RCA connectoren geïsoleerd of juist niet ten opzichte van het chassis (PE)

Ik heb een hele poos geleden via MP een zelfbouw voorversterker overgenomen.
Het gaat over The Audio Link van Elektuur.
Deze was voor 90% afgewerkt. De bedrading moet nog gedaan/gefatsoeneerd worden.

De in en output kabels waren ook nog niet gedaan. Maar nu zit ik het met het volgende.
De maker heeft gebruik gemaakt van "gewone" rca connectoren, waardoor de GND van de RCA connectoren niet geïsoleerd zitten ten opzichte van het chassis en dus PE.
Maar het is toch gebruikelijk om geïsoleerde connectoren te gebruiken? Anders heb je toch juist kans op groundloops? Of wanneer wordt dit juist niet gedaan?
En ik heb bijvoorbeeld deze bussen gevonden. Hier zitten wel 2 kunststof plaatjes bij maar het deel wat door het gat van het chassis gaat is toch niet geïsoleerd? En dus is er kans dat er alsnog contact met het chassis gemaakt wordt?

Toch wel, op die plastic ringen zitten bij het binnengat een ribbel.
Het is de bedoeling dat je het gat in het paneel dusdanig groot boort dat de ribbel in het gat valt, die ribbel en het ringetje zorgt ervoor dat de bus geisoleerd is ten opzichte van de metalen plaat.
Hoop dat ik het duidelijk uitleg zo.

Ah zo, ja ik begrijp het volledig.
Waarom worden dit soort RCA connectoren dan toegepast? Want ik neem aan dat een geïsoleerde opstelling toch altijd de voorkeur krijgt ?

Hugo Welther

Moderator

Ik heb mij daar in al die jaren audio (45+) nog nooit druk om gemaakt.
Je moet er wel voor zorgen dat je de afscherming van het afgeschermd draad dat je gebruikt maar één kant met de GND verbind.
Anders krijg je een ground loop.

In dit geval de afscherming aan de RCA kant met de GND verbinden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 17 maart 2021 14:08:55 schreef Hugo Welther:
Ik heb mij daar in al die jaren audio (45+) nog nooit druk om gemaakt.

Dus met andere woorden, geen probleem om de connectoren te gebruiken die al in de unit zitten ?

Hugo Welther

Moderator

Ik zou ze niet veranderen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Oke duidelijk, dankjewel.
Mochten er mensen zijn die deze versterkers ook al eens gemaakt hebben, hebben jullie tips welke knopjes op deze schakelaars passen?

Hugo Welther

Moderator

Doe eens een detailfoto van die schakelaars. Ook het merk als je dat kan vinden. Printnummers van Elektuur kan ook helpen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Kan het zijn dat het zwarte paneel waar de RCA/Tulp connectoren inzitten van kunstof is gemaakt en dat er daarom geen geisoleerde versies zijn gebruikt?
Dit kan ik op de foto niet vaststellen.

Als amateur in de audiotechniek heb ik wel altijd onthouden dat je de veiligheidsaarde van het 230V net weg moet houden van de aarde/GND in het audio circuit.
De aarde/GND in het audiocircuit kun je best centraal in ster maken dacht ik, dat voorkomt aardlussen onderling.
Maar ik hoor graag correcties als dit niet klopt, daar leer ook ik van.

Op 17 maart 2021 16:19:31 schreef Hugo Welther:
Doe eens een detailfoto van die schakelaars. Ook het merk als je dat kan vinden. Printnummers van Elektuur kan ook helpen.

Op 17 maart 2021 16:26:41 schreef T-sec:
Kan het zijn dat het zwarte paneel waar de RCA/Tulp connectoren inzitten van kunstof is gemaakt en dat er daarom geen geisoleerde versies zijn gebruikt?
Dit kan ik op de foto niet vaststellen.

Nee dit is wel echt metaal.
Echter door de zwarte laklaag, is deze plaat wel weer geïsoleerd ten opzichte van de rest van het chassis.
Dus alle chassis delen, zal ik via een sterpunt moeten aarden.

Edit: Volgens mij zijn het deze
Helaas enkel beschikbaar bij Mouser.. Via Farnell (Sinuss) momenteel niet leverbaar..
Zijn er nog andere opties om als particulier te bestellen zonder hoge extra kosten?

