Yamaha RX-V457

Heren
Ik ben bezig met de herstelling van een Yamaha RX-V457 versterker. Deze versterker had mijn bejaarde vader gekregen met de mededeling dat de versterker niet meer werkte. Vader is een knutselaar en na het internet te hebben afgeschuimd bleek dat condensator C405 dikwijls de oorzaak was van veel onheil. Condensator er dus uit gesoldeerd en er 1tje gemonteerd die hij liggen had. Echter was het gebruikte exemplaar er 1tje op 220V terwijl het er eigenlijk 1tje op 630V hoorde te zijn. Eureka , er is terug licht en geluid. De versterker heeft 2 dagen gespeeld eer hij met een “knal” en een rookpluim er de brui aan gaf :'( . Enfin de versterker staat nu op mijn werkbank omdat vader het niet meer ziet zitten.

Bij controle bleek dat C405 uit elkaar was geknald. Op de printplaat was er ook een verbrande zone te zien (zie foto). Gelukkig schema gevonden en de schakeling uitgemeten. Bleek dat niet alleen C405 maar ook R419 , R411 (smd) , D406 (smd diode) en D405 (smd zenerdiode 10V) naar hun grootje waren (zie rode cirkels op het schema). Van D406 bleef er zelfs haast niets over (helemaal verkoold , vandaar de verschroeide plek op de print). Al deze componenten vervangen door hun origineel uitgezonderd de zenerdiode. Die heb ik vervangen door een “gewone” zener ipv een smd. Ook even meegeven dat het de eerste keer was dat ik smd heb gesoldeerd. Viel best goed mee. Versterker aangelegd en … hij werkt.

Maar nu is er een probleem opgedoken. Als ik de versterker heb uitgeschakeld moet ik altijd een dikke 10 seconden wachten eer ik hem terug kan inschakelen (voor alle duidelijkheid :er gebeurt niets , zelfs het display licht niet op)? Ik vind dat raar maar daar zou ik (of mijn vader) nog kunnen mee leven. Echter gebeurt het ook heel soms dat de versterker gewoon niet wil inschakelen. Hij doet niets hoeveel keer je ook op de on knop duwt. Wat mij opvalt is dat de transfo (T401) al snel heel erg heet wordt in zoverre dat je de vernis begint te ruiken. Als ik de spanning op de primaire meet heb ik 148V terwijl het schema een spanning van 69V aangeeft??? Ook de secondaire spanning klopt niet. Het schema spreekt over 6.3V terwijl ik er amper 4.3V à 4.7V meet.

Iemand enig idee wat de oorzaak van mijn probleem kan zijn? Voor zover mijn kennis reikt is dit een schakelende voeding en ik vraag me af of IC 402 (4013 = dubbele flip flop , waarvan er maar 1 gebruikt wordt) misschien een “knauw” heeft gekregen aangezien er heel wat componenten in zijn buurt gesneuveld zijn?

Elk idee is welkom en ik waardeer jullie moeite.

MVG

Chris

Ik heb vandaag wat verder zitten zoeken en heb toch nog het een en ander ontdekt! Nog even kort het probleem omschrijven. Als je de versterker aanzet dan licht eerst het display op en dan hoor je na een paar seconden de LS protection relais klikken. Dat lukt soms dagen na elkaar zonder problemen maar dan opeens doet de versterker niets als je hem wilt inschakelen (geen display dat oplicht en ook geen geklik van de relais). Zo dood als een pier!
Nu heb ik iets raars “ontdekt”. Volgens het schema moet ik aan de primaire van transfo T401 69V AC meten. Dat klopt aan geen kanten want ik meet rond de 150V AC. Op de secundaire van dezelfde transfo zou ik 6.3V AC moeten meten maar ik kom maar aan een kleine 5V AC. En tenslotte zou ik op de uitgang van de bruggelijkrichter D410 ongeveer 10.3V DC moeten meten en daar meet ik 11.5V DC (al deze spanningen heb ik met een groene cirkel omgeven).
Deze morgen had ik het “geluk” dat de versterker het na enkele keren proberen weer niet meer deed. Zo kon ik het een en ander nameten. De spanning op de primaire en secundaire van de transfo waren dezelfde als de spanningen bij een correcte werking van de versterker MAAR de spanning op de bruggelijkrichter was amper 7V DC ipv de 11.5v DC? Dit snap ik niet goed??
Concreet : heeft er iemand enig idee hoe het komt dat ik geen 69V AC meet aan de primaire van transfo T401 maar rond de 150V AC (blauwe gedeelte van het schema)? En hoe zouden ze in godsnaam aan 69V AC moeten komen?
Ten tweede als het dus fout gaat meet ik slechts een kleine 7V DC ipv 11.5V DC (wat dan eigenlijk volgens het schema 10.3V DC zou moeten zijn). Het enige component wat ik nog niet kunnen testen heb is condensator C412 (zie rood gedeelte in het schema). Waarschijnlijk een condensator om ruis te filteren. Echter wat zijn de gevolgen mocht deze sneuvelen? Misschien ook vermelden dat deze condensator op een paar mm van de transfo opgesteld is (transfo die dus vreselijk warm wordt (zie vorige post). Nog niet kunnen testen omdat hij heel erg moeilijk bereikbaar is!
Wie o wie heeft een antwoord op mijn vragen? Alvast bedankt!

