ombouw sennheiser ew100 mic naar andere frequentie

Door het ingebruik nemen van frequenties voor het 4G netwerk van oa KPN worden de frequenties van draadoze microfoons gestoord.

Ik heb een redeijk aantal van die mics in gebruik. Voor ik ze afschrijf, vraag ik me af, of iemand al eens onderzoek heeft gedaan of ombouw van de D-band naar ca 600 MHz mogelijk is, die vrij blijft voor dit soort gebruik.

Oplosssingen zijn zeer welkom.

Ed

ja daar zit ik ook mee,

heb ongeveer 4 jaar geleden 12 nieuwe setjes van audio technica aangeschaft betreft de 3031 serie.
de importeur heeft denk ik het magazijn maar gauw leeg verkocht en nu zit ik met de gebakken peren.
ook nog 2 set shure slx en 2 ulx setjes allemaal tussen 790.000 tot 820.000 mhz

is er iemand met ombouw ervaring oid dan houd ik me aanbevolen.
anders zijn ze tzt voor de hobbyisten onder ons,
voor de sloop te koop.

Ombouw zal wel mogelijk zijn, maar of het toegestaan is ?

Voor die draadloze microfoons mag dam wel een uitzonderin gemaakt zijn mbt. het vergunnings-regime, maar je zult wel met type-gekeurde apparatuur moeten werken. bij ombouw vervalt deze type-goedkeuring.

Daarbij is het de vraag of de eindtrapjes wel zo ver naar beneden afgestemd kunnen worden (van 800 MHz naar 600 MHz is wel een flink stuk.)

lijkt me dat de antennes speciaal zijn gemaakt voor 800MHz?

Als je 200MHz lager gaat zitten ben je dan niet je output power kwijt?

Bij deze gecondoleerd. De EW100 en ook de 300 systemen kunnen (volgens de info die ik heb ontvangen van Sennheiser), niet omgebouwd worden.
Zelf kun je dit al zeker niet. Enkel het 3000 en 5000 systeem kun je voor de hoofdprijs bij Sennheiser laten ombouwen en dan zit je vergunningtechnisch gezien ook goed. Als je er zelf aan gaat klooien is het zowiezo NIET toegestaan ze nog te gebruiken.

Wil je 100% zeker zijn, neem contact op met Sennheiser. Zelf kun je niks en krijg je zeker géén info van ze betreffende schema's etc.

Het is verdomd jammer maar er komt steeds minder ruimte voor draadloze microfonie en in-ear systemen. Nieuwste ontwikkelingen op dit moment zijn de mics/inears die op 2,4GHz werken. Is echter ook niet altijd ideaal in live- / podiumsituaties (zeker buiten niet).

Voor diegenen die meer willen weten over de nieuwe frequentie-indeling:
http://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/media-en-omroepen/pmse/ver…

En nog wat info, zojuist gevonden op een ander forum:
http://www.videomontageforum.nl/forum/ubbthreads.php/topics/133803/Tij…

Ik heb intussen een Sennheiser D1 microfoonset op 2.4 Ghz.
Met deze set is niet te werken bij een beetje drukke 2.4 Ghz Wifi.
Ze worden geleverd met 10 mw uitgangs vermogen maar word geadverteerd met vermogen van 10 tot 100mw. Heb contact gehad met Sennheiser en kreeg een reactie van dat in Nederland niet hoger mag 10 mw.
Volgens mij mag hier in Nederland 100 mw op de 2.4 Ghz.
Hoe denken julklie hier over?

mel

Golden Member

10 mW is maximum voor niet vergunningsplichtige zemdapparatuur.

Vroeger draaide die micros, ergens in de 35 MHz, als ik het goed heb..Is dat misschien iets?
En , als je geen licentie hebt, is het verboden om zelf iets aan zendapparatuur te modificeren,bouwen, met het oogmerk om het in gebruik te nemen.
Bouwen mag dus wel, maar gebruiken niet...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 december 2018 09:31:10 schreef Thehof:
Ik heb intussen een Sennheiser D1 microfoonset op 2.4 Ghz.
Met deze set is niet te werken bij een beetje drukke 2.4 Ghz Wifi.
Ze worden geleverd met 10 mw uitgangs vermogen maar word geadverteerd met vermogen van 10 tot 100mw. Heb contact gehad met Sennheiser en kreeg een reactie van dat in Nederland niet hoger mag 10 mw.
Volgens mij mag hier in Nederland 100 mw op de 2.4 Ghz.
Hoe denken julklie hier over?

