onbekend onderdeel op printplaat

buckfast_beekeeper

Golden Member

Komt gewoon in bulk naar hier. Wordt ingevoerd en BTW betaald. BTW is ingerekend en op heel veel items 1 keer kosten betalen kost het per stuk ook amper iets. Tenslotte komt het op die manier ook in Spanje of Duitsland terecht.

Zo heb ik een CW-5200 water koeler gekocht. Selecteerde ik Duitsland als verzendingsland, kwam er gewoon de BTW bij. Maar ik had geen verdere kosten.

JLCPCB verzend ook al als EU-parcel. Hoef je nadien geen kosten meer te betalen.

De verzendingskosten zijn met 10€ nog netjes. De leveranciers hebben de keuze. Of ze maken alle onderdelen wat duurder en ze verzenden 'gratis' of ze rekenen een effectief bedrag of ze leveren vanaf een bepaald bedrag 'gratis'(lees winstmarge groot genoeg om er de verzending af te knabbelen).

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dat de Chinezen truukjes vinden om het nakende protectionisme van Europa te omzeilen wordt duidelijk.
Zoals ik eerder zei bestelde ik LifePo4 cellen in China .
4 maanden geleden een set van 8 x 200A om er een 400Ah batterij ( met BMS) van te maken . Die kon ik laten leveren via een warehouse in Polen , levering met DHL binnen de week . Een dikke 1000€ voor de set, all in ! Moet je eens via het echte Europees circuit aankopen ,...zucht .

De laatste set van 4 x 280A kwam zogezegd rechtstreeks vanuit China ( via een detour in Duitsland weliswaar) naar de koper , ik dus , waarbij ik me al had verzoend met de gedachte van een flinke import rekening . Alhoewel de verkoper beweerde dat de goederen importkosten vrij kon geleverd worden hield ik met een stevige toeslag rekening .
Groot was de verwondering dat ze gisteren aan de deur stonden zonder bijhorend kostenplaatje .
Geen alleenstaand geval , vorig jaar kocht ik in China een kant en klare Li-ion set van 100Ah - zo'n mooi valiesje dat nu ook al op marktplaats kan kopen - voor 300€ in de wetenschap dat onze gretige douane daar een fieldday mee zouden hebben. Niets was minder waar , losse levering no questions asked .
Hoe ze dat doen is me een raadsel .

De methode van die Europese subsidiaries is duidelijk , sus de lokale overheden met werkgelegenheid en de onevenwichtige handelbalans tussen China en de rest van de wereld kan zijn gang blijven gaan . Mij hoor je tot hiertoe niet klagen , alhoewel ik natuurlijk besef dat het economisch pieken van China ten koste gaat van verlies van jobs en geld elders .
Eén ding kan je evenwel stellen , China zet de exuberante winstmarges van de westerse business flink onder druk .
Werd misschien wel tijd .

Beste groeten

Vandaag komen de diodes aan , die gaan er dan meteen in .
Ik heb de oude beschadigde thermistor ook al doorgemeten en getest door hem op te warmen en die blijkt ook nog te werken .
Dat betekent dat ik de print terug kan plaatsen en de stoel testen . De NTC wordt sowieso vervangen zodra ie geleverd is .
Misschien kan ik vanmiddag al melden hoe één en ander verlopen is .
Niet dat het herstellen van een massagestoel zo belangrijk is op het forum , maar het is toch leuk dacht ik om te weten wat het defect was/is .

Beste groeten

Haal dan ook dat vreselijke dikke stuk bruine draad weg: zo repareer je het ding niet :( , dat is vragen om problemen.

Dat dunne spoor zit er niet voor niets. Vervang dat defecte spoor door 1 los adertje koper van een soepel stuk draad zodat je weer 'iets' van een zekering hebt mocht er alsnog een sluiting optreden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Was ik ook van plan Henri , ik heb hier nog van die koperbaan liggen met kleefstrip onderaan , van in de tijd dat ik Tiffani glas staan/hang lampen maakte als één van mijn hobby's .
Die bruine draad was als experiment . Alhoewel het wel aan een niet zichtbare kant van de print zal ik dat toch wat opfrissen .

Beste groeten

Ik ben van mening dat je na het starten van een topic en het vragen van raad het fatsoen moet hebben om het resultaat kenbaar te maken .
Het waren dus de 4 diodes die doorlieten en voor kortsluiting zorgden.
De stoel draait inmiddels overuren en is een gegeerd object voor bezoekende familieleden .

Beste groeten

EricP

mét CE

En dat alles zonder schema! :+
Fijn om te zien dat iemand snapt dat het resultaat ook wel even gepast mag worden.

Uiteraard gefeliciteerd met het resultaat! Geniet ervan!