Philips L3X91T

Een collega van mij heeft dat ding ontworpen. Wanneer je in de buurt van Eindhoven woont wil ik wel hulp bieden.

Oh, da's nou ook leuk om te horen :)

Heeft hij toevallig ook wat te maken gehad met de 22RL260?
https://buizenradioclub.nl/media/kunena/attachments/68/Philips_22RL260.jpg

Stuk recenter, maar dit vind ik een van de beste radio's ooit. Zó onwijs gevoelig en zuinig,

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 12 maart 2021 11:24:53 schreef Brightnoise:
Een collega van mij heeft dat ding ontworpen. Wanneer je in de buurt van Eindhoven woont wil ik wel hulp bieden.

Die collega moet een respectabele leeftijd hebben.. de L3X91T kwam, als ik me niet vergis, in 1961 op de markt, 60 jaar geleden dus.

@kris van damme
Jazeker, maar wanneer je als jong broekie op een afdeling komt leer je veel van oudere collega's.

@Ledlover
Die radio is bijzonder inderdaad. In meerdere opzichten. Volgens mij is het stroomverbruik 12 mA met de volumeregelaar op nul. En er zat een 20 cm lange ferroceptor in.
Voor 26 dB audio S/R bij 30 % AM op 1 MHz was (en is) de gevoeligheid 400 microvolt per meter. De 452 (de letters ervoor weet ik zo gauw niet) heeft ook deze gevoeligheid. Die radio had dat vierkantje aan de bovenkant van de telescoopantenne.

Op 13 maart 2021 13:07:01 schreef Brightnoise:
@kris
Jazeker, maar wanneer je als jong broekie op een afdeling komt leer je veel van oudere collega's.

.

Ik begrijp dat jij het jonge broekie was en de oudere collega bijna op pensioen . Dan zal je vooral geleerd hebben dat het héél snel vooruit ging, en de prijs naar beneden :-)

Overigens, je spreekt over ontworpen... met alle respect, maar de L3X91T is de zoveelste kloon van een typisch transistor six ontwerp dat de US en Japan al lang hadden voorgedaan.

de Philips kloon heeft als grootste verdienste dat hij een paar mA zuiniger is, een familietrekje :-).

Op 13 maart 2021 13:07:01 schreef Brightnoise:

@Ledlover
Die radio is bijzonder inderdaad. In meerdere opzichten. Volgens mij is het stroomverbruik 12 mA met de volumeregelaar op nul. En er zat een 20 cm lange ferroceptor in.
Voor 26 dB audio S/R bij 30 % AM op 1 MHz was (en is) de gevoeligheid 400 microvolt per meter. De 452 (de letters ervoor weet ik zo gauw niet) heeft ook deze gevoeligheid. Die radio had dat vierkantje aan de bovenkant van de telescoopantenne.

Stroomverbruik heb ik niet nagemeten, maar sinds ik hem heb heb ik de 4,5v blokken maar 1x vervangen. De extra 1,5v bias batterij 2x.

De ferroceptor is zo breed als de hele radio. Ik heb geen enkele radio gehad, die zó gevoelig en selectief is als deze.
De geluidskwaliteit blijft wel een beetje achter, er zit zo'n typisch schel hoogrendements-speakertje in...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

@kris: elk ontwerp borduurt ergens op voort. Philips was vaak toch erg goed in optimaliseren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 maart 2021 19:42:27 schreef Ledlover:
[...]

De geluidskwaliteit blijft wel een beetje achter, er zit zo'n typisch schel hoogrendements-speakertje in...

dat is bij de L3X91T wel helemaal ok, zit een dikke speaker in .

Op 13 maart 2021 19:42:27 schreef Ledlover:
[...]
Stroomverbruik heb ik niet nagemeten, maar sinds ik hem heb heb ik de 4,5v blokken maar 1x vervangen. De extra 1,5v bias batterij 2x.

De ferroceptor is zo breed als de hele radio. Ik heb geen enkele radio gehad, die zó gevoelig en selectief is als deze.
De geluidskwaliteit blijft wel een beetje achter, er zit zo'n typisch schel hoogrendements-speakertje in...

das vreemd. die bias batterij zou langer moeten meegaan dan de hoofdbatterij.

Op 13 maart 2021 20:27:53 schreef maartenbakker:
@kris: elk ontwerp borduurt ergens op voort. Philips was vaak toch erg goed in optimaliseren.

tuurlijk Maarten. Philips heeft heel wat ontwikkeld, maar nam ook gretig ontwikellingen van andere over. Dat wordt in de lokale geschiedschrijving wel eens verzwegen.
rijst nu de vraag wat je bedoelt met optimaliseren :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 13 maart 2021 21:57:38 (20%)

Ik denk dat ie gewoon aan zelfontlading bezweken is. De hoofdbatterijen hebben er bijna 10 jaar in gezeten. Met af en toe een uurtje spelen ging ie heel lang mee.

Nu heb ik er gewoon een 9v blokje in gestoken. Misschien moet ik 'm dan ieder jaar vervangen :+

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 13 maart 2021 21:52:52 (42%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Na 20 uur gebruik is een 9 volt batterijtje op in deze radio.

maartenbakker

Golden Member

Op 13 maart 2021 21:44:58 schreef kris van damme:

[...]

tuurlijk Maarten. Philips heeft heel wat ontwikkeld, maar nam ook gretig ontwikellingen van andere over. Dat wordt in de lokale geschiedschrijving wel eens verzwegen.
rijst nu de vraag wat je bedoelt met optimaliseren :-)

Eigen of andermans ontwikkelingen verbeteren, goedkoper maken of allebei ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij de koffie zeiden we altijd: "Uw radio, ons een zorg".....