Philips 1144/40 is ietwat weerspannig

pietplof

Golden Member

Collegae,
Jaren geleden (2018) schreef ik dat uit de krochten van m'n laboratorium ( lees:,,knutselhok") een heuse versterker was opgedoken en toen niet direct toe te passen daar de uitgang bestond uit aansluitingen voor 50, 75 en 100 Volt.

Later kreeg ik een aantal speciale trafo's geschikt voor deze versterker en luidsprekers.
En toen ik daar mee wilde experimenteren was er een co collega die mij drie speciale speakers schonk en die ontving ik gisteren.
Direct een en ander aangesloten maar slechts zacht gebrom was het resultaat.

Het betreft een versteker type LBB1144/40 (met dank aan Maarten); gebouwd in Noorwegen.

Ik zoek nu het schema en/ of een servicemanual.

festina lente

ziet eruit als een jaren 70 versterker van philips. mono geval en er zit doorgaans maar 1 ingang op die een normaal aux ingangsnivau heeft van 500mV. de andere ingangen zijn microfoon ingangen. je kunt er doorgaans ook 4 of 8 ohm speakers op aansluiten.

onder elke schuif zit nog een instelpotmeter meen ik..

maar wat uitgedroogde elco's zou ook goed kunnen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Interessant om te zien. Om het vermogen te kunnen verstoken zit hij in een dubbelhoge behuizing. Kennelijk inderdaad een van de zwaarste modellen uit de reeks.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pietplof

Golden Member

Testman; Het is een monoversterker. In een heel oude bijdrage uit een tijdschrift wordt deze versterker genoemd en voor een speciale toepassing wordt er voor elk kanaal een identieke versterker geadviseerd.
Het ding heeft vijf ingangen maar geen aanduiding dat ze voor een speciaal doel geschikt zijn. dus geen aparte aanduiding voor mic. of zoiets dergelijks. Onder elke ingang is wel een instelpotmeter aanwezig.

Aan de achterkant is de tekst ,,transformer" met daaronder de spanningen 0,50,75 en100 V. Tevens drie kroonsteentjes met 0, + en -
En ook nog ,,direct"met daaronder 15 V, in en een aardingsteken.

In de kast bevinden zich het ingangscircuit met voorversterkers en een toonregeling.
Daarna een soort tweede voorversterker en tenslotte vier zeer forse koelblokken waarop vier identieke eindtrappen.
Een blokje zie je op de eerste foto.

Aangezien een schema nog niet echt in zicht is ben ik voorzichtig begonnen met het uittekenen van het eerste blokje.

Overigens wordt een op de ingang gezette toon keurig versterkt tot het einde van de tweede voorversterker. Daarna ben ik het signaal kwijt en dus moet de hele kast uit elkaar om de kabels te volgen naar....

Maarten; inderdaag, erg zwaar. en niet alleen veel vermogen maar ook fysiek.

festina lente
pietplof

Golden Member

Met enige regelmaat worden topicstarters erop gewezen dat de geachte lezertjes graag willen weten wat er met hun kundige cq goed bedoelde adviezen is gedaan en dan ook wat het uiteindelijke resultaat was.
Nou, daar komt het.

Na het uittekenen van het schema van één van de vier blokken bleek het een erg simpele recht toe recht aan versterker te zijn.
Geen enkel onderdeel leek overbelast geweest. De halfgeleiders bleken allemaal in uitstekende conditie.
En om dan nog drie van eenheden uit de kast te slopen leek mij overdreven.

Vervolgens de achterwand ook maar eens gedemonteerd en daarna gekeken waar loopt welke kabel heen.
De hoge spanning uitgangen bleken naar een trafo te lopen.
Van de primaire kant van deze trafo liepen twee kabels niet naar de versterkerprinten maar ook naar de achterwand.
Daar werd een doorgelust naar, inderdaad, de printen.
De andere eindigde in een kroonsteen.
De collega kroonsteen was verbonden met de print.

Moeten die beide kroonsteentjes dan misschien zijn doorverbonden alvorens de ,,hoogspanningsuitgang" werkt?
Alles via krokodilleklemsnoertjes weer aangesloten, de doorverbinding aangebracht, de luidspreker en de ingang idem.
Prachtige gillende herrie.

Heb ik daar voor jan doedel de zaak zitten slopen en tekenen en denken.
Nou ja....het werkt.
Nu nog de handel weer in elkaar solderen en schroeven.

festina lente