Philips L3X91T

Op 10 maart 2021 07:45:22 schreef SvenTech:
(Valt me op dat TS1 geen OC44 is maar een 2n2741???)
.

Wel raar dat als ik de bovenkant van C13 aanraak dat ik dan een hard oscillerend geluid uit het radiootje hoor.

Euh dat is echt heel erg fout. Die 2n2741 is een silicium NPN transistor, en er moet een germanium PNP transistor in. Die radio gaat helemaal niets doen met die 2n er in, tenzij er flink wat aan verbouwd is. Maar dat moet dan zichtbaar zijn.

Controleer of de weerstanden rondom de transistor nog de originele zijn, en zet er dan een originele transistor in van Leo.

Wat het oscilleren bij aanraking betreft - dat kan gewoon toeval zijn. Niet teveel waarde aan verbinden. Betekent gewoon dat er 'iets' een flinke versterking heeft, en dat is meestal de bedoeling. Tegelijkertijd zegt het heel weinig.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zal vanavond even meten en als ik zeker weet dat de transistor het probleem is zal ik contact opnemen met leo

Gr Sven

LL, ik denk dat TS een 2N741 bedoelt. (tikfout dus ) das een PNP GE mesa.

Aha, ik ben niet zo bekend in de verschillen tussen germaniumtorren. Maar dan is de kans wat groter dat ie werkt :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ah... die 2N741 zou in principe moeten werken. Kan me wel voorstellen dat je moet oppassen voor parasitaire oscillaties. Die tor kan veel hogere frequenties aan dan een OC44.

Verder lijkt het dat het LF deel wel in orde is. C13 hangt aan de ingang van de LF versterker die behoorlijk wat lawaai kan produceren als je de ingang aanraakt.
C13 dient er trouwens voor om de automatische versterkingsregeling enige traagheid te geven.

maartenbakker

Golden Member

Het kan zijn dat Philips deze tor origineel gebruikte.

Ik ben wel benieuwd naar wat foto's van het inwendige, het typeplaatje en de typesticker op het chassis, als dat mogelijk is. Ik ben er namelijk nog niet achter in welke uitvoeringen deze gebruikt werd.

Misschien wel gewoon in alle uitvoeringen op het moment dat andere transistoren lastiger verkrijgbaar waren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit is te zien op de scope, niet te zien op de foto maar met het blote oog zie je netjes sinus vorm. En wanneer ik aan de aftemconfensator draai wordt de amplitude ietss kleiner (moeilijk te zien maar wel zichtbaar).

Wat zou ik hieruit kunnen stellen? Dat de oscillator werkt?

Wat is mijn volgende stap?

Oscillatie vindt plaats op 3V, top onder = 2,8 V ongeveer en top boven 3,3V.

Kan het ook zijn dat de draden van de luidspreker verkeerd om zitten? Of heeft dit geen effect. Wat ik ook raar vind is dat het geluid harder gaat wanneer ik aan de afstemcondensator draai. Ik lees trouwens af dat het een 2n412 transistor is (TS1).

[Bericht gewijzigd door SvenTech op woensdag 10 maart 2021 17:15:28 (10%)

De oscillator werkt dus. Dit heb je op de collector gemeten neem ik aan. Signaal houd niet over. 0,5 volt top/top is wel erg weinig maar ik durf niet te zeggen of de radio daardoor neit werkt.

Dat de amplitude varieert over het afstembereik is normaal.

Ledlover heeft al een aantal suggesties gedaan. Allereerst de LF trap echt controleren. Tussen massa en bovenkant potmeter een toongenerator aansluiten met een paar tiende volt uitgang en de frequentie variëren van 100...10000 Hz. Dat moet duidelijk uit de luidspreker komen. Wel even de diode losmaken van de potmeter.

Eeerst dit maar eens doen zodat je zeker weet dat daar geen probleem zit. Daarna verder kijken

Op 10 maart 2021 14:31:39 schreef maartenbakker:
Het kan zijn dat Philips deze tor origineel gebruikte.

Ik ben wel benieuwd naar wat foto's van het inwendige,

uit de foto's van TS valt alvast op te maken dat die er al héél lang inzit, dus ik dacht ook al.. zou Philips zonder OC44 geraakt zijn? :-)

Dat kan, net zoals nu is er toen ook al "transistorschaarste" geweest.

