sony toshiba Nand programmeren

Hallo,

ik heb hier een sony kd49x8309c tv met het bekende probleem dat die telkens opnieuw opstart na een firmware update(bootloop probleem). Nu vraag ik mij af of iemand een toshiba nand kan programmeren met de sony firmware. want als de nand vervangen is zou die weer moeten werken.

Het typenummer van de nand is: toshiba thgbmbg7d2kbail

is er iemand die er een .pkg firmware file van sony op kan programmeren?

Ik heb er wel een dump liggen van de NAND chip van de UE32D5700.
Maar dat zal wel een andere zijn?

Wat sommige mensen ook doen is de chip lekker koud maken, hij gaat dan niet rebooten en dan kun je de chip opnieuw schrijven via een 'normale' software update via USB. Zijn wat filmpjes over op YouTube. Bijv. https://www.youtube.com/watch?v=bJ8HSLlOwA8
Ik weet niet of er dan per se een nieuwe firmware versie beschikbaar moet zijn of dat je ook de huidige versie opnieuw kunt flashen. Kan van merk en/of type TV afhangen, op mijn Philips tv kan ik gewoon dezelfde versie opnieuw flashen en zelfs een oudere versie maar sommige tv's pikken dat niet.

Of EEPROM min of meer resetten zodat hij ook niet gaat rebooten, zie bijv. https://www.youtube.com/watch?v=DDzOSdfA41s
Je leest zelfs dat een nieuwe EEPROM erop zetten die je flasht met een dump van de oude EEPROM het probleem al kan oplossen - dan moet hij dus echt hardwarematig defect zijn, lijkt me.

Dat soort dingen al geprobeerd? Als het een software probleem is, kun je het zo oplossen. Zal in de regel eenvoudiger zijn dan een nieuwe NAND chip erop zetten.
Als de NAND chip echt hardwarematig slecht is, is vervangen natuurlijk beter.

wat is het principe van het koud maken eigenlijk. Wat gebeurt er in die chip als het koud gemaakt wordt?

Er zijn wel mensen op Ebay die deze service aanbieden dus NAND kant en klaar of eproms leveren met de software. Voor de rebootproblemen maar ook soms gewoon niet uit standby komen van een tv en niet reageren op de a.b. HEt koud maken werkt ook soms maar niet altijd. Hoe het werkt weet ik niet precies. je kan ook op Alixpress een 48 pins programmer kopen, die zijn niet meer zo duur. Een 24/25xx eprom programmer heb ik daar ook gekocht voor nog geen 6 euro. Je moet wel zelfd even de software vinden en de eprom dan goed aansluiten met een klem of solderen op de programmer. Maar heb zo al eens een smarttv en een LG monitor kunnen redden.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op zondag 27 december 2020 12:19:10 (36%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 27 december 2020 12:15:40 schreef Bart64:
je kan ook op Alixpress een 48 pins programmer kopen, die zijn niet meer zo duur.

5 jaar geleden heb ik er eentje gebouwd m.b.v. een FTDI FT2232H boardje met daarop een TSOP48 adapter aangesloten + een bos kabeltjes. Welgeteld 1 x gebruikt ;-)
Maar volgens mij heb ik daar ook al EUR 30 voor moeten uitgeven, en voor deze prijs heb je ze nu compleet te koop op Aliexpress.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op zondag 27 december 2020 12:47:33 (16%)

Ik denk dat zo'n service op eBay voor.mij het handigst is. Is er iemand die een link heeft want ik kan het niet zo snel vinden.

Wat wordt er voor een middel gebruikt om de chip extreem koud te maken? Dat wil ik eerst eens proberen.

[Bericht gewijzigd door marc1200 op zondag 27 december 2020 23:50:15 (30%)

Het is geen firmware fout die je even kunt oplossen met de software die Sony beschikbaar stelt. De software die je nodig hebt is slechts 12-14 Gig groot en is bij mijn weten niet te vinden op internet.

De Ebay verkoper is https://www.ebay.nl/usr/www*mjkelectronics*com, ik heb hier ook al wat onderdelen van aangekocht en dat werkt prima.

