Technische Musea/verzamelingen

TinusTech

Golden Member

Ik vond zojuist nog een mij onbekend museum. Het Nederlands Telefoniemuseum link
de website geeft zicht op een enorm uitgebreide verzameling. In Rotterdam (en Nijkerk?). bezichtiging op afspraak.

Anoniem

Eventueel heb je in Drouwen het telefoonmuseum met een grote speeltuin er naast voor echtgenotes en kinderen :-)

http://www.telefoonmuseum.com/

Groet, Henk

Tidak Ada

Golden Member

In Frankrijk op weg naar Bordeaux, kom je nog een ruimtevaartpark tegen. Ik ben er niet geweest (heb dan te veel 'haast'), maar heb horen zeggen dat het imposant is).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Op een ander forum werdt verwezen naar de site van Radiomuseum.org. Daar staat een "Museumsfinder".
Zoom in, klik een land aan en dan krijg je een lijst met musea.

Wel een leuk idee zo'n site.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Jeroen

Moderator

Op 25 juli 2013 00:35:19 schreef chuckie:
Ik ben vorige maand op uitnodiging van ABB 2 dagen in Heidelberg geweest en als afsluiting hadden ze een bezoek in het Technik Museum in Speyer gepland.

In 1 woord, geweldig!!

Ook het gerelateerde museum in Sinsheim is de moeite waard!

Anoniem

Belgie heeft niet veel respect getoond voor het elektrotechnische erfgoed.
Bij mijn weten bestaan er geen echte radiomuseums in Belgie.
De radiomaritieme diensten hadden ooit een gebouw volgestouwd met echt prachtig antiek radiomateriaal. Maar een echt museum is er niet gekomen . Na een tijdje plunderde de directie het toekomstig museum. De mooiste stukken werden aan de lieve vriendjes uitgedeeld als relatiegeschenk. En toen jaren later landsverdediging de kuststations overnam zagen die geen brood in een museum. Na dat wat overschoot verder geplunderd werd door de lageren in pikorde,verdween de rest op de schroothoop.Maar ja, technische mensen zijn doorgaans geen fervente museumbezoekers. En wie in het museumwereldje wat autoriteit heeft is meestal niet in techniek geintereseerd. Wie een echt mooi techiekmuseum wil bezoeken moet echt eens naar Das Deutsche museum in Munchen. Maar in enkele uurtjes kun je daar niet veel doen. je loopt je te pletter.
Ik heb er ooit drie dagen voor uitgetrokken!!

Tidak Ada

Golden Member

Dt is ook gebeurd met ons Radio Kootwijk. De zenders zijn er uitgeloopt, geplunderd en het gebouw verwaarloosd. Er is sprake geweest van afbraak of een culturele bestemming. Dat rommelt nog steeds voort.
Dat gebouw is sowieso uniek uit archtectonisch oogpunt, vergelijk het met ontwerpen van Horta en met de IJzertoren in BE. Verder is het bijbebehorende woongebouw door tegenstanders in brand gestoken en dus verloren.
Het ligt bovebdien in het meest unieke natuurgebeied van Nederland: de hoge Veluwe.

http://www.radiokootwijk.com/

@gortedikken:
Wel eens in het Science Museum in Londen geweest?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 juli 2013 18:25:39 schreef Tidak Ada:

Wel eens in het Science Museum in Londen geweest?

een hele week en dan ben je nog niet overal geweest. tentje op de camping in Denham, met de subway heen en weer, en iedere dag naar dat museum. heerlijk. gr A

Anoniem

Op 28 juli 2013 18:25:39 schreef Tidak Ada:

@gortedikken:
Wel eens in het Science Museum in Londen geweest?

jawel, dat is ook enorm.
Toch hebben wij wel wat bijzondere musea; Helaas zijn er steeds meer musea van het moderne type: 80% van de collectie zit veilig in kisten in de kelder en wat je te zien krijgt zijn vooral foto's en audiovisuele voorstellingen, filmpjes enz... en hier en daar nog een collectiestuk om de boel wat aan te kleden. De didactische waarde is wel veel verbeterd, maar ik zie toch nog graag ook "the real stuff" anders kan ik al net zo goed thuis naar national geographic kijken.

