Passe-partout voor een LED studioklok met 184 gaten

Anoniem

Ha, Rob040,
Schiet het al wat op?Ikwilde helemaal niks afraden, maar je er op wijzen dat een dergelijk projectje goed moet overdacht worden voor alle aspecten en niet halsoverkop aan de slag gaan.

Deze kick is omdat ik net aan iets denk.
Omdat je over een studioklok sprak dacht ik eerst dat het de bedoeling was deze te gebruiken bij een kwis of zo. Maar het blijkt voor thuisgebruik.
Heb je iets voorzien om de lichtsterkte te regelen?

Moderne leds geven héél wat meer licht dan 40 jaar geleden. Als het een oud ontwerp betreft zul je in elk geval de ledstroom sterk moeten beperken. Kan wel een factor 10 zijn.
Zo'n grote klok kan immers bijzonder hinderlijk worden bij het tv kijken of als ie in de slaapkamer hangt de slaap verstoren.
Er zou eigenlijk minimaal een schakeling met instelpotje in moeten om een compromis te vinden tussen goed afleesbaar in volle licht en niet te hinderlijk in het donker.
Dat was 1 van de grote nadelen van de vroege led klokken.
Beter zou zijn een dag/nachtstand te voorzien aan de klok gerelateerd of nog beter afhankelijk van het omgevingslicht met een LDR.

Veel van de simpele zelfbouwklokjes en wekkertjes die geen lichtsterkteregeling hadden zijn daardoor voortijdig en voorgoed in een lade verdwenen.

rob040

Golden Member

Hi GD,

Wat leuk dat je nog aan mijn klokje denkt.
Hier is "great minds think alike" van toepassing, want ik heb een week of 2 geleden tijdens het layouten van mijn print hetzelfde gedacht en er een plek voor een 5mm fototransistor bij gezet.
Die komt in het midden te zitten en moet de klok 's-avonds gaan dimmen.
Bij daglicht is een vrij hoge helderheid nodig, maar inderdaad das fel als het avond is.
Bijgevoegd een plaatje van de PCB, waarde fototransistor al in zit.
Ben nog niet aan bestellen toe, grondig controleren moet nog geschieden.

Het concept studioklok is al oud, het ontwerp is een samenraapsel van de DCF77 klok van CO-er Turbokeu en wat 74HC164's om de seconden aan te geven.
Het ontwerp van turbokeu voorziet in een dim functie, dus het was eenvoudig toe te voegen.
De kleuren van de LEDs weet ik nog niet voor de woonkamer.
Hobbykamer wordt met rode LEDs, omdat ik daar een witte inrichting met rode accenten krijg.

Plan was eerst om voor het sjabloon een plaat plexiglas in de LED kleur te zetten, maar dat werkt denk ik niet voor de fototransistor (die is gevoelig bij bepaalde golflengtes).
Nu wil ik er een plaat in een grijstint voorzetten, dat zal weinig invloed hebben.

Anoniem

Het lijkt me nu toch stilaan een prachtig ontwerp te worden.

Fototransistors zijn doorgaans het gevoeligst in het NIR 850-950nm.
Voor rood mag je rekenen op 80% en voor groen op 50%.
Omdat het schakelpunt afhangt van veel factoren zou ik toch een instelpotje voorzien.

Bijvoorbeeld hoeveel procent van het daglicht of verlichting gaat door het voorzet raampje? Bij een rood, zal dat gunstig zijn, bij een groen
zal het rood geblokkeerd worden, en de fototransistor is een stuk minder gevoelig.Je moet ook rekening houden dat een deel van het licht van je LEDS die in dagmodus veel licht geven zal weerkaatst worden op
het voorzetplaatje en mogelijk de fototransistor beinvloeden.

Dus enige instelmogelijkheid lijkt me aangewezen als je je mooie printje niet wil verknoeien door meermaals componenten te vervangen.

Ik heb onlangs nog een elektuurprint uit mijn jeugd weggegooid .
Toen het afgewerkt was bleek het niet te functioneren en na veel experimenteren lukte dat wel maar de voorheen mooie print was een monstertje geworden.
En in het volgend nummer stond dan een rechtzetting in 'het lek van elektuur'. Om door de grond te zinken.

Ik kijk uit naar je vorderingen.
Ik dacht volkomen uitgeblust te zijn, maar je doet me bijna weer goesting krijgen :-)

Turbokeu

Golden Member

In mijn origineel schema/origineel assemblyprogramma van de "Turbokeu LEDklok" maak ik gebruik van een LDR en een 2k5 instelpot op een AD-ingang van de PIC-microcontroller.
De waarde van de LDR is niet kritisch mede door de 2k5 instelpot.
Mijn routine meet om de 1.5 sec het omgevingslicht en stuurt vervolgens een PWM-waarde (20-255) naar het PWM-register dat de LEDs aanstuurt.
In de praktijk werkte dit feilloos (de 1.5sec vertraging maakt dat bliksemschichten of inschakelen/uitschakelen van de verlichting in de kamer geen hinderlijke knipperverschijnselen in de LEDs teweegbrengt.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
rob040

Golden Member

@GD: Het instelpotje zit onder de PIC, maar wel aan de achterkant. Is op mijn plaatje niet goed te zien omdat er aan de voorkant weerstanden zitten en ik een keuze ingebouwd heb: vaste weerstand voor non-dimming en fototransistor met instelpotje als dimschakeling, zoals Turbokeu voorzien had.
Ik voorzie dat in huize Dikken binnenkort de soldeerbout weer opgestookt wordt. ;-)

Anoniem

Hi Rob040,
Nu de originele ontwerper en de huidige bouwer in contact staan heb ik natuurlijk niks zinnigs meer toe te voegen.

Maar puur uit interesse, Bijna alle schemerschakelaars werken met een LDR vanwege de grote gevoeligheid en eenvoud van de schakeling en omdat de spectrale gevoeligheid goed overeenkomt met het menselijk oog.
Waarom is je keuze gevallen op een fototransistor die zn grootste gevoeligheid heeft in het NIR? Ook Turbokeu had oorspronkelijk een LDR voorzien.
In een schakeling old-style zou ik een fototransistor eerder in een lichtsluis of zo verwachten.

rob040

Golden Member

Hallo GD,

Dat kwam in me op vanwege montagetechnische redenen. Omdat ik alles uitvoer met 5mm LEDs dacht ik meteen aan een fototransistor in een 5mm (LED) behuizing.
De bolle zijde werkt zelfzoekend, een LDR (met zijn dunne slappere draden en platte kant) zou wel eens lastig kunnen worden.
Ik heb zo’n ding nog nooit gebruikt en verwachtte eenzelfde werking als een LDR. Maar bij het zoeken naar een gekleurde plexiglas plaat dacht ik ineens aan het kleurenspectrum en zag de specifieke gevoeligheid.
Bij daglicht leek me dat geen probleem en daar is dimmen het meest evident.
Nou zag ik net, naar aanleiding van jouw vraag, dat er ook 5mm LDRs zijn. Blijft het argument van lastige montage, maar ik kan er altijd naar uitwijken in geval jouw vraag hout snijdt.