Aanpassen auto radio

Vraagje, mijn autoradio heeft 4 luidspreker uit gangen,4x 25w met control fader..maar gebruik maar 2 uitgangen,heb ooit een schema gehad met een transistor om van 4 uitgangen naar 2 te maken soort brug,van 4x 25w naar te minste 2x 40w te krijgen,herkent een van jullie deze toe passing,en of heeft iemand dat schema om zoiets te kunnen bouwen..vriendelijk dank alvast

Jan

Je bedoeld de fase draaier, staat bij de schakelingen bovenin deze pagina.

Maar helaas, je auto radio is al gebrugd. Dit kan maar 1 keer.

Dank je voor het antwoord..zag m staan,nu weet ik het zeker dat ik die niet kan gebruiken ervoor..

Zal waarschijnlijk niet gaan omdat de autoradio chipamps gebruikt, deze kan je meestal niet bruggen. Dus je zal eerst moeten uitvinden wat er in de radio zit als eindtrap.
Zet er gewoon een versterker achter als je meer vermogen wil.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Alle normale autoradio's van de afgelopen 25+ jaar hebben een 8 kanaals versterker die per twee gebrugd zijn naar 4 kanalen. Zoals gezegd kun je gebrugde versterkers niet meer nogmaals bruggen.

De paar uitzonderingen die er zijn, zijn niet van toepassing van jouw situatie. Dus wat je wilt, kan helaas niet.

Met een stel op maat gewikkelde transformatoren zou men allicht nog een eind komen.. Maar dat is niet meer zo gebruikelijk ;)

oude radio's van zeg voor medio 90's hadden een fader potmeter welke 2 speaker uitgangen naar front en rear splitste. die potmeter was dan een een keramisch deel, want rechtstreeks in de uitgangen opgenomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden,het ging om een radio GPS Bluetooth Wifi Radio FM USB,met als eind cihp TDA7388 (4 x 45 W) waar er maar rond 25w per kanaal uit komt! opgemeten dan..en bij hogere volume vervorming te horen is,moet wel bij zeggen dat ding komt uit China!

Sine

Moderator

DE TDA7388 is een gebrugde amp, die kun je inderdaad niet nog eens bruggen.

En de datasheet heeft het over

Features High output power capability:
4 x 45 W / 4
max.– 4 x 26 W / 4 @ 14.4 V, 1 kHz, 10 %

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 19 maart 2021 20:33:45 (49%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Max.output power1 VS = 15.2 V: 45 W
1 Saturated square wave output

;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Ik dacht al ... in welk universum is dat 45W

Zelfs ST kun je niet meer vertrouwen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nou ja, het is tenminste wáár. En verder geven ze toch best goed aan wat je mag verwachten, zoals met de grafiek hieronder.
Maar als zoekterm ('ik zoek een chip die 4x45 W levert, welke zal ik nemen?) is het minder informatief, inderdaad.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 19 maart 2021 22:51:33 schreef Sine:
Ik dacht al ... in welk universum is dat 45W

Zelfs ST kun je niet meer vertrouwen.

Zo verkoopt/verkocht (o.a.) Sony autoradio's met 4x52W. Bij 14,4V en 4ohm kom ik niet verder dan 51,84W als ze supergeleiders gebruiken.

En ja, er zijn een handvol radio's met interne spanningsverhoging ("4x60w", "4X70w"), maar dat zijn deze niet.

Nou dan heb je wel een lekker warm dashboard vrees ik....Via de line-outs een versterker aansluiten en je hebt een veel betere oplossing voor meer vermogen.

meer over car audio: www.12vhifi.nl