de bijlage bij te snijden.

De tape snelheid is voor video8 en hi8 het zelfde.
Je hebt alleen sp en lp snelheid. Bij lp halveert de tape snelheid.
Kwaliteit van beeld wordt dan ook minder.
Hi 8 heeft gescheiden chrominance en luminance signaal.

Mvg Tien.

Maar hoe zit dat dan met 240 lijnen vs 400 lijnen?
Op wikipedia lees ik:

Het systeem gebruikt dezelfde tapes als Video8 maar neemt op met een hogere snelheid. De resolutie van Hi8 ligt rond de 400 breedtelijnen.

Je kon destijds dacht ik Hi8 op Video8 opnemen maar dan liep de tape sneller, of verwar ik het nu met Digital8?

Antoine, je bent inderdaad in de war met digital8.
Op een 90 min cassette kun je met een digital 8 camera 60 min opnemen.
Een opname gemaakt op een hi8 cassette met een hi8 camera kan niet worden afgespeeld op een video8 camera. Omgekeerd wel.
Een hi8 camera kan ook in video8 opnemen en afspelen. Band snelheid blijft het zelfde.
Zelde geld voor S-vhs en Vhs.
Hi8 en S-vhs hebben evenveel beeldlijnen.

Mvg Tien.