Ok, de LO "draait" alvast. LF lijkt me ok, toen je je vinger als injector gebruikt ging het ding fluiten... nu je kan altijd eens een muziekje via een oortelfoonjack injecteren op de loper van de volumepotmeter. moet dan muziek uit de speaker komen (zet de potmeter halfweg, dan moet je niks lossolderen)

met de scoop kan je in deze radio zowat alles meten. het enige wat mist is een signaalgenerator of injector. niks van dat in huis?

In de L1x75T (praktisch dezelfde radio) heeft Philips de 2N219 en 2 x 2N218 gebruikt in plaats van de OC44/45. Misschien fabricage problemen ?

Op 10 maart 2021 22:22:09 schreef Leo-Bolier:
Misschien fabricage problemen ?

In de zin van tekort? waarschijnlijk wel.

de OC44 is een junctietransistor (met een eerst uit geëtste basis).

das een lang proces + iedere tor moet apart gebakken worden en de uitval was groot. die torren waren dan ook niet goedkoop, toen.

komt daar de explosie in transistorradioverkoop.. US en Japan stonden kwa processen al veel verder (oa mesa transistor), dus kan me goed inbeelden dat de lampenclub op een bepaald moment niet anders kon dan inkopen om een (tijdelijk) gat te dichten.

Helaas geen toongenerator in huis.

Kan ik niet gewoon een aux kabel strippen en de - op de - van de radio en de + op de bovenkant potmeter? En dan muziek afspelen van smartphone naar de radio?

Wat ik zo raar vind: wanneer ik de stand op KF zet, kan ik het geruis harder en zachter zetten met de potmeter uiteraard, maar ook met de verstelbare condensator. En wanneer ik de stand dan op MF zet, werkt het andersom. Ik kan dan met de verstelbare condensator het geruis zachter of harder zetten (verstelbare condensator kan nu het geruis andersom harder/zachter zetten).

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Gr

[Bericht gewijzigd door SvenTech op donderdag 11 maart 2021 08:04:32 (51%)

Een audiosignaal vanaf smartphone zou denk ik wel moeten lukken.
Wat Kris zegt, volume van je radio in de middenstand zetten en het audiosignaal op het middenkontakt zetten. Dan hoef je de diode niet los te solderen.

Je moet je ook even afvragen of je wel middengolfzenders kunt ontvangen waar je woont. Op de middengolf zitten geen Nederlandse zenders meer met een groot bereik. Hier bijvoorbeeld (Twente) ontvang ik alleen mijn eigen huiszendertje en zo nu en dan een piraat. S';avonds komt er wel wat meer door.
Het enorme geruis komt van de talloze schakelende voedingen, zonnepaneelomvormers, laadapparaatjes, tl buizen en noem maar op.

Maak je niet druk over wanneer het geruis nu harder dan wel zachter gaat. Wat bedoel je trouwens met schakelaar op KF en MF. Ik neem aan dat dat de keuze tussen Middengolf (MG) en Langegolf (LG) is.
Ik ga er verder vanuit dat je de schakelaar bij alles wat je doet/meet op de stand MG hebt staan.

Wat positief klinkt is dat je het geruis kunt beïnvloeden met de afstemcondensator. Dat betekent dat er iets van een signaalweg is van begin tot einde.

De oscillator: als je de tijdbasis van je scoop op 1 microseconde per schaaldeel zet moet je de afstand tussen twee toppen van de sinus heel globaal bij het verdraaien van de afstemming kunnen variëren tussen 1 en 2 schaaldelen. Dan zit ie ongeveer op de goede frequentie.

Ik heb gisteravond het herstel van mijn Philips Kajak afgerond. Die heeft praktisch het zelfde schema (alleen geen Langegolf) en wordt gevoed uit 4 batterijtjes van 1,5 volt. Met ner en der wat aangepaste waarden van weerstanden/condensatoren. Zal kijken of ik wat scoopbeelden kan maken hoe het signaal er achter de oscillator in de MF trappen moet uitzien.