Nand afkoelen gaat niet werken.

Soms is het ook opgelost door de oude NAND uit te lezen en daar een nieuwe chip mee te programmeren. Dan heb je geen Sony software nodig. Tsja, hangt er natuurlijk net vanaf wat de oorzaak van het probleem is.

Op 28 december 2020 20:56:32 schreef Roland11:
Soms is het ook opgelost door de oude NAND uit te lezen en daar een nieuwe chip mee te programmeren. Dan heb je geen Sony software nodig. Tsja, hangt er natuurlijk net vanaf wat de oorzaak van het probleem is.

Als een nand de oorzaak is heeft uitlezen weinig zin, beschadigde software uitlezen en opnieuw programmeren in een andere nand geeft hetzelfde probleem . Door uitlezen wordt de software niet hersteld.

Op 29 december 2020 11:52:54 schreef william1967:
[...]

Als een nand de oorzaak is heeft uitlezen weinig zin, beschadigde software uitlezen en opnieuw programmeren in een andere nand geeft hetzelfde probleem . Door uitlezen wordt de software niet hersteld.

Daarom zei ik ook: hangt er vanaf wat het probleem is. Een softwareprobleem of toch een hardwareprobleem met schrijven naar de chip.

oke heb inmiddels contact opgenomen met de service.

is er toevallig iemand die een moederbord te koop heeft voor een kd49x8309c?

Ze hebben op hun website idd een emmc chip te koop welke is geprogrammeerd voor mijn sony kd49x8309c.

zo'n emmc vervangen is dat moelijk?

moeten er op de emmc soldeerballetjes aangebracht worden of eerst op de print?

maartenbakker

Golden Member

Zo aan de plaatjes te zien is het een BGA chip. De balletjes zitten er al op, maar ik zou hem niet uit de losse hand durven plaatsen. Ten eerste omdat ik nauwelijks ervaring heb met BGA, ten tweede omdat de chip fors oversteekt over de balletjes heen en ik denk dat hij met alleen hetelucht niet goed te plaatsen zal zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb zelf een hetelucht station en rosin flux en pcb cleaner(isopropyl) waarmee ik met succes wel is een smd(qfn) chip heb vervangen in een laptop.

Wat is de werkwijze van bga solderen?

Ik heb toch maar het moederbord gewisseld, doet nu weer maar de hdmi poorten werken helaas niet.
Ik zou de tv weer kunnen updaten naar de laatste firmware, misschien dat de hdmi poorten dan wel werken maar kans is dan dat het moederbord weer corrupt wordt.

is het mogelijk om een 1-894-595-12 sony moederbord te vervangen voor 1-894-595-11?

maartenbakker

Golden Member

Ik vermoed dat dat het nummer van de lege printplaat is. Je zult naar het nummer op het stickertje moeten zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zijn er toevallig mensen die een moederbord hebben liggen met de volgende typenummers?

Y210b300c
1-894-595-12
Kd49x8309c

Ben namelijk nog steeds zoekende naar een goed moederbord.

Chip vervangen zou kunnen maar dan werkt Amazon prime en netflix en chromecast built-in niet meer volgens de service.

[Bericht gewijzigd door marc1200 op dinsdag 23 maart 2021 21:04:56 (25%)

maartenbakker

Golden Member

Ik vermoed dat het juiste mainboardtype A2072550x is waarbij de X een letter A t/m D is. Het staat op een stickertje, stickertje kan op de print of op de tuner zitten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 23 maart 2021 22:35:31 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 maart 2021 21:01:51 schreef marc1200:

Chip vervangen zou kunnen maar dan werkt Amazon prime en netflix en chromecast built-in niet meer volgens de service.

Dat is op te lossen door Kodi te installeren als het goed is.

Uiteindelijk is de tv gerepareerd en werkt alles weer.

Ik heb de oude Emmc nand gedesoldeerd en opgestuurd naar mjk, ze hebben met de oude Emmc de nieuwe Emmc geprogrammeerd met behoud van Chromecast, Netflix en Amazon prime.

Nu de nieuwe erop gesoldeerd en de tv werkt weer volledig.

Bedankt voor de tips!