TNY274 van standby voeding ontploft - NAD C326

Ik heb een NAD C326BEE uit 2012 staan waarvan het switcher ic TNY274 van de standby voeding letterlijk uit elkaar geknald is. Hij is een poot kwijt en de hele bovenkant ligt eraf. De 3.15A apparaatzekering ligt er (daardoor) ook uit.

Behalve de kapotte TNY kan ik verder geen enkel defect meten. De componenten van de snubber C611, R615, D607 meten goed. Ook de omliggende componenten van de standby voeding meten goed. Met de versterker zelf is verder niets mis.

Hoe kan dit IC zo gewelddadig kaduuk gaan terwijl er verder met het toestel niets mis is? Kan door het uitschakelen van de trafo in het toestel een spanningspiek op de voedingslijn ontstaan?

Ik wil voorkomen dat ik een nieuwe TNY274 monteer en hij na 3 weken weer stuk is...

De overleden patient:

Schema:

EricP

mét CE

Er zal in de IC wel een FET gaan hemelen. Die doen dat meestal in sluiting. Kern trafo in verzadiging. Stroom loopt extreem op. Trafo kan daar wel (heel even) tegen. Het IC niet. De piek wordt waarschijnlijk goeddeels opgevreten door capaciteiten secundair, waardoor de schade daar beperkt is - of in jouw geval afwezig (of in elk geval niet te constateren).

Die TNY-reeks zie ik hier ff te vaak voorbij komen om er nog vertrouwen in te hebben. Enerzijds natuurlijk veel gebruikt. Anderszijds... je ziet ze hier wel heel vaak. Misschien is het chippie extreem gevoelig voor 'gebruik buiten spec' en gaat het direct fout als een ontwerper een beetje aan het randje zit. Piekje op het net en je zit over het randje.

De oplossing? Het is 'maar' 5V op weinig vermogen. Een traco of recom switchertje erin. En kijken of dat wel heel blijft. Of hetzelfde IC er weer in. Fingers crossed.

Dat gezegd hebbende... C611, C612, R615 en D607 zijn waarschijnlijk extreem belangrijk om pieken bij uitschakelen (het is tenslotte een switcher...) binnen de perken te houden. Ik zou ze tesamen met C615 ook gewoon vervangen. Zeker als je de specificaties in een service manual hebt. Desnoods uit de datasheet van de switcher.

[edit]Ik zit nog even naar D606 te kijken. Met dergelijke stromen kan het niet anders dan dat die ook een tik gehad heeft. Als het allemaal vrij robuust is uitgevoerd, dan is dat waarschijnlijk goed te overleven. Is dat niet zo, dan heeft die wellicht ook wat schade. De kosten zitten in het werk. Voor die paar dubbeltjes dat een gelijkrichter kost, zou ik 'm - al is het waarschijnlijk overbodig - toch meenemen als ik spulletjes moet bestellen. Dat heeft niks met 'kapot component zoeken' te maken. Wel met een schot hagel om alles te treffen wat mogelijk ellende veroorzaakt om te voorkomen dat ik het ding nog een keer uit elkaar moet schroeven. Waarschijnlijk overbodig, maar goed overwogen luiheid.

[Bericht gewijzigd door EricP op vrijdag 19 maart 2021 11:02:19 (23%)

Op 19 maart 2021 10:33:00 schreef Semtexx:
Ik wil voorkomen dat ik een nieuwe TNY274 monteer en hij na 3 weken weer stuk is...

Als het weer fout gaat, dan is de levensduur niet rond de 3 weken, maar eerder rond de 20ms gemeten vanaf het inschakelen van de hoofdschakelaar.....

Het zou hier heel goed kunnen dat door een incidenteel spanningspiekje de boel (versneld?) slijt en op een gegeven moment kapot gaat. Bij de "hoofdvoeding" gaat er dan regelmatig nog een mosfet mee zodat als je alleen de mosfet of alleen het chipje vervangt mijn bovenstaande voorspelling klopt. Hier loop je het risico dat jou analyse: "alles d'r om heen doet het nog" wel klopt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 maart 2021 10:59:16 schreef EricP:

Die TNY-reeks zie ik hier ff te vaak voorbij komen om er nog vertrouwen in te hebben.

