24V led signaal lamp dimmen via alleen GND

@rwk, Super dat zou geweldig zijn! _/-\o_

In principe ben ik bij machte zelf schakelingetjes in elkaar te solderen op een stukje printplaat.
De kennis om ze te bedenken mis ik helaas. :S vandaar dat ik ook de vrijheid heb genomen dit voor te leggen. dus mocht een PWM regeling oid beter werken geniet dat de voorkeur.

zou ik dan 2 versies moeten maken en voor achter alle lampjes een diode plaatsen zoals tekening?
1 voor de 24v
1 voor de 12v?

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood

Ha -Jceetje-,

Heb je de diodes al geprobeerd ?
Een PWM :? een stroombron is mijn inziens voldoende dag en nacht stand misschien !
Maar misschien geef je de voorkeur aan het regelen ;) ik denk dat is voor later eerst kijken of je de beïnvloeding kan oplossen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Als je de diodes omdraait komt dat goed

Een stroombron is niet heel handig, dan varieert je helderheid als je dingen bij en af schakelt, PWM lijkt me een goede optie.

dag Kees,
Top ga de de diodes as zaterdag er zo tussen maken. en kijken wat het resultaat is.

@Sine, hoe zou een PWM er uit zien tussen alleen de GND? gezien de led met de verbruiker aangeschakeld moet worden op die 24V?

rwk gaf dit ook al aan

als je dan een pwm regeling in de grnd zet heb je geen last dat de helderheid veranderd

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood

De diodes moeten in doorlaatrichting staan, net andersom dan je getekend hebt rond 3:00 uur vanmiddag.
Heb je wel een scoop, om het zelf te maken ben je die wel nodig denk ik.
Zou je eens een 24V led op 12V willen aansluiten en kijken of hij dan minder fel is?
Heb de datasheet bekeken maar die geeft niet volledig uitsluitsel, de voeding 12V maar een drop van maar een paar volt, wat dan weer zou betekenen dat hij vanaf 4V al vol zou branden, maar meestal wordt dat dan ook zo aangegeven.

Super bedankt rwk, _/-\o_
ga dit even in elkaar zien te krijgen om te testen.

denk dat ik zaterdag eerst even check met wat diodes voor de leds of dan het dimmen met alleen de potmeter beter gaat zonder dat de rest ook gaat branden

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood

@rwk, rare en domme vraag misschien, ik heb nog een buz10 liggen kan ik die ook inzetten? ik zag dat alleen de ampères wat lager waren maar sinds ik toch geen hoge ampères zoals een motor vraag leek het me goed dit te opperen...

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood

Die BUZ10 kan daar wel in, wil je eens kijken of een 24V led op 12V minder fel is?

zojuist even een signaal lampje geopend, er alleen maar een weerstandje in zo lijkt et..
Ik zal em even mee nemen naar huis om voorzichtig te openen...

Rare is wel dat ik dus verder naar onder eigenlijk alleen de rode behuizing van de led denk te zien.

Als ik een testje doe met de spanning 24v lampje op 12v dan brand hij inderdaad minder fel..
Het maakt overigens niet uit hoe ik em aansluit plus en min kunnen dus omgedraaid worden

Als ik de diode tussen de grnd en led plaats met de richting naar de grnd dan brand hij ook op beide manieren, ook al draai ik de plus en min weer om.

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood