buizenversterker

Ik heb op marktplaats een mono gitaarbuizen versterker gekocht, alles is er uit gesloopt behalve de voeding en de eindversterker.
Nou is mijn bedoeling om hem te gebruiken als bas versterker.
Maar de ingangs gevoeligheid is heel laag in vergelijking met mijn stereo versterker.
ondanks dat deze versterker 30 watt zou zijn en mijn stereo ampje maar 2 keer 5 watt. nadeel is dan dat mijn ingangs signaal om de 30 w versterker luid te laten klinken op zijn hards moet staan en ik dan de versterker voor het hoog zachter moet zetten.
Is er in het schema iets te veranderen om de de gevoeligheid wat omhoog te brengen?
Ondanks de minimale componenten waar de versterker van gebouwd is klinkt hij best goed.

Tweede schema is hoe hij ooit geweest is

Hubie

Special Member

Als ik het goed zie mis je heel de voorversterker(s)

De tape ingang moet grofweg lijnsignaal-niveau hebben om vol uitgestuurd te worden.
Sowieso levert een basgitaar te weinig signaal om de lijningang volledig uit te sturen.

Meet eens de spanningen op de preamp buisjes? Heb je al gecontroleerd of er nog papiercondensatoren in zitten?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

double trouble

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 19 maart 2021 18:19:38 (95%)

RAAF12

Golden Member

Je kan de tegenkoppelweerstand vanaf de UGT verwijderen dat levert extra versterking op. Helaas ook meer vervorming maar dat zal je niet horen bij elektrisch versterkte gitaren. Mooier is natuurlijk het gesloopte gedeelte te restaureren en er een volwaardige amp van te maken. Die vibrato met fotocel en de nagalmechoveer is ook wel geinig. Waarom sloop je zoiets eruit?

Hij word straks gebruikt als bas versterker gewoon voor muziek, dus niet voor gitaar, en alles is er al uit. Waren waarschijnlijk allemaal losse printen die er uit zijn gehaald. Er zit alleen nog een print in voor nagalm maar die zit niet meer aangesloten.

condensators heb ik er uitgehaald(zitten er maar 3 in) en doorgemeten die zijn nog goed heb er wel tijdelijk andere ingezet maar ik ga de orginele weer terug solderen.

zal morgen de tegenkoppelweerstand loshalen kijken of dat help.

Mijn stereo versterker zit maar een halve ecc83 per kanaal met 1 el84 per kanaal en deze gaat wel hard, zou dus bij met 2 halve genoeg voorversterking
moeten kunnen?

Ik heb op marktplaats een mono gitaarbuizen versterker gekocht, alles is er uit gesloopt behalve de voeding en de eindversterker.

8)7 :? ????????????????

Hoe bedenk je het.

Maar de ingangs gevoeligheid is heel laag in vergelijking met mijn stereo versterker.

Raar he'

Misschien als je alles wat je er hebt uitgesloopt er weer instopt de versterker het zomaar weer gaat doen.

De eindversterker is doorgaans een stroom versterker. Bij sommige eindversterkers is er een spanningsversterking van maar 1 keer. Als je daar dus 1 volt instopt komt er ook maar 1 volt uit. Alleen de stroom wordt hier dan versterkt. De voorversterkers zorgen dan voor de spanningsversterking. Daar is het 1 volt er in tien volt er uit. De spannings- en stroomversterking geven dan samen een vermogens versterking.

Met andere woorden: Zonder voorversterker gaat het niet. Die twee Ecc buisjes versterken ook maar 1 keer. Dat is nl geen versterkers maar een fasedraaier.

Simpel gezegd: Dit gaat niet. Je kunt beter een goedkoop alibaba gitaar versterkertje kopen. Dat werkt beter en is veel goedkoper. Voor die gesloopte rommel is denk ik maar 1 plaats, en dat is de sloop.

rob040

Golden Member

Vraag is of TS het er zelf uit gesloopt heeft, of dat hij gesloopt gekocht is...
Ik begrijp het laatste, maar kan het mis hebben.

Heb hem zo gekocht, was waarschijnlijk al niet zo lux als het schema. waren schijnbaar verschillende modellen maar kan alleen dit schema vinden.

En heb hem gekocht om als bas woofer te gebruiken omdat mijn kleine versterker wat bas te kort komt. en hij werkt al best goed ook al best hard maar zou iets meer mogen zijn.

Ik stuur hem nu aan met een mp3 speler en moet dan het volume voluit zetten terwijl mijn kleine versterker op half volume al te luid klinkt.

[Bericht gewijzigd door blokker1 op vrijdag 19 maart 2021 21:27:24 (53%)

Nouja, de tape ingang moet grofweg 200mV gevoeligheid hebben. Kan ook 775mV zijn, hangt een beetje van de norm af.