't is een klein chippie dat héél veel moet doen, en ook de sterkstroomkant. gaat het dus fout, dan sneuvelt die, gewoon omdat alles erin zit. maakt het tot een zwart schaap (hier letterlijk :-) ), maar dat is denk ik onterecht.

gewoon vervangen en kijken of het goed gaat.

fatbeard

Honourable Member

Je zou uit voorzorg een VDR van een geschikte waarde kunnen monteren over de AC aansluitingen van de brugcel, of een TVS over de bufferelko...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Gisteren heb ik de wisselstukken gekregen en gemonteerd. Getest met de gloeilamp in serie; die gaat gelijk voluit branden terwijl secundair nog niets is aangesloten.

Verder gedemonteerd en gemeten: het lijkt dat het flyback trafootje het ook niet heeft overleefd.
EricP zijn tip vind ik een hele goede: Ik ga een 5V moduul in de plaats zetten; ik denk dat dat goedkoper is dan een custom gewikkeld EE16 trafo bij NAD te bestellen. Aan de gebruikte elco's te zien zal deze niet veel stroom moeten kunnen leveren. Eerst maar eens meten met de labvoeding.

Arco

Special Member

Als die TNY of LNK switchers kapot gaan komt dat meestal door een slecht ontwerp. Ze kunnen niet tegen overspanningspieken.
Als je netjes een TVS erover zet aan de ingang gaan ze bijna nooit kapot (wij hebben er nog geen teruggehad en gebruiken ze regelmatig)

Toch zie je bijna nooit enige vorm van overspanningsbeveiliging bij die TNY/LNK's

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 24 maart 2021 09:41:35 schreef Semtexx:
EricP zijn tip vind ik een hele goede: Ik ga een 5V moduul in de plaats zetten; ik denk dat dat goedkoper is dan een custom gewikkeld EE16 trafo bij NAD te bestellen. Aan de gebruikte elco's te zien zal deze niet veel stroom moeten kunnen leveren. Eerst maar eens meten met de labvoeding.

Mee eens, je kunt eens kijken naar iets als een Meanwell IRM-01, die zijn best betaalbaar en te krijgen bij bijvoorbeeld TME: IRM-01-05. Die hebben ook een beetje marge, blijkbaar tot 305VAC. Er zijn ook zwaardere versies mocht de stand-by stroom toch erg groot blijken.

Eén vraag heb ik nog: na testen uitgevonden dat 5V daadwerkelijk te weinig is. Met de labvoeding aangesloten op 5VX doet de versterker het verder weer prima, maar deze moet op 5,7V staan voordat de processor daadwerkelijk reageert.

De standby voeding is 5,7 V. De oorzaak is dat de spanningsval over D132 gecompenseerd moet worden zodat de processor 5V krijgt.

De spanning van de standby voeding wordt op +5VX gelegd. (5V7, vermoed ik daardoor).

De 5V hoofdvoeding voor de processor wordt door de 7805 icm. D133 ook op 5,7V gebracht.

Het is mij onduidelijk wat het nut van D132 is? Om te voorkomen dat secundaire capaciteiten de regelaar kapot maken, kan er toch ook een diode over de regelaar gezet worden? Waarom wordt de spanning op 5,7 V ingesteld om vervolgens over de diode er weer 5V van te maken?
Met 5V op de 5VX lijn werkt het toestel niet; ik kan dus geen meanwell/traco/recom AC/DC converter gebruiken zonder deze te modificeren.

Kan ik D132 en D133 weglaten, en desnoods de capaciteit voor de 7805 vergroten?

de echte functie van D132 valt in dit stukje schema hier niet te ontwaren. Dus je denkt .. weglaten.. echter, hoogst waarschijnlijk is dat is om latchup problemen verder in de schakeling te voorkomen. sommige schakelingen/ IC's houden er niet van dat één 5V aanwezig is zonder de andere, vandaar. Laten zitten, of neem een abonnement op dit forum :-)

vergeten

Golden Member

Nee. :)

Met de labvoeding aangesloten op 5VX doet de versterker het verder weer prima, maar deze moet op 5,7V staan voordat de processor daadwerkelijk reageert.

