Radio erfstuk

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Modedit:
Offtopic

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 28 maart 2021 16:11:33 (95%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
vergeten

Golden Member

Modedit:
Offtopic

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 28 maart 2021 16:11:27 (90%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Er wordt weinig gemeten, veel gegist en uitgewisseld, allemaal geen resultaat. Toch is meten een van de zaken waarmee toestellen de fout ontfutseld kan worden. Ik heb het schema van het transistorforum hier naar toe gesleept.
Als dat overeen komt met de werkelijkheid, dan zou je kunnen beginnen met de thermistor kort te sluiten (A). Feitelijk krijgen de transistors dan geen bias meer en mogen derhalve niet meer geleiden. Ze mogen dan ook helemaal niet meer warm worden. Doe die test eens, dan komen we misschien wat verder.
Je kunt over de emitterweerstand (B) meten of de stroom (dus de spanning over de weerstand) nul wordt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dank voor het kopieerwerk, @buzzy. Maar wat een sch__tschema is me dat zeg! Het allerminste ware toch om aparte emitterweerstanden toe te passen voor de eindtorren, ipv eentje voor de vier samen?

Graag onderschrijf ik de tip om te meten en te meten en nog meer te meten - ook met kortgesloten thermistor.

@vergeten: ja in die sig van me zit eigenlijk zelfs een beetje Frans taaleigen, ik zal een grote revisie overwegen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

meten is normaalgezien idd aangewezen, maar er heeft 1,9A gelopen... dan zijn die torren wel gaar en worden best sowieso vervangen.

daarna verderzoeken en de tip om de stroom alvast sterk te beperken en een trimpot in te bouwen is al gegeven.

Op 25 maart 2021 21:00:44 schreef big_fat_mama:
. Maar wat een sch__tschema is me dat zeg! Het allerminste ware toch om aparte emitterweerstanden toe te passen voor de eindtorren, ipv eentje voor de vier samen?

aparte emitterweerstanden werd bij die GE eindtrapjes ( bijna )nooit toegepast, en was ook niet nodig.. ze zijn gepaard en hebben al een vorm van ingebouwde emitterweerstand..

[Bericht gewijzigd door kris van damme op donderdag 25 maart 2021 21:14:32 (68%)

Anoniem

Modedit:
Offtopic

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 28 maart 2021 16:10:50 (96%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Modedit:
Offtopic

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 28 maart 2021 16:11:07 (0%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Tja sorry heren dat mijn taal gebruk met schrijven achteruit is gegaan en dat ik spel fouten maak,maar naar een zware revalidatie mag ik blij zijn dat ik weer een beetje mag leven..vandaar dat ik met mijn hobby oude radios herstellen ben gestopt,gun dit echt niemand dus oordeel niet te snel over iemand..

Sine

Moderator

Natuurlijk moeten we niet zeuren over taal en schrijfwijze.

Nu nog de daad bij het woord voegen en we komen een heel eind.

Speciaal voor de (speciale)mensen die er ECHT niet mee kunnen leven heb ik de topic titel een spatie korter gemaakt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Modedit:
Offtopic

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 28 maart 2021 16:10:29 (92%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord