Sony CD speler CDP-30 tandwiel defect

Dag, mijn (eerste) CD speler heeft het begeven ;(, het laatje gaat niet meer open. De oorzaak blijkt een tandwieltje waar wat tanden van ontbreken, of dit ook de oorzaak is dat het laatje direct weer dicht ging is me nog niet duidelijk. De speler is van 1985 koste toen iets van 1200 gulden..
Misschien iemand een idee hoe ik hier aan zou kunnen komen. Zit dit loopwerk ook in andere spelers?]

Misschien is het te printen met een 3d printer, hier heb ik nog geen ervaring mee?

fatbeard

Honourable Member

Sony zelf?
Is wel een long shot (apparaat > 10 jaar oud), maar nee had je al...

Het tandwieltje ziet er uit alsof het van een ander materiaal is gemaakt dan de andere, de tandvorm is ook anders (meer uurwerk-achtig). Dat kan zijn gedaan om mechanische stress op te vangen (wat duidelijk na 36 jaar niet meer werkt).

Je kunt proberen om ergens een sloop-loopwerk te bemachtigen (vuilstort of kringloop) en kijken of daar een tandwieltje van dezelfde maat in zit, vanaf de foto tel ik 38 tandjes.

Het kàn de oorzaak zijn dat het laatje meteen weer dichtging, omdat misschien de eindsensor niet binnen de gestelde tijd werd gehaald. Maar het kan ook een geheel andere oorzaak hebben (die misschien wel de reden is dat het tandwieltje is bezweken).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Loopwerken worden meestal als KSMxxx genummerd met hetzelfde getalletje als de KSSxxx laser. Misschien is er op die manier iets te vinden.

Ik kan de originele bestelnummers van 3 wielen vinden, alleen ik weet niet welk tandwiel dit is:

TANDWIEL 4-910-454-01
TANDWIEL 4-910-497-01
LOADING WIEL 4-910-403-01

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

4-910-454-01 is het bewuste tandwiel volgens het manual.
Die ga je niet meer vinden.

Past het middelste tandwiel ook werkend? dan kun je deze misschien laten in laseren en een nieuwe laten spuiten/printen.

je kan bij mfb freaks proberen philips had dit met cassettedecks erg vaak dit waren tandwielen van zachter kunstof om hierdoor een stillere overbrenging te creeren zelf heb ik al veel casette decks hersteld met aftermarket tandwielen

ik weet dat het sony is maar sony en philips hebben samen de cd speler ontwikkeld grote kans dat er bij mfb freaks wat te bedenken is

Bedankt voor het meedenken, heb ASWO gevraagd om dat tandwiel maar denk dat ik het antwoord al weet.
Zie op aliexpress ook allerlei tandwieltjes, zal hem eens opmeten.

Als je duidelijkere foto's en als het kan informatie van het loopwerk kan plaatsen kan ik even kijken wat ik nog heb liggen in mijn bak met loopwerken die ik ooit uit spelers heb gehaald.

Goedemorgen, hierbij nog enkele foto's van het loopwerk en een schetsje van de afmetingen. Via ASWO is het helaas niet meer leverbaar.

Thuis ook gehad met een casettedeck van philips. Na flink wat hoofdkrabben tandwiel uitgerekend en op de instrumentenbank een nieuwe gemaakt.
Ik zou zeggen, probeer iemand te vinden met een instrumentenbank die een nieuw tandwieltje kan frezen voor je

Past het witte tandwiel ook op de plek van de gele?

Op 30 maart 2021 08:34:45 schreef Flevotronica:
Goedemorgen, hierbij nog enkele foto's van het loopwerk en een schetsje van de afmetingen. Via ASWO is het helaas niet meer leverbaar.

Ik zal vanavond even kijken wat ik heb liggen.

Op 31 maart 2021 17:44:54 schreef Twan1983:
[...]

Ik zal vanavond even kijken wat ik heb liggen.

Helaas heb ik niks wat er op lijkt, sorry.

Wanneer het tandwieltje een uitwendige diameter heeft van 20 mm dan heb ik een vervanger voor je. Uit een Philips CD waarschijnlijk. Ook de tekening klopt. Stuur een PM dan doe ik het op de post.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op woensdag 31 maart 2021 23:17:54 (24%)

Op 31 maart 2021 23:12:51 schreef Brightnoise:
Wanneer het tandwieltje een uitwendige diameter heeft van 20 mm dan heb ik een vervanger voor je. Uit een Philips CD waarschijnlijk. Ook de tekening klopt. Stuur een PM dan doe ik het op de post.

Dat zou leuk zijn, ik stuur je een pive berichtje! :) Ik weet alleen niet hoe dat moet, ik zoek me rot op de site.

Vanochtend een envelopje met tandwieltjes ontvangen van Brightnoise, en hij past! Heb alleen een pasringetje geplaatst omdat hij iets minder hoog was

Hierna ging het laatje weer uitstekend open en ... meteen weer dicht. Oorzaak bleek een vervuild contact. Na deze gereinigd te hebben met papiertje en alcohol werkt het ie weer uitstekend.
Hij klinkt nog steeds prima en het kleuren display is best bijzonder, ik kon er vroeger uren naar kijken als ik een een nieuwe CD had. :)
Frans bedankt dat je helemaal belangeloos mij geholpen hebt het tandwieltje, ben er heel erg blij mee en het geeft toch voldoening om het te kunnen repareren!

Die SONY lijkt erg op een Philips CD104.

Daar heb ik nog aan gewerkt: de servo loop feedback voor de plaats van de laser. Sony heeft dat anders opgelost. Met de kennis van nu: beter of efficiënter.

Op 2 april 2021 21:10:04 schreef Brightnoise:
Die SONY lijkt erg op een Philips CD104.

Lijkt er misschien een beetje op. De Philips is smaller/hoger dan de Sony. Van binnen totaal anders.

Ja, inderdaad, compleet anders.

@Flevotronica: Wat is dat ronde versterkertje links? (X-pre). Toch niet een geluidsverbeteraar....

pas raakte ik aan de praat op een klus, bleek dat het voormalig hoofd high end audio van philips te zijn geweest, nog wat leuke dingen van gehoord.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Altijd leuk dat soort gesprekjes/onderwerpen. :)

Op 2 april 2021 21:30:37 schreef Brightnoise:
Ja, inderdaad, compleet anders.

@Flevotronica: Wat is dat ronde versterkertje links? (X-pre). Toch niet een geluidsverbeteraar....

Sorry, tijdje niet ingelogd.. Is een buizen voorversterker, de zwarte kast is trouwens de eindversterker; The power-amp van Elektuur, gebouwd in studententijd.

En wat verwacht je van de buizenversterker? Vervorming, ruis, brom, prettige harmonischen, saturatie van laag en hoog?

Hoe klinkt het in je beleving? Daar ben ik echt benieuwd naar! Ik luister zelf ook met meer plezier naar audio van vroeger: de fouten van de opnamestudio's van weleer passen heel goed op het menselijk gehoor. Ik vind een (goede) LP prettig klinken. Heel vreemd met 65 dB S/R en 1 % vervorming en een vermogens saturatiecurve waar je eng van wordt.....

Als we alleen maar naar papier gaan kijken zou analoog wat minder scoren. Gelukkig is het in de praktijk andersom :)