Badkamerspiegel met led prikkelt een beetje

Alles los, alleen tussen ingaande aarde en fase gemeten: 230v~
Dus die zit er wel aan dunkt me.
Vandaar een aarde naar ketel en een naar het spiegel.

[Bericht gewijzigd door coenencoen op maandag 8 maart 2021 23:12:15 (22%)

Shiptronic

Overleden

230V , hetzelfde als tussen Nul en Fase

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 8 maart 2021 23:08:03 schreef coenencoen:

Heb alles losgemaakt in de lasdoos van waaruit de voeding naar het spiegel gaat, gemeten aan de primaire kant die vanaf de meterkast komt.
Tussen aarde en fase gemeten: 230v~
Dus die zit er wel aan dunkt me.

Doet je aardlekschakelaar het, als je die test vanuit de badkamer?

Op 8 maart 2021 23:19:13 schreef maus0611:
Doet je aardlekschakelaar het, als je die test vanuit de badkamer?

Moet morgen eerst alles weer aansluiten en zou dan de aardlek kunnen uitproberen.
Kan er wel vanuit gaan dat de aarde tot in bij het spiegel wel in orde is anders is de draad van de lasdoos naar de spiegel onderbroken. Dat laatste lijkt me sterk. Zal morgen even een weerstand tussen fase en aarde houden om de aardlek te testen.

Denk dat ik ook de bedrading van de spiegel eens onder de loep neem. Het kastje met de componenten is geaard maar of die aarding ook aan het frame zit zal ik eens onderzoeken. In het frame zit de ledstrip geplakt, misschien is die onvoldoende geïsoleerd in het frame geplakt. Kan me voorstellen dat als de 12v voeding ook niet volledig is geïsoleerd t.o.v. de netspanning dat daar iets op komt te staan.

maartenbakker

Golden Member

Als het frame met de aarde verbonden is, zou je niets moeten voelen van eventuele lekstroom via de LED-strip.

Laten we hopen dat de verbinding tussen frame en aarde het probleem blijkt te zijn, dat is het allersimpelst op te lossen.

Anders zijn er nog wel twee relatief makkelijk te verhelpen mogelijke oorzaken: aarde waterleiding zichtbaar goed maar meetbaar slecht, of losse aarde op zolder.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 9 maart 2021 00:06:50 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als het frame van metaal is, dan moeten volgens de regels alle aanraakbare metalen delen met aarde zijn verbonden. Dus niet alleen het kastje.
Edit: al geldt dat geloof ik niet bij dubbel geisoleerde toestellen met het 'vierkantje in vierkantje' symbool, die geen geaarde stekker hebben.

Een standaard schakelende voeding voor LEDs heeft een kleine condensator tussen netspanning en laagspanning. Als je een niet-geaard metalen onderdeel hebt, dat verbonden is met de massa van de laagspanning ofwel capacitief daarmee gekoppeld is, zul je een lekstroompje krijgen.

Wat regelmatig voor komt, is dat daar stiekem een niet-veiligheidscondensator in zit die doorslaat, dat er een trafootje in zit die onvoldoende isolatie heeft, of dat de afstand tussen hoog en laagspanning fysiek te klein is waardoor op een vochtige dag de netspanning gewoon er overheen kruipt.
Diodegonewild op youtube heeft mooie teardowns van telefoonladers waarin de gevaren zichtbaar worden gemaakt.

Maar daar merk en meet je 0.0 van als je aardleiding in orde is (behalve dat je aardlek zal trippen)

Een 6800 ohm weerstandje zou een 30mA aardlek moeten laten trippen. Let op, als de aardlek niet tript zal het weerstandje doorbranden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 8 maart 2021 23:28:21 schreef coenencoen:
[...]

Moet morgen eerst alles weer aansluiten en zou dan de aardlek kunnen uitproberen.
Kan er wel vanuit gaan dat de aarde tot in bij het spiegel wel in orde is anders is de draad van de lasdoos naar de spiegel onderbroken. Dat laatste lijkt me sterk. Zal morgen even een weerstand tussen fase en aarde houden om de aardlek te testen.

het zou -kunnen- zijn dat je aarde in je hele huis niet werkt ;) Vandaar de bezorgdheid hier...

Verdeeldoos op verste punt van betreffende groep op zolder, daar waar ook de voeding spiegel op zit. Daar is de aarddraad al een paar centraaldozen met lasdoppen voorbij.
De 6k8 weerstand tussen fase en aarde en BOEM, aardlek eruit. Dus op ongeveer 30 mA er uit, weerstand ongedeerd. Aardlek doet zijn werk. Ga er nu wel vanuit dat de aarde tot daar goed is aangesloten.

Ja, ik denk dat toen je die trafo er tussen zette je de aarddraad er af hebt gehaald, dan meet (en voel) je inderdaad niks meer, daardoor stonden we op het verkeerde been.

Inderdaad even kijken(meten) of die aarde er wel aan zit.

Als de aarde er wel aan zit en je meet die spanning nog dan staat die spanning op jou en ontlaad naar aarde, met je meter aan de aarddraad kun je met de andere meetpen kijken waar spanning op staat, als je er niet bij kunt kun je er een stuk draad bij aan zetten.
Meet op de waterleidingen en een nat stuk van de vloer en radiator enz.
meter op wisselspanning zetten.

[Bericht gewijzigd door rwk op dinsdag 9 maart 2021 08:16:50 (12%)

Ja, ga ik eens meten.
Zijn er overigens aardlekschakelaars kleiner dan 30 mA?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 maart 2021 08:17:55 schreef coenencoen:
Ja, ga ik eens meten.
Zijn er overigens aardlekschakelaars kleiner dan 30 mA?

Wat wil je, het probleem aanpakken en verhelpen of.....

Er bestaan 10 mA aardlekschakelaars.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik wil het probleem aanpakken maar tegelijkertijd ook rondkijken. Heb je een link van een aardlek van 10 mA?

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Heb de constructie van de spiegel nog eens bekeken. Het metalen kastje met daarin de ledvoeding en de aansturing van het verwarmingselement is netjes geaard, meet ik ook. Dat kastje heeft twee uitstekende boutjes die in het buitenste frame ingehaakt worden. Niet geschroefd in ieder geval. Blijkbaar zit 'm daar het probleem.
Heb het frame van een extra aarde voorzien en het probleem is opgelost.

Shiptronic

Overleden

Fijn te lezen dat je probleem toch serieus hebt genomen en netjes hebt opgelost!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wel een slecht product dan. Die voldoet waarschijnlijk niet aan de norm. Dit zou namelijk niet mogen kunnen.

Spanning staat en stroom gaat!

Het geaarde kastje zit tussen een op het glas geïsoleerde beugel aan bovenzijde en het frame aan de onderzijde. Aan de bovenkant worden er door de beugel twee schroeven in het kastje gedraaid. Die verbinding is elektrisch in orde maar daar heb je niets aan want de beugel is geplakt en dus geïsoleerd. Aan de onderzijde steken er twee schroefkoppen uit het kastje,deze worden in het frame ingehaakt. Die verbinding hangt er maar een beetje in .laat die verbing nu juist heel belangrijk zijn.

oh, het frame zelf had dus geen enkele elektrische verbinding. En de spanning die je er op voelde komt dan louter door capacitieve koppeling, als ik het juist heb.

vraag is of dat dan wel geaard moet zijn?