Een apparaat met enkele isolatie, dus klasse-1 / met PE aan de kast en aan de signaal gnd, is in het algemeen onhandig in een omgeving met asymetrische audioverbindingen.
Het maakt dat er geen enkel ander apparaat mag zijn met aarde, ook niet b.v. via de CAI of een PC of wat ook. Want dan ontstaat er een aardlus.
Dit hoeft in een kleine HiFi set geen probleem te zijn, maar kan in andere situaties volstrekt onbruikbaar zijn.

MITS de transformatoren (en dubbelpolige schakelaar) een dubbelgeisoleerde uitvoering toestaan zou men een IEC C18 kunnen overwegen, feitelijk de C14 die er nu zit maar zonder de veiligheidsaarde.

Wat de RCA's betreft; De afscherming is bij asymetrische verbindingen een combinatie van afscherming, vereffening en signaal return, en dus (ook) een signaaldraad. Het voelt niet zo netjes om het signaal (deels) over de kast te laten lopen, maar praktisch zal het hier mogelijk weinig uit maken.
Ik heb nooit veel asy gedaan, maar in dit geval zou ik alle signalen liefst zo lang mogelijk, dus tot op de relaisprint, in een kabel houden. Als men richting de ouderwetse CD kwaliteit wil, zeg -80 dBV in een voorversterker, dan is er weinig ruimte voor onhandigheden.

Dit is echter onafhankelijk van de elektrische constructie: PE aan kast en/of kast aan gnd of niet.

Hugo Welther

Moderator

Hoe dik is het asje van die switches?
Ik heb dit nog liggen.

EDIT.
De kapjes die ik heb zijn geschikt voor een asje van 3mm.
De buitenmaat van de kleine is 5mm en van de grote 9,5mm

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 18 maart 2021 09:51:51 (45%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
bprosman

Golden Member

Op 18 maart 2021 08:51:54 schreef Hugo Welther:
Hoe dik is het asje van die switches?
Ik heb dit nog liggen.
[bijlage]

Zijn deze volgens mij :
https://nl.mouser.com/datasheet/2/295/FB-1663585.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 18 maart 2021 08:51:54 schreef Hugo Welther:
Hoe dik is het asje van die switches?
Ik heb dit nog liggen.
[bijlage]

De asjes zijn 3mm
Die onderste op je foto lijken wel heel veel op degene die in de datasheet staan

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op donderdag 18 maart 2021 09:52:20 (17%)

Hugo Welther

Moderator

Op 18 maart 2021 09:49:31 schreef Ricotjuh:
[...]

De asjes zijn 3mm

Dan passen de grote en de kleine kapjes.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

De opstelling is verre van ideaal, zeker als er in en uitgangspluggen zijn. Zelden zal het zo zijn, dat de aardzijde van de in en uitgangen op dezelfde plaats zijn aangesloten. Zou je dan normaal dubbelpolig bedraden, dan heb je een aardlus. Laat je en aarddraad weg en gebruik je het chassis, dan vraag je eveneens om een probleem, omdat het audiosignaal via een onbekende weg door het chassis loopt.
Bij een gevoelige MD (phono) aansluiting levert dat vrijwel zeker een probleem op. Bij een goede pick-up is het chassis daarvan dan ook altijd via een separate ader geaard, zodat de eventueel aanwezige storingen niet door de audio aarde loopt.

Voor 19" rekken maak ik vaak extra audioaansluitingen voor de gebruikers. Daarvoor gebruik ik deze connectoren. Afb 1. Daarbij boor ik de gaten voor de schroeven en de pluggen op de juiste afstand waarbij de gaten voor de pluggen 1 à 2 mm te groot zijn. De montageplaatjes worden langs de achterzijde op het frame geschroefd, zodat het er toch prof uit ziet. Het geeft je ook de mogelijkheid om de connectoren voor de montage te bedraden.
Bij meervoudige pluggen gebruik ik afb 2. De gaten precies uitmeten. Rond de pluggen zit al een isolerende rand, die in het gat van het frame valt. Vooral bij meerdere aansluitingen heb je minder schroefwerk.

Afb.1

Afb.2

Doorgaans worden de extra ingangen op de 19" inch panelen met een audiotrafo aangesloten op de apparatuur.
Het aansluiten van externe apparatuur, bijv netgevoede laptops willen toch wel eens storen, als die op het net zijn aangesloten. Door de geïsoleerde opstelling van de cinch stekers en het gebruik van ingangstransformatoren is de ingang geheel zwevend en kan dus nimmer een aardlus ontstaan. Wel is een voorziening aangebracht waardoor HF stoorsignalen en statische lading naar het geaarde rek worden afgevoerd.

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 18 maart 2021 13:50:30 (21%)