630kVA Trafo naar 2 hoofdverdelers

evelo

Golden Member

Ik heb moeite om te volgen.

Bedoelen jullie dat de hoogspanningsaarde en laagspanningsaarde niet hard aan elkaar hangen?

Dan moet je toch ook maatregelen treffen om er voor te zorgen dat die niet tegelijk genaakbaar zijn?

mvdk

Golden Member

Ik heb in m'n verzameling gezocht naar een geschikte foto, helaas is het een bende, er werd nog in het station gewerkt. De installatie is nog spanningsloos.
Wat je hier ziet, is van links, via achter naar rechts: De MS schakelinstallatie, een magnefix MF KKT (kabel in en uit, en een trafoveld), de trafo, en rechts de LS verdeler. De aardrail loopt langs de muur, achter de trafo langs. Naast de rode trafokabel zie je de aardelektrode kabel afgetakt, rechts bij het LS rek zit de andere aardelektrode. In dit trafohuisje is alweer een stukje koper wegbezuinigd: de deurpost is zeer waarschijnlijk alleen aan de linkerkant, niet zichtbaar op de de foto, geaard.
Wat is er geaard: het metalen frame van de magnefix, de trafobak, en de nulrail. Er is dus geen sprake van een aarding van de hoogspanning.
Middenspanning, in dit geval.
Wat in ieder geval duidelijk zichtbaar is, is dat de route via de aardrail een stukje korter is. Niet veel, 2 meter misschien

https://www.lvtrading.nl/product/eaton-magnefix-mf-400a-kkt-ring-main-…

tegenwoordig worden de 1250kVA trafohuisjes gebruikt met de trafo half onder het maaiveld, van die wit gespacte betonnen dingen. kun je ook slecht bij de kabel aansluitingen komen. pas had een collega er al 1 waar de trafo met z'n voeten in het grondwater stond, en dat had hoger gestaan aan de wand te zien.

tijd terug had de arbo nog ergens de tent dicht willen gooien omdat de trafo ver in het grondwater stond, dat dichtgooien is nog af weten te houden maar er moest wel zsm iets aan dat grondwater gedaan worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 maart 2021 20:52:22 schreef testman:

[bijlage]

hier de aarde die ik bedoel bij trafohuisjes, steekt vaak door de betonwand, met een ring er nog aan waar deze op een railtje zat.

Die onderste foto is dat een locatie in Helmond?

Op 10 maart 2021 16:13:32 schreef Antoine:
[...]

Die onderste foto is dat een locatie in Helmond?

nee, veldhoven.

maar trafo's in helmond heb ik er ook wel iets van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 9 maart 2021 23:35:10 schreef testman:
tegenwoordig worden de 1250kVA trafohuisjes gebruikt met de trafo half onder het maaiveld, van die wit gespacte betonnen dingen. kun je ook slecht bij de kabel aansluitingen komen. pas had een collega er al 1 waar de trafo met z'n voeten in het grondwater stond, en dat had hoger gestaan aan de wand te zien.

tijd terug had de arbo nog ergens de tent dicht willen gooien omdat de trafo ver in het grondwater stond, dat dichtgooien is nog af weten te houden maar er moest wel zsm iets aan dat grondwater gedaan worden.

Ik heb al veel prefabkeldertjes gezien waar de kabels in het water liggen.

@mvdk, plaatsen jullie geen olieopvangbak onder de transfo? of is de kelder daarvoor voorzien ?

mvdk

Golden Member

Trafo's die lekken, dat zijn die dingen met zo'n ronde tank met peilglas. De trafo staat in een geheel gelaste bak, het is de dekselpakking die gaat lekken. Trafo's met zo'n tank, zo'n conservator, hebben de aanduiding open trafo. Dat ding op de foto is een gesloten trafo. Die lekken niet. Daar zijn ook weer twee typen in te onderscheiden: er bestaat ook een geheel gesloten type, aansluitklemmen zitten dan in een oliebak of massagevulde bak. Die kunnen gewoon buiten in een parkje staan.

Edit: ben nog even op zoek gegaan in m'n collectie, trafo in cel met grind in betonnen opvangbak: (ouwe zooi, station is weg)

Mooie, degelijke eindsluiting...
Die hieronder staat op een betonnen vloer, mogelijk een bak eronder. Heb ik niet zo op gelet.

Die foto is om een andere reden wel interessant, de asbest labeltjes.
Hier wat beter: (dit is echt een tricky station, waar je beter niet in je eentje naar binnen stapt)

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 10 maart 2021 22:42:38 (33%)

Op 10 maart 2021 22:01:31 schreef evelo:
[...]

Ik heb al veel prefabkeldertjes gezien waar de kabels in het water liggen.

