Lekstroom 22 mA

Beste leden,

Ik heb een installatie met een te hoge lekstroom. Het betreft een machine met 3 elementen van 500watt en 1 motor aangestuurd met een frequentieregelaar. Omdat ik niet zo gemakkelijk een isolatie weerstandsmeting kan doen heb ik een reële lekstroom meting gedaan met mijn fluke lekstroomtang. Nu meet ik 22 mA. Dit mag volgens mijn NEN3140 boek max 7 mA zijn. De meting heb ik verricht op de ingaande voedingskabel om de fasen en de nul. Ik heb getracht de lekkage op te sporen maar ik meet geen duidelijke oorzaak. Ik heb de motorkabel gemeten en de elementen afzonderlijk.
Uiteraard zitten er contactors in voor de lijnspanning en voor de elementen. Hier heb ik achter gemeten, gemiddeld 65Kohm en de motor >200 Mohm. Zie ik iets over het hoofd of doe ik iets toch niet goed? Ik gebruik tevens een metrel 3309bt voor mijn beschermingsleiding maar deze kan ik niet gebruiken voor de isolatieweerstandsmeting ivm de lastscheiders, vandaar mijn reële lekstroom test.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja, en wat nu?
F.O. heeft veelal een behoorlijke lekstroom.
Welk merk en type?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 29 maart 2021 23:17:36 (100%)

65kohm is erg laag, is dat gemeten in koude toestand of opgewarmde toestand? een fo heeft idd veel lek, maar als de elementen uitgeschakeld kunnen worden en je meet de lekstroom dan weet je waar die vandaan komt, elementen of de motor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Die lekstroom is heel normaal. Als je hem lager wil moet je het filter weghalen en het ingebouwde filter verwijderen/uitschakelen.

En dan een low leakage filter installeren.

Een installatie met veel drives komt altijd boven jouw "maximum". Dat maximum is dus gewoon onzin uit een flutnorm.
Negeren kan ook. Als ik een machine check maak alleen notitie van een lek conform de specificaties van de drive en/of filter.Zolang de aarde vast zit is er niks aan het handje.

Dat dacht ik idd ook. Mijn pe leiding is 0.03 ohm. Ik heb inderdaad een aantekening gemaakt ervan in het rapport.
Er hangt 1 omron j1000 in. Ik weet dat fo's veel lekstroom kunnen hebben, hier was ik mij dan ook van bewust. Ik heb een lijn draaien met 10 j7 minis erin en die heeft per fo gemiddeld 1.35 mA. Maar bij deze kon ik het niet terug relateren naar de fo. Motor gemeggerd >200Mohm. Alleen de 3 elementen gemiddeld 65K. Ik weet dat ik met deze elementen dan max 7mA mag hebben volgens nen3140. Vandaar dat ik begon te twijfelen wat ik er mee aan moest. Hartelijk dank voor de reacties. Dit stel ik erg op prijs. Ik moet vanaf dit jaar de keuringen gaan verrichten aan onze vaste installaties en wil dit graag zo goed mogelijk doen. Vandaar dat ik jullie hulp heb gevraagd. Alle info en vakkennis is daarom van harte welkom.
Wij hebben geen extreme situaties daarom ging ik er al een beetje vanuit dat als ik het goed documenteer en zorg dat mijn beschermleiding in orde is ik niets heb te vrezen en het bij deze machine zo kan laten.

Je hebt het over 3 elementen van 500 watt.
Zijn dat verwarmingselementen ?
Wat doet je isolatie weerstand als je deze elementen loskoppelt.

GJ_

Moderator

Als die elementen 65K meten kan dat die 22mA natuurlijk niet verklaren.

Die J1000 echter heeft een Schaffner of een Rasmi met een lek die kan variëren tussen de 1 en de 40mA, afhankelijk van het type. Als ik hier een manual opentrek is 20mA voor een standaardfilter ook helemaal niks speciaals.

@hd13 Het betreffen de 3 verwarmingselementen van een flowpacker, gemeten in koude toestand, daar de machine niet in gebruik was. ik zal dit morgen nameten en mijn bevindingen delen.

