Ervaringen met Whirlpool SMO 658C/BT/IXL inductiekookplaat?

Turbokeu

Golden Member

In een vorig topic sprak ik me al uit over de slechte staat van de oude gietijzeren Siemens kookplaat in ons koophuis (1 plaat defect, de 3 andere vallen quasi uiteen).

Na 9 maanden in het huis wordt het dus stilaan tijd om uit te zien naar een nieuwe kookplaat/oven...
We proberen de kosten wat te spreiden (1 maand geleden een CO2-waterverzachter à 2500€, 2 weken geleden een automatische Hörmann garagedeur à 2400€).

Vermits ik voor Cindy en mezelf meestal/dikwijls verschillende gerechten bereidt hebben we méér dan 4 kookzones nodig.
Tot nu toe behelpen we ons met de oude kookplaat en mijn vorig Bosch gasfornuis (nu op propaangas) in het washok.

De voorziene inbouwnis in de keuken is (mits enige slijpschijfwerken in het graniet) net voldoende voor een standaard 4-zone inductieplaat (ca. 56 x 48cm inbouwnis, kookplaat ca. 60 x 51cm).
In deze maat vindt je enkel 4-zone kookplaten, een grotere maat (qua inbouwnis) is niet mogelijk.
Na enige research ben ik dus 'gevallen' op de Whirlpool SMO 658C/BT/IXL inductiekookplaat met dezelfde inbouwnisgrootte maar met een zichtbare oppervlakte van 65 x 51cm en standaard 4 zones, deelbaar tot 8 zones, bvb. hier.

Nu ben ik nooit erg pro-Philips/Whirlpool geweest maar ik heb enige twijfels wat betreft betrouwbaarheid/levensduur van Whirlpool witgoed.

Iemand die enige ervaring heeft met deze kookplaat of andere Whirlpool inductiekookplaten?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

In ieder geval is Bosch/ Siemens in de regel een goede kookplaat met relatief gezien weinig uitval. Kookplaten van Whirlpool komen nu uit de fabrieken van Indesit, en ja, al een aantal printen moeten vervangen... Niet vanwege kapotte eindtrappen, maar defecte of corrupte software/ processor.. Op zich goed betaalbaar, maar verder?? Tijd zal het leren...

Alle apparaten gaan kapot, op de vraag wanneer kan niemand een goed antwoord geven. De meeste fabrikanten laten witgoed in Italië assembleren maar stellen wel eisen aan de kwaliteit die fabrikant wenst. De Whirlpool kan best wel een goede keuze zijn want Philips heeft de witgoed divisie al meer dan 20 jaar geleden aan het Amerikaanse Whirlpool verkocht. De kookplaat valt qua prijsklasse in het middensegment en kan een goede keuze zijn.
Off topic, u koopt voor 2500 euro een water verzachter die het Co2 uit het water zou verwijderen? terwijl het nut van zo'n ding niet te bewijzen is en nu maakt zich zorgen of de aankoop van een Whirlpool kookplaat wel verstandig is

Wat is juist het probleem met de nis?
Een standaard nis is 49x56 dus waarom niet 1 cm groter dan de 48 en dan kunnen zowat alle modellen er in?
Whirlpool is zoals smd al vernoemde een risicovolle onderneming. Indeshit.

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 12 maart 2021 23:11:36 (31%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Ik ben er nog niet helemaal uit. Whirlpool Europe was altijd IREMDA maar dan met een nieuwe naam, ook nog voor een aardig deel qua bedrijfscultuur. Hun hoofdkwartier is nu wel verhuisd naar ergens in de shit. Zou de bedrijfscultuur ook veranderd zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Philips heeft de witgoed sector aan Whirlpool over gedaan en kwam met Philips/Whirlpool op de markt waarbij het van oorspronkelijke Amerikaanse Whirlpool de keuze heeft gemaakt om de productie van witgoed in Italië onder te brengen. Dat is al sinds begin jaren negentig het geval want mijn Philips/Whirlpool koel/vries combinatie die zeker 26 jaar oud is is ook in Italië geassembleerd maar of de assemblage door de beruchte ariston/indisit groep is gedaan is twijfelachtig want die groep opereert op het lagere segment witgoed. Wat ik me wel afvraag is dat de inductie kookplaten ook in Italië geassembleerd worden want bijvoorbeeld magnetrons werden in Zweden geassembleerd.

