Radio erfstuk

Vraag en verzoek,heeft een van jullie een schema van deze radio de High Sensitivity 6 Band (Japan 403) uit Japan rond 1960,toestel heeft altijd goed ge speelt op 6v..de laste dagen ging het geluid achteruit het geluid vervormde en ging zachter spelen,de transistors in de eindtrap werden naar een half uurtje spelen ook heet,zag op mijn lab voeding na een half uurtje dan ook dat de ampere meter op liep naar bijna 1,9 amp,wat ik al vervangen heb zijn de condensators (zelfde waarde) nu blijft die een uurtje goed spelen daarna weer de zelfde klacht,transistors al na gemeten in de eindtrap maar geen afwijking te zien,toestel staat ook in het radiomuseum.org met als jaartal 1970? maar dat klopt niet was erbij toen mijn vader hem kocht op de auto markt in Apeldoorn in 1968..had daar al een mail heen gestuurd met het verzoek om een schema van dit toestel maar krijg geen reactie..zou graag de radio weer voor elkaar willen hebben..aandenken van mijn vader die luisterde altijd naar de 27mc band op deze radio,meten is weten maar in dit geval kom ik er niet achter wat er gebeurd en waarom die na nu een uurtje goed helder en hard spelen de zelfde klacht weer geeft..merk wel dat als ik mijn voeding niet hoger zet dan
4,5 volt,dat die zo waar de hele dag kan spelen zonder problemen maar toestel speelde altijd op 4 batt. van 1,5 v

Groetjes Jan

Arco

Special Member

Normaal gesproken staat er ook nog ergens een typenr op (iets van KTR1xxx)
Japan 403 is de fabrikant: Koyo-Denki

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Meestal bij deze radio's zit er een uitgangs elko in. Heb je deze ook al vervangen?

Op 24 maart 2021 13:18:04 schreef Arco:
Normaal gesproken staat er ook nog ergens een typenr op (iets van KTR1xxx)
Japan 403 is de fabrikant: Koyo-Denki

kom ik niet achter staat alleen onder kant op de radio in het leer gedrukt MADE IN JAPAN 403

Op 24 maart 2021 13:18:08 schreef akkie2:
Meestal bij deze radio's zit er een uitgangs elko in. Heb je deze ook al vervangen?

Ja is mede vervangen

Vermoed zelf het uit kleine trafotje 06-81 want die word dan ook warm,maar wil niet zo maar gaan spitten in de radio bedankt voor de snelle reacties..

Arco

Special Member

Als het trafootje warm wordt zal 'ie nog wel heel zijn. (anders werd hij ook niet warm meer... ;) )
Denk eerder een kapotte transistor of elco in de aansturing van de trafo, waardoor er DC op komt te staan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 maart 2021 13:23:30 schreef Hubie:
Misschien even contact opnemen met het transistorforum.

http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=15842

klopt heb er zelfs drie..op de kop weten te tikken..maar deze wil ik echt zo goed voor elkaar heben

maartenbakker

Golden Member

Radiomuseum.org heeft ook geen schema, zo te zien. Het jaartal 1970 staat met een dubbel vraagteken, dus is een schatting die meer dan 1 jaar kan afwijken. Dat klopt aardig met 1968.

Een probleem dat erger wordt als een apparaat langer aanstaat of warmer is, is doorgaans een papiercondensator (hier niet van toepassing) of een halfgeleider die wegloopt. Mogelijk de ruststroomstabilisatie of een van de eindtorren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 maart 2021 13:40:11 schreef maartenbakker:
Radiomuseum.org heeft ook geen schema, zo te zien. Het jaartal 1970 staat met een dubbel vraagteken, dus is een schatting die meer dan 1 jaar kan afwijken. Dat klopt aardig met 1968.

Een probleem dat erger wordt als een apparaat langer aanstaat of warmer is, is doorgaans een papiercondensator (hier niet van toepassing) of een halfgeleider die wegloopt. Mogelijk de ruststroomstabilisatie of een van de eindtorren.

Dank je voor mee denken maarten,heb hier nog wel een sloper liggen,de ander staat bij mijn kleinzoon op slaapkamer te spelen maar deze is mij bijzonder,denk ook dat het een balans eindtrap is maar had graag is willen meten voordat ik zomaar ging vevangen

Op 24 maart 2021 12:47:11 schreef broertje jan:
,de transistors in de eindtrap werden naar een half uurtje spelen ook heet,zag op mijn lab voeding na een half uurtje dan ook dat de ampere meter op liep naar bijna 1,9 amp,wat

laat de stroomopname nooit zover komen. de GE eindtorren vinden dat niet leuk en kan voor meer schade zorgen.

Tis een beetje een gooi in de verte, maar ik zit te denken aan de crossover correctie, als daar iets mis is kan ruststroom door de eindtrap best oplopen. Dan wordt alles warmer waardoor het nog gekker kan worden dan het al was. Zonder schema wel wat lastig te zeggen.

PE2BAS
Anoniem

Bij dat soort fouten is er helaas geen gouden tip.
Mij lijkt het op thermische drift van de eindtransistoren.
Iets wat bij Germanium nogal eens voorkomt.
Je kunt de eindtransistoren vervangen en/of eventueel de drivers als die dc gekoppeld zijn, of je kunt de dc spanningen meten. Bij het opstarten en na enige tijd. En daar een besluit uittrekken. Je kunt ook de transistoren uitsolderen en meten of er één overmatig lekt. Of als dat te riskant is, in circuit vergelijken.

