Ervaringen met Whirlpool SMO 658C/BT/IXL inductiekookplaat?

Turbokeu

Golden Member

De kookplaat en oven zijn binnen!
Netjes en gratis geleverd op het afgesproken uur.
De oven staat nog in de garage, de kookplaat ligt voorlopig op de keukentafel, half uitgepakt om te inspecteren op mogelijke schade (gedaan door de leverdienst).

Nog best zwaar zo'n inductiekookplaat!
Bijgeleverde documentatie ingekeken (elektrische aansluiting en inbouwvoorschriften).
Het viel mij op dat de kookplaat standaard bekabeld is voor één fase/230V (2 blauwe (L1/L2) aan elkaar, zwart + bruin (L3/N) aan elkaar, elk via adereindhulzen).
Ik ga deze omkableren naar de benodigde 3x230V (dus blauwe draden splitsen).
Gelukkig heb ik nog (ergens) adereindhulzen + tang liggen.

Morgen gaan mijn jongste zoon en ik ons wagen aan het uitslijpen/aanpassen van de bestaande nis in het granito werkblad.

Bevestiging: De kookplaat is geassembleerd in Italië.

Op 20 maart 2021 20:05:21 schreef Multivibbbbrator:
[...]

Heb bovenstaande logica van mensen nooit begrepen.
Als je een Miele of Siemens inductie koopt betaal je 1000-2000 maar heb je toch 10-20 jaar een top toestel met metalen valrand, 4 goede bedieningen, stille ventilatoren, stille inductie.

Miele is, in mijn ogen, de laatste 10-20 jaar (?) niet beter meer dan de doorsnee A-merken en hierdoor de dure investering niet waard (over Siemens wil ik het niet eens hebben).

Ik heb één goed Miele-toestel in mijn hele leven gehad: Een vaatwasser van 1975 die het tot in de beginjaren '90 uitgehouden heeft.
Kostte toendertijd nieuw wel 25.000BEF (in 1976 verdiende ik 17.000BEF/maand).

Ik heb het al meermaals verkondigd: Tegenwoordig maken ze alleen nog brol, alleen is de ene brol iets beter dan de andere en gaat de leuze 'Duurder is beter' niet echt meer op.
Witgoed kopen is tegenwoordig een loterij...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Blauwe splitsen???? Toch nog eens nalezen!!

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Turbokeu

Golden Member

Sorry, je hebt gelijk...

Het is zwart en bruin splitsen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik was buiten al aan het turen naar rookpluimen... :-) bij 3x230 valt het nog mee maar bij 3x400+N...

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 26 maart 2021 16:19:18 (30%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Turbokeu

Golden Member

Finished!

Zaterdagmorgen keuken leeggeruimd, samen met mijn zoon oude kookplaat en oven verwijderd, deuropeningen dichtgeplakt met plasticvellen, benodigde aanpassingen van de nisuitsparing afgetekend op het werkblad en de slijpschijf gestart (Bosch 750W + speciale diamantschijf voor natuursteen). Ronde R=10cm hoeken haaks geslepen en in de diepte ca. 3mm verbreed tot 48cm.
Ging als door boter maar dan wel met 'iets' meer stofontwikkeling... :)
Ik heb normaal geen grijze haren maar hier was mijn haardos helemaal wit/grijs gekleurd.

De oude Siemens kookplaat/oven-combinatie was aangesloten via een 3-fasige Perilex stekker maar er was ook nog een ongebruikte, apart afgezekerde, 2-polige WCD voorzien voor een aparte oven, perfect!
Enkel de Perilex stekker overzetten op de nieuwe kookplaat en klaar.
Voor de oven was het iets lastiger vermits het bijgeleverde snoer een halve meter te kort was (de WCD's bevinden zich in de hoek van de keuken, zo'n 60-70cm achter de inbouwnis).
Effe op zolder gaan neuzen en ja, vind ik daar nog een nieuw 2m lang UPS-aansluitsnoer (de dikke 2.5mm2 variant).
IEC-stekker afgeknipt, adereindhulzen gemonteerd en vervolgens netjes achteraan de oven aangesloten.
De nieuwe kookplaat is niet vergrendeld in de nis vermits de opening in de breedte origineel al 2cm te groot was.
Mede door het eigengewicht en de meegeleverde zelfklevende foamstrip ligt de kookplaat toch stevig in de nis.
De nieuwe oven is een 2-tal cm lager dan de oude Siemens waardoor er een (niet storende) spleet bovenaan aanwezig is.
Deze gaan we niet dichten (op de limiet afsluiten met een reepje gaas of roosterwerk) zodat de kookplaatventilator makkelijker de warmte kwijt kan.