De printen ogen Ali-express kwaliteit. De PH2 vijzen verraden meestal ook niet veel goed. In china zijn ze daar nog steeds fan van.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Turbokeu

Golden Member

Op 12 maart 2021 22:48:55 schreef EricN:
Wat is juist het probleem met de nis?
Een standaard nis is 49x56 dus waarom niet 1 cm groter dan de 48 en dan kunnen zowat alle modellen er in?
Whirlpool is zoals smd al vernoemde een risicovolle onderneming. Indeshit.

De afmetingen van de bestaande inbouwnis in het granito werkblad zijn 57.9 x 47.8cm, met afgeronde hoeken met een straal R=100mm.
De 57.9 cm breedte is geen probleem (+1.9cm), maar de actuele standaard inductieinbouwkookplaten vereisen een minimum inbouwdiepte van 48.0 tot 49.2cm (-0.2 à -1.2cm) en een afronding in de hoeken van max. R=5mm tot R=10mm.
Ik heb ondertussen een speciale diamantslijpschijf specifiek voor natuursteen aangekocht (65€!) en tijdens mijn 2 weken verlof binnen een week ga ik samen met één van mijn zonen de klus aandurven.
Alle standaardmodellen zullen er dus in passen maar ik moet géén gewone 4-zone plaat maar dus liefst één verdeelbaar tot 6-8 zones met de nisafmetingen van een standaard kookplaat.
Onze dagelijks meest gebruikte kookpotten zijn slechts 10 tot 16cm in diameter (braadpannen 20cm).
Daarbij wens ik imperatief aparte glijbediening voor elke zone (géén zonekeuzeknop en een +/- knop, veel te omslachtig).
Vandaar mijn (voorlopige) keuze voor de Whirlpool.

Er zijn misschien/waarschijnlijk andere merken die gelijkaardige kookplaten in hun gamma hebben maar in de Belgische witgoedwinkels tot nu toe nog geen tegengekomen.
Alle hints zijn welkom!

Op 12 maart 2021 21:59:02 schreef ronny530:
Alle apparaten gaan kapot, op de vraag wanneer kan niemand een goed antwoord geven. De meeste fabrikanten laten witgoed in Italië assembleren maar stellen wel eisen aan de kwaliteit die fabrikant wenst. De Whirlpool kan best wel een goede keuze zijn want Philips heeft de witgoed divisie al meer dan 20 jaar geleden aan het Amerikaanse Whirlpool verkocht. De kookplaat valt qua prijsklasse in het middensegment en kan een goede keuze zijn.

Indeshit...
Dat geeft mij al geen goed gevoel...
De enige beoordeling die ik terugvond was trouwens niet erg lovend, daarom mijn topicvraag.

Off topic, u koopt voor 2500 euro een water verzachter die het Co2 uit het water zou verwijderen? terwijl het nut van zo'n ding niet te bewijzen is en nu maakt zich zorgen of de aankoop van een Whirlpool kookplaat wel verstandig is

De CO2-waterzachter is nu een maand operationeel en tot nu toe lijkt het onze beste aankoop ooit te zijn.
Het systeem haalt geen CO2 uit het water maar voegt het integendeel via diffusie juist toe. Het toegevoerde CO2-gas verbindt zich met de in het water aanwezige kalk tot (gezond) Calciumbicarbonaat dat oplost in het water en zich dus niet meer kan afzetten onder de vorm van kalksteen in leidingen/toestellen.
Het water is nog altijd even 'hard' (de kalk is nog steeds aanwezig), de PH-waarde is wel gedaald van ervoor (gemeten) 7.5 naar nu gemiddeld 6.7.
Waar onze Philips Gourmet koffiezet voordien na slechts één week gebruik ondoorschijnend wit zag van de kalkafzettingen zien we nu een dun doorschijnend laagje Calciumbicarbonaatafzetting verschijnen die we gewoon met een vochtig doekje kunnen wegwrijven (idem voor alle kraanwerk in huis nu).
Duur in aankoop? Jawel, maar goedkoop in gebruik.
10kg CO2 (vulling kost 25€) voldoet voor 60 tot 80m3 waterverbruik afhankelijk van de ingestelde CO2 inspuiting.
Na exact één maand gebruik kunnen we quasi vooropstellen dat een vulling zal voldoen voor ca. 18 tot 24 maand waterverbruik.
De stuurmodule geeft continu het dagelijks verbruik en het totale verbruik sinds de installatie van een nieuwe CO2-vulling weer.
Ook waarschuwt het voor lekken (continu waterverbruik) en bij waterafnames groter dan 200 liter in één keer wordt het systeem uitgeschakeld (bvb. bij vullen van een zwembad(je)).

