Brommende pickup

Ik heb een Marantz Model 6150 met een rail in een kastje gebouwd, je kunt hem er dus uittrekken. Ondanks dat bromt de Marantz enorm. Bij wat veel volume kunnen de woofers het niet aan. Aangesloten op een Denon AVR 3212. Het geheel verplaatst naar de zijkamer echt waar nergens last van. Wat kan hier de oorzaak van zijn. Heb de pick-up op een ander stopcontact aangesloten in de woonkamer maakt helaas niets uit. De pick-up staat niet in de kast als ik hem gebruik. Wie kan mij hier mee helpen: aarde van de pick up is ok

Thevel

Golden Member

Aan de aansluitkabel naar de versterker zit een losse aarde draad.
Heb je deze draad met de metalen behuizing van de versterker verbonden?

Heb je de speakers ook op datzelfde kastje staan? Dan gaat hij rondzingen, de speler pakt het geluid op van de speakers.

Is het verplaatsen van het geheel met of zonder de luidsprekers ?

Met een dergelijke brom zal het wel een aardfout in de signaalkabel zijn. Zoals Thevel zegt een losse afscherming of misschien gewoon fout aangesloten.

Een MC of MD pickupelement heeft gewoonlijk vier aansluitdraden die elk appart zijn afgeschermd met een mantel. De afschermingen zitten aan elkaar op een centraal punt in de pickup. De signaal kabel naar de versteker heeft vijf draden waarvan er een de massa is. Daar zitten dan ook de massa's van de vier afschermringen op. De vier signaaldraden R+ en R- en L+ en L- zitten op een eigen aansluitpen van de vijf polige platte aansluit plug. Pas in de versterker zelf worden de minnen van het element bij elkaar aan de massa gehangen. Later werden die vijfpolige platte stekers drie polige dinpluggen of vijfpolige waar maar drie pennen van gebruikt werden. Het massa punt zat dan weer alleen in de pickup of de aansluitsteker.

Omdat het door verschillende standaards niet altijd gaat (de versterker heeft soms maar drie aansluitdraden in plaats van vijf) wordt hier altijd mee geknoeid en gehobby'd. Daar gaat dan vaak iets fout met als gevolg een onwijze brom.

Pfff, heb als 14 jarig ventje wat van dit soort kabeltjes zitten solderen. Werd toen erg handig in solderen met een onwijs grote pook aan hele kleine pokke draadjes en stekerpennen. Ik was ook erg handig in het oplossen van die eeuwige brom problemen. Ik deed dat solderen gewoon met een 100 watt bout zonder bril ondersteboven in het donker onder een grote stereo. En het lukte ook allemaal.

Is ook een vergeten techniek lijkt het wel. Ik zie nu mensen die din stekers op usb ingangen willen aansluiten en zo. En ze begrijpen helemaal niet dat dat niet gaat. Het is toch allemaal geluid? Jaja.

Hallo

De verplaatsing naar een andere kamer is zonder de speakers, natuurlijk andere aangesloten.
Totaal geen brom.

Aarde draad op een oog gesoldeerd voor de beste aarding, dus dat moet goed zijn.

De bedrading is door een toen nog bestaande HiFi zaak verzorgt, (uitstervend ras) een platte 3 polige kabel, de solderingen in de pu zien er prima uit. Nooit last gehad van een brom. Bij zacht volume hoor je geen brom, Alleen bij wat meer gaat hij erg brommen. Het rare is alleen in de huiskamer. Andere receiver geprobeerd AVR X4100 helaas hetzelfde. Ergens een magnetische veld?? ik weet het niet.

Ps. haal ik de aarde van de receiver een brom, bevestigen brom weg.
Dus aarde ok.

Is er in de woonkamer iets in de buurt wat brom-inslag kan veroorzaken?

Het lijkt op rondzingen, de naald pikt de trillingen van de speakers op.

Heb je de gnd wire van je draaitafel op je (voor)versterker aangesloten?

Aangesloten zoals foto.
Zal de speaker verder weg gaan zetten (als test) zou het kunnen zijn. zijn nog al Heavy Kef 102.4
word wel een hele klus, antwoord kan wat langer duren, moet dit doen als de vrouw niet thuis is. Rommel vind ze niet fijn. HA HA

Arco

Special Member

Is testen met een koptelefoon niet wat handiger als met boxen rond te gaan sjouwen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zou de aarde van een eventueel aangesloten CAI roet in het eten kunnen gooien?
In de andere kamer dan wellicht geen CAI aangesloten...

pa3gws

Golden Member

Bij deze draaitafel zit de RCA kabel vast.
Hou het vorkje van het aard kabeltje eens tegen de buitenmantel van de RCA plug.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Arco Nooit aan gedacht, dank.
Heb het probleem gevonden, Speakers te dichtbij, weggezet brom weg. Helaas speaker moet weer op zn plaats dus dan maar zacht draaien.
Een ieder bedankt voor het mee denken. Zo zie je maar met meerderen is een oplossing toch gevonden.
Gr

Semtexx

Golden Member

Ik heb bij de kringloop een dikke eikenhouten plank (van zo'n klein bijzettafeltje) gekocht. Daar heb ik spikes onder gemonteerd en daar staat de draaitafel nu op. Ik had hier ook last van en nu is het 100% weg.