Ik had voordien reeds een sneltest met een magneet uitgevoerd op een aantal pannen/kookpotten om te controleren of ze inductie-compatibel waren.
Ik wist hierdoor dat o.a. de 'Action' pannen/potten en andere alu pannen/potten zeker niet meer bruikbaar waren maar ik was er niet op voorbereid dat mijn volledige serie inox Lagostina pannen/potten en mijn Aldi 10/12/16cm kookpotjes met dikke bodem ook niet compatibel waren...

Dus op naar de winkel waar we gelukkig op een promo vielen: 5 Zwilling inox kookpotten voor 149€ i.p.v. 249€.
We komen er dus goedkoop van af vermits we in de eerste plaats aan Demeyere kookpotten dachtten (één kookpot van Demeyere kost gemiddeld 100 à 250€).
In de winkel viel mijn oog tijdens het rondkijken ook nog op 20cm ronde platen met steel van Baumalu (zogenaamde induction converters) om onder niet-compatibele pannen/potten te gebruiken op een inductiekookplaat.
Thuis geprobeerd en het werkt, alleen is de opwarming nu wel indirect/trager. Ik kan dus voorlopig toch nog een aantal van mijn oude favoriete niet-compatibele kookpotten blijven gebruiken.

Anecdote: Ik wist van de buurvrouw dat er in 2009 (correctie: 2002) tijdens hevige stortbuien een overstroming in de straat voorgekomen was (de enige in de 50 jaar dat ze er woont).
De reden was het zwaar overlopen van een nabijgelegen spaarbekken van de autosnelweg en het toenmalig slecht onderhoud van de gracht (50m verder in de straat) die het overtollige water moet afvoeren.
Het modderwater stroomde vanuit de weiden en velden rechtover massaal in de straat en stond kniehoog.
Bij de buurvrouw en andere buren liepen alle kelders onder tot quasi aan het gelijkvloers (bij de meeste oudere huizen hier ligt het gelijkvloers hoger dan de straat), dus gelijkvloers geen schade maar wasmachines/droogkasten/stookketels/boilers e.a. in de kelder totaal onder water...
In ons huis is het gelijkvloers maar een 30cm hoger dus stond er 20-25cm modderwater (er is in dit geval gelukkig geen kelder) en ook de volledige tuin. De doorgang tussen ons huis en dat van de buurvrouw was één kolkende rivier.
Sindsdien onderhoudt de gemeente jaarlijks de gracht.

Bij het opruimen van het stof en de spinnenwebben achter de keukenkast merkten we inderdaad dat de naakte bepleistering tot op ca. 25cm hoogte bruingekleurd was. :o
Ik heb trouwens een aantal originele foto's van de buurvrouw van tijdens de overstroming ingescand tot PDF-formaat.
Had ik niet graag meegemaakt...

Tot slot:
Vòòr:

Na:

Klaar voor het containerpark:

Weer een afgewerkt projectje dat ik mag afstrepen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
maartenbakker

Golden Member

Keurig resultaat! Ook goed om te weten dat die speciale plaatjes bestaan.

Op 26 maart 2021 13:36:38 schreef Turbokeu:

Bevestiging: De kookplaat is geassembleerd in Italië.