Géén zoutverbruik, géén weggegooid spoelwater, géén ontwrichte watersamenstelling (overmaat aan Natriumionen!) zoals bij een standaard waterverzachter met ionenwisselaars.

Before: (nog zichtbaar zijn de leidingen naar de oude waterverzachter aan de andere kant van de garage. Deze zijn ondertussen allemaal proper ontmandeld en afgevoerd)

After:

De waterdruk in bedrijf is afgesteld op 3.2 bar, de (regelbare) CO2-gasdruk op 4 bar (het verschil in druk bepaalt de hoeveelheid toegevoerde CO2-gas).
De magneetklep treedt in werking na 1 seconde waterdebiet te hebben gedetecteerd.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Uw laatste reactie lijkt meer een productplaatsing die u goed bevalt maar niets te maken heeft met de vraag of een Whirlpool aanschaf een goede keuze is.

maartenbakker

Golden Member

Op 13 maart 2021 14:24:26 schreef ronny530:
Philips heeft de witgoed sector aan Whirlpool over gedaan en kwam met Philips/Whirlpool op de markt waarbij het van oorspronkelijke Amerikaanse Whirlpool de keuze heeft gemaakt om de productie van witgoed in Italië onder te brengen. Dat is al sinds begin jaren negentig het geval want mijn Philips/Whirlpool koel/vries combinatie die zeker 26 jaar oud is is ook in Italië geassembleerd maar of de assemblage door de beruchte ariston/indisit groep is gedaan is twijfelachtig want die groep opereert op het lagere segment witgoed. Wat ik me wel afvraag is dat de inductie kookplaten ook in Italië geassembleerd worden want bijvoorbeeld magnetrons werden in Zweden geassembleerd.

Het was geen Amerikaanse keuze om de productie van witgoed in Italie onder te brengen. Philips heeft zijn bestaande hoofdindustriegroep grote huishoudelijke apparaten destijds in een soort van "woox" constructie ondergebracht om hem op een presenteerblaadje met een strik erom te kunnen verkopen.

Die constructie, ooit onder Philips begonnen als IRE, heette toen IREMDA of voluit Industrie Riunite Elettrodomestici (of in de nieuwe naam Eurodomestici?) Major Domestic Appliances en werd aangestuurd vanuit de vooralige Ignis vestiging in Comerio, Italië (de enige hoofdindustriegroep met de hoofdzetel buiten Nederland destijds). Dat geheel is bij het doorgeven van de aandelen (eerst gedeeltelijk als joint venture) aan Whirlpool Amerika hernoemd in "Whirlpool Europe" en verder niet. De Amerikanen waren wel zo slim om het management gewoon zo te laten en zich er niet teveel mee te bemoeien.

Pas bij de fusie met Indesit is het hoofdkwartier wegverhuisd van de Ignisfabrieken naar (nieuwe locatie / Indesitlocatie?). Wat dat voor invloed heeft gehad op management en productie, weet ik niet.

Of even kort samengevat: in elk geval tot de fusie met Indesit kreeg je gewoon een Ignis koelkast waar Whirlpool op stond. Sommige andere apparaten kwamen uit andere fabrieken en sommige fabrieken zijn in de loop van de jaren gesloten (o.a. Zweden, Duitsland).

Zweden was de voormalige televisiefabriek van Philips die sinds 1987 uitsluitend magnetrons maakte en pas ergens in 2014 ofzo is gesloten. Gesloten fabrieken in Duitsland waren onder andere van Bauknecht (vaatwassers?). Sinds 1991 zijn er natuurlijk nog talloze andere traditionele locaties gesloten en verse fabrieken opgezet.

Uit welke voormalige of nieuwe fabriek de inductiekookplaten komen, weet ik helaas niet. De fabriek staat gecodeerd in de eerste 2 cijfers van het serienummer maar die ken ik natuurlijk lang niet allemaal.

Overigens heb ik zelf geen slechte ervaringen met oudere producten uit de Indesit groep, maar ik weet dat er zo nu en dan modellen waren die je beter kon vermijden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog trauma's aan de W123X machines van indesit, met de ronddraaiende klok als er een fout was...

op de printen staat zelfs Indesit, en als je op de service pagina van Whirlpool kijkt word je doorgelinkt naar indesit..