@GJ_ Als ik vragen mag. Hoe pakt u het precies aan met de keuring van een vast opgestelde machine? Bijv. Een flowpacker of een lijn met meerdere aangedreven rollenbanen, ontstapelaar en palletizer.

Gezien de frequentieregelaars en vele contactors ben ik van mening dat ik deze niet kan meggeren. Mits ik alles na de lastscheiders megger en of de motoren loskoppel van de fo's.

Ik neem de taak over van iemand anders. Die persoon sluit de fasen en nul kort na de werkschakelaar en meggert. Iets wat mij triggert omdat je dan niet de volledige installatie meet. Motorbekabeling, motoren etc. Hierop ben ik op onderzoek uitgegaan en ontdekte idd dat dit niet de juiste manier van keuren is omdat veel bekabeling ongecontroleerd blijft. Ik heb het handboek voor i&wv en handboek nen3140 aangeschaft en ben deze aan het bestuderen. Ik heb reeds een certificaat voor het keuren volgens nen3140 maar moet de installatie verantwoordelijke gaan worden aan het einde van het jaar. En tot die tijd sta ik de huidige iwv'er bij met het keuren van ons machinepark. Maar ik ben het niet eens met de manier van handelen van deze persoon. Ik heb hem hier op gewezen en nu bedient hij klakkeloos contactors tijdens het meggeren om te zien of er afwijkende metingen zijn. Iets wat mij niet de juiste wijze lijkt. Vandaar dat ik er ingedoken ben om tot de juiste werkwijze te komen.
Ook gebruikt hij 42v als maximale aanraakspanning Vmax (waarmee hij dan tot een maximale aardweerstand komt.. bijv 1.68 ohm) Dit kan ik nergens terugvinden. Wel de 50 of 110 volt of 0.25 mA voor data apparatuur. Ook spreken ze over tot 1 ohm afhankelijk van de lengte van de aardleiding.Maar om te voorkomen dat ik door de bomen straks het bos niet meer kan zien besloot ik mijn hulpvraag hier neer te leggen.

Afgelopen vrijdag had ik een kapotte fo (plotseling in OC bij de minimaalste output) na zijn keuring, hetgeen mij ertoe bracht nog intensiever te zoeken naar de juiste antwoorden.

Wij hebben veel samengestelde lijnen. Opvoerband, weger, verpakkingsmachine (met of zonder krimptunnel), checkweger (bizerba's), afvoerband, palletiser of uitkomend op een draaitafel en sommigen ook een ontstapelaar aan het begin van de lijn. En om te voorkomen dat ik het verkeerde aangeleerd krijg (wat mijninziens nu gebeurt) ben ik op zoek naar de juiste werkwijze. Ik hoop dat u mij hier wegwijs in kan maken. Mbt werkwijze en te meten waardes.

Nogmaals bedankt voor de feedback en het meedenken, dit waardeer ik echt!

GJ_

Moderator

Op 31 maart 2021 19:52:18 schreef Pyroman420:
@GJ_ Als ik vragen mag. Hoe pakt u het precies aan met de keuring van een vast opgestelde machine? Bijv. Een flowpacker of een lijn met meerdere aangedreven rollenbanen, ontstapelaar en palletizer.

Ik keur niet, ik controleer. En ik heb toevallig vandaag nog een splinternieuwe machine gecontroleerd met dik 250mA lekstroom. Die kun je niet afkeuren want alles is in orde. Ik check wel de aardweerstand, want die is tamelijk belangrijk met zo'n lek.
Meggeren van een hele machine doe ik niet, dat risico neem ik niet.

Ik ben erg benieuwd wat een 3140 keurmeester doet met een 250mA lek. Een nieuwe machine van enkele tonnen stilleggen? Denk het niet.

Op 31 maart 2021 19:52:18 schreef Pyroman420:
Afgelopen vrijdag had ik een kapotte fo (plotseling in OC bij de minimaalste output) na zijn keuring, hetgeen mij ertoe bracht nog intensiever te zoeken naar de juiste antwoorden.