Leuk om te weten. Heb je de eerste 6 cifjers van het serienummer zodat ik de fabriek/het land eraan kan koppelen en de productiedatum bevestigen? Als het je niet uitmaakt mag de hele servicesticker ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Bedankt Maarten !
De 20cm 'induction converters' (in het Frans: Disque relais pour induction) zijn iets aan de grote kant voor onze 10/12cm kookpotjes maar we zullen wel iets passend vinden.

Deze 10/12cm kookpotjes zijn onze meest gebruikte kookpotten (voor 2 personen): 1 grote aardappel of 2 kleinere, een handvol groenten in elk een kookpotje, en een stukje vlees (200-250g max) in een 20cm braadpannetje.

Ziehier een foto van de servicesticker:

Intussen probeer ik gewoon te worden aan de bediening en gebruik van een inductiekookplaat...
De 2cm-spleet boven de oven lijkt nuttig te zijn: Als er 2-of meerdere zones in gebruik zijn op hoger vermogen voel ik duidelijk met mijn lippen warme lucht uit de spleet blazen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Nette Upgrade Turbokeu!! Dat andere was IDD flink gedateerd en oudbollig. Nou ja, ook weer een knappe pannenset!!

Voor de grap: wat voor FD nummer heeft oude kook plaat/ oven?? Vermoed ergens begin 80 eind 70??

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 28 maart 2021 19:08:43 (31%)

Op 28 maart 2021 19:07:21 schreef smd:
Nette Upgrade Turbokeu!! Dat andere was IDD flink gedateerd en oudbollig. Nou ja, ook weer een knappe pannenset!!

Voor de grap: wat voor FD nummer heeft oude kook plaat/ oven?? Vermoed ergens begin 80 eind 70??

nou, medio/eind 80's zou me ook niet verbazen..

en idd die pitten zien er behoorlijk gaar uit idd. als de oven toch te los erin zit, tik een latje langs de zijkant en je kunt de oven daar weer op vastzetten aan de voorkant.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 28 maart 2021 17:53:10 schreef Turbokeu:
Ziehier een foto van de servicesticker:
[bijlage]

Ik zou gokken dat het ding bij Indesit vandaan komt, of uit een recent geopende nieuwe fabriek.

Er staat een kennelijk Indesit artikelnummer op de plek waar bij Whirlpool altijd het servicenummer stond. De fabriek is in het serienummer gecodeerd als 90, een hoog nummer dus mogelijk een recente aanwinst (uit fusie of nieuwbouw). De fabricagedatum is week 5 van 2021.

Het Whirlpool servicenummer is naar rechtsboven verhuisd en begint met 8699 (oftewel ze zijn uit de correcte 12NC's gelopen en delen nu nummertjes met een eigen betekenis uit, uit een reeks die bij Philips wat anders betekent).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Op 28 maart 2021 19:07:21 schreef smd:
Nette Upgrade Turbokeu!! Dat andere was IDD flink gedateerd en oudbollig. Nou ja, ook weer een knappe pannenset!!

Voor de grap: wat voor FD nummer heeft oude kook plaat/ oven?? Vermoed ergens begin 80 eind 70??

Dank U!
Ik kan het FD-nummer niet meer (volledig) lezen maar de hele keuken is geïnstalleerd in 1992 bij de bouw van het huis.

Op 28 maart 2021 22:05:08 schreef testman:
[...]

nou, medio/eind 80's zou me ook niet verbazen..

en idd die pitten zien er behoorlijk gaar uit idd. als de oven toch te los erin zit, tik een latje langs de zijkant en je kunt de oven daar weer op vastzetten aan de voorkant.

De oven past zijdelings perfect in de nis (de 2 bevestigingschroeven schroeven netjes in de zijwanden), alleen is de nieuwe oven een 2-tal cm lager (de oude had bovenaan ook de bedieningsknoppen voor de kookplaat).
Tussen de bovenkant van het bedieningspaneel van de nieuwe oven en de onderkant van het granito werkblad is er dus een 2cm spleet die niet opvalt maar er wel degelijk is.
Eerst dachtten we deze af te sluiten met een gebeitst latje maar voor een betere luchtcirculatie voor de koeling van de kookplaat gaan we het maar zo laten.