Als je D133 weglaat dan wordt "+5VX" echt 5 volt en geen 5,7v wat hij nu is. Je schrijft dat hij niet werkt op 5 volt dus je geeft zelf het antwoord al een beetje.

D132 is er om de 5,7 volt weer naar ±5 volt te brengen.
Wat er aan de "+5v" hangt (???) lijkt kritisch, maar dat valt wel mee o.a. de main power relaisspoel (RLG01-A) wordt ermee gevoed.
C197 zit er om eventuele spanningsvariaties aan de uitgang van de 7805, te ontkoppelen, zo wordt "+5V" wat stabieler.

Zie de servicemanual.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Is vervangen van D133 en D132 door een 1A schottky diode een optie? D132 is een GS1G; volgens mij een huis-tuin-en-keuken diode met een spanningsval van ongeveer 0,7V. Bij iets meer spanning op de 5V lijn vanuit de standby voeding werkt de processor gewoon.

Nu meet ik 4,3V op de 5V lijn in standby, en met een schottky ipv de GS1G zal ongeveer 4,7V overblijven, wat voor de processor genoeg is om betrouwbaar te werken.

De GS1G is een 600V type, is dat vanwege genoemde latch-up effecten?

Kruimel

Golden Member

Het originele schema toont een 4,7V zener in serie met een optocoupler, dus ik denk dat de spanning standaard 5,9V zal zijn geweest (IR diodes hebben meestal een 1,2V doorlaatspanning).

Hoe kom jij nu aan spanning op de 5V lijn dan? Kan je er niet gewoon de juiste regelaar monteren (6V bijvoorbeeld)? Ik vermoed dat de diode bedoeld is om het terugvoeden van stroom naar stand-by componenten te voorkomen. Je kunt er een Schottky tussen zetten, maar dat scheelt weinig spanningsval, die zitten meestal wel op 0,3-0,4V bij redelijke stromen.

Op 24 maart 2021 21:41:03 schreef Kruimel:
Het originele schema toont een 4,7V zener in serie met een optocoupler, dus ik denk dat de spanning standaard 5,9V zal zijn geweest (IR diodes hebben meestal een 1,2V doorlaatspanning).

Hoe kom jij nu aan spanning op de 5V lijn dan? Kan je er niet gewoon de juiste regelaar monteren (6V bijvoorbeeld)?

Ik heb de componenten van de standby voeding gedemonteerd en met de labvoeding 5,7V tussen +5VX en DGND aangebracht.

Daarmee werkt de versterker prima; hij schakelt gewoon in en reageert op de afstandsbediening. Zodra de versterker ingeschakeld is, neemt de 7805 de 5V voeding over en kan de labvoeding eraf totdat ik het toestel uitschakel.

Ik zoek als vervanging voor de standby voeding nu zoiets als een traco/recom/meanwell switchertje van ca. 1W. Alleen vind ik die in 3,3V, 5V en 12V, terwijl ik 5,7-5,9V voor nodig heb om de rest van het schema origineel te laten. Die kleine switchertjes zijn dicht of ingegoten en 5V red ik het niet mee. Andere optie is een telefoonadapter openmaken en aanpassen zodat hij ongeveer 5,7V levert of een open frame switcher daarvoor aanpassen.

Kruimel

Golden Member

Ok, je hebt getest dus met de labvoeding, wat voor stroom gaat het om? Een 6V voeding is lastig, ik kon zo snel geen geschikte vinden. Met een beetje geluk kan je aan een 5V lader komen met opto-feedback, want die kan je aanpassen en die hebben meestal ook een redelijk laag stand-by verbruik. Helaas kan je dat pas zien als je hem open hebt. Een paar jaar geleden heb ik eens een Action lader open getrokken, en daar zat een optocoupler in. Toen ik dat een jaar later opnieuw deed was het ontwerp aangepast om primair de spanning te meten. Er is dus geen pijl op te trekken.