Al die suggesties zijn gewoon gissingen. Hier is geen recept voor. Hier moet je gewoon foutzoeken. GD heeft wat dat betreft gewoon gelijk. Radio aanzetten met een bergje voltmeters aangesloten op diverse kritische plaatsen. En dan gewoon afwachten en kijken waar welke spanning wegloopt. Daar kun je dan de oorzaak van bedenken. Als je nulpunt van je balans eindtrapje wegloopt kan dat een van de twee transistoren zijn maar ook de transistor of diode die de biasinstellingen regelt bijvoorbeeld. En dat moet je dan uitvogelen.

Met een spuitbus kaltespray vind je de fout misschien wel sneller. Je kunt dan een component snel afkoelen. Herstellen de weggelopen waardes zich dan weer, dan heb je splinter te pakken.

Hugo Welther

Moderator

De TS is inmiddels ook op het transistorforum geland. http://www.transistorforum.nl/forum/

Heeft daar een schema van een KOYO met een vergelijkbare eindtrap gekregen. Waarschijnlijk is een NTC dood in de trafo gekoppelde eindtrap.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Anoniem

Oei, ik zei net dat er geen gouden tip bestond, maar de suggestie van ex-fietser betreffende kaltespray is er één.
Dat kan bij dergelijke fouten een héél handig hulpmiddel zijn om de fout te lokaliseren.

Een NTC lijkt me vreemd omdat de TS het fenomeen steeds na enige tijd
voorheeft. Een breuk in een NTC zou mi wispelturiger zijn, maar idd alles wat de dc instelling van de eindtransistoren beinvloedt kan de oorzaak zijn. Vanop afstand is het gokken, maar ik gok op de transistoren. (Het enige wat ik ooit gewonnen heb is een rundstong op een schaaktoernooi.)

een verlopen NTC (niet onderbroken) is een mogelijkheid, alhoewel dat zéér zelden gebeurd, zeker als die in de verf zit. (wat hier het geval is, zie foto transistorforum) . Maar normaal duurt het dan geen halfuur eer de eindtorren in avalanche raken. meestal is dat kwestie van enkele minuten maximum. Het zou me niet verbazen dat één van de 4 eindtorren onderbroken zit, en zeker gezien de stroom die er gelopen heeft. en dat is zéér nadelig voor de nog resterende torren, die krijgen nu meer ruststroom dan voorzien, en gaan dus dezelfde weg op..of af, een avalanche is altijd naar beneden :-)

Even een update,ga inderdaad 4 x 2SD77 ergens bestellen,kon via het schema nu goed zien hoe de eindtrap in elkaar zat, dank zij mee denken van Transisterforum,het schema was wel van een 5 bands maar het versterker gedeelte komt overeen..nogmaals mijn dank is groot aan jullie op dit forum voor het mee denken,hou jullie op de hoogte als ik die 2sds heb kunnen bestelen en vervangen in de radio..

vrg. Jan

vergeten

Golden Member

Pas op voor namaak!
De 2SD77 is een NPN germanium transistor daar kan je ook een AC127 of een 2N2430 voor gebruiken. Ook een AC187 zal de klus best klaren.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 24 maart 2021 20:28:42 (14%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 24 maart 2021 20:23:24 schreef vergeten:
Pas op voor namaak!
De 2SD77 is een NPN germanium transistor daar kan je ook een AC127 of een 2N2430 voor gebruiken.

Oke dank je,wat zal het beste zijn dan want zag ook dat er AC125 in kon..

Gr Jan

vergeten

Golden Member

Het is natuurlijk geen HiFi installatie dus allemaal goed, de AC187 is de "krachtigste".

De AC125 is PNP (verkeerde polariteit, die gaat in rook op) en heeft wat minder vermogen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 24 maart 2021 13:18:08 schreef akkie2:
Meestal bij deze radio's zit er een uitgangs elko in. Heb je deze ook al vervangen?

Juist meestal niet als er een uitgangstrafo in zit. Die Elko dient om DC weg te houden bij de speaker dat doet hier de trafo al. Het is een balans eindtrapje.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 24 maart 2021 21:22:50 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 24 maart 2021 20:23:24 schreef vergeten:
Pas op voor namaak!
De 2SD77 is een NPN germanium transistor daar kan je ook een AC127 of een 2N2430 voor gebruiken. Ook een AC187 zal de klus best klaren.

volgens mij horen er 2SBxx = PNP transistoren in. Is ook logisch, voor GE alloy types had pnp altijd de voorkeur, vlotter te maken.

Op 24 maart 2021 21:20:37 schreef vergeten:
[...]Juist meestal niet als er een uitgangstrafo in zit. Die Elko dient om DC weg te houden bij de speaker dat doet hier de trafo al. Het is een balans eindtrapje.

de trafo doet dat erbovenop ook, maar hoofdbedoeling van de trafo is voor push en de pull hetzelfde type transistor te kunnen toepassen, pnp's dus.

Op 24 maart 2021 20:27:43 schreef broertje jan:
[...]

Oke dank je,wat zal het beste zijn dan want zag ook dat er AC125 in kon..

Gr Jan

mij lijkt AC128 de beste keuze. na vervangen ga je de ruststroom moeten controleren. In deze radio zit geen regelpot voor de instelling ervan. Mischien moet die er dan wel bij.
Laat bij het testen alvast de radio niet zomaar op een voeding draaien zonder stroombegrenzing.

rustroom per koppel is normaal 3,5 à 5mA. hier zitten twee koppeltjes, dus ongeveer het dubbele, als de stromen zich keurig verdelen over de 4 transistoren. Daarom zijn ze best "gepaard".

Ook hier moet ik dat even recht zetten,aan u mijne heren..door mijn enthousiasme schreef ik 4x2sd maar het moet inderdaad 4x 2SB zijn,sorry nogmaals!

vrg.Jan