stroboscoop aansluiten op dimmerpack!?

Dag allen,
Ik wil graag stroboscoop aansluiten op dimmerpack om dit daar mee te bedienen, heb dit nooit eerder geprobeerd,
de vraag is nu of dit schadelijk kan zijn voor stroboscoop of de dimmerpack?
Gaat om:
Stroboscoop “Lightomation” type “Super freezeflash 2


DimmerPack Strand Lighting 6 Pack

Ik denk niet dat dat goed gaat. De electronica in de stroboscoop zal vast niet overweg kunnen met de electronica van de dimmer.
Beter kun je iets zoeken in de vorm van een diafragma waarmee je een deel van het licht doorlaat voor de lamp.

Sommige dimmerpacks hebben ook een schakelfuntie, dus uit of full power. Daarmee kun je de strobo wel aan en uit zetten.

pa3gws

Golden Member

Van dimmen zal de strobo niet echt blij worden.
Maar bij de meeste dimmerpacks kan je vaak ook een of meerdere kanalen als switch instellen en dal zal voor de strobo geen probleem zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Maar dan heb je alleen aan/uit. Trigger, rate en power gaan dan nog steeds op de strobe remote..

Op 4 april 2021 00:18:01 schreef A vd Linden:
Maar dan heb je alleen aan/uit. Trigger, rate en power gaan dan nog steeds op de strobe remote..

Misschien was een dmx controlled dimmer handiger geweest.

Er zit niet zo veel elektronica in deze stroboscoopjes, zoals ik ze ken. Het is inmiddels bijna antiek, maar o.a. Display verkocht als ik mij goed herinner nog een zwarte variant tot diep in de jaren '90 van vorige eeuw.

De schakeling is iets als een dikke weerstand gevolgd door een spanningsverdubbelaar met condensatoren over de buis in combinatie met een zeer eenvoudige thyristor trigger schakeling, de oude nog met een neon lampje als "diac".
Op een normaal professioneel dimmerpack van 6A+ uit dezelfde tijd verwacht ik eigenlijk niet dat er iets kapot gaat, maar echt lekker werken zal het vast niet. Veel schade is het echter ook niet als het geheel in rook op gaat.. Er zal bij experimenten wel een externe sturing nodig zijn.

Kies voor effectverlichting liever een iets modernere "1500W" strobo met ingebouwde dim functie. Of plak er geheel in stijl van die tijd een kleur gel op ;)

Dit alles tenzij er een specifieke reden is om geen modernere stroboscoop te gebruiken, bijvoorbeeld omdat die (ook i.v.m. het dimmen) netsynchroon flitsen en dus geen precieze timing kennen. Ze flitsen niet onmiddelijk, maar "ergens" in de eerstvolgende netperiode die na de trigger voorbij komt. DAn volstaat led allicht ook niet, en wordt het vraagstuk interessanter.

Zoals pa3gws ook al zegt:
Bij de meeste dimmerpacks kan je vaak ook een of meerdere kanalen als switch instellen en dal zal voor de strobo geen probleem zijn. En dan is het niet gek om een singel channel dimmer te nemen!