Tidak Ada

Golden Member

Helemaal mee eens, maar er zijn best wel goede musea in BE,
Misschien niet op (elektrotechniek) gefocust, maar bijv. de beide foto musea in Charlois en Antwerpen zijn geweldig, met een fantastische collectie en ook nog eens erg educatief.
Ik denk ook aan het mijnmuseum in Beringen (Genk valt erg tegen), hoewel je daar helaas niet overal meer vrij mag rondlopen, omdat sommige fotoclubs meenden een en ander te moeten verfraaien door 'iets' te luchtig geklede modellen.
Ook in de zuidelijke mijnstreek, in de Borinage, is veel interessats te zien. Hoe het met Cockerill-Sambere is vergaan weet ik niet, maar ik hoop dat daar ook wat overblijft.
Dit is alleen nog maar een opsomming van wat ìk gezien heb. ;)
Elektrotechnisch heeft België, naar mijn weten niet veel meegespeeld, de Philips vestigingen daar gelaten. Maar ik denk dat er vast wel wat over bakeliet is te vinden (Philips produceerde het onder de naam Philite).
Hoe is trouwens dat Eurospace Centre bij Transinne, langs de weg (A4) Namen-Aarlen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een oude thread, maar toch een aanvulling die hier hoort. Een deel van de inboedel van Museum Corver is te koop. Online catalogus staat hier:

https://onterfdgoed.nl/product-categorie/museum-jan-corver/?product-pa…

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zonder op de boodschapper/pianist te willen schieten - integendeel, dank voor de melding! - lijken mij de vraagprijzen nogal danig gepeperd, om maar niet te zeggen behoorlijk onrealistisch.

[[oude-koe-alarm]]

Elektrotechnisch heeft België, naar mijn weten niet veel meegespeeld

Snor dan maar eens de naam op - en de verdienste! - van Zénobe Gramme.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 14 maart 2021 19:35:38 (32%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Op 14 maart 2021 18:49:01 schreef Brightnoise:
Een oude thread, maar toch een aanvulling die hier hoort. Een deel van de inboedel van Museum Corver is te koop. Online catalogus staat hier:

https://onterfdgoed.nl/product-categorie/museum-jan-corver/?product-pa…

Die prijzen zijn wel heel erg hoog... Draadomroepluidspreker voor 85 euro, PM3201 voor 100 euro. Enz.

Als ik dat soort verkopingen zie ben ik altijd bang dat de boel ergens in een container belandt omdat er "geen interesse" voor is...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 14 maart 2021 19:53:54 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 14 maart 2021 19:50:50 schreef maartenbakker:
[...]
Die prijzen zijn wel heel erg hoog...

Inderdaad, dat is wel erg 'pittig' geprijsd.

Hubie

Special Member

50 euro voor een Peiker tafelmicrofoon?
Daar zijn er een paar miljoen van gemaakt,op een radiobeurs doen ze 5 à 10 euro.
De prijs van die Eddystone 840-C (mits in goede staat) voor 250 euro vind ik redelijk.

Dat zijn inderdaad bizar hoge prijzen. Misschien een ideetje om allemaal een berichtje te sturen naar die tent, omdat ie anders veel mooie spullen weg moet gooien?

Zou een drama zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 28 juli 2013 21:16:03 schreef Tidak Ada:
)
Elektrotechnisch heeft België, naar mijn weten niet veel meegespeeld, de Philips vestigingen daar gelaten.

Hallo? dringend je kennis bijschaven met oa ACEC, Vynckier, Niko..

Op 25 juli 2013 01:03:02 schreef HenkR:
Eventueel heb je in Drouwen het telefoonmuseum met een grote speeltuin er naast voor echtgenotes en kinderen :-)

http://www.telefoonmuseum.com/

Groet, Henk

En in rotterdam.

https://www.telefoniemuseum.nl/

Hubie

Special Member

Op 14 maart 2021 23:15:35 schreef kris van damme:
[...]

Hallo? dringend je kennis bijschaven met oa ACEC, Vynckier, Niko..

Inderdaad! https://en.wikipedia.org/wiki/Ateliers_de_Constructions_Electriques_de…

https://www.cryptomuseum.com/ref/coquelet/index.htm

Quote: In the early 1960s, ACEC was about the same size as Philips was in The Netherlands.

Tidak Ada

Golden Member

Goed te combineren met een bezoek aan het 'museum' Lampes et Tubes in Nijvel, zodra de covid-19 toestand het toestaat.
Het is een privé verzameling van een vriend van mij. Ik wil je graag introduceren (Maximaal twee bezoekers per keer).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
eSe

Honourable Member

Op 14 maart 2021 23:15:35 schreef kris van damme:
[...]

Hallo? dringend je kennis bijschaven met oa ACEC, Vynckier, Niko..

En niet te vergeten BTMC, Bell Telephone Manufactering Company (wel een dochter van het vroegere Bell ITT), ontwikkeling en fabricatie van alles wat met telefonie/communicatie te maken had.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 14 maart 2021 23:25:06 schreef Hubie:
[...]

Quote: In the early 1960s, ACEC was about the same size as Philips was in The Netherlands.

bij die uitspraak heb ik ook mijn twijfels, en zeker in personeelsaantal was Philips groter.

Ik denk dat het als omzet per sector bedoeld is. En bvb, voor afdeling elektra in de categorie "groot en zwaar" was Acec een van de grootste :-)