Meet die brug D408 eens door. Als 1 van de diodes gaar is kun je gekke meetwaardes krijgen met een gewone meter.

Hoi Zonnepaneeltje
Super bedankt voor de feedback! Deze morgen de gelijkrichtbrug (D408) eens uitgemeten en … bingo :) ! Eén van de diodes in de brug (zie rode cirkel) geeft twee keer waarde 0! Om heel zeker te zijn dat dit klopte heb ik condensator C409 ( zie andere rode cirkel) er uit gesoldeerd (ging rapper dan de bruggelijkrichter uit solderen want ik had niet veel tijd deze morgen) maar het resultaat was hetzelfde. Geen voorwaartse spanning en geen oneindige weerstand. Twee keer waarde 0 dus de diode is kortgesloten. Nu had ik , echt waar , alle componenten tussen de twee optocouplers gecontroleerd maar de bruggelijkrichters had ik niet gecheckt. STOM 8)7 !
Hopelijk is nu alle schade na het “ontploffen” van condensator C405 gedetecteerd. Nu maar duimen dat transformator T401 niet te veel tegen zijn kl… gekregen heeft daar er een aantal keren een dubbele spanning op de primaire heeft gestaan. Dit heeft nooit lang geduurd omdat ik snel gewaar ben geworden dat hij heel erg warm werd en ik de vernis begon te ruiken.
Enfin , ik heb de bruggelijkrichter reeds besteld. Ik moet er wel een 14 tal dagen op wachten (kon veel sneller maar dan moest ik het 4 dubbele van de prijs betalen die ik nu betaald heb). Ondertussen ga ik alvast geen spanning meer op de versterker steken. Ik hou jullie heel zeker op de hoogte (doe ik altijd) en nogmaals bedankt aan Zonnepaneeltje voor de input en de (waarschijnlijk) gouden tip _/-\o_ .

Chris

Hoi
Gisteren de bruggelijkrichter (S1NB60) per post ontvangen en uiteraard direct de soldeerbout warm gestookt en de brug correct op zijn plaats gesoldeerd. Voor de zekerheid toch maar de testlamp in serie met de versterker geplaatst en … NIETS ;(! Helemaal niets. Waar de versterker voor het vervangen van de defecte bruggelijkrichter nog meestal werkte (wel te hoge spanningen en soms kreeg je hem niet gestart) gebeurt er nu “nada”. Waar ik voordien een te hoge spanning (±150V ipv 69V) op de primaire van de transfo (T401) had heb ik nu 0V??!! De nieuwe bruggelijkrichter er terug uit gesoldeerd en hem getest. Met de diodetester op mijn multimeter : alles okè! Voor de zekerheid nog eens met de Atlas DCA55 de dioden van de bruggelijkrichter getest : OK! En om heel zeker te zijn de bruggelijkrichter ook nog eens op 230V aangesloten! Lijkt perfect te werken!?
Terwijl ik de Atlas toch in de buurt had ook even snel de mosfet Q404 gemeten en wat blijkt : die is naar zijn grootje?! Uit solderen en opnieuw testen. Zelfde resultaat!
Ik ga de mosfet uiteraard vervangen maar kan iemand die er meer verstand van heeft dan ik uitleggen hoe het komt dat ik nu niets meer meet op de primaire van de transfo T401 en of de mosfet daar voor iets tussen zit!? Alvast super bedankt!

Grtz

Chris

Arco

Special Member

De mosfet wordt zo te zien als electronische netschakelaar gebruikt...
Omdat een mosfet alleen DC kan schakelen, zit brugcel D408 ertussen.

Toen de condensator zich opblies, heeft die de diode in de brugcel gesloopt, en die heeft op zijn beurt de mosfet weer om zeep geholpen...
(bij diode met sluiting komt er AC op de mosfet, da's meteen einde oefening, daar kan 'ie niet tegen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
WillemV2

Special Member

Heb wel eens een vervangende gelijkrichter gehad die er nagenoeg hetzelfde uitzag, alleen zaten de + en - omgedraaid ten op zichte van de gelijkrichter die hij moest vervangen...