Als je de kap eraf haalt ben je ook al 80 procent van de rondzinger kwijt.

Wij hadden vroeger een drive in show, ook altijd last van. hebben toen een betontegel op een paar stevige veren gezet en daar stonden de pickup op. Bij ons waren de bassen heel extreem natuurlijk, maar zoiets moet je eigenlijk verzinnen. de manier waar je het nu op hebt versterkt het probleem waarschijnlijk juist.

Op 26 maart 2021 10:42:36 schreef Semtexx:
... Daar heb ik spikes onder gemonteerd en daar staat de draaitafel nu op...

Die spikes zouden het probleem juist groter moeten maken. Immers, ze koppelen maximaal de plank met de ondergrond. Ontkoppelen doe je juist met dempers (zoals blokker hierboven schrijft). Ik denk dat in jouw geval de dikke plank het werk doet.

PS, er schijnt tegenwoordig ook een systeem te zijn waarbij de plaat optisch wordt afgetast met een laser. Het plaatje is daarbij ook veel kleiner en kan zelfs tegen een paar krassen. Helemaal digitaal. Misschien een optie. O-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 27 maart 2021 08:59:43 (22%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 25 maart 2021 00:01:32 schreef Thevel:
Aan de aansluitkabel naar de versterker zit een losse aarde draad.
Heb je deze draad met de metalen behuizing van de versterker verbonden?

Kan natuurlijk ook net andersom , bv een aard lus dat maakt ook brom ?

Op 25 maart 2021 07:18:47 schreef Ex-fietser:
Met een dergelijke brom zal het wel een aardfout in de signaalkabel zijn. Zoals Thevel zegt een losse afscherming of misschien gewoon fout aangesloten.

Een MC of MD pickupelement heeft gewoonlijk vier aansluitdraden die elk appart zijn afgeschermd met een mantel. De afschermingen zitten aan elkaar op een centraal punt in de pickup. De signaal kabel naar de versteker heeft vijf draden waarvan er een de massa is. Daar zitten dan ook de massa's van de vier afschermringen op. De vier signaaldraden R+ en R- en L+ en L- zitten op een eigen aansluitpen van de vijf polige platte aansluit plug. Pas in de versterker zelf worden de minnen van het element bij elkaar aan de massa gehangen. Later werden die vijfpolige platte stekers drie polige dinpluggen of vijfpolige waar maar drie pennen van gebruikt werden. Het massa punt zat dan weer alleen in de pickup of de aansluitsteker.

Omdat het door verschillende standaards niet altijd gaat (de versterker heeft soms maar drie aansluitdraden in plaats van vijf) wordt hier altijd mee geknoeid en gehobby'd. Daar gaat dan vaak iets fout met als gevolg een onwijze brom.

[bijlage]

[bijlage]

Pfff, heb als 14 jarig ventje wat van dit soort kabeltjes zitten solderen. Werd toen erg handig in solderen met een onwijs grote pook aan hele kleine pokke draadjes en stekerpennen. Ik was ook erg handig in het oplossen van die eeuwige brom problemen. Ik deed dat solderen gewoon met een 100 watt bout zonder bril ondersteboven in het donker onder een grote stereo. En het lukte ook allemaal.

Is ook een vergeten techniek lijkt het wel. Ik zie nu mensen die din stekers op usb ingangen willen aansluiten en zo. En ze begrijpen helemaal niet dat dat niet gaat. Het is toch allemaal geluid? Jaja.

Het kan ook zijn dat als men audio gaat aansluiten op een USB Stick , dat je dan de instellingen op de pc moet aanpassen en dat kan vaak lastig of moeilijk zijn ? Bij mij werkt dat heel goed. Ik heb een radio ontvanger in der huiskamer staan.

En boven staat de computer. Als ik dan wat pluggen omzet , dan kan ik op zolder waar de computer staat het geluid van de ontvanger via een mengtafel gewoon opnemen en dat gaat prima ondanks een audio kabel van een meter of 20 m kan veel meer zijn want er zit zelfs een lange verleng kabel tussen en nog geen enkele brom. Das mazzel hebben he.

Ik heb ook nog met een soldeerbout (dikke stift) van 80 watt ook die DIN pluggen zitten solderen en ja ook van die kleine draden , hou op zeg lang leve de TULP Plug (RCA)en een soldeer station van Weller met 50 watt en een fijne stift , soms met lichtloep , maar zonder en met leesbril lukt ook wel.