Solduur verbrand blijkbaar

Dit is een bout met knop om te solderen, dat punt wordt zelfs rood na'n tijdje. Na het soldeerpunt proper gemaakt te hebben wil de soldeer er nog niet aan plakken, hij vreet bb de soldeer op en verdwijnt of valt naar beneden.
Dan heb ik zo' n oude soldeerbout zonder enig knopje. Hier blijft dat punt mooi zilverkleurig en kun je er met werken, vertinnen en solderen.
Ik ken er zelf weinig van, wordt die 1° bout te warm of is het soldeerpunt(lus) slecht materiaal?
.

maartenbakker

Golden Member

Rood is in elk geval veel te warm. Het is niet het tin dat verbrand maar het vloeimiddel. Daardoor lost de oxidelaag op de punt niet op en blijft het tin er niet op zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je verhaal is te warrig... net als de fantomas figuur... brengt wel goede herinneringen naar boven betreffende de film reeks met oa Louis de Funes en Jean Marais, maar dat helpt je geen zier...

maw geef merk/typnr van je strijkijzer.

Thevel

Golden Member

Op 2 april 2021 00:04:27 schreef fantomas:
Dit is een bout met knop om te solderen,

Wat bedoel je met een knop? een draaiknop?
Of is het een soldeerpistool?
Merk/type zal wel handig zijn.

Zijn dat niet soldeerbouten met een zeer snelle opwarm tijd en mogen max. 1 minuut aanstaan (staat ook het apparaat), mijn uitvoering is een soldeerpistol.

maartenbakker

Golden Member

Misschien de löter van een engel die naar de hel is gegaan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Daar kwamen ze al vandaan als je het mij vraagt ;)

Thevel

Golden Member

Dat ding is al 300 jaar op de markt of zo :) maar word nog steeds verkocht.
Voor even snel een grove soldering doen is zo'n ding best wel handig.

eSe

Honourable Member

brengt wel goede herinneringen naar boven betreffende de film reeks met oa Louis de Funes en Jean Marais

Ach ja, da's weer lang geleden. Je brengt vergeten gevoelens terug uit mijn kindertijd. Merci :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Engel-Löter 100 S Typ 474 220 V 50-60 Hz 75W, ll heb ik die gebruikt om terug profiel in m'n banden te smelten. En is mss enkel daar goed voor.

Sine

Moderator

Een soldeerpistool dus, die mag je inderdaad maar kort gebruiken.

Als je die punt ook al hebt gebruikt om rubber te verdampen dan geloof ik meteen dat die niet zo heel geweldig meer soldeert.

Op 2 april 2021 22:35:53 schreef fantomas:
Engel-Löter 100 S Typ 474 220 V 50-60 Hz 75W, ll heb ik die gebruikt om terug profiel in m'n banden te smelten.

Oo als ploeg gebruikt.. blijft daar nog tin op hangen?

en zitten die banden nu tot op het canvas gegroefd? want eigenlijk is er geen reserverubber.

wtt

Golden Member

Lijkt eigenlijk net een dag of wat te laat gepost >:)

-een kleine 5 minuten-

[Bericht gewijzigd door wtt op zaterdag 3 april 2021 00:31:01 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Op 2 april 2021 22:35:53 schreef fantomas:
Engel-Löter 100 S Typ 474 220 V 50-60 Hz 75W, ll heb ik die gebruikt om terug profiel in m'n banden te smelten. En is mss enkel daar goed voor.

Eenmaal op plastic of rubber gebruikt, zul je de punt zachtjes moeten opschuren en opnieuw vertinnen. Om oververhitten te voorkomen, steeds korte tijd achterelkaar inschakelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 april 2021 08:53:36 schreef maartenbakker:
Misschien de löter van een engel die naar de hel is gegaan?

Bah, wat een perverse gedachte ! >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Je zal ook een nieuwe punt kunnen maken van een stuk massief 2,5mm2 koper.

Op 2 april 2021 08:53:36 schreef maartenbakker:
van een engel die naar de hel is gegaan?

Op 3 april 2021 13:52:28 schreef Tidak Ada:
[...] Bah, wat een perverse gedachte ! >:)

wat is beter? Brave meisjes gaan naar de hemel, maar stoute meisjes komen overal :-)

Tidak Ada

Golden Member

Nee, ik bedoelde die 'löter' (effe hardop uitspreken)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 april 2021 22:55:12 schreef Sine:
Als je die punt ook al hebt gebruikt om rubber te verdampen dan geloof ik meteen dat die niet zo heel geweldig meer soldeert.

Even voor de goede orde, dat is een "understatement". Voor de mensen die de letterlijke text nodig hebben de vertaling: "... ik weet vrijwel zeker dat die niet meer voor soldeerwerk geschikt zal zijn".

Mocht sine zich van die "vertaling" distantieren, dan heb ik hem verkeerd begrepen, maar dan is deze vertaling mijn mening/inschatting.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ach, 't is maar koper . even met de rattestaart erover en vertind weer als vanouds.

maartenbakker

Golden Member

Dan is de punt ook weg, vandaar dat ik aan schuurpapier dacht.

@TA: O-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 2 april 2021 00:04:27 schreef fantomas:
Na het soldeerpunt proper gemaakt te hebben wil de soldeer er nog niet aan plakken, hij vreet bb de soldeer op en verdwijnt of valt naar beneden.
.

Misschien even wachten tot je niet meer onder invloed bent om een topic te starten Fantomas.¨Overigens héél verstandig om je soldeerbout om zeep te helpen door profielen in je banden te smelten en zo met je leven te spelen.

Op 3 april 2021 13:52:28 schreef Tidak Ada:
[...] Bah, wat een perverse gedachte ! >:)

Ik denk dat je die gedachten zelf genereert löteraar ;). Engelen hebben géén geslacht
(Lucas 20:34-36)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 5 april 2021 19:26:12 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Hmm... duidelijk genderqueer dus. Dat maakt de bijbel toch wat vriendelijker dan gedacht. Misschien moest deze specifieke Engel juist een baantje in de hel nemen omdat er een löter aanzat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 5 april 2021 19:24:12 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Profiel in banden smelten...Had ik nooit eerder gehoord. Waar zijn jullie in godsnaam mee bezig? Zou je niet beter een paar nieuwe banden kopen?
Dit is echt een verkeerde en gevaarlijke manier van geld sparen, het kan niet op.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

dacht ik ook al,ergens hierboven (in dit topic, ben nog geen engel :-) ) maar wie ben ik..

overigens is het niet smelten, maar brandden.. rubber is een thermovolhardende..