Gelukkig zijn laders tegenwoordig redelijk goedkoop, dus ik zou een paar merkladers kopen en die open trekken, is waarschijnlijk goedkoper dan een bron vinden van een compacte converter. Je kunt eens kijken in de laders op lygte-info.dk: USB equipment. Je kunt zien welke laders die hij uit elkaar getrokken heeft een optocoupler hebben, al is het grootste deel van zijn repertoire ongeschikt.

Arco

Special Member

Trafootje + 7806: ben je voor 2.5 euo klaar... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Haha, ja dat is zeker een optie. :) Dat is anno 2021 niet echt superchic, maar het lost wel het probleem op. Bijkomend voordeel is dat een 50Hz trafo bestendiger is tegen netspannignsvervuiling.

Ik heb nog wel even zitten te kijken of ik zo snel een verkrijgbare merklader kon vinden waarvan is kon bevestigen dat er een optocoupler in zit, en dat is helaas toch best lastig.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 25 maart 2021 12:57:38 (13%)

Arco

Special Member

Het interesseert me nooit of iets 'superchic' is, maar of iets qua functionaliteit en eenvoud voldoet...
Maar een SMPS versie kan ook: Vigortronix heeft ze in alle spanningen, ook 6v. (als ze de juiste spanning niet hebben willen ze die ook nog wel maken)

https://nl.farnell.com/en-NL/vigortronix/vtx-214-001-106/ac-dc-conv-fi…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 maart 2021 11:33:46 schreef Kruimel:
Ok, je hebt getest dus met de labvoeding, wat voor stroom gaat het om? Een 6V voeding is lastig, ik kon zo snel geen geschikte vinden. Met een beetje geluk kan je aan een 5V lader komen met opto-feedback, want die kan je aanpassen en die hebben meestal ook een redelijk laag stand-by verbruik. Helaas kan je dat pas zien als je hem open hebt. Een paar jaar geleden heb ik eens een Action lader open getrokken, en daar zat een optocoupler in. Toen ik dat een jaar later opnieuw deed was het ontwerp aangepast om primair de spanning te meten. Er is dus geen pijl op te trekken.

De stroom is echt minimaal. De labvoeding die ik heb gebruikt heeft een 0.1A resolutie op de digitale meter, en die heb ik niet eens zien uitslaan. Een 1W voeding zal waarschijnlijk al volstaan. Ergens in een rommeldoos heb ik nog een heleboel 5V telefoonladers liggen. Als die een TL431 of zener met optocoupler gebruiken, kan ik daar vast eentje van aanpassen. Helaas is in de versterker weinig ruimte. Een trafootje en 7806 gaat qua ruimte nog lastig worden. Een printje uit een telefoonlader kan ik staand nog kwijt.
Ik zal in het weekend de rommeldoos eens uitgraven en meld me dan weer.

Arco

Special Member

Beide oplossingen (vigortronix en gewone trafo) hebben de grootte van een flinke dobbelsteen, die kun je (op foto's te zien) toch makkelijk kwijt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De vigortronix is een prachtige optie maar in backorder - een kleine printtrafo heb ik niet liggen. Ik laat het als optie nog wel open. Bij Ali zie ik meerdere 6V open frame smps'en, maar of die deugen (+verzendtijd)?

Een 12V/1W switcher met een 7805+diode/7806 erachter is ook nog een optie.

Arco

Special Member

Trafootje: https://www.tme.eu/en/details/tez1.5_d_7.5-7.5v/pcb-transformers/breve…
Okaphone heeft de Vigortronix ook: https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=485921

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 25 maart 2021 13:41:34 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Daarom ben ik zo blij met dit forum :)
Niet alleen goede oplossingen, maar ook goede adressen waar de stukken te koop zijn. Voor zo'n prijs ga ik niet lopen tobben, zo ga ik t bestellen en bouwen.

De C326BEE is gerepareerd en leeft weer!
Nogmaals veel dank aan iedereen die aan dit topic heeft bijgedragen!