Denon PMA 700V vervormd heel erg. Oorzaak?

Op 21 maart 2021 10:21:48 schreef robkr:
Nee, ruststroom afstellen gaat niet.
Blijft op 0.0 mV staan ook naar een kwartier (beide kanalen)

Ga nu alle DC spanningen meten zoals voorgesteld en kom dan terug met de gemeten resultaten

De rust stroom bias moet je kunnen afstellen als de spanning versterking niet goed werkt, ook misschien met flinke offset maar die heb je niet aan de uitgang neem ik aan omdat je er een speaker aan hebt gehangen.

Zijn alle voeding spanningen aanwezig?

WillemV2

Special Member

Zijn F3/4/5/6 wel echt 100% OK?
Als jij aan de voedingskant goede voltages meet, is dit het eerste station waar de spanning/stroom langs komt als ik het schema goed lees. Liefst uit circuit meten, komt niet vaak voor, maar soms willen ze wel eens een paar ohm meten terwijl ze nul horen te zijn natuurlijk. Met allemaal rare gevolgen van dien.

R437 en R438 zijn 22 Ohm.
Vanmiddag de PMA 700V van de kennis opgehaald.
Ga de versterkers onderling meten , kijken of ik kan vinden waar het probleem zit.

vergeten

Golden Member

Op 22 maart 2021 08:50:35 schreef WillemV2:
Zijn F3/4/5/6 wel echt 100% OK?
Als jij aan de voedingskant goede voltages meet, is dit het eerste station waar de spanning/stroom langs komt als ik het schema goed lees. Liefst uit circuit meten, komt niet vaak voor, maar soms willen ze wel eens een paar ohm meten terwijl ze nul horen te zijn natuurlijk. Met allemaal rare gevolgen van dien.

Zekeringen zijn nooit "nul" Ω. Er moet namelijk wel warmte ontwikkeld kunnen worden om de smeltdraad te laten smelten, dat lukt niet bij 0Ω.
De kleinere waarden hebben zeker enige ohms weerstand, de zwaardere zekeringen hebben minder weerstand, dat kruipt richting nul bij grotere stroomwaarden.
Zo is 250mA 1Ω en 160mA zelfs 5Ω.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
WillemV2

Special Member

Op 22 maart 2021 23:36:42 schreef vergeten:
[...]
Zekeringen zijn nooit "nul" Ω. Er moet namelijk wel warmte ontwikkeld kunnen worden om de smeltdraad te laten smelten, dat lukt niet bij 0Ω.
De kleinere waarden hebben zeker enige ohms weerstand, de zwaardere zekeringen hebben minder weerstand, dat kruipt richting nul bij grotere stroomwaarden.
Zo is 250mA 1Ω en 160mA zelfs 5Ω.

Terecht punt inderdaad, maar genoemde zekeringen zijn 6.3A, dus zouden richting de 0 Ω moeten meten in dit geval toch? Misschien 0.01 of 0.02, maar zou niet veel meer mogen worden?

hallo Forum,

Probleem gevonden.
Metingen aan de versterker van een kennis wezen uit dat het probleem alleen maar in de stuurtorren TR507 TR509 TR508 TR510 kon liggen.
Bleek dat TR07 EN TR508 omgedraaid waren vast gesoldeerd door vorige eigenaar!! Torren gecontroleerd ,omgedraaid en versterker werkt weer prima.

Forum bedankt voor jullie imput.

ROBKR

Dat maakt de boel wel scheef idd, bijzonder dat er 0VDC uit de uitgang komt dan. Ruststroom werkt dan zeker niet dus dat klopt.

Wist je dat er iemand in heb zitten rommelen?