Hoe de radar van een LED-Lamp minder gevoelig te maken.

Op 31 maart 2021 05:25:19 schreef daan69:
...
Alu werkt niet en folie is om te lachen. Wie dat zegt heeft dus geen verstand waar die het over heeft. Of weet helemaal het zendvermogen van deze lamp niet.
Dit is geen licht of IR tegenhouden. Je hebt echt blik nodig.

De effecten zijn heel raar, ...

HF-spul is voodoo. Dat heb je nu ook zelf gemerkt.
Je hebt te maken met reflecties, staande golven, dempingen enz enz. En alles met vrijwel uitsluitend onbekende parameters. Dat wordt dus gewoon gokken en kijken in de kristallen bol voor de buitenstaanders.

maartenbakker

Golden Member

Op 31 maart 2021 17:35:00 schreef grotedikken:
[...]
Natuurlijk niet, een kritische houding wordt niet zo gesmaakt, want past zelden in het (foute) kraam.

Probeer anders mijn vuistregel eens (ik betwijfel of ik me er wel altijd aan houd, maar soit, daar is het een vuistregel voor): Kritische opmerking 1 keer maken, 2 keer als er bijvoorbeeld nieuwe informatie ter tafel komt, daarna aannemen dat de lezer je punt wel zal hebben meegenomen dus proberen zeiken of drammen te vermijden.

Het stukje dat je steeds lijkt te willen missen, is dat de TS niet in een nette flat woont. Wat hij doet is een passende oplossing waar zijn huisbaas waarschijnlijk ook baat bij heeft. En als jij als huisbaas wel bij de TS verhaal zou gaan halen maar niets doet aan de wantoestanden dan zou je geen knip voor je neus waard zijn. Hij heeft dan wel een slechte huisbaas maar hopelijk geen hypocriete.

Maargoed, mijn excuses aan de TS dat ik nu weer meewerk aan off-topic geneuzel. Ik erger me, maar die ergernis zal ik nu verder onder stoelen of banken steken in plaats van posten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

bij een steinel armatuur met radarsensor zitten dunne alu plaatjes bij welke je in een sleuf steekt rond de antenne. als de hoek tussen 2 plaatjes niet sluitend is dan blijft de sensor nog beweging oppikken in die hoek. die plaatjes zijn dan ook gebogen een 90 graden hoek van 1 cm die je aan de top van de antenne naar binnen draait. dat een alu plaatje werkt weet ik wel zeker, want ik heb meerdere van die armaturen, ook een hbi welke met een alu plaatje op de bodem geplakt de gewenste hoek dood heeft. dat plaatje is langer, want je moet hoger als de antenne zitten om een hoek blind te maken..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 31 maart 2021 21:38:44 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hhmm bruikbare informatie, heb je een fotootje van het plaatje ten opzichte van de antenne ?. Ik heb namelijk alu gebruikt en de antenne erboven helemaal afgeschermt. Daarna heb ik blik gebruikt wat beter werkte.

Nee wacht ik snap het effe niet

want je moet hoger als de antenne zitten om een hoek blind te maken

Ik zal effe een tekening maken van de gang met betrekking tot die lamp die ik nu bedoel

Tot max een halve meter achter de deur zou goed zijn.
(rood is ongewenst)

Deze lamp kan ook nog af en toe reageren op het uiteinde van de gang waar ook een deur is - maar daar richt ik me nou effe niet op.
Eerst begrijpen wat ik eraan kan doen met betrekking tot deze deur.

[Bericht gewijzigd door daan69 op donderdag 1 april 2021 04:13:45 (16%)

Ik lees dit topic al een tijdje nieuwsgierig mee, omdat ik dit soort wensen ook wel een enkele keer krijg tijdens installatiewerk.
Mijn ervaring is dat de radarantenne afschermen met folie of gelijk werkt, of geen invloed heeft. In het laatste geval kun je beter gelijk stoppen want uiteindelijk gaat er veel tijd aan verloren wat meestal uitloopt op niets.

Wat ik wel eens als oplossing deed was de radarsensor er compleet tussenuit halen en de leddriver direct aansluiten op een inbouw mini PIR.
Door het kleine formaat past deze vrijwel in alle armaturen en met de dipswitches is de gevoeligheid redelijk te regelen.
Voordeel: je ziet de sensor bij een beetje slim inbouwen nauwelijks en je kunt deze sensor wel effectief afplakken/afschermen voor een dode hoek.

De oplossing van Tsec lijkt mij ook mooi, ga je wel door met afschermen hou er dan rekening mee dat radar werkt op reflectie, als je afschermt doe je dat voor het uitzenden of voor het ontvangen signaal, als je het uitzenden "afschermt" zal die tegen die afscherming reflecteren en eventueel via wanden weer bij je terug komen en misschien alsnog jou detecteren.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, die tekening is duidelijk.
Waarom beplakken we niet gewoon die deur met alufolie?
Voor test hoef je nog niet eens te plakken: gooi gewoon een paar banen folie over de deur heen en doe hem weer dicht.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 1 april 2021 11:50:36 schreef rwk:
De oplossing van Tsec lijkt mij ook mooi, ga je wel door met afschermen hou er dan rekening mee dat radar werkt op reflectie, als je afschermt doe je dat voor het uitzenden of voor het ontvangen signaal, als je het uitzenden "afschermt" zal die tegen die afscherming reflecteren en eventueel via wanden weer bij je terug komen en misschien alsnog jou detecteren.

Dat is uiteraard de allerbeste oplossing . En meteen ook de reden waarom bijna altijd PIR gebruikt wordt voor lampen en RADAR hier een minder goede oplossing is.

