Badkamerspiegel met led prikkelt een beetje

vergeten

Golden Member

Op 9 maart 2021 00:20:30 schreef Ledlover:
Een 6800 ohm weerstandje zou een 30mA aardlek moeten laten trippen. Let op, als de aardlek niet tript zal het weerstandje doorbranden.

Hij krijgt ±8 watt voor zijn kiezen. Neem dan ook minstens een 10watt exemplaar als testweerstand :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zon weerstand kun je kort enorm overbelasten, en zo lang duurt het niet voor de aardlek er uit is.
@ TS, mooi dat je doorgezet hebt en het nu klaar is.

[Bericht gewijzigd door rwk op vrijdag 12 maart 2021 15:29:28 (22%)

Op 12 maart 2021 09:58:01 schreef kris van damme:
oh, het frame zelf had dus geen enkele elektrische verbinding. En de spanning die je er op voelde komt dan louter door capacitieve koppeling, als ik het juist heb.

vraag is of dat dan wel geaard moet zijn?

Lijkt mij van wel in dit geval. Het is een kleine moeite en het werk is al uitgevoerd. Bovendien, op het moment dat de ontstoringscondensator naar massa (het frame) doorslaat kan het frame direct met de fase verbonden raken.

Contact gehad met de fabrikant/leverancier over het fenomeen. Gaan een extra aardaansluiting aanbrengen op het frame, dat deel wat je aan kunt raken.

[Bericht gewijzigd door coenencoen op woensdag 17 maart 2021 16:23:47 (12%)

Shiptronic

Overleden

Op 17 maart 2021 16:21:43 schreef coenencoen:
Contact gehad met de fabrikant/leverancier over het fenomeen. Gaan een extra aardaansluiting aanbrengen op het frame, dat deel wat je aan kunt raken.

Top Actie !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

9 dagen en 4 pagina's verder. Dit antwoord had je ook al bij reactie 1.

Gr.

Erik

vergeten

Golden Member

@erik1234
17-8=9 petje af voor je rekenvaardigheid! :)
Wat zit je nou te zeuren man!
Er gaat altijd tijd overheen als je met een leverancier contact hebt. Weet jij wanneer hij dat heeft gehad?

@coenencoen
Ik vindt het een mooi resultaat en nog beter is de toezegging van de leverancier, het blijft wel een toezegging he, in de gaten houden dus.
Hij had je wel een nieuw aangepast exemplaar mogen geven als dank voor het werk :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 12 maart 2021 18:21:50 schreef ohm pi:
[...]Lijkt mij van wel in dit geval. Het is een kleine moeite en het werk is al uitgevoerd. Bovendien, op het moment dat de ontstoringscondensator naar massa (het frame) doorslaat kan het frame direct met de fase verbonden raken.

Ok, maar dat bedoelde ik niet :-) ik had het over elektrostatische influentie. een metalen deel in de buurt van iets onder (wisselspanning) gaat ook een zekere spanning over staan, en als je gevoelig bent kan je dat voelen. zelfs al slaat de onstoorcondensator door, dat veranderd niets kwa veiligheid voor het onderdeel onder influentie.
hier is dus eerder sprake van een "comfortaarding".

@Kris,
Je kan gelijk hebben, maar zou het frame van de spiegel zo'n grote capaciteit tov aarde hebben dat er een voelbare stroom kan gaan lopen?
Maar "comfortaarding" kan geen kwaad.