@mvdk, plaatsen jullie geen olieopvangbak onder de transfo? of is de kelder daarvoor voorzien ?

kabels in het water is niks nieuws idd, wat denk je als het weken regent, dan ligt alles onder water in de grond voor je deur. echter een trafo hoort niet met regelmaat in het water te staan, die trafobak gaat roesten en dat wil je niet. tijd terug ook met een hvk aansluiten, die stond op een put van 1,5mtr diep om de trafokabels aan te sluiten, toch maar een plaat in laten maken en afgedicht, anders gaat de warmte van de kast zorgen voor corrosie van de rails ed door het water wat in de put komt te staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

De gemeentes willen dat die compactstations zo laag mogelijk staan. Er zit een flinke bak onder, met de kabelinvoeren tamelijk laag. Die kabelinvoeren behoren goed af te sluiten, ik ben er jaren geleden op de Elektrobeurs in Utrecht nog over tekeer gegaan tegen die leverancier van dat spul.
Het probleem is, je komt aan met een kabel die beschadigd is, en vuil in de beschadigingen. Als je goed kijkt naar m'n eerste foto op dit blad, zie je een busje schoonmaakmiddel staan. De bedoeling is, dat je dat spul gebruikt om de kabel schoon te maken, vóórdat je em door de manchet voert. Als de kabel doorgevoerd is, trek je de spiraal uit de binnenkant van de manchet, daar zit dan ook nog wat uithardend plastic wat dan voor een pakking zorgt.
Maar meestal gaat het niet goed. En dan hangt het van de situatie ter plekke, grondwaterstand enzo af. Ik ben compactstaions tegengekomen met riet groeiend door de patroonhouders. Dan ben je eerst een kwartier aan het tuinieren voor je aan je werk kan.
Hier zo'n compactstation, met afneembare voorplaat.

Die met die lage manchetinvoeren kan ik niet vinden.

tja, ook inpandige trafo's wil de netbeheerder liefst niet meer, gewoon betonnen hok buiten voor de deur zodat ze er altijd bijkunnen. inpandige ruimten voldoen niet altijd aan de eisen. ook willen ze niet meer dat andere klanten op een trafo zitten die op andermans grond staat. als een klant een eigen veld heeft en die trafo op zijn grond staat met wat velden die voor andere klanten zijn, wordt dat zoveel mogelijk eraf gegooid als het kan.

die compactstations worden vaak langs de weg gezet met een flink afschot vanaf de weg, het water wat van de weg komt staat na een bui om dat station heen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ik moest er even naar zoeken, oplossingen om een station waterdicht te krijgen: Stopaq. In Stadskanaal. Duur, maar goed.
Oh, en aan testman: wat je kan doen, is een standaardhuisje kopen, je zaagt een stuk uit je gevel, en schuift het huisje naar binnen. Afkitten en afwerken.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 10 maart 2021 23:39:55 (40%)

nou, ik weet nog panden die in aanbouw zijn welke een traforuimte hebben, maar dan heb je het over meer als 1250kVA wat daar is opgesteld.

dit is zo'n huisje met die doppen aan de voorkant, daar moet een speciale wartel in voor de afdichting.

netbeheerder levert het spul op, en klant komt erachter dat ze het veld andersom hebben zitten tov de oude aansluiting, of je in de vooravond nog een 3x parallel 240mm2 kon gaan draaien |:(

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 11 maart 2021 21:01:02 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ooh, verkeerd draaiveld? Tsjee man.

Bij m'n dokter, een paar jaar geleden alweer. Dat pand waar ze inzitten, was heel lang geleden een huishoudschool. Meisjes leerden daar hoe om te koken, (meisjes ja, genders hadden ze nog nooit van gehoord), en het energiebedrijf installeerde daartoe een extra trafo, zodat ze ook elektrisch konden koken.
Anyway, jaren later, de dokter en de apotheek zaten er al een tijdje, vonden ze dat de energierekening wel wat hoog was. Logisch, met een aansluiting van 3x400A. Er werd een 3x80 gemaakt, maar wat ze vergaten was om vóór het uitschakelen van de oude aansluiting draaiveld te meten. Onder andere de lift deed daarna een beetje raar...

tja, er zijn ook wel bedrijven die een 630kVA trafo hebben staan, maar nog geen 250A piek afnemen. dat piekverbruik kun je bij de netbeheerder opvragen als je bijv als bedrijf een machine bijkoopt om te zien of de voeding het nog wel aankan en er geen verzwaring nodig is.

een voormalig huishoudschool, dat ken ik. dat was 1 van mijn scholen ook geweest. toch wist men daar geregeld t halve pand in t donker te zetten omdat de verdeling een rommel was. een distributievoeding met 3x 16A voorzekeren en de kast waar die vanaf kwam met 3x 35A zekeren terwijl daar nog 3 onderverdelers uit gevoed werden. er was nog een hele kast leeg waar vroeger 12x 400V fornuizen op zaten :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Soms zie je het ook wel eens bij fabrieken: villa van de baas of conciërgewoning, geen openbare teller maar kabeltje naar de cabine van de fabriek.

Als je dan bij een inspectie wat vragen stelt over kortsluitstroom, aarding, kabellengtes,... dan horen ze het donderen in Keulen.

Keulen is nogal ver weg, maar bij een sluiting komt het vanzelf dichterbij.

Donderen ligt hier maar een paar Km vandaan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

@evelo: Is wel zo. Dat zijn meestal installateurs die burgerwerk doen. Installaties met een aansluitwaarde tot 3x63A, soms 3x80A. En dan doen ze een keer een installatie van een restaurant, 3x250A.
Hoe ga je dat aarden?
De grote installatiebedrijven hebben meestal een engineringsafdeling, die dat soort vraagstukken uitwerken.
Als die kabel naar die conciërgewoning afgetakt zit van de hoofdverdeler in de cabine met gebruikmaking van mespatroontjes, is het OK.
Er mag dan ook zelfs nog TN geaard worden, maar het is wel verstandig om bij de woning ook een eigen aardpen te slaan.

had dat pas nog, een 160A voeding met 3x50A aan pv er nog bij, 210A effectief en daar direct b16 automaten opzetten van 6kA, niet dus. eerst voorbeveiligen met smeltzekeringen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer