Mengschakeling volumeregeling

In audio mengschakelingen met potentiometers, wordt het signaal doorgaans op de top van de potentiometers aangesloten en afgenomen via de loper, waarna het via mengweerstanden aan een zgn nul Ohm punt wordt toegevoerd.
Ik heb nu een versterkerschema, waar het audio via weerstanden aan de lopers wordt toegevoerd. De topaansluitingen van de potmeters zitten nu samengeknoopt aan het nul ohm punt.
Wat is het voordeel van deze aansluitwijze?

Sine

Moderator

Weet je heel zeker dat dat zo zit?
Die constructie heeft namelijk twee problemen.

1. Je sluit je bron kort als je het volume dicht draait.
2. Je gebruikt het overgebleven stuk weerstand van de potmeter om het volume te regelen als je even boven nul uit komt.

Ofwel dat is vout met een grote 'V'

RAAF12

Golden Member

Het kan op diverse manieren maar het beste is dat de inputs een constante impedantie zien. Bij een mixer heb je vaak ook presets zodat de nivo's gelijk worden gemaakt zodat de diverse mix potmeters een gelijk bereik hebben van zeg -50dB.

Op 3 april 2021 17:32:39 schreef Sine:
Weet je heel zeker dat dat zo zit?
Die constructie heeft namelijk twee problemen.

1. Je sluit je bron kort als je het volume dicht draait.
2. Je gebruikt het overgebleven stuk weerstand van de potmeter om het volume te regelen als je even boven nul uit komt.

Ofwel dat is vout met een grote 'V'

Zoals ik al schreef, zijn de bronnen via een weerstand op de loper aangesloten.
Het is een mengversterker van Philips/Bosch. Ik heb die schakeling ook wel bij Geloso aangetroffen.

't is net dat de eerste constructiewijze het omgekeerde probleem heeft, dus aan de uitgang.. een loper naar nu gedraaid, sluit ook de andere uitgangen kort. oplossing daar is (ook)extra weerstanden. ingangen kortsluiten in het geloso tijdperk, dat kan geen kwaad. was microfoon of draaitafel.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 3 april 2021 17:56:15 (20%)

Op 3 april 2021 17:53:26 schreef kris van damme:
't is net dat de eerste constructiewijze het omgekeerde probleem heeft, dus aan de uitgang.. een loper naar nu gedraaid, sluit ook de andere uitgangen kort. oplossing daar is (ook)extra weerstanden. ingangen kortsluiten in het geloso tijdperk, dat kan geen kwaad. was microfoon of draaitafel.

Beide schakelingen werken kennelijk goed, maar waarom nu andersom. Volgens mij zitten er ook nu log potentiometers in.
Het schema is over meerdere pagina's verdeeld en ietwat onoverzichtelijk, maar het deel waar het om gaat heb ik kunnen vangen.

De signalen van de pre-amp opamps komen op CN806, pennen 3 t/m/6 binnen.
De som gaat via pen 1 van CN806 naar een ander blad, waarop nog een extra potmeter zit voor het volume van een gong en dat komt dan terug als CHIME alwaar het naar U601B gaat pen2 en dat is een zgn nul ohm punt.
Op CN805 zitten drie omschakelbare AUX ingangen.

RAAF12

Golden Member

Ja voor analoge audio gebruik je log volume potmeters. Anti-log bestaat ook. Maar voor 'normale' mixers gebruik je toch meestal het linker schema, aangevuld met wat serieweerstanden. Ik heb lang geleden wel lopen piekeren waarom beide inputs verschillend geschakeld werden door de HH constructeurs.

Sine

Moderator

HEt kan alleen een nul ohm punt zijn als die opamp aan pen1 negatieve feedback heeft.
MAar dan nog ... geen idee waarom je het zo zou bouwen.

Op 3 april 2021 18:20:25 schreef RAAF12:
Ja voor analoge audio gebruik je log volume potmeters. Anti-log bestaat ook. Maar voor 'normale' mixers gebruik je toch meestal het linker schema, aangevuld met wat serieweerstanden. Ik heb lang geleden wel lopen piekeren waarom beide inputs verschillend geschakeld werden door de HH constructeurs.

[bijlage]

pen 3 van de opamp U601B ligt aan de referentiespanning. De negatieve ingang kan daar niet van afwijken. Het lijkt er dus op dat die ingang 2 nul ohm is. (Het is een stroomingang geworden.)Daardoor is onderlinge beïnvloeding van de potmeters ook uitgesloten.

RAAF12

Golden Member

En je zou kunnen kijken wat de invloed op de signaal/ruisverhouding is. In prof apparatuur gebruiken ze vaak meerdere opamps (of transistors) parallel geschakeld om de ruis te verminderen.

Op 3 april 2021 19:42:05 schreef RAAF12:
En je zou kunnen kijken wat de invloed op de signaal/ruisverhouding is. In prof apparatuur gebruiken ze vaak meerdere opamps (of transistors) parallel geschakeld om de ruis te verminderen.

De versterkers waar het hier over gaat hebben wel goede kwaliteit, maar niet de specs van een High end HiFi versterker, of een mengtafel voor studio's etc. Dus extreme maatregelen om ruis te onderdrukken zitten daar niet in.
In voorgaande series werd het soms wel of niet toegepast.

Wat gegevens van de Plena versterker:

Wat ik me kan bedenken met deze Plena versterkers is dat je geen last meer hebt van stoor zenders van buitenaf ivm de "virtual ground" die je zo over de potmeter maakt.