Hiervoor zou je voor de veiligheid kunnen testen met 250V isolatiespanning (als je tester deze functie heeft).

Ook spreken ze over tot 1 ohm afhankelijk van de lengte van de aardleiding.

Dit kun je gewoon vinden in de aardleidingtabel van de NEN3140.

Ook gebruikt hij 42v als maximale aanraakspanning Vmax (waarmee hij dan tot een maximale aardweerstand komt.. bijv 1.68 ohm) Dit kan ik nergens terugvinden.

zo wordt dat bij aardpinnen in de huisaansluitingen wel bepaald. Zie bijvoorbeeld NEN1010:

In bepaling 41 1.5.3. van de NEN1010 wordt aangegeven hoe de weerstand Ra met behulp van de formule Ra x (delta)n < 50 V moet worden bepaald bij toepassing van aardlekschakelaars. Delta n is gelijk aan de toegekende aanspreekstroom van de aardlekschakelaar. Ra is de weerstand van de verbinding tussen een metalen gestel en de aarde, dus de weerstand van de aardelektrode plus de weerstand van de beschermingsleiding naar een metalen gestel.

Bij het toepassen van 300 mA aardlekschakelaars mag Ra ten hoogste 166 ohm zijn. Bij de nominale stroom van 300 mA naar aarde is de foutspanning dan 50V en dus gelijk aan de grenswaarde van de aanrakingsspanning.

Bij het toepassen van 30 mA aardlekschakelaars zou de weerstand Ra 1666 ohm (50V/0,03A) mogen zijn. In Nederland is echter besloten dat Ra zo laag mogelijk moet zijn en in ieder geval lager dan 166 ohm (zie bepaling 41 1.5.1.). In nagenoeg geheel Nederland is het ook mogelijk een aardelektrode te slaan die aan deze eis van 166 ohm voldoet. Bovendien is de aarding bij een hoge weerstand (1666 ohm) onbetrouwbaar, onder andere door uitdrogen van de grond.

bron:
https://www.123groepenkast.nl/Regels-Aarding-HuisInstallatie-Woningen

overigens.. meggeren gaat toch een heel ander resultaat opleveren dan de lekstroom meten? lekstroom meten: AC, EMI filters doen mee. meggeren : DC, EMI filters doen niet mee... (behalve enkele hoogomige weerstanden)

Sorry voor de late reactie, ik had het erg druk afgelopen week.

Hardstikke bedankt voor de informatie, ik ben weer wat wijzer geworden ??

Op 31 maart 2021 20:00:20 schreef GJ_:
[...]Ik keur niet, ik controleer. En ik heb toevallig vandaag nog een splinternieuwe machine gecontroleerd met dik 250mA lekstroom. Die kun je niet afkeuren want alles is in orde. Ik check wel de aardweerstand, want die is tamelijk belangrijk met zo'n lek.
Meggeren van een hele machine doe ik niet, dat risico neem ik niet.

Ik ben erg benieuwd wat een 3140 keurmeester doet met een 250mA lek. Een nieuwe machine van enkele tonnen stilleggen? Denk het niet.

een 3140 keuring is nog een lichte, een scope 10 keuring is de zwaarste, daar komt veel meer uit. waar zo'n keurder allemaal bijklimt en uitmeet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Nooit meegemaakt dat machines een scope10 keuring krijgen. Is ook nergens voor nodig. Kost onnodig veel geld.

De 42volt wissel spanning en 110 volt gelijk spanning zijn de oude norm als veilige aanraak spanning. Deze zijn al een tijd geleden verhoogt naar 50 volt wissel en 120 volt gelijk spanning en voor viervoeters de helft de helft van deze spanningen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 7 april 2021 22:04:13 schreef GJ_:
Nooit meegemaakt dat machines een scope10 keuring krijgen. Is ook nergens voor nodig. Kost onnodig veel geld.

een 3140 keuring krijgen machines wel dan? de keuring is voor de installatie van de fabriek/bedrijf zelf, maar men bemoeit zich ook met gestekkerde apparaten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer