IR2104 .... LO output blijft laag. Fake chips weer?

Egbert, jij blijft naar het datasheet van de 2104 kijken. Maar ondertussen is vast komen te staan dat het geen 2104 is (De SD pin werkt "ongeveer" omgekeerd). Dus het heeft geen zin om te blijven zeggen: Het zou zo moeten werken, want dat gaat hem nooit worden.

Maar als je er achter kan komen wat ie dan wel doet, dan zou je je misschien nog kunnen gebruiken. Vandaar dat het me redelijk leek om eens te kijken wat de waarheidstabel van het ding is. Dan kunnen we zoeken naar een chip die dezelfde waarheidstabel heeft en vervolgens kan je kijken of ie misschien niet toch bruikbaar is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De meeste IR21xx hebben trouwens interne pull-downs, ook de 2104:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

RobinF reageert niet. Die zou ook ongevraagd chips opgestuurd krijgen waarvoor geen belangstelling van zijn kant is.

Wie wil er verder onderzoek doen? Ik heb bij Reichelt deze 2104 en nog een paar andere drivers besteld en voor het geld loont een onderzoek naar (in ieder geval verkeerd gestempelde chips) niet.

Arco

Special Member

Gewoon in de kliko en opnieuw bestellen (bij een betrouwbare leverancier... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Inderdaad Arco.

Ter lering ende vermaak heb ik bij Ali wel te kennen gegeven dat ze
fake zijn en Ali stelt me in het gelijk.

Kijken wat de verkoper nu doet.

Ondertussen ben ik het met Rew eens dat het wel grappig is te weten
wat er wel in zit. Misschien initieert het nieuwe experimenten....

[Bericht gewijzigd door EgbertG op dinsdag 9 maart 2021 11:26:22 (30%)

EgbertG

Golden Member

De zojuist binnengekomen 4420 mosfet driver van Ali zijn gelukkig
wel werkende ic's!

Jammer dat ze maar tot 18v max kunnen

Robin F.

Golden Member

Met dank aan Brightnoise heb ik van de week de verdachte IR2104's binnengekregen. De opdruk is inderdaad niet van hoge kwaliteit, en er komt een zwart laagje af als je ze poetst met aceton. De letters zijn gelaserd en blijven dus staan, maar het oppervlak wordt lichter van kleur:

Van binnen lijkt het op het eerste gezicht in orde:

Maar wat zien we hier beneden?

Afgezien van Pac-man en een spookje zien we dat dit een IR2103 is, geen 2104! Dat klopt ook met de metingen: pin 3 moet laag zijn ipv hoog om signalen aan de output te krijgen.

Dit wordt ook bevestigd als we naar het interne circuit kijken:

In een IR2104 hebben beide inputs (pin 2 en 3) een pull-down naar GND, maar in de 2103 heeft pin 3 een pull-up naar VCC. En dat is in deze chips ook het geval.

Blijkbaar heeft iemand dus een batch IR2103's omgelabeld naar IR2104. Maar die twee zijn geen drop-in replacement, dus waarom zou je dat doen....? Dan had je toch ook een lege package kunnen verkopen, of voor mijn part een random opamp, want die werken net zo goed niet...

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Kunnen ze bij de fabrikant IR per abuis verkeerd gelabeld zijn en toen op 1 of andere manier in het zwarte circuit terechtgekomen zijn?
Kun je zien of ze echt bij IR gefabriceerd zijn?

Arco

Special Member

Aan het golfpatroon en de krassen te zien is die afgeschuurd en opnieuw gelabeld...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Fantastisch! En zo snel ook!
Dank je wel, Robin!

Misschien wil Egbert ze nu wel terug!

Wij hebben ook eens zoiets meegemaakt met optocouplers. we hadden ze gekocht voor Sharp, maar uiteindelijk bleek het om Panasonic types te gaan, die pin en functie compatibel waren.
Bij het relabelings-proces zijn natuurlijk de IC's mismeesterd, hetgeen zich vertaalde in een uitval percentage, waardoor het uiteindelijk aan het licht kwam.
Je vraagt je dan af waarom gaat iemand zoiets doen?

Ik kan maar een antwoord bedenken: vraag en aanbod. er is vraag naar type A, en er is plenty stock van type B en die zijn ongeveer hetzelfde, dus wat doen we? omlabelen.
misschien komen ze zelfs van scrap boards. je zult het nooit weten.

Er zijn nog steeds regio's in china ,india en Bangla Desh waar men een week werkt voor 1$, terwijl wij een 2$ betalen voor 1 zo'n chip bij een broker. waarschijlijk zit iemand ze gewoon op te poetsen, lakken en laseren, gewoon met de hand...

RobinF, Weet jij wat de getallen aan de kant zijn? Masker-nummers of zo? Enig idee wie de ontwerper DW is? Zouden er nog 1-4 maskers zijn die we op deze manier helemaal niet kunnen zien? (er is plek voor hun ID nummer op de rand).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Robin F.

Golden Member

De getallen aan de kant van deze chip zijn inderdaad de verschillende maskers. Linksboven (558659) begint het met verschillende diffusielagen, en rechts eindigt het met metaal (558794). Vaak worden dit soort labels ook gebruikt om de revisies aan te geven, dan staat er bijv een A in die laag als het de eerste revisie is, een B voor de tweede revisie etc (je probeert altijd zo weinig mogelijk maskers te wijzigen als je een kleine verandering doorvoert).