Dankuwel, ja ik bedoelde de Middengolf (MG) en Langegolf (LG) schakelaar.

Dat is een goede tip, zal potmeter op middenstand zetten en signaal in middelste pin van potmeter injecteren.

Verder vond ik het moeilijk om het signaal in te zoomen op de scoop, hij zat volgensmij al op de kleinste revolutie en probe op x10 (mischien even de schaal (V/R) wat hoger zetten.

De radio van mij wordt gevoed door 3 1,5 V batterijen, maar om te testen hangt ie aan een gestabiliseerde 4,5 100mA voeding.

Vanmiddag even een kabeltje strippen en audio injecteren.

Gr

[Bericht gewijzigd door SvenTech op donderdag 11 maart 2021 10:15:47 (13%)

Sven,
Ik heb wat zitten rekenen aan de instelling van TR1.
De basisspanning van TR1 zou 2200/10400 x 4,5 = 0,95 volt moeten zijn. De emitter komt dan circa 0,1 ...0,15 volt lager uit dus iets van 0,8... 0,85 volt. Neem even 0,825.
Dat geeft een Ice van 0,825 / 1500 = 0,55 mA.

Over de collectorweerstand valt dan 0,55 x 560 = 0,3 volt. Dat wordt iets meer omdat de spoeltjes in serie met die 560 ohm ook nog wat weerstand hebben. Zeg 0,35 volt.
De collector zou dus op ongeveer 4,2 volt moeten staan.
Verder wordt de collector spanning nog omhoog gehouden door die OA79.
Die zou er bij stromen tot zeg 1 mA voor moeten zorgen dat die spanning nooit veel lager dan een volt of 4 zou mogen worden.

Jij meet 3,1 volt wat dus een veel grotere stroom veronderstelt. Dan neemt de drempel voor de oA79 ook toe.

Kun je de basis en emitterspanning van TYR1 eens meten?
Ik vind de amplitude van de oscillatorspanning op de collector (toch ?) laag. Misschien is er toch iets mis met de DC instelling van TR1.

ik meet het volgende vanaf de gnd:

Op de collector: 0.18V
Op de basis: 3.1V
Op de emitter: 3.2 V

Ik vind het zelf aan de hoge kant.
Wat zou hiervan de oorzaak zijn? Zal ook even signaal injecteren.

Bij het aansluiten van muziek op middelste pin komt er netjes geluid uit de speaker. Dit functioneert dus allemaal goed. Ik denk het dus toch ergens anders aan ligt(versterker is dus goed.

Wat is nu de volgende stap om te testen? Gr Sven

Edit: Heb ook signaal geinjecteerd op de base van Ts4 (na de detector). Geluid komt heel mooi uit de speaker, ligt dus toch aan het radio gedeelte.

Wat verklaart die hoge spanningen op TS1? Dit zou denk ik heel goed de reden kunnen zijn waarom er geen radio verstaanbaar is.

[Bericht gewijzigd door SvenTech op donderdag 11 maart 2021 18:01:15 (37%)

Houd je vingers eens op de aansluitingen van de afstemcondensator, kijk of je dan signalen tevoorschijn hoort komen.

Dit dient om de oscillator of antennekring moedwillig (maar zonder de instellingen te veranderen) te verstemmen. Mogelijk komt er bij een bepaalde afstemming dan wel geluid uit. Maar als ie zodanig verstemd is, kan je hem beter naar iemand brengen die daar verstand van heeft.
Afregelen moet echt met een meetzender.

Houd de radio ook eens bij een telefoonlader die aan het laden is. Je moet dan duidelijk een boel geraas of gebrom horen.

Wat ook nog een optie is, is om een middenfrequent signaal van de buizenradio te pakken. Dan kan je vaststellen dat alle MF trappen, de detector en de audioversterker goed werken. Het lijkt er op dat dat al goed werkt, maar alles is toch een beetje vaag. Ik heb in één transistor-toestel een defecte MF trafo gevonden, het komt heel soms voor...

Stem de buizenradio af op een sterke AM zender.
Verbind de massa/chassis van de buizenradio met de massa van de transistorradio.
Wikkel om een van de EF8x buizen een paar slagen geïsoleerd draad. Ik weet het type niet dus ik kan je niet zeggen welke, maar je wil de 'laatste' MF buis.
Raak met deze draad de basis van TS2 van je transistorradio aan.
Je moet nu dezelfde zender uit beide radio's horen.