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 14 maart 2021 19:14:49 (39%)

Heeft indesit de laatste 20 jaar dan iets gemaakt waar ze trots op kunnen zijn? De droogkasten? Nope. Vaatwasser? Nope. Kookplaten? Nope.... Daffalgan verkoop is wel gestegen met hun ontwerpen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Turbokeu

Golden Member

Iedereen bedankt voor hun reacties.
Ik krijg nu (op zijn zachtst gezegd) wel meer en meer twijfels i.v.m. een mogelijke Whirlpool inductieplaataankoop.
700€ is geen fortuin maar als we hiervoor geen probleemloos gebruik van laat ons zeggen 5 jaar kunnen verwachten (méér verwacht ik niet meer van hedendaags witgoed...) dan koop ik nog liever een basic no-name inductiekookplaat van pakweg 250€ of minder en vervang ik deze om de 2 jaar...
We (eigenlijk ik) hebben een wensenlijst:
- Glijbediening per kookzone
- Minstens 4 'flexibele' deelbare kookzones
- Standaard inbouwnis (59x48cm)
Blijft dus alleen de (op papier perfecte) Whirlpool SMO658 over.
Questions, questions, questions...

Reden: https://media.krefel.be/sys-master/products/8864501530654/1200x1200.12…

Op 14 maart 2021 11:08:28 schreef ronny530:
Uw laatste reactie lijkt meer een productplaatsing die u goed bevalt maar niets te maken heeft met de vraag of een Whirlpool aanschaf een goede keuze is.

Ik reageerde specifiek op uw bewering:

Op 12 maart 2021 21:59:02 schreef ronny530:
Off topic, u koopt voor 2500 euro een water verzachter die het Co2 uit het water zou verwijderen? terwijl het nut van zo'n ding niet te bewijzen is en nu maakt zich zorgen of de aankoop van een Whirlpool kookplaat wel verstandig is

Het bewijs is wel degelijk geleverd (het is trouwens gebaseerd op een puur natuurkundig/chemisch fenomeen).
Ondertussen heb ik andere fabrikanten van waterverzachters gevonden (waaronder een Belgische firma rond het Luikse) die hetzelfde principe toepassen voor hun waterverzachters.
Ook een (Franse) forumdiscussie gevonden waar de leden oplossingen zoeken om het principe puur 'DIY' en dus veel goedkoper uit te voeren.
Wij hebben kennis gemaakt met het principe vorig jaar tijdens Batibouw en we hebben ons meer dan een jaar geïnformeerd/ingelezen, het is zeer zeker geen impulsaankoop (heb ik een hekel aan en doen we dus nooit).

Los van het feit dat mijn reactie hierop niks te maken had met mijn originele Whirlpool-vraag vond ik je opmerking dus erg misplaatst en totaal niet relevant met mijn originele topicvraag.
Voor de rest 'no hard feelings'...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
maartenbakker

Golden Member

Ik zou verwachten dat de inductiekookplaten niet zoveel met indesit te maken hebben en ik heb er zelf nog nooit klachten over gehoord. De rest van wat ik typte is eigenlijk ballast.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Maarten, je 'ballast' is altijd leuk om te lezen. :)

Ik denk dat we de aankoop dan misschien binnenkort toch gaan 'riskeren'.
Zoals reeds gezegd is 700€ geen fortuin maar het blijft een investering die ik i.g.v. problemen anders liever aan iets anders had gespendeerd (wie niet?).

Ik heb het geluk (?) (op dit ogenblik) één jaar na mijn pensioen te kunnen verderwerken.
Dit maakt dat we nu drie salarissen ontvangen (met de nodige voorheffingen/belastingen!):
- Mijn pensioen
- Mijn full-time salaris
- Cindy's salaris

Arm zijn we dus niet maar ik gooi niet graag het geld onnodig door de ramen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
maartenbakker

Golden Member

Als je hem koopt, dan kan het interessant zijn om ook even naar de "Made in" en de typesticker te kijken. Dan weten we alweer wat meer voor de toekomst.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Op 15 maart 2021 15:22:30 schreef maartenbakker:
Als je hem koopt, dan kan het interessant zijn om ook even naar de "Made in" en de typesticker te kijken. Dan weten we alweer wat meer voor de toekomst.