Voor wifi is 100 mW, draadloze mic 10 mW

ik heb ze zelf in de 630 mHZ band 50mW , geen enkel probleem.

met lage zendvermogens zit je beter op een lagere frequentie, anders is het niet veel met afstanden iig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

@Test, dat is alleen als je door muren ed moet, line of sight verbindingen (zoals je meestal hebt met een setje mics) is dat amper van invloed.

Het probleem is de 2.4GHz band, die is compleet verzopen. Ook al kun je meer vermogen maken met je mics dan nog moet de ontvanger dat signaal maar uit die brei weten te vissen.
Ofwel, ik betwijfel dat meer power zin heeft.

mel

Golden Member

En diversity ontvangst heeft idd ook geen zin, iedere (wifi)zender schreeuwt om het hardst om voorrang te krijgen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

dan moet je niet te ver weg van de ontvanger gaan, kan me herinneren dat je ook ontvangers had waar een antenne van 1 meter uitgetrokken moest worden. dat was nog 90's spul, wrs op de 27mc band nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Dat was ook niks..
Ik meen me te herinneren, dat de portable reportagezenders van de NOS destijds een duplexverbinding hadden, op 150 en 70 MHz, en die draaiden met 10 Watt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Lage frequentieband pakken kan, alleen als je met 10 draadloze mics moet werken heb je al snel een probleem

code:


Totaaloverzicht frequenties voor draadloze microfoons
A	36,600 - 36,800
        37,000 - 37,200
        37,800 - 38,000
        38,200 - 38,400
        38,600 - 38,800	        10 mW e.r.p.	200 kHz	*1

B	37,480 - 37,600	        10 mW e.r.p.	50 kHz	*1

C	97,5 - 108	        50 nW e.r.p.	200 kHz	*3

D	195-202	                50 mW e.r.p.	200 kHz	*2

E	
        470-556 MHz
        558-564 MHz
        566-572 MHz
        574-580 MHz
        582-588 MHz
        590-596 MHz
        598-604 MHz
        614-791 MHz              50 mW e.r.p.	600 kHz	*2

F	823 - 826	         20 mW e.i.r.p. voor handheld apparatuur;
                                 100 mW e.i.r.p. voor apparatuur die op het  lichaam wordt gedragen

-
G	826 - 832	         100 mW e.i.r.p.		-
H	863 - 865	         10 mW e.i.r.p.		-
I	1785-1805	         20 mW e.i.r.p.voor handheld apparatuur
                                 50 mW e.i.r.p. voor apparatuur die op het  lichaam wordt gedragen

In 2020 gaat de boel weer aangepast worden
https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/microfoons---draadloos-ge…

In de ontvanger zit een PIC processor. Die kan opnieuw geprogrammeerd worden maar ik heb geen broncode dus gaat uitzoeken worden. Veder moet de VCO en de ingangskringen worden aangepast. Of alle processoren voor alle banden dezelfde software hebben en dat bandkeuze gaat met een paar diodes of doorverbindingen op de PIC-processor geen idee. Zou een 600 MC kastje moeten onderzoeken en de PIC zien uit te lezen, mits die niet is beveiligd en moeten vergelijken met een 800 Mc kastje. De zender is andere koek. Is allemaal SMD, de processor ook. Zie die maar eens er uit te halen en te herprogrammeren. Ook hier weer aanpassen VCO en filter. Over al dan niet toestaan geen idee. Ik heb een mobilofoon testset en kan harmonischen, power, modulatie, etc. alles meten. Zelfde als Agentschap Telecom zal doen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De startpost is acht jaar oud; de microfoons nog enkele jaren ouder. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org