Dergelijke lampen zijn eigenlijk bedoeld voor grotere ruimtes en zorgen voor de aangekaarte problemen in een smalle gang met dunne muren in een appartementsgebouw.
.
Maar zoiets kun je gewoon niet op eigen houtje doen zonder goedkeuring van de huisbaas of syndic. En dus valt die mogelijkheid af. In een eerdere post stelt hij geen opzichtige camera te willen plaatsen omdat dit de verhuurder zou kunnen boos maken. Dus al te grote ingrepen in de lampen zullen er ook wel niet inzitten.
Dat had ik fout ingeschat (en jij blijkbaar ook)

@FET, volgens Daan werkt alufolie helemaal niet,zelfs niet vierdubbel. en aluplaat ook niet. Enkel blik (staal) zou afdoende afschermen. Begrijpe wie kan. Ik alvast niet.

En laag ulufolie als onderpapier op de muur kan wel als je toch behangt, maar om een deur vol te plakken, lijkt me geen fraai zicht.

Ik begrijp in dit verhaal de rol van de camera niet.

Hoe reageert de camera op omgevingslicht. Ik kan me niet voorstellen dat de camera begint te lopen zodra hij licht ziet? Dus toch een PIR inside?

maartenbakker

Golden Member

Recorders hebben tegenwoordig meestal een functie om te beginnen met opnemen als er iets in beeld gebeurt. Dat kan dus een lamp zijn die aangaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Zou daar dan niks in te stellen zijn? Bijvoorbeeld dat ie niet op helderheidsverschillen reageert maar enkel op bewegende voorwerpen?

Radar is gewoon een elektro-magnetische golf, en aluminium geleid alleen elektrisch, niet magnetisch, ijzer geleid zowel elektrisch als magnetisch dus logisch dat het beter afschermt.
Aluminium geleid dan wel weer wat beter elektrisch dan ijzer en mumetaal geleid magnetisch dan weer beter en wordt daarom vaak voor afscherming gebruikt.

tja, toch kom je die armaturen met radarsensor steeds meer tegen als met een pir, immers heeft een pir vrij zicht nodig en een radarsensor kun je nog los op t plafond leggen zonder zichtwerk.

nu zijn die hbi dingen best slecht, geen instelmogelijkheden of dode hoek te maken af fabriek bij die dingen.

zo werkt dat met die plaatjes, het bultje is de antenne. dit zijn armaturen van een 11 jaar intussen. er zat origineel pl-c in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 april 2021 19:19:56 schreef rwk:
Radar is gewoon een elektro-magnetische golf, en aluminium geleid alleen elektrisch, niet magnetisch, ijzer geleid zowel elektrisch als magnetisch dus logisch dat het beter afschermt.
Aluminium geleid dan wel weer wat beter elektrisch dan ijzer en mumetaal geleid magnetisch dan weer beter en wordt daarom vaak voor afscherming gebruikt.

Mumetaal werkt niet op hoge frequenties, en ook niet als het geen gesloten ruimte vormt.
Op hoge frequenties schermen goede geleiders niet alleen het elektrisch, maar ook het magnetisch veld af (zie: wervelstroom). Ze doen dat beter dan mumetaal doordat ze beter geleiden.

Wel zou het kunnen dat kleine stukjes ijzer in het HF-veld van de radar het signaal meer 'opeten' dan reflecteren, terwijl het aluminium juist meer reflecteert dan opeet; het signaal gaat dan altijd nog weer érgens heen. Met wat geluk zouden zulke kleine stukjes dus beter kunnen werken als ze van ijzer zijn. Nog beter zou dan geleidend kunststofschuim werken (zie: stealth).

De deur met folie beplakken, of tijdelijk 'behangen', zou prima werken; daar durf ik om wedden. De folie hoeft niet aan beide zijden te glimmen!
Al zou je de folie meteen weer wegnemen, maar de proef zou toch belangwekkend zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 1 april 2021 21:15:47 schreef Frederick E. Terman:
[...]Mumetaal werkt niet op hoge frequenties, en ook niet als het geen gesloten ruimte vormt.
Op hoge frequenties schermen goede geleiders niet alleen het elektrisch, maar ook het magnetisch veld af (zie: wervelstroom). Ze doen dat beter dan mumetaal doordat ze beter geleiden.

Klopt. zoniet zouden golfpijpen uit staal gemaakt worden.
En de huisjes van radio middenfrequenten ook.
En om het nog wat hoger in frequentie te zoeken, licht is eveneens een EM golf met een magnetisch en een elektrische componente, behalve dan dat het allemaal pulsjes zijn omdat licht ontstaat door energiesprongen van elektronen in een middenstof.

De meeste spiegels zijn nochtans gemaakt met als reflecterende laag kwik, zilver of aluminium, niet uit ijzer.
Misschien zie ik er 's morgens wel beter uit in een stalen spiegel, maar die kan ik niet zo snel ergens vinden ;-)

Met metalen plaatjes van enkele cm in de near field van een 6 GHz zendertje kan Daan69 natuurlijk alle soorten onverwachte effecten krijgen die niet eenvoudig te verklaren zijn.
En dus tot foute conclusies kunnen leiden.

Het probleem van resonanties, onderlinge beïnvloeding, staande golven, ongewenste reflecties enz.. kun je volgens mij vermijden door in plaats van reflectors stukjes antistatische schuimrubber te gebruiken als absorber. Dat is te verkrijgen als antistatische verpakking van halfgeleiders. Het vermogen , enkele tientallen mW rondom is niet van die aard dat het warm zal worden.
Kost niet veel, en vlot verkrijgbaar, dus Het proberen waard vind ik.