Zal ik zeker doen!

We hebben ondertussen al een aantal witgoedwinkels bezocht (Krefel, Vandenborre, Eldi) maar geen enkele had de bewuste kookplaat in demo in de winkel.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Bij Alle Whirlpool platen is het made in Italy dacht ik...

Gewoon gokje wagen Turbokeu en laat de resultaten hier weten!! Er word tenslotte op 10 jaar oude topics ook gereageerd...

Turbokeu

Golden Member

De bestelling/betaling voor de Whirlpool SMO 658C/BT/IXL kookplaat is uitgevoerd (bij Krefel Hannut).
Tegelijkertijd toch maar een bijpassende hete lucht oven besteld (Whirlpool AKP 469 IX) zonder franjes (functieknop-klok/timer-temperatuurknop), ik heb er een hekel aan om menu's te doorlopen om simpelweg een gerecht op te warmen.
Alles wordt eerstvolgende dinsdagnamiddag geleverd.
We zijn benieuwd...

Edit: We hebben bij de bestelling van de kookplaat voor alle zekerheid toch maar gekozen voor een verlengde waarborg tot 5 jaar (+69€).

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op zaterdag 20 maart 2021 13:57:35 (15%)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

De tijd zal het leren maar u heeft uw keuze gemaakt en ik denk wel een goede keuze is omdat veel genormeerde merken de producten in Italië laten assembleren maar daar geen informatie over verstrekken.

Laat het weten Turbokeu!! Ben erg benieuwd...

Op 13 maart 2021 14:24:26 schreef ronny530:
Philips heeft de witgoed sector aan Whirlpool over gedaan en kwam met Philips/Whirlpool op de markt waarbij het van oorspronkelijke Amerikaanse Whirlpool de keuze heeft gemaakt om de productie van witgoed in Italië onder te brengen. Dat is al sinds begin jaren negentig het geval want mijn Philips/Whirlpool koel/vries combinatie die zeker 26 jaar oud is is ook in Italië geassembleerd maar of de assemblage door de beruchte ariston/indisit groep is gedaan is twijfelachtig want die groep opereert op het lagere segment witgoed. Wat ik me wel afvraag is dat de inductie kookplaten ook in Italië geassembleerd worden want bijvoorbeeld magnetrons werden in Zweden geassembleerd.

Italië , zweden? welkom in 2021 ipv 1980:)
Zijn klak dezelfde chinese rommel inductiegeneratoren die ook in Smeg en Indesit zitten, brol...
Die EGO die miele en AEG gebruiken is al ambetant gerief voor te herstellen, maar die chinese generatoren zijn al helemaal speelgoed qualiteit

Op 15 maart 2021 13:11:04 schreef Turbokeu:
Iedereen bedankt voor hun reacties.
Ik krijg nu (op zijn zachtst gezegd) wel meer en meer twijfels i.v.m. een mogelijke Whirlpool inductieplaataankoop.
700€ is geen fortuin maar als we hiervoor geen probleemloos gebruik van laat ons zeggen 5 jaar kunnen verwachten (méér verwacht ik niet meer van hedendaags witgoed...) dan koop ik nog liever een basic no-name inductiekookplaat van pakweg 250€ of minder en vervang ik deze om de 2 jaar...

Heb bovenstaande logica van mensen nooit begrepen.
Als je een Miele of Siemens inductie koopt betaal je 1000-2000 maar heb je toch 10-20 jaar een top toestel met metalen valrand, 4 goede bedieningen, stille ventilatoren, stille inductie.
Als je op 20 jaar 4 keer een prutsmachine van 500 koopt heb je 20 jaar prutsmachines gebruikt zonder valrand, die lawaaierig zijn, lawaai ventilatoren, weinig vermogen, goedkope feeling, bucht.

Raar maar ja...

maartenbakker

Golden Member

Voor Siemens zou ik van m'n leven niet zulke bedragen neertellen. Miele misschien, maar ook daar altijd de vraag of je een goed product krijgt. Ik ben nu wel benieuwd naar de gebruikte elektronica.

Zweden is trouwens pas vrij recent gesloten. 2014 en dus niet 1980.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 20 maart 2021 20:38:18 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ja, jammer dat Zweden gesloten is destijds, was goed spul dat ze maakte!!

Siemens Bosch zijn best goede toestellen, maar of dat nog zo is??