Koenic KDW63116A3 storing E4

Nu je de slang los hebt vh pomphuis. Is het dan nog zo dat zuigen goed gaat en blazen niet?
Een fabrikant gaat meestal geen overbodige zaken inbouwen dus het witte heeft een nut. Het is meestal de plaats waar de terugslagklep zit. Gewoon een rond plaatje dat aan een schanierpuntje hangt in een rond houdertje. Meer is het niet.
De vlotter in de bodemplaat activeert bij lekkage de pomp en geeft naar de print het signaal van lekalarm. Lekkage gebeurt soms bij verstopte pomp maar ik zou het toch (moest je het terug in orde krijgt) een paar dagen monitoren op lekkage.
Wat ik al gehad heb is een pomp die op de werkbank perfect draait maar eens ze arbeid moet leveren in water enkel het anker draait en niet de propeller. Moeilijk uit te zoeken probleem en zeker via deze weg.
Het anker uit het pomphuis halen ter test is riskant inzake schade. De pomp op de werkbank belasten met je duim ook.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Met de slang los gaan zowel het zuigen als blazen zonder enige weerstand. Heb het klepje gedemonteerd en dit lijkt ok te zijn (zie foto). Begin steeds meer die schakelaar te verdenken, zeker na het verhaal van Willem. De pomp los op m'n werkbank is krachtig, je houd hem niet tegen zeg maar. Wellicht de aansturing van de pomp een probleem mee?

Edit: zie nu net bij het terugplaatsen van de pomp dat de kabelschoenen betere tijden gekend hebben, daar heeft wat lopen vonken. Die ga ik vervangen, niet geschoten is altijd mis!

[Bericht gewijzigd door DJohnny op zaterdag 27 februari 2021 21:15:13 (21%)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Dat begrijp ik niet. Je verhaal is dat de pomp lawaai maakt maar niet pompt. Een vlotter die omhoog gaat door lekdetectie schakelt de pomp IN! Niet meer dan logisch. Hoe kan de schakelaar dan het probleem zijn?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoe meer info hoe meer onduidelijkheid soms , zeker met een relatief ingewikkelde machine zoals een vaatwas.

Een vaatwas werkt met pompen/rubbers en water, m.a.w. er kan iets kapot gaan en dan loopt je keuken onder water? Nee want een vaatwas is hierop altijd beveiligd. Het systeem die je vraagt "waar dient dit systeem voor" is deze beveiliging.
Je hebt dus een grote zwarte plaat "lekbak" die een mogelijk lek opvangt, centraal deze bak is er een piepschuim die omhoog drijgt moest er water in deze bak staan, recht tegen een schakelaar en dan weet machine " ah lekt hier" begint deze lawaai te maken (afvoer die blijft draaien) en een foutcode, zoals bij deze samsung E4.
Probleem is de vraag is van waar komt dat lek of wat lekt er?
De schakelaar die als veilighed diet is zelf normaal nooit een probleem dus die mag je uit de opties laten.
Dus je moet de vaatwas laten draaien (met de linker en rechter metalen kap eraf en dan kijken wat er lekt. Dit kan 10-20 min duren omdat sommige dingen enkel lekken als ze warm worden.
Bij deze samsung is een veel voorkomende plek waar het kan lekken->
dichting afvoerpompje (moeilijk te zien want deze zit zeer centraal in de machine)
dichting omwals (grote) pomp
slang tussen zoutvat en labyrinth.
Zoutvat dichting of gaatje geroest rondom zoutvat.
Laten draaien, zaklamp en gedult dus!
Alles van testen zoals hierboven beschreven gebeurd met de vaatwas die normaal op de grond rechtop staat, moest je iets zien lekken waar je niet aan kan om te vervangen (bvb afvoerpomp) leg je de machine op de linkerant/achterkant/wadever en vervang je onderdeel die je zag lekken.