Je moet vaststellen of hij wel echt te ongevoelig is. Neem een toongenerator op 100hz ongeveer, en meet met hoeveel mV ingangsspanning je met aangesloten speaker of dummyload, je volle uitsturing (zonder vervorming) kan bereiken.

als dat tussen de 200mV en 800mV ligt, dan is deze versterker in orde, maar versterkt je andere versterker simpelweg teveel.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Had hem trouwens gekocht om de super mooie uitgangstrafo en voedings trafo en eigenaar vertelde dat hij het waarschijnlijk niet deed. dus gekocht met het idee om zelf een versterker van te bouwen. maar na aansluiten en wat herstelde verbindingen doet hij het dus heel mooi en helder. alleen niet zo luid als je bij zo een zware versterker zou verwachten.

Op 19 maart 2021 21:36:27 schreef Ledlover:
Nouja, de tape ingang moet grofweg 200mV gevoeligheid hebben. Kan ook 775mV zijn, hangt een beetje van de norm af.

Je moet vaststellen of hij wel echt te ongevoelig is. Neem een toongenerator op 100hz ongeveer, en meet met hoeveel mV ingangsspanning je met aangesloten speaker of dummyload, je volle uitsturing (zonder vervorming) kan bereiken.

als dat tussen de 200mV en 800mV ligt, dan is deze versterker in orde, maar versterkt je andere versterker simpelweg teveel.

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht dat mijn andere versterker misschien erg gevoelig is

Sine

Moderator

Op 19 maart 2021 18:37:55 schreef Ex-fietser:
[...]

Met andere woorden: Zonder voorversterker gaat het niet. Die twee Ecc buisjes versterken ook maar 1 keer. Dat is nl geen versterkers maar een fasedraaier.

Weet je dat heeeel zeker?

Simpel gezegd: Dit gaat niet. Je kunt beter een goedkoop alibaba gitaar versterkertje kopen. Dat werkt beter en is veel goedkoper. Voor die gesloopte rommel is denk ik maar 1 plaats, en dat is de sloop.

Eeh, juist, subtiliteit is nooit je sterkste kant geweest, ik neem eventjes aan dat de lol van een buizentrapje niet aan jou besteed is.

dit is een iets ander model van de versterker, maar de trafo`s zijn hetzelfde. dus die gaat echt niet naar de sloop.

Sine

Moderator

Ik zou zo'n voortrapje weer opbouwen, dat kost je maar een enkele ECC83.

Ik denk dat ik dat maar probeer inderdaad, heb nog een schema gevonden van net zo een versterker maar dan met 6 el84 (daar is op mijn print ook ruimte voor) met een voorversterker buis ervoor.

Sine

Moderator

Die versie zal een grotere voedings- en uitgangstafo hebben. Dus ik zou die er niet zelf bij gaan zetten.

Nee ga ik ook niet doen gewoon met 4 el84 moet zat zijn , alleen een voorversterker buis ervoor.
Maar hij is nu al veel luider. na het schema helemaal nagelopen te hebben zag ik dat vorige eigenaar in de plaats van de mute knop een weerstand had gezet, dus de versterker stond eigenlijk gewoon half in mute.

Op 19 maart 2021 23:19:25 schreef blokker1:
Ik denk dat ik dat maar probeer inderdaad, heb nog een schema gevonden van net zo een versterker maar dan met 6 el84 (daar is op mijn print ook ruimte voor) met een voorversterker buis ervoor.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/68271

Ik zou de polariteit van de elco's van de bias toch maar omkeren want zoals het nu getekend staat gaat het niet goed komen.

RAAF12

Golden Member

En zonder kathodeweerstanden op de EL84's, dat zie je niet vaak.

Op 21 maart 2021 14:48:08 schreef murphy:
[...]

https://www.circuitsonline.net/forum/file/68271

Ik zou de polariteit van de elco's van de bias toch maar omkeren want zoals het nu getekend staat gaat het niet goed komen.

schema is getekend door iemand die zo een versterker moest repareren en geen schema kon vinden staat in het verhaal, maar dat gedeelte is nog gewoon in werking in mijn versterker.

Sine

Moderator

Er zitten dan ook duidelijk meer fouten in, ook de bias aansluiting aan de eindbuizen klopt niet.

Op 21 maart 2021 15:31:55 schreef RAAF12:
En zonder kathodeweerstanden op de EL84's, dat zie je niet vaak.

Is toch wel een merk versterker uit italie, maar uberhaupt is de versterker echt met weinig componenten opgebouwd 3 condensators in het hele versterker gedeelte en een handvol weerstanden.
Maar goed hij werkt wel en ook echt mooi geluid.