Bedankt voor de reactie heren!
@WillemV2 : dat had gekund maar ik heb dat toevallig voor ik de brug erin gesoldeerd heb gecontroleerd!
@arco : ik volg uw redenering wel maar ik snap dan niet goed waarom de versterker tot pakweg een week geleden een minuut voor ik de brug er uit gesoldeerd heb wel werkte (weliswaar met te hoge spanningen en het feit dat hij soms weigerde te starten) en na het terug monteren van een nieuwe correcte brug niets meer doet!? Ook het feit dat de mosfet nu defect is vind ik raar? Of zou de mofet al gans tijd defect geweest zijn? Indien ja dan is het bizar dat de versterker het met momenten wel deed EN de momenten dat hij niet aan schakelde mat ik wel spanningen al waren het niet de juiste!? Nu meet ik niets!?

Grtz

Chris

Hoi
Deze namiddag naar de plaatselijke elektronica verdeler gereden om een mosfet (k3850) en deze er bij thuiskomst meteen in gesoldeerd (eerst goed gecontroleerd of hij correct gemonteerd was)! Vol goede moed de stekker in het stopcontact en op de on toets gedrukt en ... NIETS ;(!! Blijkt dat er nog steeds geen 69V AC op de primaire van de transfo (T401) komt! Er komt wel 230V AC op de bruggelijkrichter maar op de primaire van de transfo meet ik 0V!!??. Op de plus en min klem van de bruggelijkrichter (D406) meet ik 308V DC. Zou het kunnen dan IC402 (4013) die een dubbele flip flop bevat (waarvan er slechts 1 gebruikt wordt) defect is gegaan door het sneuvelen van de mosfet (Q404). Ik vermoed dat IC402 de pulsen verzorgd die dan de gate van de mosfet aanstuurt!? Iemand die mij volgt in mijn theorie of zit ik er helemaal naast!? Dit verhaal is begonnen met een verkeerd gekozen condensator (C405) en intussen zijn er al 7 onderdelen vervangen (die wel degelijk defect zijn). Wie is er slimmer dan ik en zet me op de goede weg. Misschien eerst even mijn vorige posts lezen om mee te zijn in dit verhaal :) !
Alvast super bedankt aan eenieder die me tracht op de goede weg te zetten!

MVG

Chris

hallo allemaal,

ik heb een yamaha rx-v457 met hetzelfde probleem. ik kan aleen geen goede website vinden om deze componenten te bestellen. hebben jullie nog tips?

WillemV2

Special Member

Op 27 maart 2021 14:57:00 schreef timo10335:
hallo allemaal,

ik heb een yamaha rx-v457 met hetzelfde probleem. ik kan aleen geen goede website vinden om deze componenten te bestellen. hebben jullie nog tips?

Google

Hoi timo 10335

De onderdelen die ik nodig had om deze versterker te herstellen heb ik allemaal gevonden op ebay. Het kan goedkoper via AliExpress maar dan moet je wel meestal veel geduld hebben.

MVG

Chris

Hallo
De versterker is dus eindelijk hersteld ;) ! Heeft bloed , zweet en tranen gekost. Het open spatten van de condensator (C405) had dus een “lawine effect” veroorzaakt ?. Enfin , na het vervangen van mosfet Q404(K3850) werkte de schakeling nog steeds niet (zie mijn voorlaatste post).
Mijn verdenking viel op IC402 die een dubbele flip flop herbergt die de pulsen aan de gate van Q404 verzorgt. Deze er uit gesoldeerd en eerst een ic voetje gemonteerd. Nieuwe 4013BE er in en de stekker in het stopcontact. Eureka … maar niet voor lang. De versterker schakelt nu voortdurend aan en terug af. Lijkt wel een flipperkast! Pffff. Wat metingen gedaan maar alles lijkt nu echt ok. Een andere 4013 geplaatst (dat voetje komt nu goed van pas ;) ) met een ander achtervoegsel (B) en nogmaals eureka en nu definitief. De versterker werkt terug perfect :) ! De originele 4013 had achtervoegsel BP. Ik snap het niet goed maar ik vermoed dat het iets met de schakelsnelheid van de 4013 te maken heeft. Ik heb dus in totaal 8 componenten moeten vervangen die wel degelijk naar hun grootje waren en dat door een condensator te plaatsen van slechts 250V ipv de voorziene 630V. Vader heeft hopelijk zijn lesje geleerd ;) ! En ik veel bijgeleerd.
GRTZ

Chris

Mooi dat hij toch weer werkt nu. Bedankt voor de terugkoppeling.