Supercap hogere waarde verstandig?

WillemV2

Special Member

Ik ben bezig een oude Onkyo TX-84 op te lappen en het laatste wat nu nog moet gebeuren is de supercap vervangen die de presets van de tuner onthoudt (is nu na 1 uur als zijn presets weer kwijt op het moment).

Volgens schema zou hier een 0.047F/5.5V in moeten. Kan ik overwegen om er een 0.1F in te stoppen om zo het geheugen langer vast te houden of is dat een slecht idee?

fred101

Golden Member

Waarom, het ding is daarmee ontworpen. Heeft altijd genoeg capaciteit gehad. Als de oude kapot is dan vervangen door een zelfde (er zijn grofweg 2 soorten supercaps (lage ESR voor enorme stromen, "hoge" ESR voor plaatsen waar hij weinig stroom gedurende langere tijd moet leveren)

Als de huidige cap goed meet maar toch te snel leeg is en/of een nieuwe ook te snel leeg is dan moet je de oorzaak van het te hoge standby gebruik zoeken ipv de condensator te vergroten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Kan verder geen kwaad om een 0.1F te gebruiken. Die 0.047F is ook wel erg klein.
(stroomuitval langer als een uur zie je niet vaak, maar alles opnieuw moeten programmeren is niet leuk...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
WillemV2

Special Member

Bedankt! Als ik hem vervang, zal ik voor de zekerheid ook meteen D705 en C713 checken of daar geen stroom weglekt als hij uitstaat.

Het meten van een Supercap met huis-tuin-en-keuken metertjes blijkt niet zomaar te werken, maar aangezien het waarschijnlijk defecte Elco of lekkage is, vervang ik hem toch maar.

Aangezien ik er geen afstandsbediening bij heb, is uit ook echt uit, dus niet standby.
De service manual lijkt te suggereren dat met de stekker eruit, het geheugen minimaal 2 weken bewaard zou moeten blijven, dat is lang zat voor mij. 1 uur is net even te weinig :)

Arco

Special Member

Die supercaps gaan meestal sterk in capaciteit achteruit als ze op leeftijd komen, dus een (eventueel wat grotere) nieuwe zal wel helpen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
WillemV2

Special Member

Ik ga hem bestellen, zal het eindresultaat laten weten als hij erin zit!

Update 20/03: nieuwe condensator zit erin (toch maar voor de originele 0.047F gegaan). Geheugen wordt nu al langer dan 12 uur vast gehouden, de supercap lijkt dus inderdaad de boosdoener te zijn geweest!

[Bericht gewijzigd door WillemV2 op zaterdag 20 maart 2021 08:40:14 (59%)