Succes (geen makkelijk werkje maar relatief makkleijker dan andere merken

Een verhaal dat ik ook overwogen had. Vandaar mijn opmerking over monitoren naderhand. Maar...
Wat ook kan in sommige gevallen (99% niet) is dat een defecte pomp voor wateroverloop zorgt door teveel water in de kuip. Gezien de melding dat de pomp haar werk niet doet acht ik die optie dus waarschijnlijk (primair) en de lek als secundair.
Mogelijks zijn er vergissingen in de ons gegeven vaststellingen door TS waardoor onze tips ook navenant zijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 27 februari 2021 22:53:30 schreef EricN:
Een verhaal dat ik ook overwogen had. Vandaar mijn opmerking over monitoren naderhand. Maar...
Wat ook kan in sommige gevallen (99% niet) is dat een defecte pomp voor wateroverloop zorgt door teveel water in de kuip. Gezien de melding dat de pomp haar werk niet doet acht ik die optie dus waarschijnlijk (primair) en de lek als secundair.
Mogelijks zijn er vergissingen in de ons gegeven vaststellingen door TS waardoor onze tips ook navenant zijn.

Opgelet daar doe je me wel op iets denken, kan oftewel vuil water zijn dat terugkeert van de afvoerdarm en niveau te hoog maakt of die toestellen hebben niet altijd door dat het water niet goed weggepompt is en pakken gewoon nieuw water tot ze overlopen in de lekbak.
Als je vermoed dat pompje soms blokeerd zonder reden (nog iets die die machines soms hebben) (zonder dat er iets in zit).
Je kunt dit herkennen door als je het programma start het toestel niet altijd een zwaar afpomp lawaai maakt maar soms gewoon even stil is en direct water neemt, als je afvoerpomp controleerd zit er helemaal niets in en start hij de volgende keer wel op.
Voila heb je dus nog eens 3 extra mogelijkheden wat er kan zijn
Laten draaien en zien wat er lekt of gebeurd, ben beniwud
Samsung i love it, eindeloos werk :)

Ik vrees toch echt dat het iets met de schakelaar te maken heeft. Heb hem los gehaald en hij piept meestal niet door. Het bedieningsknopje komt vaak ook niet ver genoeg naar buiten meer. Heb hem opengehaald maar het lijkt erop dat hij niet meer te redden is, contacten zijn compleet gecorrodeerd. Vreemd daar ik totaal geen vochtsporen op de lekbak zie.

Als zijnde van test heb ik de machine op een paar grote stevige blokken gezet zonder de bodemplaat en de stekkers van de schakelaar doorverbonden. Machine draait nu perfect en pompt krachtig af. Ik kan hiermee nu ook verklaren waarom de machine het wel deed wanneer hij iets of wat achterover gekanteld was.

Er lekt overigens niets, heb het apparaat een aantal grote en kleine programma's laten draaien met wat kranten eronder. Door de blokken kan ik precies zien of er iets loopt of drupt, maar niets te zien.

Dus de volgende stap: een schakelaar bestellen. Het is de schakelaar die je op mijn eerste 3 foto's ziet hangen met 2 blauwe kabelschoentjes aan grijze draden.

Het ratelen van de pomp is ook verdwenen. Ik heb de pomp op mijn werkbank op m'n variac getest en hoorde bij +/- 120VAC hetzelfde ratelende geluid. Had toen het idee dat de pomp dus te weinig spanning kreeg en dat kan ik prima wijten aan de verbrande kabelschoentjes. Aan de buitenkant niets te zien, aan de binnenkant zwart en ingebrand.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Ah. Verrassend. Zo zie je maar. Nooit te oud om iets nieuws mee te maken. Die schakelaars zijn wel speciaal. Geen doorsnee microswitch in steken. De vlotter krijgt die niet ingedrukt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Afgelopen weekend de nieuw bestelde schakelaar ingebouwd en de machine werkt weer perfect! Heeft ons inmiddels alweer veel handwas bespaart! Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage in dit topic!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Dus een dikke overgang in microswitch!!. Yep,start pomp ook niet.. Goed gedaan in ieder geval!!