In de keuken is er nog een Siemens inbouwmicrogolfoven van hetzelfde bouwjaar die ook zijn beste tijd gehad heeft.
De deurontgrendelingsknop werkt ca. één keer op drie, met een tik van de vuist op de juiste plek op de deur lukt het dan wel.
De mechanische timerknop is daarbij onbetrouwbaar voor tijden onder één minuut en het gebeurt soms dat wanneer we een halve minuut instellen (om bvb. een take-away burger bij te warmen) dat er een schrikwekkend geluid als van een vlamboog optreedt. Bij langere tijden is er geen enkel probleem.

Het verwondert me trouwens dat inbouwmicrogoflovens (geen combi's) zoveel duurder zijn dan standaard opbouwmodellen.

Wat betreft de inductiekookplaat, het begint aardig te lukken.
Nog wat pielen met de vermogensinstellingen voor diverse gerechten maar de smartzones zijn toch echt een plus met kleine kookpotten.
De 4 kookzones zijn elk onderverdeeld in 2 horizontale kleinere zones.
Voor grote kookpotten plaats je deze in het midden tussen de 2 halve zones, kleinere kookpotten zet je links of rechts op een kookzone of met zijn tweeën op elk hun halve zone, de kookplaat detecteert waar de kookpot zich bevindt en warmt enkel het juiste halve gedeelte op.
Elke kookzone kan gecombineerd worden met hele/halve aangrenzende vertikale of horizontale zones (flexzones) voor rechthoekige/ovale kookpotten. Het is zelfs mogelijk de 8 halve zones als één enkele grote zone te gebruiken (dus met één enkele sliderbediening). Ik denk daarbij aan een grote paellapan.
Nog vele andere opties die we waarschijnlijk nooit of zelden zullen gebruiken (6th Sense knop), ik moet er nog enkele uitproberen.
De instelbare timer per kookzone is dan wel weer nuttig.

Het grootste ondervonden nadeel tot nu toe is dat je ècht alles ziet op de glasplaat (vingerafdrukken, vegen, spatten), je bent continu aan het poetsen waarbij de kookplaat dan nog regelmatig het (vochtig) poetsen aanziet als commando's op het bedieningspaneel en dan tegenpruttelt door een tijdje te piepen (zelfs uitgeschakeld/vergrendeld).

Nu nog de microgolfoven en de lelijke dubbele inox vaatwasbak (door composiet?) + kraanwerk vervangen en de keuken ziet er weer 10-15 jaar jonger uit.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

IDD een goedkope upgrade dan.. 1992 hadden ze wel een oude look nog...

Turbokeu

Golden Member

Naar aanleiding van de installatie van onze Ecobulles CO2-waterverzachter op 12/02/21 (zie mijn reply hier in ditzelfde topic) wou ik graag enige feedback i.v.m. onze ervaringen geven (we zijn nu bijna 8 maand en 24 kuub water later).

De enige situaties waar we zichtbaar kalkafzetting kunnen opmerken/controleren zijn op inox kranen/perlators en koffiezetapparaten/waterkokers.
Ons actueel koffiezetapparaat is een Severin Caprice aangekocht op 05/05/21.
Sindsdien hebben we nog nooit het toestel moeten ontkalken en blijft alles kalkvrij waar voordien het glas van onze wijlen Philips Café Gourmet ondoorzichtig wit werdt en we moesten ontkalken na een week door kalkafzettingen.
Het CO2-verbruik/m3 water ken ik nog niet, volgende week begint mijn jaarlijks verlof (1 maand!) en ga ik de CO2-fles eens wegen (netto 10kg vloeibaar CO2).

De smaak van het ontharde water is niet merkbaar veranderd, het doet ons wel plezier te horen/te lezen dat Natriumbicarbonaat goed is voor onze gezondheid en minder schadelijk voor onze planten (i.t.t. de overmaat aan Natriumionen met hars/zout gebaseerde waterontharders).

Ondertussen hebben twee collega's ook elk hun Ecobulles Expert laten installeren, tot volle tevredenheid.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"