Onbekende diode schakelende voeding subwoofer Monitor Audio

Ik ben met een subwoofer versterker bezig van Monitor audio 370HD waar de voeding van defect is.
Nu stuit ik op een diode die voor mij onbekend is ook na het zoeken op internet. Ben ook niet in het bezit van een service manual.

Wat/welke kan dit zijn?

Arco

Special Member

Je zult het schema rond de diode op moeten tekenen. Dan kan de context wellicht uitsluitsel geven.
(het kunnen honderden types zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Als hij open meet en ergens in het netfilter zit, zal het wel een sparkgap zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hen je Monitor zelf aan aangeschreven, wellicht kunnen zij je verder helpen. Ik vind idd geen service manual (alleen op een .ru site die geblocked wordt als onveilig..)

maartenbakker

Golden Member

Tsja, ik weet natuurlijk niet op welke site je geweest bent als je dat er niet bij zet. Internetsecurity programma's zijn net zo dubieus als sommige websites. Er zitten inderdaad wat rare sites bij die niet persé Russisch zijn maar wel willen dat je kredietkaartgegevens invoert, bijvoorbeeld. Die moet je inderdaad niet hebben.

Deze, toevallig ook Russische, site is betrouwbaar: https://remont-aud.net/load/audio/monitor_audio_radius_370hd/75-1-0-72…

Misschien dat de TS zo vriendelijk wil zijn om op zijn minst het positienummer van de diode even door te geven en in welk deel van de schakeling hij zit. Een foto'tje van de context kan ook nooit kwaad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb Monitor audio benaderd voor een servicemanual.
Deze heb ik ook grotendeels gekregen, maar gedeelte van de voeding/eindversterker ontbrak.

Heb nog een foto toegevoegd met ontbrekende diode positie D21

Semtexx

Golden Member

Verwijder die bruine lijm overal heel secuur van de print.
Die wordt onder invloed van warmte en tijd geleidend, en daardoor ontstaan vele vreemde storingen. Daar is op dit forum al veel over geschreven.

Daarvan ben ik op de hoogte.
Wellicht ook het probleem van deze voeding.

maartenbakker

Golden Member

Netjes dat je dat gewoon kreeg! Bij het schema van de Russische site ontbreekt het grootste deel van de voeding, waaronder helaas dit deel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."