Je kan ook het MF signaal direct koppelen via een gimmick condensatortje, maar dan moet je weten wat je doet en veilig kunnen werken met hoogspanning.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik krijg dan een heel sterk oscillerend signaal te horen. Wat me ook opvalt is dat als ik geluid in de base van TS4 doe, er goed geluid te horen is, maar dit niet te dimmen is met potmeter R22. Zou dit ook een probleem zijn?

Ik kan denk ik nu wel vaststellen dat het gedeelte na detector X1 goed werkt. Nu zal ik mij moeten richten op de Mf en LF amplifier.

Maar welke afstemcondensator aansluiting moet ik precies aanraken met de vingers? en wat heeft dit voor effect?

Wanneer ik de radio bij een lader houd, is er een zeer sterk oscillerend signaal te horen. Zelf als ik met mijn computermuis klik is dit te horen op de radio

Als je je computermuis hoort als je radio niet direct er naast staat, dan denk ik eigenlijk dat je radio bijna helemaal in orde is. Probeer vanavond na zonsondergang nog eens buitenshuis te luisteren.

Met het aanraken van de afstemcondensator aansluitingen (proberen te overbruggen met je vingers) voeg je capaciteit toe, en dat betekent dat je kringen (oscillator/antenne) 'toevallig' langs de juiste frequentie kunnen schieten als ze ontregeld zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op de basis van Tr1 staat dus 1,4 volt t.o.v. de 0. Zou 0,95 moeten zijn. De emitter zit 0,1 volt lager; dat is ok.
Lijkt dus dat de weerstandsdeler 8k2 en 2k2 er nogal naast zit.
Als die 2k2 praktisch iets van 3.6 is kom je daar in de buurt.
Je zou kunnen proberen om een weerstand parallel aan die 2k2 te solderen. Probeer eens iets van 6k8.
Eerlijk gezegd geloof ik er niet zo erg in dat dit het probleem is maar de instelling klopt dus niet.
Bij gaand een paar plaatjes van mijn Kajak radio met een scoopbeeld van een heftig stoorsignaal en een spraaksignaal zoals dat net voor de diode te zien valt.
Tweede plaatje is storing, derde spraak. De vertical schaal is 0,5 volt per schaaldeel. Horizontaal ongeveer 2 ms/div.

hmm, geen signaal gehoord gisterenavond.

Nog even die spanningsdeler nagemeten, klopt inderdaad niet.

Zal even een weerstand van 6K8 parallel over die 2k2 solderen. Kijken of dat het probleem verhelpt.

Verder denk ik dat ik niet zoveel meer kant doen, mischien inderdaad een signaal van een draad over de mf buis van een andere radio pakken en injecteren op basis van ts1.

En anders kan ik er denk ik vanuit gaan dat er aan de spoelen is gedraaid door de vorige hobbyist? Is er eigenlijk niet een mogelijkheid om zelf die spoelen te stellen (terug naar oude situatie als er aan gedraaid is)?.

Want als er toch al aan gedraaid is kan ik dat misschien zelf ook weer doen om hem goed te krijgen. Anders wordt er toch niets meer gedaan met die radio.

Als alle voorgestelde probeersels, testen enz. niet helpen gaat het lastig worden zonder verder meetapparatuur zoals een meetzender.

Mijn ervaring met die MF spoeltjes is dat je er best wel even heel voorzichtig aan kunt draaien. Je hoort in elk geval direct wel of het geruis harder of zachter wordt. Wel onthouden wat de beginstand was.

Mijn voorstel nu is om je aan te melden op www.transistorforum.nl.
Daar zitten heel veel mensen met expertise op dit gebied. De meeste leden zijn heel behulpzaam en er zit zeer waarschijnlijk wel iemand bij jou in de buurt (waar zit je trouwens ergens ?) die je verder kan helpen. Aanmelden is gratis. Ik ben zelf ook al jaren lid.
Succes, gr, Leo

bedankt ik zal even verder kijken

gr