Dat er gaten tussen de nummers vallen is niet doordat een laag onzichtbaar is, maar doordat de plek gewoon handiger uitkomt, of doordat het type bewerking zich niet leent voor fijne structuren (hoogspanningsdiffusies bijv).

Het kan ook dat er procesopties zijn die in dit product niet gebruikt worden. Vaak kun je bijv kiezen om wel of geen deep N-well te hebben, één of twee lagen polysilicium, misschien een speciaal soort weerstand, en vrijwel altijd is er een keuze in het aantal metaallagen. Dit is trouwens een heel simpel, ouderwets proces met maar één metaallaag, en ik verwacht niet dat er veel te kiezen viel.

Wie "dw" is (of misschien is het "mp"?) weet ik niet; het lukt me vrijwel nooit om te achterhalen wie een bepaalde chip heeft ontworpen. In de datasheet of application notes staat het niet, en ontwerpers worden zelden beroemd. Heel soms lukt het als je zoekt op papers of patenten van de fabrikant die relevant zijn voor het product, maar hier heb ik niks gevonden.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
EgbertG

Golden Member

WOW !!!!!! .... wat geweldig om dit zo zien. Werkelijk.....

Leuk om dit met aantal zo voor elkaar te hebben gekregen dat we weten
wat er in zit en feitelijk .... leukere inhoud dan de 2104!

De binnenkant ziet er beduidend mooier uit dan buitenkant ;-)

Dank Robin F en Brightnoise, ik hoef ze uiteraard niet terug, maar
ik haal ze hier uit de prullenbak en ga ze aansluiten zoals is bedoeld in
het project wat stil lag.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat geweldig zo naar binnen te kunnen kijken, zeker met die uitleg erbij!
We hebben geluk dat @EgbertG de verkeerde chips kreeg. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EgbertG

Golden Member

Volgens mij is t me weer gelukt! ;-)

Een FAKE batch Ali iC's, maar nu de IR2011s ....

Iemand interesse om er 2 te proberen?

Toevallig heb net de IR2011 in gebruik...

Maar bestellen bij Reichelt en voor ongeveer een euro per stuk: daar wil ik geen risico voor lopen!

Arco

Special Member

Jij geeft het ook niet gauw op, he?... (ik dacht dat je je lesje nu wel geleerd had, iets met een ezel en stenen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

;-)

Hardleers he!

Afgenomen bij een Ali shop waar ik tot nog toe altijd werkende van heb
ontvangen. Kennelijk geen garantie

Het eerste dat me opvalt is dat de Hin en Lin niet gelijk zijn qua
belasting. De Hin laat een stevig TTL signaal instorten en de Lin is
stuk hoogohmiger.

Eigenlijk is dit al een reden om ze net als de vorige batch natuurlijk
meteen weg te mikken .....?

Zijn bij Reichelt toch 2.34 euro/stuk.

Ik DENK dat de gast waar je het van koopt zelf ook opgelicht is. Hij zal niet bewust "goedkope fake 2011" chips bestellen. Hij zal de markt aflopen voor "dingetjes die hij op z'n aliexpress pagina kan zetten". En zo nu en dan trapt ie er in dat ie fake spul koopt.

EUR 1 per stuk bij afname van tien stuks. Gegarandeerd echt, maar wel via china.

Edit: Hmm. Op ali gaan ze voor tussen de 13 en de 30 dollarcent per stuk. Dat is nog een stuk goedkoper.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 15 april 2021 18:58:16 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EgbertG

Golden Member

Als ik er 10 kies dan zie ik geen korting bij Reichelt....
Zou de DIP versie ook nog ergens te koop zijn?

Ja, ik dien ook geen klacht in ... het merendeel gaat goed
en ik eet er geen boterham minder om met die paar missers.

Arco

Special Member

Ja hoor,

Bijv. bij TME: https://www.tme.eu/en/details/ir2104pbf/mosfet-igbt-drivers/infineon-t…
Bij Reichelt is het altijd zonder staffelkorting, beetje vreemd...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 15 april 2021 20:26:52 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://www.reichelt.de/de/de/brueckentreiber-high-and-low-side-10-20-…

Deze DIL IR2110 heb ik ook. DIL-14 voor 1,66. High-Side voor PWM en Low-Side voor carrier. Getest en goed.

@Robin F. : Hoe krijg je die molding van die chip af? Een of ander zuur of zo?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

"fuming nitric acid" is de normale truuk. Er was een fransman-amerikaan combinatie die hadden uitgevonden dat "heel heet maken" ook werkt. Ik zit nog te dubben welke chip ik daarvoor ga offeren.

Ik zit te denken aan de GD32E230. Ik had gedacht dat ik die als vervanger voor STM32 een keer kon proberen. Maar bij nader inzien zijn die krengen echt minder chip voor meer geld. Maar dan zou ik direct twee dies moeten vinden....

@Robin F. hieronder: Thanks voor de link. Had tot nu toe nergens een "redelijke temp om mee te beginnen" gevonden. 400 graden.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 16 april 2021 23:03:36 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/